help! Baby houdt niet op met huilen

27-09-2020 21:57 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Inmiddels zitten vriend en ik met ons handen in het haar. Ik maak deze topic om tips te krijgen maar ook vooral om mijn ei even kwijt te kunnen want ik merk dat ik niet lekker ga momenteel.

3 weken geleden zijn we voor het eerst ouders geworden. Ons kindje was in de eerste twee weken rustig, sliep goed, at goed, poepte en plaste goed. Af en toe avonds wat huilen maar dat was het dan ook. In het begin hebben we borstvoeding gegeven (gekolfd) en als ik niet genoeg had, productie was niet direct op gang, vulden we dat soms aan met flesvoeding Nutrilon 1.

Sinds precies een week bouwen we het kolven af en voeden we meer Nutrilon bij en sindsdien gaat het van kwaad tot erger.

Maandag had ze veel krampen (denken we) en kwamen de poepluiers met wat meer gepers en scheetjes. Daarop hebben we op aanraden van de flesvoedingslijn naar verhouding iets meer gekolfde melk dan flesvoeding gegeven en de dag daarop leek het weer wat beter te gaan.

Helaas sinds woensdag is het een hel en het wordt alleen maar erger.

Een half uur na de voeding begint het. Ze begint te jammeren, wordt onrustig en begint vervolgens keihard te huilen en maakt haar rug hol en gooit haar nek naar achteren. Geen een houding die we proberen is dan goed, op de draagzak na. Uiteindelijk valt ze uitgeput in slaap, tot de volgende voeding en dan begint het weer. Als ze wakker wordt voor een voeding huilt ze overigens ook direct. Kortom: Geen een moment dat ze wakker is, dat ze niet huilt/aan het jammeren is. Ik vind het verschrikkelijk om te zien dat ons meisje pijn lijkt te hebben en ik weet bij god niet meer wat ik eraan kan doen.

Uiteraard hang ik morgen direct aan de telefoon met de huisarts, maar daar verwacht ik niet zoveel van, als ik de verhalen op het internet mag geloven.

Wat ons opvalt:

- Ze geeft nooit melk terug, hoeveel ze ook drinkt, maar heeft af en toe wel oprispingen die ze weg slikt
- Ze ruikt wat zuur uit haar mondje, dit is wat minder geworden sinds ik haar recht op voed en daarna 30 minuten recht op houd.
- Ze over strekt zich een half uur na elke voeding en huilt dan ontroostbaar
- Ze heeft veel behoefte aan een speentje/pink
- Ze heeft vaak de hik, 4 keer per dag ongeveer
- Ze boert soms slecht, ik probeer haar tijdens de voeding meerdere keren te laten boeren
- Als we haar neerleggen na een voeding direct huilen
- Het wordt elke dag erger. Elke dag meer huilen en langer
- Er zit veel slijm in haar luiers

Wat we proberen/doen:

- Ze krijgt 90CC per keer, soms 100 als ze nog honger lijkt te hebben. Die 100 krijgt ze ook makkelijk op..
- Speentje/pink/liedjes zingen/rondwandelen
- Badje wordt ze stil in, maar daarna eruit en aankleden en het huilen gaat weer verder
- Kipkep/kruikje helpt niet
- Rechtop houden tijdens voedingen en daarna

Nu is mijn vermoeden verborgen reflux en/of koemelkallergie. Ik had zelf als baby koemelkallergie. Ons kindje heeft geen eczeem, wel wat bultjes op het gezicht maar dat zou ook baby acne kunnen zijn. Morgen ga ik de huisarts bellen maar ik kan niet nog een week zo door.. ik kan het gewoon niet aan zien en ik merk gewoon dat ze niet meer haar blije zelf is. Ik vermoed dat het iets met de voeding te maken heeft maar wil niet zomaar zelf gaan wisselen van voeding omdat dat ook weer slecht kan zijn.

Herkenning en tips iemand? Wij weten het echt niet meer!
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is dat de huisarts niet snel door verwijst met zoiets.
Maar je kan het altijd proberen natuurlijk.

Ik kreeg te horen dat ze daar overheen moest groeien en dat er 2 weken "gewend" moest worden aan de melk.
Dochtertje had maar 1x per week ontlasting en huilde alles bij elkaar en nog wilde ze niets geven of door verwijzen.

Ik ben toen zelf overgestapt op Hero omdat ik had gelezen en had gehoord dat die lichter verteerbaar was dan de nutrilon. Had ik dat maar 8 weken eerder gedaan.

To ik begrijp heel erg goed hoor dat je niet zomaar over wilt stappen op een andere melk.
Je kan het altijd overleggen met je huisarts.
Blijf in jezelf geloven !
Ach wat rot voor jullie to :hug:

Hier ook steeds dingen geprobeerd, uiteindelijk hielp alles tijdelijk.
Voor zover wij weten geen allergieën.
Zoals een vriendin vertelde over de reactie van haar man toen ze erdoorheen zat, die man zei als grapje:
als hij 17 is zit hij niet meer zo aan tafel, 'even' doorzetten en we blijven gewoon proberen.
Dat relativeerde bij mij een boel, het beeld van een grote puber die krijsend ieder hapje naar binnen werkt en dan een dutje moet doen.
Ik zou het inderdaad nu zoeken richting de koemelk allergie, maar het is zo sneu voor ze.
en het is zo raar dat we dit nog steeds hebben en het allemaal zo wordt weggewuifd met 'hoort erbij'.
Ik had gelukkig een ggd mevrouw die echt geschokt was over hoeveel ons kind huilde, alleen die bevestiging was al heel belangrijk.
Niet dat er nou veel uit was gekomen maar in ieder geval fijn dat het serieus is onderzocht.

Ik kreeg bijvoorbeeld eerder een vaag verhaal over Afrikaanse moeders wiens kind nou nooit huilde, een telefonisch spreekuur, en dat de moeders van tegenwoordig niet meer kunnen relativeren.
Wat is het nou, huilen ze daar nooit of relativeren ze het huilen, stomme reactie.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
27-09-2020 22:25
Borstvoeding kan dezelfde reactie veroorzaken, is mijn ervaring. Daarom hadden we in eerste instantie ook niet aan een koemelkallergie en lactose-intolerantie gedacht.
Als ouder volledig koemelkvrij eet en klachten blijven, is het geen koemelkallergie of in ieder geval niet alleen die allergie.

Lactoseintollerantie bij kind is zeer, zeer zeldzaam en dan zou kind met borstvoeding ook al echt ziek zijn aangezien borstvoeding boordevol lactose zit.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
27-09-2020 22:32
Lactose-intolerantie komt vaker voor dan je denkt. In de supermarkt zie je dan ook steeds meer lactosevrije artikelen.
Lactoseintollerantie komt bij babies zelden voor, dit komt vaak op latere leeftijd pas. Koemelkallergie daarentegen groeien meeste babies weer overheen.
Alle reacties Link kopieren
Overstappen op Hero hyperallergeen is nog een optie voor je afspraak. Omneo van nutrilon kan ook. Hoor daar veel goeds over.
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
28-09-2020 09:42
Als ouder volledig koemelkvrij eet en klachten blijven, is het geen koemelkallergie of in ieder geval niet alleen die allergie.

Lactoseintollerantie bij kind is zeer, zeer zeldzaam en dan zou kind met borstvoeding ook al echt ziek zijn aangezien borstvoeding boordevol lactose zit.
Baby hier reageerde dus ook op de borstvoeding. Naarmate die meer op gang kwam, namen de klachten ook toe. Uiteindelijk bleek het om een lactose-intolerantie en koemelkallergie te gaan.

Als het huilen extreem is en het kind laat zich niet troosten dan zou ik als ik TO was bij de huisarts staan op een verwijzing voor de kinderarts.
Juist dat niet kunnen troosten van je baby is een aanwijzing dat er iets niet klopt.

Zo zeer, zeer zeldzaam is die lactose-intolerantie nu ook weer niet bij kinderen, want hier in de familie zijn er al minstens 4 en in mijn schoonfamilie is er ook al 1 bekend. Koemelkallergie komt vaker voor en die kunnen kinderen ook overgroeien. Dat laatste wil nog niet zeggen dat je je kind dan maar maanden moet laten huilen. Dat is voor niemand goed, ook niet voor de ontwikkeling van je baby.
Waarom bv afbouwen als je ziet dat het veel beter gaat met je baby als ze gekolfde melk drinkt?
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
28-09-2020 09:50
Baby hier reageerde dus ook op de borstvoeding. Naarmate die meer op gang kwam, namen de klachten ook toe. Uiteindelijk bleek het om een lactose-intolerantie en koemelkallergie te gaan.

Als het huilen extreem is en het kind laat zich niet troosten dan zou ik als ik TO was bij de huisarts staan op een verwijzing voor de kinderarts.
Juist dat niet kunnen troosten van je baby is een aanwijzing dat er iets niet klopt.

Zo zeer, zeer zeldzaam is die lactose-intolerantie nu ook weer niet bij kinderen, want hier in de familie zijn er al minstens 4 en in mijn schoonfamilie is er ook al 1 bekend. Koemelkallergie komt vaker voor en die kunnen kinderen ook overgroeien. Dat laatste wil nog niet zeggen dat je je kind dan maar maanden moet laten huilen. Dat is voor niemand goed, ook niet voor de ontwikkeling van je baby.
Als je geen koemelk gebruikt als ouder, kan je kind niet op koemelk reageren bij enkel borstvoeding want dat krijgt ie niet binnen. Bij Lactoseintollerantie heeft koemelkvrij eten bij borstvoeding geen zin.

Dat zeg ik geloof ik ook helemaal niet. Daar is voeding op aan te passen, al is zoektocht naar juiste voeding soms lang.

En 5% van volwassenen heeft Lactoseintollerantie in europa. Voor babies is dit onbekend in Nederland, maar in finland 1 op 60.000. Vind ik toch redelijk zeldzaam ;-).
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
28-09-2020 09:59
Als je geen koemelk gebruikt als ouder, kan je kind niet op koemelk reageren bij enkel borstvoeding want dat krijgt ie niet binnen. Bij Lactoseintollerantie heeft koemelkvrij eten bij borstvoeding geen zin.

Dat zeg ik geloof ik ook helemaal niet. Daar is voeding op aan te passen, al is zoektocht naar juiste voeding soms lang.

En 5% van volwassenen heeft Lactoseintollerantie in europa. Voor babies is dit onbekend in Nederland, maar in finland 1 op 60.000. Vind ik toch redelijk zeldzaam ;-).
Die 5% van de volwassenen hebben als baby die intolerantie zeer waarschijnlijk ook al gehad. Het wordt heel vaak afgedaan als een huilbaby hebben, maar ondertussen huilen die baby's niet voor niets. Er zijn nog steeds veel volwassenen die niet eens in de gaten hebben waar hun klachten vandaan komen. Een lactose-intolerantie kan bijvoorbeeld ook klachten veroorzaken die op CVS/ME lijken.

Het komt dus zeer waarschijnlijk veel vaker voor, maar wordt heel vaak niet herkend, zeker niet bij baby's.

In het geval van TO kan het om alleen een koemelkallergie gaan.

Neocate werkt bij beide problemen, dus bij een koemelkallergie en ook bij een lactose-intolerantie.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
28-09-2020 10:08
Die 5% van de volwassenen hebben als baby die intolerantie zeer waarschijnlijk ook al gehad. Het wordt heel vaak afgedaan als een huilbaby hebben, maar ondertussen huilen die baby's niet voor niets. Er zijn nog steeds veel volwassenen die niet eens in de gaten hebben waar hun klachten vandaan komen. Een lactose-intolerantie kan bijvoorbeeld ook klachten veroorzaken die op CVS/ME lijken.

Het komt dus zeer waarschijnlijk veel vaker voor, maar wordt heel vaak niet herkend, zeker niet bij baby's.

In het geval van TO kan het om alleen een koemelkallergie gaan.

Neocate werkt bij beide problemen, dus bij een koemelkallergie en ook bij een lactose-intolerantie.
Ik ben het hier niet mee eens. Kan me wel indenken dat die als baby koemelkallergie hadden. Baby's maken namelijk meer lactase aan dan volwassenen.
Bij aangeboren lactase deficiëntie wordt er vanaf geboorte door de darmen (bijna) geen lactasegemaakt. Dit is een zeldzame, erfelijke aandoening. Baby’s met aangeboren lactase deficiëntie kunnen niet tegen (moeder)melk en kunnen ernstige diarree krijgen en uitgedroogd raken.
Bron: https://www.erfelijkheid.nl/ziektes/lac ... y's%20voor.

Neocate is natuurlijk wel een veel duurdere oplossing dan borstvoeding met dieet bij koemelkallergie. Mits borstvoeding goed loopt natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
28-09-2020 10:18
Ik ben het hier niet mee eens. Kan me wel indenken dat die als baby koemelkallergie hadden. Baby's maken namelijk meer lactase aan dan volwassenen.



Bron: https://www.erfelijkheid.nl/ziektes/lac ... y's%20voor.

Neocate is natuurlijk wel een veel duurdere oplossing dan borstvoeding met dieet bij koemelkallergie. Mits borstvoeding goed loopt natuurlijk.
In mijn familie is lactose-intolerantie bij 3 baby's vastgesteld. Jammer genoeg ging er wel de nodige tijd overheen voordat de diagnose gesteld werd.
TO, aan tegenstrijdige adviezen heb je niks, maar Neocate is niet de eerste optie. Als borstvoeding geen optie meer is is de eerste optie Nutrilon Pepti, daarna Nutramigen en daarna Neocate.

Ik heb één baby gehad met ernstige KMA en reflux, inclusief ontstoken slokdarm. Hij huilde 24/7 en lag ook 24/7 op mij om enigzins rustig te blijven. Bij hem heb ik alles geprobeerd, Pepti, Nutramigen en uiteindelijk Neocate. Ook alle verdikkingsmiddelen, middelen tegen krampjes, soorten flessen en medicijnen tegen reflux. Bij hem hielp Neocate ivm medicatie en dr Browns flessen.

Onze dochter heeft t minder ernstig. Zij krijgt Pepti icm Johannesbroodpitmeel en rijstebloem. Tot voor kort ook icm infacol.

Het is soms lang zoeken naar de juiste combi. Laat je niet afschepen. Overleg evt met de arts van het consultatiebureau of laat je doorverwijzen. Zoveel huilen is niet normaal.
Alle reacties Link kopieren
Waarom begin je al aan kunstvoeding terwijl de borstvoeding nog niet goed op gang is gekomen? Ga op zoek naar een goede borstvoedingsdeskundige.... i.p.v zelf een beetje te lopen klooien! LLL
Alle reacties Link kopieren
Het overstrekken na een voeding wijst op (verborgen) reflux. Wij hebben dit bij onze beide kinderen ook gehad.

Heb je al geprobeerd de fles wat in te dikken met johannesbroodpitmeel? Dit is van bijna alle babymerken te verkrijgen zonder recept. Even een beetje uittesten hoeveel je er in moet doen (koop wel een andere speen dan, want anders krijgt ze de voeding niet meer uit de fles).

Heeft hier alle problemen opgelost omdat er geen melk meer terugstroomde uit de maagjes.

(ik zeg niet dat jullie dochter perse reflux heeft, maar ik kan je wel aanraden dit te proberen. Het kost weinig en kan veel opleveren)

Verder: het wordt beter, echt. Jullie doen het goed!
Alle reacties Link kopieren
Pennenbak: wat zei de huisarts?

Wij kwamen er na een jaar pas achter dat ze allergisch was voor van alles....
Consultatie bureau heeft ons destijds aan laten 'kl.ten' met steeds verschillende voedingen....
( is wel al 20 jaar geleden).
.....
Waarom wordt er gezeurd over die borstvoeding? TO heeft vast een goede reden om te stoppen.

Klinkt herkenbaar; onze dreumes is ondertussen over zijn allergie heen. Wij zijn eerst overgestapt naar Pepti, en toen Nutramigen. Daar deed hij het goed op. Probeer ook de jeugdarts bij het CB eens als de huisarts geen gehoor geeft - die heeft ons het meest gesteund en geholpen indertijd. Heel veel sterkte, TO, dit is een superzware tijd voor jullie allemaal!
Adelaide schreef:
28-09-2020 14:59
Waarom wordt er gezeurd over die borstvoeding? TO heeft vast een goede reden om te stoppen.

Klinkt herkenbaar; onze dreumes is ondertussen over zijn allergie heen. Wij zijn eerst overgestapt naar Pepti, en toen Nutramigen. Daar deed hij het goed op. Probeer ook de jeugdarts bij het CB eens als de huisarts geen gehoor geeft - die heeft ons het meest gesteund en geholpen indertijd. Heel veel sterkte, TO, dit is een superzware tijd voor jullie allemaal!
Als je zo langzaam afbouwt is de reden waarschijnlijk niet goed genoeg om te balansen tegen de klachten van de baby.
Met bv ging het goed begreep ik uit haar post. Dan moeten de problemen wel heel groot zijn zou ik er mee stoppen met zo veel last die de baby heeft.
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Hier een update.

Vanochtend vroeg om half 7 begon het weer.. Een hele stinkende luier, krijsen en overstuur.. Dus direct om 08:00 de huisarts gebeld en een uur later konden we terecht.

Hij zag niets geks aan haar, stelde voor om het wiegje wat schuin te zetten (joh!). Daarop heb gezegd dat ik als kind een KMA had, mijn directe broers/zussen ook en mijn nichtje en neefjes ook allemaal gevoelig zijn, en dat ik dus een verwijzing naar de kinderarts wilde. Daar ging hij gelukkig ook mee akkoord. Die verwijzing kan even duren normaal, maar hij heeft er spoed achter gezet en we kunnen deze week als het goed is terecht.

Gelukkig werd ons meisje wakker bij de huisarts en begon direct te krijsen. Ik had een flesje afgekolfde melk mee en gaf haar dit. Hij vroeg welke voeding we nu gaven en ik heb uitgelegd hoe we het deden, maar dat ik haar vanaf vandaag geen Nutrilon 1 meer zou geven en over wilde stappen naar een koemelkvrije voeding. Hij vond het goed.

Direct in de apotheek een bus Nutrilon Pepti gekocht en thuis gegeven. Daarna was het nog even jammeren, maar liet zich goed troosten. Daarna heeft ze gewoon 2,5 uur geslapen! Toen ze wakker werd nog wel wat krampen en stinkluier, daarna nog een fles en daarna is ze 2 uur super vrolijk wakker geweest! Bijna niet gehuild en als ze dat deed liet ze zich binnen een minuut troosten!

Ik merk dat ik zelf nog helemaal in de stress schiet wanneer ze begint en denk :oh shit het helpt niet! Zo begon ze een uurtje geleden weer, maar ze was ook moe. Ze ligt nu ingebakerd te slapen en liet zich wederom goed troosten.

Dit bevestigd mijn idee van KMA! Alsnog gaan we naar de KA om het uit te laten zoeken (ook fijn als we een machtiging kunnen krijgen voor de voeding want duur). Maar het feit dat er na 2 flessen al zo'n ander kind (het kind dat ik ken vanaf geboorte) voor me ligt, geeft me goede hoop! Nu hopen dat het niet toeval is en ook zo blijft :)

Voor de vragen over waarom geen BV meer, ik heb eigenlijk niet zo'n zin om daar een discussie over te hebben. In mijn geval is het omdat ik medicijnen moet gaan gebruiken die niet samen gaan met BV, maar anders was ik misschien ook gestopt omdat ik er geen zin meer in had/vrijheid terug wilde. Ieder doet daarin wat haar goed lijkt.
Alle reacties Link kopieren
strings-attached schreef:
28-09-2020 15:04
Als je zo langzaam afbouwt is de reden waarschijnlijk niet goed genoeg om te balansen tegen de klachten van de baby.
Met bv ging het goed begreep ik uit haar post. Dan moeten de problemen wel heel groot zijn zou ik er mee stoppen met zo veel last die de baby heeft.
Wat is dan wel een goed genoege reden volgens jou? Het had ook maar zo kunnen zijn dat ze een weekje moest wennen aan de voeding en er dus echt even doorheen had gemoeten. Wanneer was volgens jou dan wel een goede termijn en zwaar genoege reden?
Pennenbak, wat fijn en herkenbaar. Onze kleine is nu 7 mnd en ook zo opgeknapt met Pepti.

Voor de verzekering moet je meestal wel nog één keer provoceren helaas. Dus gooi je gewone Nutrilon nog niet weg.

Wat betreft BV: dat is ieders eigen keus. Moet wel zeggen dat ik, als t kon, daar wel voor zou kiezen. Mijn eerste heb ik 2 weken zelf kunnen voeden met speciaal dieet en dat was voor hem zo goed. Maar in mijn geval ook geen optie meer en dan is t aankloten met wat er beschikbaar is.

Hopelijk is dit de oplossing! Succes! :heart:
Alle reacties Link kopieren
Mijn derde kind had ook een KMA. Nadat de kinderarts nutramigen had voorgeschreven hadden we binnen 48 uur een compleet ander kind. Dus goed dat je naar de kinderarts kan. Ik moest toen trouwens wel een vieze luier meenemen.
Alle reacties Link kopieren
Goed nieuws TO! Goed gehandeld!
Alle reacties Link kopieren
nachtvlinder1977 schreef:
28-09-2020 16:02
Pennenbak, wat fijn en herkenbaar. Onze kleine is nu 7 mnd en ook zo opgeknapt met Pepti.

Voor de verzekering moet je meestal wel nog één keer provoceren helaas. Dus gooi je gewone Nutrilon nog niet weg.
Wat een verschil toch met de werkwijze van kinderartsen; wij hebben nooit wat dan ook hoeven te provoceren of eerst allerhande voeding uit hoeven te proberen - er werd in één keer een recept uitgeschreven voor Neocate en kind heeft zo ongeveer vanaf de geboorte aan de rijstebloem gezeten om de voeding in te dikken omdat ze wel allergisch bleek voor JBPM... :roll:
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
freekenkaat schreef:
28-09-2020 16:09
Mijn derde kind had ook een KMA. Nadat de kinderarts nutramigen had voorgeschreven hadden we binnen 48 uur een compleet ander kind.
En dat inderdaad; Neocate zelf stinkt trouwens ook de hut uit, maar goed...
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
eckano schreef:
28-09-2020 21:39
En dat inderdaad; Neocate zelf stinkt trouwens ook de hut uit, maar goed...
En smerig dat t smaakt. Echt naar een natte krant ofzo. Maar zij vond het heerlijk. Ze houdt nog steeds niet van zoet en ik denk dat dat komt omdat ze die smaak niet vanaf de babyleeftijd heeft gehad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven