Helpen met rekenen

05-07-2018 20:04 134 berichten
Hoi,

Zoontje zit in groep 4 en loopt qua snelheid achter met rekenen. Hij scoorde op de laatste Cito een E (1e Cito dit jaar een C) en na de zomer in groep 5 gaat hij wel de lesstof op niveau 2 krijgen, maar maakwerk gaat hij op niveau 1 doen.
Helemaal terugzetten naar niveau 1 wilen ze niet, omdat ze het wijten aan het (regelmatig) ziek zijn de afgelopen maanden en ze verwachten dat hij de achterstand wel in gaat halen. En als hij nu al naar niveau 1 gaat, moet hij na de lagere school sowieso naar VMBO-BK omdat hij de lesstof niet op een hoger niveau gehad heeft.

Ook qua lezen heeft hij best even 'opstartproblemen' gehad, maar dat kwartje is nu ineens volledig gevallen. Begrijpend lezen, spelling, DMT allemaal A of B op de Cito. Voorheen (kleuter en groep 3) C en D scores.

Nu maakt het voor mij niet uit als hij 'later' BK gaat doen, niet iedereen is een ster in leren. Maar hij wil zelf heel graag alles goed doen. Het automatiseren vindt hij het lastigst. + en - haalt hij wel eens door elkaar en hop, dan heb je de hele rij sommen fout. De tafels kent hij van 1 t/m 10.

Dus net een account aangemaakt bij Squla. Kan hij morgenmiddag lekker oefenen thuis. Maar hoe kan ik hem helpen bij het rekenen? Ik ben geen juf en leg dingen anders uit dan de juf aldus zoon ;-) Logisch natuurlijk maar wil het niet lastiger maken dan hij het al vindt.

Zijn er bijv. leuke spelletjes waarbij hij op niveau spelenderwijs leert rekenen? Of iemand die andere tips heeft hoe ik het beste met hem aan de slag kan gaan?

Nogmaals, hij hoeft niet ineens allemaal A's te scoren natuurlijk. Maar we willen er wel uit halen wat er in zit. En hij raakt er zelf zo gefrustreerd van, dat het maar niet uit z'n hoofd komt..
Alle reacties Link kopieren
Hier.ook een dochter die automatiseren lastig vindt. Ik oefen veel met haar in de auto. Maken we een rekenslang. Ik zeg de som, zij geeft het antwoord en het antwoord is weer het begin van de volgende som. Ook maak ik vaak sommen van dagelijkse situaties. Gisteren deelde ik kaarten uit, beiden 7. Dan vraag ik hoeveel kaarten dat samen zijn. Zo probeer ik het leuk te houden maar wel wat vaker te oefenen..ambrasoft en onlineklas zijn leuk om zelf te oefenen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi, heb niet alles gelezen, maar ken je www.redactiesommen.nl?
Daar kan je eindeloos verhaaltjes sommen oefenen, op de computer en op papier en op 1/2/3 sterren. Je kan het gewenste niveau instellen.

Hoe gaat het rekenen los van de ‘echte sommen’? Kan hij wel klokkijken, meten, e.d?
Vraag begin volgend schooljaar (zus eerst toch herhaling) direct aan de leerkracht of hij/zij oefenstof voor thuis kan aanreiken, passend bij de oefenstof in de klas.
Succes!
mardejo schreef:
07-07-2018 21:22
Hoi, heb niet alles gelezen, maar ken je www.redactiesommen.nl?
Daar kan je eindeloos verhaaltjes sommen oefenen, op de computer en op papier en op 1/2/3 sterren. Je kan het gewenste niveau instellen.

Hoe gaat het rekenen los van de ‘echte sommen’? Kan hij wel klokkijken, meten, e.d?
Vraag begin volgend schooljaar (zus eerst toch herhaling) direct aan de leerkracht of hij/zij oefenstof voor thuis kan aanreiken, passend bij de oefenstof in de klas.
Succes!
Hij oefent nu via Squla. Erg verslavend want ik moet hem echt achter de tablet vandaan halen.

De echte sommen rekent hij wel redelijk makkelijk uit. Het zijn vooral de verhaalsommen die hij lastig vindt. En het tempo, want het automatiseren zit er nog niet zo in.

Klokkijken kan hij juist heel goed. Meten lukt ook goed.



Via Squla kan ik zijn behaalde scores zien. Onderdeel Cito rekenen, 80 vragen in 40 minuten. Score 84% goed. Dus dat valt me niet tegen.
anoniem_227343 wijzigde dit bericht op 07-07-2018 22:37
Reden: Toevoeging
2.98% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hier een dochter die moeite heeft met automatiseren.
Zit ook Eind groep 4, gaat naar groep 5 (haar taal scores zijn heel hoog en rekenen heel laag)
Met moeite heeft ze de tafel van 1 t/m 5 + 10 geleerd.
Maar vraag haar niet op papier hoeveel 38-25 is want daar komt ze niet uit (tenminste niet binnen de tijd die ze er voor heeft)

Verhaaltjes sommen zijn dramatisch. Niet omdat ze niet luistert, of omdat ze het verhaal niet kan lezen, maar omdat ze de som er maar niet uit kan halen. Het kwartje valt niet

Onze dochter loopt volgens een of andere cito volgsysteem toets ernstig achter. Scoort <M3. We hebben nu een account van rekentuin en daar gaat het vele malen beter op.

Ze krijgt elke dag op school de verlengde instructie, zitten elke avond met haar te oefenen, heeft hulp kaarten op school. Maar helaas. Ze vergeet het gewoon...
Zij gaat dus getest worden op dyscalculie.
Fanatic, klinkt ook een beetje zoals zoon, al kan die als hij rustig rekent wel meer dan wanneer er tijdsdruk op staat. Zijn scores via Squla vallen me niet tegen. Maar dan kan hij ook op z'n gemak rustig rekenen.

Rekentuin ken ik niet. Squla vind ik tot nu toe heel prettig! Duidelijke uitleg aan de hand van filmpjes en de Citovragen zoals hij ze op school ook krijgt.
Alle reacties Link kopieren
lilyjo schreef:
08-07-2018 10:47
Fanatic, klinkt ook een beetje zoals zoon, al kan die als hij rustig rekent wel meer dan wanneer er tijdsdruk op staat. Zijn scores via Squla vallen me niet tegen. Maar dan kan hij ook op z'n gemak rustig rekenen.

Rekentuin ken ik niet. Squla vind ik tot nu toe heel prettig! Duidelijke uitleg aan de hand van filmpjes en de Citovragen zoals hij ze op school ook krijgt.
Bij dochter heeft een tijdsdruk geen invloed. Ze blijft rekenen op haar eigen tempo en heeft zich erbij neergelegd dat ze gewoon niet zo snel is met rekenen.
Wij hebben rekentuin via de school gekregen, dus heb niets aan hoeven schaffen of zo.
De cito mogen ze van mij helemaal afschaffen.
Volgend schooljaar krijgt ze haar eigen leerlijn. Echt veel andere keus is er niet, ze begrijpt de leerstof gewoon niet (of ze is een beelddenker, kan natuurlijk ook nog, dan begrijp ik wel dat "platte" sommen je niks zeggen
Alle reacties Link kopieren
Fanatic: Als je echt serieuze vermoedens van beelddenken heb dan zou ik daarmee aan de slag gaan.
Ik heb ook groep 4 (maar geen tips die nog niet gegeven zijn ;-)). Een van mijn leerlingen is beelddenker en hij krijgt daar coaching voor. Dat is toch echt een andere manier van leren, en met de juiste tools (die zijn coach met hem inoefend) kan hij gewoon meekomen met de leerstof.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren
NoPepsiPlease schreef:
08-07-2018 18:25
Fanatic: Als je echt serieuze vermoedens van beelddenken heb dan zou ik daarmee aan de slag gaan.
Ik heb ook groep 4 (maar geen tips die nog niet gegeven zijn ;-)). Een van mijn leerlingen is beelddenker en hij krijgt daar coaching voor. Dat is toch echt een andere manier van leren, en met de juiste tools (die zijn coach met hem inoefend) kan hij gewoon meekomen met de leerstof.
Dit meen je niet, mag ik hopen... tegenwoordige groep vier, is de vroegere 2e klas lagere school ofzo? En dan moeten kinderen al met coaches aan de slag en "tools" aangereikt krijgen om mee te komen?

Nondeju, we gaan al aardig de kant van Amerika op. Iedereen vanaf 12 jaar een "shrink", want anders is het leven niet leefbaar...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Als je een andere manier van leren hebt, en je komt niet goed mee, omdat jouw manier van leren anders is dan de gemiddelde leerling, waarom zou je dan niet gebruik maken van de mogelijkheden om strategieën aan te leren die jou meehelpen om wel met de gemiddelde leerling mee te komen?

Daar is die coach voor, iemand anders dan juf, die waarschijnlijk de tijd en/of de kennis niet heeft om dit kind te hepen.

Sneu hoor, om een leerling bij voorbaat zijn kansen op ontwikkeling te ontzeggen.
Alle reacties Link kopieren
Hertjehertje schreef:
08-07-2018 20:32
Als je een andere manier van leren hebt, en je komt niet goed mee, omdat jouw manier van leren anders is dan de gemiddelde leerling, waarom zou je dan niet gebruik maken van de mogelijkheden om strategieën aan te leren die jou meehelpen om wel met de gemiddelde leerling mee te komen?

Daar is die coach voor, iemand anders dan juf, die waarschijnlijk de tijd en/of de kennis niet heeft om dit kind te hepen.

Sneu hoor, om een leerling bij voorbaat zijn kansen op ontwikkeling te ontzeggen.
Als juffen niet zo bezig zouden hoeven zijn met het aanleren van sociale vaardigheden, burgerschap, omgangsvormen en andere zaken die normaal gesproken tot de opvoeding thuis horen, zouden ze tijd genoeg hebben om ook de zwakkere rekenbroeders onder hun arm te nemen voor wat extra aandacht. Net zoals ze vroeger al deden.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Beelddenken is iets heel anders dan "een zwakke rekenbroeder zijn". Ook bijv. het aanleren van spellingregels lukt deze kinderen vaak niet. Het is een hele andere manier van denken. Wat een coach met deze kinderen doet kan ik niet omdat ik daar 1. niet voor heb geleerd en ik 2. geen volledig stille, prikkelarme 1 op 1 begeleiding kan bieden een half uur lang.

" De zwakke rekenbroeders" kan ik wel degelijk helpen. Daar heb ik wel voor geleerd. En ik weet mijn lesdag zo in te richten dat ik momenten heb om extra met hen aan de slag te gaan. Ondanks alle extra vakken ;-)
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Ik moet als leerkracht zeggen dat ik zelden tot nooit aan de resultaten kan zien dat een kind nu echt veel geoefend heeft met scula. Ik ben er weinig enthousiast over.
Wel (zoals ik eerder typte) over redactiesommen.nl, maar dat moet je dan echt een paar weken voor de cito’s beginnen met oefenen.
Wat ik ook een mooi inzichtelijk programma vind, is Bareka. Je bouwt dan een rekenmuurtje op.
Door middel van testjes laat het programma duidelijk zien aan welke bouwstenen van het rekenen er nog gewerkt moet worden. En daarmee kun je vervolgens dan ook oefenen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit boek gekocht (https://www.bol.com/nl/p/het-grote-wisk ... 079784975/), maar de bibliotheek hier had het ook. Er staan een aantal manieren in om sommen uit te rekenen, bijvoorbeeld verschillende manieren om te delen. Ik vind het heel kind vriendelijk uitgelegd en voor mezelf is het ook verhelderend.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
08-07-2018 20:49
Als juffen niet zo bezig zouden hoeven zijn met het aanleren van sociale vaardigheden, burgerschap, omgangsvormen en andere zaken die normaal gesproken tot de opvoeding thuis horen, zouden ze tijd genoeg hebben om ook de zwakkere rekenbroeders onder hun arm te nemen voor wat extra aandacht. Net zoals ze vroeger al deden.
Vroeger zaten de zwakke rekenbroeders gewoon achterin de klas en mochten ze het bord uitvegen of de prullenbak leegmaken als de rest wat moeilijks aan het doen was. Maakte allemaal niet uit want ook als je niet kon rekenen kon je best een leuke vent trouwen.

Beetje gechargeerd gezegd natuurlijk, maar ik vind het een goede zaak dat we niet meer zomaar roepen dat als je het niet meteen, of niet op de standaard manier kunt dat je het nooit gaat kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel.
pejeka schreef:
08-07-2018 20:49
Als juffen niet zo bezig zouden hoeven zijn met het aanleren van sociale vaardigheden, burgerschap, omgangsvormen en andere zaken die normaal gesproken tot de opvoeding thuis horen, zouden ze tijd genoeg hebben om ook de zwakkere rekenbroeders onder hun arm te nemen voor wat extra aandacht. Net zoals ze vroeger al deden.

Wanneer vroeger? In het tijdperk van het klassikale onderwijs? Toen er les werd gegeven op één niveau, en iedereen die sneller of slimmer was zich verveelde en iedereen die minder slim of langzamer was het uit mocht zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
09-07-2018 19:10
Wanneer vroeger? In het tijdperk van het klassikale onderwijs? Toen er les werd gegeven op één niveau, en iedereen die sneller of slimmer was zich verveelde en iedereen die minder slim of langzamer was het uit mocht zoeken.
Neuh, bij ons op school tenminste niet. Daar was wel degelijk extra aandacht voor kinderen die wat meer ondersteuning in het leren nodig hadden.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
09-07-2018 19:17
Neuh, bij ons op school tenminste niet. Daar was wel degelijk extra aandacht voor kinderen die wat meer ondersteuning in het leren nodig hadden.
Die mocht vast nog een extra stencil maken, verhaaltje schrijven of tekening maken.
Echt gedifferentieerd werken stamt uit eind jaren negentig. En iets in mij zegt dat jij toen al ruimschoots volwassen was.
pejeka schreef:
09-07-2018 19:17
Neuh, bij ons op school tenminste niet. Daar was wel degelijk extra aandacht voor kinderen die wat meer ondersteuning in het leren nodig hadden.

Dan zat je op een geweldige school zeg, en zo fijn ook dat je dat nog zo precies weet ook. Was jij zelf degene die extra hulp kreeg of waren anderen dat? En weet je ook nog wat die extra hulp in hield?

Ik herinner me vooral dat we in de vijfde en zesde al enigszins voorgesorteerd werden voor het voortgezet onderwijs. Huishoudschool was mijn lot, dus bijspijkeren hoefde niet.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
09-07-2018 19:57
Dan zat je op een geweldige school zeg, en zo fijn ook dat je dat nog zo precies weet ook. Was jij zelf degene die extra hulp kreeg of waren anderen dat? En weet je ook nog wat die extra hulp in hield?

Ik herinner me vooral dat we in de vijfde en zesde al enigszins voorgesorteerd werden voor het voortgezet onderwijs. Huishoudschool was mijn lot, dus bijspijkeren hoefde niet.

Ik was altijd één van de besten (sorry)... Maar dan kregen de kinderen van de klas die al wat "vooruit" waren gewoon wat extra opgaven om te maken, of die mochten een half uurtje "stil lezen", en dan legde de juf of meester de kinderen die dat nodig hadden, de stof nog eens extra uit, die mochten de sommetjes of taaloefeningen nog een keer maken na die uitleg, en zo ging dat.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ik kom nu echt niet weg met mijn betere rekenaars nog wat meer sommen geven, of een half uur laten lezen om extra uit te kunnen leggen. Ik moet er (terecht trouwens) voor zorgen dat de betere rekenaars juist minder sommen maken, zodat ze tijd hebben om dmv pluswerk te verdiepen en verbreden. En daar geef ik uiteraard ook instructie over. Daarnaast verlengde instructie en extra ingeplande instructiemomenten buiten de gewone rekentijd om voor de zwakkere rekenaars.

Jouw beleving van een rekenles van 30 ??? jaar terug klinkt al als een walhalla in vergelijking met mijn eigen schooltijd hoor. Ik herinner me vooral uitleg, ook als je het allang begrepen had. Dan nog meer uitleg, gewoon op dezelfde manier opnieuw. En de pure horror als het MAB-materiaal (die houten staafjes en blokjes) tevoorschijn kwam en je daar als hele klas naar moest kijken (Laat me gewoon beginneeeeeeen...) omdat er een handvol het nog niet begreep.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren
NoPepsiPlease schreef:
10-07-2018 19:49
Ik kom nu echt niet weg met mijn betere rekenaars nog wat meer sommen geven, of een half uur laten lezen om extra uit te kunnen leggen. Ik moet er (terecht trouwens) voor zorgen dat de betere rekenaars juist minder sommen maken, zodat ze tijd hebben om dmv pluswerk te verdiepen en verbreden. En daar geef ik uiteraard ook instructie over. Daarnaast verlengde instructie en extra ingeplande instructiemomenten buiten de gewone rekentijd om voor de zwakkere rekenaars.

Jouw beleving van een rekenles van 30 ??? jaar terug klinkt al als een walhalla in vergelijking met mijn eigen schooltijd hoor. Ik herinner me vooral uitleg, ook als je het allang begrepen had. Dan nog meer uitleg, gewoon op dezelfde manier opnieuw. En de pure horror als het MAB-materiaal (die houten staafjes en blokjes) tevoorschijn kwam en je daar als hele klas naar moest kijken (Laat me gewoon beginneeeeeeen...) omdat er een handvol het nog niet begreep.
Nooit gehoord van MAB-materiaal of blokjes en staafjes.

En zelfs de zwakste leerlingen destijds konden gewoon "eenvoudig rekenen" als ze van school kwamen. Konden gewoon snappen wat ze terug moesten geven als iemand met een tientje betaalde en de prijs was 6,65. Moet je nu om komen - probeer het eens bij een supermarkt...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
TO, Ik geef geen les dus misschien is dit nog te moeilijk voor groep 4..

Maar mag hij de sommen wel opschrijven?

Want hoe ik het heb geleerd is zo:
1
58
34
— +
92

En dan: 4+8 =12, 1’tje boven de 5 zetten en 2 onder de streep onder de 4 schrijven en dan 1+5+3 = 9 voor de 2 en dan heb je 92.

Zou dat hem lukken? Als je snapt wat ik bedoel. Of is dat nog te moeilijk op die leeftijd?
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
10-07-2018 19:53
Nooit gehoord van MAB-materiaal of blokjes en staafjes.

En zelfs de zwakste leerlingen destijds konden gewoon "eenvoudig rekenen" als ze van school kwamen. Konden gewoon snappen wat ze terug moesten geven als iemand met een tientje betaalde en de prijs was 6,65. Moet je nu om komen - probeer het eens bij een supermarkt...
Maar jullie waren dan ook heul bijzonder. En vroeger was alles sowieso veel beter. Vooral de opvoeding, het onderwijs en de huishouding (immers moeder de vrouw zwaaide daar de scepter). Sindsdien is het alleen maar bergafwaarts helaas. Dat weet je inmiddels toch wel? Daar heb je al minstens zes ziljoen topics over geschreven en gelezen. Of heb je een beetje moeite met automatiseren?
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
lux- schreef:
10-07-2018 20:12
Maar jullie waren dan ook heul bijzonder. En vroeger was alles sowieso veel beter. Vooral de opvoeding, het onderwijs en de huishouding (immers moeder de vrouw zwaaide daar de scepter). Sindsdien is het alleen maar bergafwaarts helaas. Dat weet je inmiddels toch wel? Daar heb je al minstens zes ziljoen topics over geschreven en gelezen. Of heb je een beetje moeite met automatiseren?
:HA:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven