Heb ik een punt of ben ik een overbezorgde curlingouder?

12-09-2025 09:54 119 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn dochter van 15 heeft deze week een schoolkamp gehad van 3 dagen. De pubertjes zijn met de fiets ongeveer 45 km op geweest en hebben daar verschillende activiteiten gedaan. Hartstikke prima, leuk voor de teambuilding want de komende 3 jaar (vwo-4 zit ze nu) komen ze elkaar nog vaak tegen. Op de heenweg zijn ze samen vertrokken in verschillende groepen met per groep een docent mee vanaf school. Op de terugweg zijn ze in groepjes ieder voor zich naar huis gefietst zonder begeleiding en ieder op zijn meest efficiënte route. Dat laatste klinkt best logisch. De school staat in het midden van een redelijk groot, landelijk verzorgingsgebied en iedereen is moe, wil naar huis etc. en niet omfietsen via school als dat niet hoeft. Maar dat resulteerde dus dat mijn dochter de laatste 25 km alleen gefietst heeft over wegen die ze amper tot niet kent. Andere dorpsgenoten (jongens) die haar route ook mee zouden kunnen fietsen waren in geen velden of wegen te bekenen; die waren nog boodschappen gaan doen bij de lokale supermarkt voor dochter met haar vriendinnen vertrok. Nog los van dat ik het niet gezellig vond en ik zoiets heb van samen uit, samen thuis... waar is de verantwoordelijkheid van de school in deze? En ja, ik weet er kan elke dag wat gebeuren tussen school en thuis . En dat is ook 10 km die ze moet fietsen, maar die weg kent ze en ze weet waar bekenden wonen waar ze kan aanbellen. Eigenlijk vind ik dat ik school wel mag aanspreken over de terugreis dat ik dit iets te gemakzuchtig (on)geregeld vind. Of overdrijf ik dan?
Het valt me op dat je een paar keer hebt benoemd dat je dochter op vwo zit. Waarom is dat relevant in deze?
Merel90 schreef:
13-09-2025 18:52
Het valt me op dat je een paar keer hebt benoemd dat je dochter op vwo zit. Waarom is dat relevant in deze?
Omdat dit een groep is die nog 3 jaar samen blijft. En toch al halverwege het VO is
Geen reacties gelezen, puur mijn eigen visie. In mijn ogen heb je een punt.
Merel90 schreef:
Misschien geeft ze graag informatie, misschien is ze trots. Is niet erg, toch.
Si abra la puerta hay lobos.
Merel90 schreef:
Dit viel mij ook op. Of je nou nog 1, 2 of 3 jaar met elkaar door moet maakt voor wel of niet alleen terug fietsen en de verantwoordelijkheid van de school helemaal niks uit natuurlijk.
toulouse_74 schreef:
12-09-2025 18:40
De kern is 'met vrienden'. Je ging niet alleen.
Ja tuurlijk. Maar op die leeftijd fietste ik ook gerust hele stukken alleen en ook in het donker. Zo gaat dat op het platteland.
Bontebok schreef:
14-09-2025 01:27
Ja tuurlijk. Maar op die leeftijd fietste ik ook gerust hele stukken alleen en ook in het donker. Zo gaat dat op het platteland.
Maar dat wisten je ouders vooraf en vonden ze goed. Je kende de weg
En de afspraak was duidelijk

Echt anders.
Sowieso zie ik niet wat TO aan dat soort humble bragging heeft. Het heeft niks te maken met wat redelijkerwijs de verantwoordelijkheid van de school hierin is.
Waarom irriteert dat jou? Ik heb het niet gelezen als humble bragging maar gewoon als leeftijdsindicatie.
Mariana schreef:
14-09-2025 10:36
Waarom irriteert dat jou? Ik heb het niet gelezen als humble bragging maar gewoon als leeftijdsindicatie.
De leeftijdsindicatie van BonteBok in een ver verleden in contexten die niks met school te maken hadden is hier offtopic?

Waarom projecteer je irritatie op mij? Ik irriteer me niet, maar ik vind dat zonde van het topic voor TO.
MargjeM schreef:
14-09-2025 11:48
De leeftijdsindicatie van BonteBok in een ver verleden in contexten die niks met school te maken hadden is hier offtopic?

Waarom projecteer je irritatie op mij? Ik irriteer me niet, maar ik vind dat zonde van het topic voor TO.

Oh sorry, ik zie dat Merel het opbracht, niet jij
Jemoederheethenk6 schreef:
13-09-2025 13:25
Inderdaad, het is niet aan de reisgenootjes om TO’s dochter de hele tijd maar in de gaten te houden, dan had ze mee naar de supermarkt gemoeten.

En waarom belt ze jullie niet..
Ik gok omdat ze vond dat het prima ging zo.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Hexopbezemsteel schreef:
13-09-2025 11:24
Het was wel verstandiger geweest om de ouders even in te lichten. Zelf had ik het niet zo gedaan als ik de school was. Niet handig, maar ook niet per se onverantwoord.
Dat is het dus wel, school hoort dit goed en duidelijk te communiceren naar ouders. Of iets verzinnen zodat kinderen begeleid naar school of huis komen.
Is geen mening maar iets wat hoort bij de school als ze zulke dingen organiseren.
MargjeM schreef:
14-09-2025 11:48

Dat is helemaal niet off topic. Vroeger kon er gewoon veel meer voor meiden terwijl het feitelijk minder veilig was. Nee, we kenden niet de verhalen van Anne Faber of Lisa. Wij kenden andere namen. Andere slachtoffers en andere daders.
Ik zou eerder je dochter aanspreken ipv de school. Zij koos er zelf voor om de kortste weg te nemen en dus een groot stuk alleen te fietsen. De school heeft hen in groepjes laten gaan.

En aan mezelf terug denkend op die leeftijd, was ik dus echt niet met relatief onbekenden meegefietst die toevallig in de buurt wonen maar liever met mijn vriendinnen.

Met 16 gaan jongeren alleen zuipen in Salou, dan kun je met 15 ook wel een stuk alleen fietsen overdag.

Ik vind overigens 45 km helemaal niet gek. Toen ik op schoolkamp ging in groep 8 moesten we ook 40 km fietsen. En toen had nog nooit iemand van een elektrische fiets gehoord. Vanaf 12 jaar 30 km per dag naar school (15 enkele reis). Fietste ik ook regelmatig alleen overigens als je niet gelijk met vriendinnen uit was. Tijdperk voor de mobiele telefoon.
prinses30 schreef:
14-09-2025 19:13
Ik zou eerder je dochter aanspreken ipv de school. Zij koos er zelf voor om de kortste weg te nemen en dus een groot stuk alleen te fietsen. De school heeft hen in groepjes laten gaan.

En aan mezelf terug denkend op die leeftijd, was ik dus echt niet met relatief onbekenden meegefietst die toevallig in de buurt wonen maar liever met mijn vriendinnen.

Met 16 gaan jongeren alleen zuipen in Salou, dan kun je met 15 ook wel een stuk alleen fietsen overdag.

Ik vind overigens 45 km helemaal niet gek. Toen ik op schoolkamp ging in groep 8 moesten we ook 40 km fietsen. En toen had nog nooit iemand van een elektrische fiets gehoord. Vanaf 12 jaar 30 km per dag naar school (15 enkele reis). Fietste ik ook regelmatig alleen overigens als je niet gelijk met vriendinnen uit was. Tijdperk voor de mobiele telefoon.
Dit dus.
Kan mij niet voorstellen dat ál haar vriendinnen de hele andere kant op moesten.
Ik zou ook liever een stukje extra fietsen dan 25 km alleen.
Waarom heeft ze dat niet gedaan?
Misschien is het tijd om je "pubertje" eens aan te spreken.
Maak je kind wereldwijs.
Je kunt het niet altijd op anderen afschuiven.
Hoewel ik ook vind dat de school vetantwoordelijk voor ze is.
de wereld wacht om ontdekt te worden
thanx schreef:
24-09-2025 12:20
Dit dus.
Kan mij niet voorstellen dat ál haar vriendinnen de hele andere kant op moesten.
Ik zou ook liever een stukje extra fietsen dan 25 km alleen.
Waarom heeft ze dat niet gedaan?
Misschien is het tijd om je "pubertje" eens aan te spreken.
Maak je kind wereldwijs.
Je kunt het niet altijd op anderen afschuiven.
Hoewel ik ook vind dat de school vetantwoordelijk voor ze is.
Lijkt me wereldwijs genoeg, ze fietste gewoon zelf rechtstreeks naar huis. Ze is 15, geen 5.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Hexopbezemsteel schreef:
24-09-2025 22:01
Lijkt me wereldwijs genoeg, ze fietste gewoon zelf rechtstreeks naar huis. Ze is 15, geen 5.
Mwah, daar verschillen we dan in van mening.
Dus als je kind van 15, 25 km kan fietsen, is ze wereldwijs?
Ik vind dat een kind ook zelf moet kunnen nadenken (vooral van vwo, als het dan toch benoemd moet worden).
Wat zijn de risico's?
Hoe kan ik die verkleinen?
En daar dan naar handelen.
Dat had in dit geval dus beter gekunt.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Niet alle reacties heb ik kunnen lezen, dus misschien eerder genoemd.
TO, heb je jouw dochter gevraagd wat zij vindt?
Wil ze wel dat jij dit aankaart bij school?
Vivete e imparate!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven