Heb ik een punt of ben ik een overbezorgde curlingouder?
vrijdag 12 september 2025 om 09:54
Mijn dochter van 15 heeft deze week een schoolkamp gehad van 3 dagen. De pubertjes zijn met de fiets ongeveer 45 km op geweest en hebben daar verschillende activiteiten gedaan. Hartstikke prima, leuk voor de teambuilding want de komende 3 jaar (vwo-4 zit ze nu) komen ze elkaar nog vaak tegen. Op de heenweg zijn ze samen vertrokken in verschillende groepen met per groep een docent mee vanaf school. Op de terugweg zijn ze in groepjes ieder voor zich naar huis gefietst zonder begeleiding en ieder op zijn meest efficiënte route. Dat laatste klinkt best logisch. De school staat in het midden van een redelijk groot, landelijk verzorgingsgebied en iedereen is moe, wil naar huis etc. en niet omfietsen via school als dat niet hoeft. Maar dat resulteerde dus dat mijn dochter de laatste 25 km alleen gefietst heeft over wegen die ze amper tot niet kent. Andere dorpsgenoten (jongens) die haar route ook mee zouden kunnen fietsen waren in geen velden of wegen te bekenen; die waren nog boodschappen gaan doen bij de lokale supermarkt voor dochter met haar vriendinnen vertrok. Nog los van dat ik het niet gezellig vond en ik zoiets heb van samen uit, samen thuis... waar is de verantwoordelijkheid van de school in deze? En ja, ik weet er kan elke dag wat gebeuren tussen school en thuis . En dat is ook 10 km die ze moet fietsen, maar die weg kent ze en ze weet waar bekenden wonen waar ze kan aanbellen. Eigenlijk vind ik dat ik school wel mag aanspreken over de terugreis dat ik dit iets te gemakzuchtig (on)geregeld vind. Of overdrijf ik dan?
vrijdag 12 september 2025 om 13:32
Dochter had ook met vriendinnen mee kunnen fietsen en kunnen kiezen voor een omweg. En waarschijnlijk ook kunnen kiezen voor meefietsen naar school. Ik kan me echt niet voorstellen dat geen enkele docent naar school is gefietst.Dutchess schreef: ↑12-09-2025 13:25Begin VWO4 is niet heel ver van eind VWO3 vandaan. Daar zit maar 6 weken tussen.
De route vinden in een vreemde omgeving over een afstand van 25 kilometer. Met waarschijnlijk een halflege telefoon, want tijdens kamp niet zo vaak opgeladen. En totaal de weg niet weten.
Ik vind dat niet normaal.
vrijdag 12 september 2025 om 13:34
Bij ons ook hoor, Parijs, Londen, Berlijn. Enige voorwaarde was niemand gaat alleen.biol schreef: ↑12-09-2025 13:19Ze is 15.. zit in 4 vwo. De school verwacht wel enige zelfstandigheid in dit jaar. En ja hoor, ze worden ook losgelaten in de grote stad. Bij ons was het in Amsterdam maar ook in Antwerpen en in Trier. Daar worden echt niet van te voren groepjes gemaakt. Dat vindt vaak zijn eigen weg wel.
vrijdag 12 september 2025 om 13:35
Dit.Pelle schreef: ↑12-09-2025 12:07dochter had ook met vriendinnen een compromis kunnen sluiten en een route kunnen kiezen waarbij ze langer samen op konden fietsen. Je schrijft dat dochter over onbekende wegen heeft gefietst. Had ze dan niet beter met haar vriendinnen mee kunnen fietsen en vanaf daar naar huis? Ik neem aan dat dat wel een bekende route is.
Ik snap niet zo goed waarom dochter ervoor koos zo lang alleen te fietsen.
vrijdag 12 september 2025 om 13:43
Wat vond dochter ervan? Was ze in paniek, was het overdag? Heeft ze zich onveilig gevoeld? Wat was de boodschap van school?
Als dochter het prima vond, met googlemaps de weg heeft gevonden en loopt te klagen over 25 km maar daar houdt het op: dan laat het gaan. Ze is 15. Gefeliciteerd met het opvoeden van een verantwoord kind dat om kan gaan met uitdagingen.
Als je dochter in een paniekaanval thuis is gekomen, zich in de steek gelaten voelde, niet wist hoe ze met de situatie om moest gaan: leg het terug bij school neer. En nog belangrijker: luister naar je kind en kijk waar ze tegenaan is gelopen. En in plaats van uit je slof te schieten over school: complimenteer haar met hoe ze zaken heeft opgelost.
Ze is geen 5 meer. Ze kan tegenwoordig ook dingen zelf. En vanaf 4vwo gaan ze daar ook een beetje van uit.
Als dochter het prima vond, met googlemaps de weg heeft gevonden en loopt te klagen over 25 km maar daar houdt het op: dan laat het gaan. Ze is 15. Gefeliciteerd met het opvoeden van een verantwoord kind dat om kan gaan met uitdagingen.
Als je dochter in een paniekaanval thuis is gekomen, zich in de steek gelaten voelde, niet wist hoe ze met de situatie om moest gaan: leg het terug bij school neer. En nog belangrijker: luister naar je kind en kijk waar ze tegenaan is gelopen. En in plaats van uit je slof te schieten over school: complimenteer haar met hoe ze zaken heeft opgelost.
Ze is geen 5 meer. Ze kan tegenwoordig ook dingen zelf. En vanaf 4vwo gaan ze daar ook een beetje van uit.
You'll never feel ready cause ready is not a feeling, it is a decision.
vrijdag 12 september 2025 om 13:44
Hier fietsen de kinderen die meegaan op zomerkamp elk jaar 60km. Kinderen mogen vanaf 8 jaar mee op kamp en al die kids fietsen moeiteloos die 60km.
Maar on-topic; Ik zou het als ouder van te voren graag geweten hebben dat ze zover in haar eentje, na een kamp, had moeten fietsen. Zodat ik het met haar had kunnen voorbereiden. Of ze nu wel of niet in een groepje zou fietsen. Gewoon ff samen op de kaart kijken en een route uitstippelen. Dat had ik wel graag van school als info vooraf willen hebben.
Daarnaast had ze inderdaad ook met anderen mee kunnen fietsen waarbij ze misschien wat verder had moeten fietsen maar dan was ze wel samen met anderen.
vrijdag 12 september 2025 om 13:49
Mijn kind fietste iedere dag enkele reis 25 km alleen naar school
Ik ben dan in elk geval geen curlingouder....
You'll never feel ready cause ready is not a feeling, it is a decision.
vrijdag 12 september 2025 om 14:02
Als het inderdaad bekend was dat ze alleen naar huis zouden fietsen, dan vind ik het niet de verantwoordelijkheid van school. Kind had zelf (eventueel met hulp van jullie) het beter kunnen regelen. En zo heel erg is het toch ook niet dat ze 25 km alleen heeft gefietst? Het is alleen heel saai.
Wat vindt dochter er zelf van?
Wat vindt dochter er zelf van?
vrijdag 12 september 2025 om 14:43
Wij werden eind jaren 80 losgelaten op de Champs Elysees, over een uur melden aan de andere kant. Zonder mobieltje, zonder plattegrond (tenzij je die zelf had meegenomen), met nog geen 4 jaar Franse les als enige communicatiemogelijkheid. En als je geluk had wat francs.
vrijdag 12 september 2025 om 14:48
Vroeger waren ze inderdaad heel makkelijk met andermans kinderen.Mariana schreef: ↑12-09-2025 14:43Wij werden eind jaren 80 losgelaten op de Champs Elysees, over een uur melden aan de andere kant. Zonder mobieltje, zonder plattegrond (tenzij je die zelf had meegenomen), met nog geen 4 jaar Franse les als enige communicatiemogelijkheid. En als je geluk had wat francs.
Meeste ouders nu hebben bewust gekozen voor hun kinderen en scholen hebben ondertussen ook een zorgplicht, die er niet zomaar is.
Vroeger was niet alles beter.
vrijdag 12 september 2025 om 14:54
Ja nu je het zegt. Wij gingen op ons 15e ook naar Italië en dan zagen we elkaar wel weer bij de bus. Dat ging ook weleens mis, en toen moesten we 1,5 uur wachten op 2 verdwaalde klasgenoten. Maar ook dat kwam allemaal weer goed.Mariana schreef: ↑12-09-2025 14:43Wij werden eind jaren 80 losgelaten op de Champs Elysees, over een uur melden aan de andere kant. Zonder mobieltje, zonder plattegrond (tenzij je die zelf had meegenomen), met nog geen 4 jaar Franse les als enige communicatiemogelijkheid. En als je geluk had wat francs.
vrijdag 12 september 2025 om 14:56
Die van mij werd ook gewoon losgelaten in Rome met 15 jaar. Wel.met mobiel en met de regel dat je niet alleen ging lopen rondzwerven.
Ik ben het prototype curlingouder maar in dit geval zou ik het laten gaan. Het is niet heel handig van de school maar dochter had dit zelf ook slimmer aan kunnen pakken. Ze is thuisgekomen dus weinig aan de hand.
Ik ben het prototype curlingouder maar in dit geval zou ik het laten gaan. Het is niet heel handig van de school maar dochter had dit zelf ook slimmer aan kunnen pakken. Ze is thuisgekomen dus weinig aan de hand.
vrijdag 12 september 2025 om 15:08
Dat is het inderdaad vooral. De communicatie er over. Dochter is een (te) braaf kind die niet assertief of een groepsdier is. Volgens mijn dochter waren sommigen ineens verdwenen naar de supermarkt of naar huis. In de mail die we als ouders kregen, stond dat ze rond een bepaalde tijd in het dorp waar school staat zouden zijn. Ik ging er al vanuit dat als er kinderen bij of aan de route wonen dat die af mochten slaan, maar niet dat ze het maar zelf uit moesten zoeken. Zo begreep ik het tenminste. Ze is veilig thuis gekomen en ik ben verder ook niet boos, eerder verbaasd. Maar volgende week zijn er oudergesprekken en ik denk dat ik het daar toch even ter sprake gaan brengen dat ik het best onverantwoord vind over hoe dat is gegaan. Als ik het had geweten dat het ieder voor zich was dan hadden we haar of opgehaald met de fiets op de drager of gezegd dat ze gewoon met X en/of Y mee moest gaan. Dan inderdaad maar even langs de winkel of een stukje omfietsen tot ze in ieder geval dichterbij, maar met name op bekender terrein zou zijn.
vrijdag 12 september 2025 om 17:48
Eh ja hoor. Wij mochten prima zelf door Amsterdam lopen in 4vwo. En ook alleen op school zien te komen tijdens de uitwisseling in Athene, in een tijd dat er nog geen mobieltjes met Google maps waren. Zelf door Rome reizen in 5vwo. En nee, vroeger was het niet veiliger, als er al een verschil is, is de wereld nu juist veiliger.Dutchess schreef: ↑12-09-2025 12:56Ik zou het bizar vinden als ze 25 km alleen zou moeten fietsen en had direct een mailbericht aan de directie gestuurd.
Niet omdat ze het niet zou kunnen, maar omdat het volstrekt ongewenst is. Ook bij klassenuitjes zijn er groepjes of duo's. Je laat je kind toch ook niet alleen door Amsterdam struinen?
Alle docenten moeten begrijpen dat dit niet verantwoordelijk is. De school is verantwoordelijk, en op deze manier ontlopen ze die verantwoordelijkheid uit gemakzucht.
En als mij dat een curling-ouder maakt, dan boeit me dat niets.
(tenzij dochter zelf niet met die jongens mee wilde fietsen omdat ze nog even iets wilden kopen, en er wel duidelijke afspraken waren over groepsindeling)
Dus ik vind het echt niet zo bizar. School had het alleen wel goed moeten communiceren, al was het maar voor hun eigen aansprakelijkheid.
(En voor wie zij: gewoon allemaal terug naar school, jammer dan als dat om is: ik zat op een school waar meer dan de helft van de leerlingen op 15km afstand of meer woonden. Als je dan vanuit een bepaalde richting naar school terug ging, moesten die kinderen dus eerst 45 km naar school fietsen, en dan heel leuk nog eens 15 achter uit weer terug. Ik was echt een hele brave puber, maar no way dat ik dat doodmoe na een kamp gedaan zou hebben.
vrijdag 12 september 2025 om 18:03
Dat was ik. Maar vanuit school en aansprakelijkheid zou ik dat toch hebben gedaan, maar wel in combinatie met een mededeling aan de ouders. Dus een berichtje vooraf: we fietsen met z’n allen terug naar school en vanaf daar worden de leerlingen losgelaten. En als u dat niet zo wil mag u uw zoon of dochter ophalen op tijdstip a op bestemming x.nausicaa schreef: ↑12-09-2025 17:48Eh ja hoor. Wij mochten prima zelf door Amsterdam lopen in 4vwo. En ook alleen op school zien te komen tijdens de uitwisseling in Athene, in een tijd dat er nog geen mobieltjes met Google maps waren. Zelf door Rome reizen in 5vwo. En nee, vroeger was het niet veiliger, als er al een verschil is, is de wereld nu juist veiliger.
Dus ik vind het echt niet zo bizar. School had het alleen wel goed moeten communiceren, al was het maar voor hun eigen aansprakelijkheid.
(En voor wie zij: gewoon allemaal terug naar school, jammer dan als dat om is: ik zat op een school waar meer dan de helft van de leerlingen op 15km afstand of meer woonden. Als je dan vanuit een bepaalde richting naar school terug ging, moesten die kinderen dus eerst 45 km naar school fietsen, en dan heel leuk nog eens 15 achter uit weer terug. Ik was echt een hele brave puber, maar no way dat ik dat doodmoe na een kamp gedaan zou hebben.
Gewoon vanwege de aansprakelijkheid enzo. Onze dochter fietst ook 17 km enkele reis, die had ik dan gewoon even opgehaald. Al zou die ws uit gezelligheid juist weer meefietsen eerst naar school.
vrijdag 12 september 2025 om 18:06
Maar was het ieder voor zich of had dochter ook met een docent mee kunnen fietsen?MrsDuck schreef: ↑12-09-2025 15:08Dat is het inderdaad vooral. De communicatie er over. Dochter is een (te) braaf kind die niet assertief of een groepsdier is. Volgens mijn dochter waren sommigen ineens verdwenen naar de supermarkt of naar huis. In de mail die we als ouders kregen, stond dat ze rond een bepaalde tijd in het dorp waar school staat zouden zijn. Ik ging er al vanuit dat als er kinderen bij of aan de route wonen dat die af mochten slaan, maar niet dat ze het maar zelf uit moesten zoeken. Zo begreep ik het tenminste. Ze is veilig thuis gekomen en ik ben verder ook niet boos, eerder verbaasd. Maar volgende week zijn er oudergesprekken en ik denk dat ik het daar toch even ter sprake gaan brengen dat ik het best onverantwoord vind over hoe dat is gegaan. Als ik het had geweten dat het ieder voor zich was dan hadden we haar of opgehaald met de fiets op de drager of gezegd dat ze gewoon met X en/of Y mee moest gaan. Dan inderdaad maar even langs de winkel of een stukje omfietsen tot ze in ieder geval dichterbij, maar met name op bekender terrein zou zijn.
vrijdag 12 september 2025 om 18:36
Je kunt die aansprakelijkheid ook ondervangen door te zeggen: het schoolkamp eindigt om 16u op locatie X. Kinderen kunnen dan opgehaald worden, of op eigen gelegenheid naar huis. De meeste ouders hoeven een 15 jarige echt niet op te komen halen.Solsol schreef: ↑12-09-2025 18:03Dat was ik. Maar vanuit school en aansprakelijkheid zou ik dat toch hebben gedaan, maar wel in combinatie met een mededeling aan de ouders. Dus een berichtje vooraf: we fietsen met z’n allen terug naar school en vanaf daar worden de leerlingen losgelaten. En als u dat niet zo wil mag u uw zoon of dochter ophalen op tijdstip a op bestemming x.
Gewoon vanwege de aansprakelijkheid enzo. Onze dochter fietst ook 17 km enkele reis, die had ik dan gewoon even opgehaald. Al zou die ws uit gezelligheid juist weer meefietsen eerst naar school.
vrijdag 12 september 2025 om 18:54
Op vakantie ben je een hele week zonder toezicht van een volwassene.
Dit was 1,5 uur, max.
Sorry, ben het er niet mee eens.
Met 15 jaar oud, 25km fietsen, met ook nog eens Google maps tot je beschikking én een mobiele telefoon: moet gewoon kunnen.
De dood van Lisa of Anne erbij halen is ramptoerisme. Heel ongepast.
Wat vindt dochter er zelf van? Was het allemaal heel eng en ongepast bij wat je van haar zou mogen verwachten? Waarom heeft ze niet geappt/ gebeld dan?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in