Heb ik een punt of ben ik een overbezorgde curlingouder?

12-09-2025 09:54 119 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn dochter van 15 heeft deze week een schoolkamp gehad van 3 dagen. De pubertjes zijn met de fiets ongeveer 45 km op geweest en hebben daar verschillende activiteiten gedaan. Hartstikke prima, leuk voor de teambuilding want de komende 3 jaar (vwo-4 zit ze nu) komen ze elkaar nog vaak tegen. Op de heenweg zijn ze samen vertrokken in verschillende groepen met per groep een docent mee vanaf school. Op de terugweg zijn ze in groepjes ieder voor zich naar huis gefietst zonder begeleiding en ieder op zijn meest efficiënte route. Dat laatste klinkt best logisch. De school staat in het midden van een redelijk groot, landelijk verzorgingsgebied en iedereen is moe, wil naar huis etc. en niet omfietsen via school als dat niet hoeft. Maar dat resulteerde dus dat mijn dochter de laatste 25 km alleen gefietst heeft over wegen die ze amper tot niet kent. Andere dorpsgenoten (jongens) die haar route ook mee zouden kunnen fietsen waren in geen velden of wegen te bekenen; die waren nog boodschappen gaan doen bij de lokale supermarkt voor dochter met haar vriendinnen vertrok. Nog los van dat ik het niet gezellig vond en ik zoiets heb van samen uit, samen thuis... waar is de verantwoordelijkheid van de school in deze? En ja, ik weet er kan elke dag wat gebeuren tussen school en thuis . En dat is ook 10 km die ze moet fietsen, maar die weg kent ze en ze weet waar bekenden wonen waar ze kan aanbellen. Eigenlijk vind ik dat ik school wel mag aanspreken over de terugreis dat ik dit iets te gemakzuchtig (on)geregeld vind. Of overdrijf ik dan?
toulouse_74 schreef:
12-09-2025 18:40
De kern is 'met vrienden'. Je ging niet alleen.
Maar dochter koos er zelf voor 25 km alleen te fietsen.
En wat we er ook van vinden, school is verplicht te zoeken voor een veilige omgeving en voldoende begeleiding. Ook bij heen- en terugreis.
Als ze niet samen terugfietsen, moet je een kind 'overdragen' aan de ouders. En dan mag de ouders gerust roepen: fiets maar zelf!

Zelfs als je kind zich ziekmeldt in de klas en naar huis gaat, wordt er gebeld om te zorgen dat het kind overgedragen is.
Was er een mogelijkheid om met een docent terug naar school te fietsen en vanaf daar zelf naar huis te gaan?
Dan zou ik er namelijk geen probleem mee hebben.
Ik kan me voorstellen dat die optie er was, maar dat dat voor jouw dochter om was en zij daarom dacht: ik ga niet met die docent mee naar school fietsen, liever 20 km met vriendinnen en dan 20 km alleen.
Lila-Linda schreef:
12-09-2025 19:32
En wat we er ook van vinden, school is verplicht te zoeken voor een veilige omgeving en voldoende begeleiding. Ook bij heen- en terugreis.
Als ze niet samen terugfietsen, moet je een kind 'overdragen' aan de ouders. En dan mag de ouders gerust roepen: fiets maar zelf!

Zelfs als je kind zich ziekmeldt in de klas en naar huis gaat, wordt er gebeld om te zorgen dat het kind overgedragen is.
Dit. Dit uitje was georganiseerd door de school. De school moet de veiligheid waarborgen en heeft daarin een zorgplicht. Ik zou dit ook niet fijn gevonden hebben, TO.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Dan had dochter met de docenten mee terug kunnen fietsen toch? En dan via school naar huis.

Er zijn zat 16 jarigen op het vervolgonderwijs (mbo) die volledig alleen van en naar school gaan. Vaak in een grote stad waar ze niemand kennen.
Lastig omdat ik de situatie niet helemaal precies voor me zie qua omgeving.
Mijn dochter, vwo 3, appt mij voor alles. Ze laat altijd wel weten waar ze is en wat ze doet. Dus zij zou mij wel appen: we gaan nu naar huis fietsen. Of er zou een mopper appje komen: moet nu nog 25km alleen!
Dus dan weet je wat en kan je beslissen haar op te halen.
Verder zou zij denk ik met die vriendinnen meefietsen en vanuit daar naar huis. De heeft ze al vaker gedaan, dat ze liever een stuk omfietst maar wel samen kan fietsen dan dat ze ergens alleen naar toe moet. Hoeveel km was het extra geweest als ze langer met haar vriendinnen meegefietst was?

Heeft school niks gecommuniceerd? Ik werk op een VO school en in klas 1 en 2 en 3 is het zo dat ze op de heenweg verzamelen op een centraal punt. Er staat dan ook bij dat leerlingen er zelf heen kunnen fietsen, gebracht kunnen worden of ze fietsen met een docent mee vanuit school. Zo ook op de terugweg: ophalen, zelf naar huis fietsen of met docent mee terug naar school.
Vanaf klas 4 hier geen kamp meer dichtbij, enkel naar buitenland en dus met bussen.
TO, ik ben benieuwd: is er door de docenten aangeboden met hen mee te fietsen?
Si abra la puerta hay lobos.
Nog steeds geen woord over wat de dochter er zelf van vond. Of mis ik nu iets?

Het was overdag, neem ik aan, en als het kind het zelf prima vond zie ik het probleem niet zo. Als 15 jarige kan je best een paar uur alleen fietsen, en ze kwam ook gewoon thuis ondanks het onbekende gebied. (Lang leve Google Maps).

De kans dat ze in haar eigen omgeving lastig gevallen wordt door iemand die jullie kennen en vertrouwen is aanzienlijk groter dan de kans op een engerd uit de bosjes. Op die leeftijd fietsen ze niet meer zomaar onder een auto.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Hexopbezemsteel schreef:
13-09-2025 09:14
Nog steeds geen woord over wat de dochter er zelf van vond. Of mis ik nu iets?

Het was overdag, neem ik aan, en als het kind het zelf prima vond zie ik het probleem niet zo. Als 15 jarige kan je best een paar uur alleen fietsen, en ze kwam ook gewoon thuis ondanks het onbekende gebied. (Lang leve Google Maps).

De kans dat ze in haar eigen omgeving lastig gevallen wordt door iemand die jullie kennen en vertrouwen is aanzienlijk groter dan de kans op een engerd uit de bosjes. Op die leeftijd fietsen ze niet meer zomaar onder een auto.
Ik ben ook benieuwd naar wat het kind er zelf van vond.Tegelijkertijd vind ik ook dat als dit uitje georganiseerd is door de school, de school wel moet zorgen dat de veiligheid zo veel mogelijk gewaarborgd is.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Baggal schreef:
13-09-2025 09:31
Ik ben ook benieuwd naar wat het kind er zelf van vond.Tegelijkertijd vind ik ook dat als dit uitje georganiseerd is door de school, de school wel moet zorgen dat de veiligheid zo veel mogelijk gewaarborgd is.
Eens. Maar we weten natuurlijk niet wat de begeleiding aan dochter aangeboden heeft.
Baggal schreef:
13-09-2025 09:31
Maar wat was er nou precies zo verschrikkelijk onveilig dan? Kind met mobiel en Google maps fietst 25 kilometer. Kind had ook kunnen appen.

Ongezellig, ja. Samen fietsen beter. Ja. Maar echt onveilig? Mwah.
Loren schreef:
13-09-2025 09:36
Maar wat was er nou precies zo verschrikkelijk onveilig dan? Kind met mobiel en Google maps fietst 25 kilometer. Kind had ook kunnen appen.

Het hoeft niet onveilig te zijn, maar natuurlijk kan je, zeker als vrouw alleen, onverhoeds benaderd worden.
Dat kan overal natuurlijk, alleen betreft dit een door de school georganiseerd uitje en dan moet je dat risico zoveel mogelijk beperken.

Verder eens met Rabarbara: wij weten idd niet wat de school heeft aangeboden hieromtrent.
Baggal schreef:
13-09-2025 09:39
Het hoeft niet onveilig te zijn, maar natuurlijk kan je, zeker als vrouw alleen, onverhoeds benaderd worden.
Dat kan overal natuurlijk, alleen betreft dit een door de school georganiseerd uitje en dan moet je dat risico zoveel mogelijk beperken.

Verder eens met Rabarbara: wij weten idd niet wat de school heeft aangeboden hieromtrent.
Van een bevriend zedenrechercheur weet ik dat in het overgrote deel van de gevallen de dader het slachtoffer kent. Mannen uit de bosjes zijn zeldzaam. En die kunnen ook gewoon in je eigen dorp rondlopen natuurlijk.

Van een Belgische website (www.horenzienenpraten.be) heb ik de volgende (Belgische) tekst:

Heel vaak denken we dat de dader van seksueel grensoverschrijdend gedrag een onbekende is. Niets is minder waar: in bijna de helft van de gevallen is de dader de (ex)-partner van het slachtoffer (46,7%). In andere gevallen gaat het over een kennis (17,9%), een collega of medestudent (10,4%), een vriend(in) (7,8%) of een familielid of huisgenoot (4%). Slechts in 14,2% van de gevallen is de dader een onbekende, dit is bij mannelijke slachtoffers bijna dubbel zo vaak het geval als bij vrouwen.
hexopbezemsteel wijzigde dit bericht op 13-09-2025 10:02
31.99% gewijzigd
Als ik met een groep leerlingen op pad ga (en dat doe ik nog wel eens, met leerlingen uit de leeftijdscategorie van TO's dochter) dan moet ik ervoor zorgen dat ouders/verzorgers weten hoe laat de activiteiten afgelopen zijn, waar ze hun kind kunnen ophalen of op welke wijze de kinderen naar huis komen. Ik kan niet zonder ouders te informeren leerlingen na afloop van een activiteit een behoorlijke afstand alleen laten afleggen.
Dus, tenzij deze school heel anders functioneert dan alle scholen die ik ken, moet er een alternatief voorgesteld zijn aan de dochter van TO. Als dat niet gebeurd is, is de school onvoorzichtig en slordig geweest. Dat betekent niet gelijk dat TO's dochter in een gevaarlijke situatie beland is, maar het betekent wel dat de school niet goed gezorgd heeft.
Baggal schreef:
13-09-2025 09:39
Dit kind fietst al jarenlang dagelijks 2x 10km onbegeleid, 's morgens vroeg in het donker. Waarschijnlijk door buitengebied, anders had er wel een school dichterbij geweest

Waarschijnlijk fietst ze ook wel eens 's avonds 10km in het donker (winter) als ze na school nog even bij een vriendin langs ging.

Ze heeft er al meer dan 10.000 onbegeleidde kilometers op zitten en aangesproken worden kan altijd.
dropdrop wijzigde dit bericht op 13-09-2025 10:33
6.29% gewijzigd
Rabarbara schreef:
13-09-2025 09:59
Als ik met een groep leerlingen op pad ga (en dat doe ik nog wel eens, met leerlingen uit de leeftijdscategorie van TO's dochter) dan moet ik ervoor zorgen dat ouders/verzorgers weten hoe laat de activiteiten afgelopen zijn, waar ze hun kind kunnen ophalen of op welke wijze de kinderen naar huis komen. Ik kan niet zonder ouders te informeren leerlingen na afloop van een activiteit een behoorlijke afstand alleen laten afleggen.
Dus, tenzij deze school heel anders functioneert dan alle scholen die ik ken, moet er een alternatief voorgesteld zijn aan de dochter van TO. Als dat niet gebeurd is, is de school onvoorzichtig en slordig geweest. Dat betekent niet gelijk dat TO's dochter in een gevaarlijke situatie beland is, maar het betekent wel dat de school niet goed gezorgd heeft.
Eens!
Dropdrop schreef:
13-09-2025 10:30
Dit kind fietst al jarenlang dagelijks 2x 10km onbegeleid, 's morgens vroeg in het donker. Waarschijnlijk door buitengebied, anders had er wel een school dichterbij geweest

Waarschijnlijk fietst ze ook wel eens 's avonds 10km in het donker (winter) als ze na school nog even bij een vriendin langs ging.

Aangesproken worden kan altijd.
Natuurlijk, maar dit was een door de school georganiseerd. En dan heb je wel een zorgplicht.

Vergelijking: als ik een kinderfeestje geef zorg ik dat alle kinderen op een afgesproken tijd opgehaald worden door de ouders of, onder begeleiding, thuisgebracht worden. Of de kinderen normaliter alleen rijden doet daaraan niets af wanneer ze op dat moment bij mij zijn en ik mij verantwoordelijk voel voor de veiligheid). Als je je als school niets aanbiedt (en dat weten we dus niet) en er is een incident, krijg je wel verwijten. Ik ben het dus volledig met Rabarbara eens.
Baggal schreef:
13-09-2025 10:40
Natuurlijk, maar dit was een door de school georganiseerd. En dan heb je wel een zorgplicht.

Vergelijking: als ik een kinderfeestje geef zorg ik dat alle kinderen op een afgesproken tijd opgehaald worden door de ouders of, onder begeleiding, thuisgebracht worden. Of de kinderen normaliter alleen rijden doet daaraan niets af wanneer ze op dat moment bij mij zijn en ik mij verantwoordelijk voel voor de veiligheid). Als je je als school niets aanbiedt (en dat weten we dus niet) en er is een incident, krijg je wel verwijten. Ik ben het dus volledig met Rabarbara eens.
Voor een kinderfeestje wel. Maar die zijn geen 15. Na de 16e verjaardag van mijn kinderen gingen de meesten gewoon zelf weer naar huis. Een enkeling die ver weg woonde werd opgehaald. Maar de rest kwam alleen, op de fiets, zonder ouders.
Hexopbezemsteel schreef:
13-09-2025 11:11
Voor een kinderfeestje wel. Maar die zijn geen 15. Na de 16e verjaardag van mijn kinderen gingen de meesten gewoon zelf weer naar huis. Een enkeling die ver weg woonde werd opgehaald. Maar de rest kwam alleen, op de fiets, zonder ouders.
Bij een feestje van een tiener is er ook een duidelijke consensus. Tieners worden gebracht en gehaald of ze komen en gaan zelfstandig. Dat is aan de ouders. Bij een meerdaagse schoolreis ligt dat anders: de verantwoordelijkheid ligt bij de begeleiding.
Rabarbara schreef:
13-09-2025 11:13
Bij een feestje van een tiener is er ook een duidelijke consensus. Tieners worden gebracht en gehaald of ze komen en gaan zelfstandig. Dat is aan de ouders. Bij een meerdaagse schoolreis ligt dat anders: de verantwoordelijkheid ligt bij de begeleiding.
Het was wel verstandiger geweest om de ouders even in te lichten. Zelf had ik het niet zo gedaan als ik de school was. Niet handig, maar ook niet per se onverantwoord.
School had vooraf misschien beter kunnen communiceren.
Maar ik geloof niet dat er geen enkele docent richting school is gefietst.
Verder heeft dochter zelf ook bijzondere keuzes gemaakt. Niet gebeld of geappt naar huis. Niet verder meegefietst met vriendin(nen) en extra km voor lief genomen.
Pelle schreef:
13-09-2025 11:44
School had vooraf misschien beter kunnen communiceren.
Maar ik geloof niet dat er geen enkele docent richting school is gefietst.
Verder heeft dochter zelf ook bijzondere keuzes gemaakt. Niet gebeld of geappt naar huis. Niet verder meegefietst met vriendin(nen) en extra km voor lief genomen.
Zou zomaar kunnen. Maar daar komt geen antwoord op. Vind ik wel cruciaal voor de vraag of je de school gaat aanspreken. Eerst even checken wat er nu precies is gebeurd.
Pelle schreef:
12-09-2025 18:56
Maar dochter koos er zelf voor 25 km alleen te fietsen.
Inderdaad, het is niet aan de reisgenootjes om TO’s dochter de hele tijd maar in de gaten te houden, dan had ze mee naar de supermarkt gemoeten.

En waarom belt ze jullie niet..
Loren schreef:
13-09-2025 09:36

Vind ik ook niet. Ik fietste vroeger 18km enkele reis naar school. Ook wel eens alleen. Zonder mobiel. Goed, wel op bekend terrein maar dat lijkt me het probleem niet zo, zet Google maps aan en je komt er wel.
Tulpje22 schreef:
13-09-2025 14:54
Vind ik ook niet. Ik fietste vroeger 18km enkele reis naar school. Ook wel eens alleen. Zonder mobiel. Goed, wel op bekend terrein maar dat lijkt me het probleem niet zo, zet Google maps aan en je komt er wel.
Maar jouw ouders wisten dit en hadden ermee ingestemd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven