Het grote baby vragen topic!

03-10-2017 19:14 3009 berichten
Hoi hoi allemaal!

Er komen op dit forum regelmatig vragen voorbij mbt babyzaken. Zelf heb ik een dochtertje van ruim 8 maanden, en ik merk dat ik regelmatig kleine vragen heb, waarvoor ik het onzin vind om een heel topic te openen.
Daarom dacht ik... Waarom geen heel topic voor al onze babyvragen?! Dus heb je grote vragen, kleine vragen, vragen over ritmes, slapen, voeding, flesjes, luiers etc etc, stel ze vooral!
Laten we elkaar proberen te helpen en gezellig samen kletsen over onze baby's! :)

Ik trap wel af! Ik heb een praktische vraag over het gebruik van een autostoel. Ze past nu nog in de maxicosi. Ik breng haar sochtends naar kdv, laat maxicosi daar staan, en vriendlief haalt haar weer op. Met een autostoel die 'vast' zit in je auto kan dat natuurlijk niet... En ze zijn best prijzig, dus twee autostoelen is ook zo wat... Hoe doen jullie dat?
Tinkeltje34 schreef:
20-01-2018 20:22
Lux: ik weet niet of je het kent, maar je hebt voor de winter beenhoezen voor op de fiets. Volgens mij van Deryan. Anders worden die beentjes zo koud. Je kunt ze voor een paar euro meestal wel op mp vinden.
Ik heb een skipakje voor hem, dus ik stop ‘m daar in. Maar toch bedankt!
Mijn zoon krijgt pas als hij 1.5 is voor het eerst vlees of vis. Tot die tijd is hij net als ik vega.

@gewicht: leuk, al die verschillen! Zoon (16 m) is nu 81.5 cm en 10.2 kilo.
Dochter met 4 maanden 60.5 cm en rond de 6 kg (en ze begon toch met 2800! :D)

Ik wil ook graag een Mamafiets maar ben echt iemand die in 7 sloten tegelijk loopt.. vind ik toch eng met straks twee kindjes. Vertrouw mijn niveau van pech niet.
Tinkeltje34 schreef:
20-01-2018 20:21
Ik heb trouwens een heel fijn oovouwbare buggy, die past in mijn fietstas. Ook heel handig.
Zou je willen delen welke dat is? Ben nog op zoek, want dat ik wat mij tegenhoudt om met de fiets naar het dorp te gaan. Dan moet ik haar de hele tijd op de arm nemen. Ik heb wel zo'n kwart voorop de fiets dus misschien dat daar dan een buggy in past!
Hier zaten we met 9,5 maand al op 9,35 kilo. Inmiddels volgens mij de 10 kilo al voorbij met 11 maanden. Hij volgt de +1 lijn in gewicht keurig.
Met 9 maanden is toch geen afspraak bij cb? Wij hadden met 7.5 maand een en nu pas weer met 11 maand. Ben alleen toen hij 8 maanden was nog een keer geweest omdat hij door de longontsteking afgevallen was, dus we moesten kijken of hij weer goed aankwam (en dat was zo, 400 gram in 2 weken :hihi: ).

Gelukkig kon hij dat afvallen wel hebben ;)
Lavendel_12 schreef:
20-01-2018 21:16
Zou je willen delen welke dat is? Ben nog op zoek, want dat ik wat mij tegenhoudt om met de fiets naar het dorp te gaan. Dan moet ik haar de hele tijd op de arm nemen. Ik heb wel zo'n kwart voorop de fiets dus misschien dat daar dan een buggy in past!

Quinny Yezz! Ben helemaal fan er van. Ik had een Koelstra, maar die bleef opgevouwen nog gigantisch groot. Deze rijdt fantastisch, heel licht en met 1hand te besturen. Ook zit zoon er beter in. En ik krijg er ook heel veel complimenten mee, veel mensen die vragen waar ik hem vandaan heb en hoe hij rijdt. Hij past precies in mijn fietstas. Hij steekt een stukje uit, maar dat maakt me niet zo veel uit. Je blijft alleen soms eens steken met je wieltjes achter een randje, maar verder groot fan! :cheer2:
lux. schreef:
20-01-2018 21:49
Met 9 maanden is toch geen afspraak bij cb? Wij hadden met 7.5 maand een en nu pas weer met 11 maand. Ben alleen toen hij 8 maanden was nog een keer geweest omdat hij door de longontsteking afgevallen was, dus we moesten kijken of hij weer goed aankwam (en dat was zo, 400 gram in 2 weken :hihi: ).

Gelukkig kon hij dat afvallen wel hebben ;)
Wij wel hoor, met 7,5 en 11 maanden bij de verpleegkundige en met 9 maanden bij de kinderarts.
Wij hadden bij 9 maanden geen afspraak; de 11 maanden was bij de VPK, en 14 maanden weer bij de arts. Ik ben wel even wezen wegen rond een maand of 9, op het inloopspreekuur, maar dat was alleen maar uit nieuwsgierigheid.

Hier vroegen ze 't; wil je graag een afspraak rond de 9 maand, of zullen we een afspraak maken voor de prikken bij 11 maand, en als je dan vragen hebt kun je zelf even bellen. En dat leek mij wel handig :).
Volgens mij hadden we wel 1 bij 9 maanden, maar die heb ik afgezegd. Ik had de indruk dat zoon het goed deed en goed groeide.
Ik dacht ook dat je de ene keer de arts en de andere keer de vpk had. Volgens de assistente is dat niet meer zo ivm kostenbesparing. Je hebt nu dus vaker de vpk.
fiona2012 schreef:
20-01-2018 22:03
Wij wel hoor, met 7,5 en 11 maanden bij de verpleegkundige en met 9 maanden bij de kinderarts.
Oh gek. Hier dus niet. En is geen foutje, want heb het even opgezocht in het overzicht en daar staat de 9 maanden check niet bij de standaard checks. Gek dat dat per cb verschilt.
Hier bij 6,5 maand geweest en toen bij 9 maand en volgende is bij ruim 11 maanden. Maar ben sowieso vaker daar geweest dan standaard omdat kind steeds ziek blijkt op de gebruikelijke momenten van inenten waardoor we keer terug moeten.
Wij gaan helemaal niet naar het consultatiebureau. De huisarts zet de vaccinaties.

Heb 2 afschuwelijke ervaringen met het cb. De eerste keer vertelde ik aan de jeugdarts dat ik een pnd had. Toen ging ze zoon zijn hele lichaam controleren en zuchtte opgelucht 'gelukkig heeft hij geen blauwe plekken'. Een pnd heeft niks te maken met kindermishandeling... Heeft me toen heel erg pijn gedaan en gevolg was dat ik maanden niet met zoon naar buiten ben gegaan. Want stel je voor, dat schrammetje op zijn hoofd, straks denken mensen dat het mijn schuld is.
Bij de 2e keer, andere jeugdarts trouwens... Was zoon zijn hoofdje verkeerd opgemeten, hij heeft ook een kleine richel op zijn voorhoofd. Jeugdarts volledig in paniek. Zoon heeft craniostenose!!! Dat werd een zware operatie met helmpjestherapie, bla bla bla... Ik moest zo snel mogelijk een verwijsbrief naar de kinderarts regelen.
Uiteindelijk kon ik 2 dagen later bij de kinderarts terecht. Hoofdje was niet te klein, hij zag al meteen dat het geen cranio was. Maar wilde dit nog wel laten bevestigen met een röntgenfoto. Helemaal niks aan de hand uiteindelijk. Sterker nog, de kinderarts vond zoon zijn hoofdje qua vorm perfect!

Maar goed, door deze 2 ervaringen en hun kul advies kom ik er nooit maar dan ook echt nooit weer.
Bij de huisarts is het heel fijn zo, die vertrouw ik volledig.
Alle reacties Link kopieren
Ik kom alleen op het cb voor prikjes en wegen/meten. Dit staat ook in ons dossier. Mede daarom hoeven wij ook niet met 9mnd. Ik knik ja en amen als ze ongevraagd met voedings- of opvoedadviezen komen en ben dan weer weg. Waar ik me bij oudste heel druk maakte om wat het CB zei (kind te licht, te zwaar, eet teveel/te weinig, laten huilen) gaat het gelukkig nu bij jongste het ene oor in en het andere oor weer uit. Al is dit CB (we zijn verhuisd in de tussentijd) veel relaxter dan het CB van oudste
@olla wat ontzettend slecht zeg van die twee jeugdartsen! Vooral dat eerste voorstel... je voelt je al zo slecht met een pnd en dan word er zo op gereageerd, onbegrijpelijk. Ik kan er al boos over worden als ik het lees.

@moederfiets, die staat hier ook op het verlanglijstje. De komende tijd nog even geen geld voor maar ergens in de toekomst komt die er wel. Nu fietst man altijd met haar.

@cb, ik kom ook alleen voor de inentingen en we wegen dan ook. We hebben verder al genoeg afspraken bij de dermatoloog/allergoloog en de diëtist. We hebben wel een fijn cb die geen ongevraagd advies geeft.

@hier, het gaat gelukkig wat beter. De antibiotica slaat aan en er komen geen nieuwe open wondjes meer bij. De jeuk is ook een stuk minder en we kunnen haar soms weer even alleen laten spelen zonder dat ze alles openkrapt. :yes:
lux. schreef:
20-01-2018 18:30
Ik ben met 6 maanden begonnen, hij krijgt nu ei, kip, biefstuk, zalm en kabbeljauw. Ik vind het goed voor de eiwitten, vetzuren en het ijzer en ben met 6 maanden begonnen, omdat dan de borstvoeding soms niet meer toereikend is qua bijvoorbeeld ijzer. Hij krijgt ook wel eens hapjes zonder, wij eten ook wel eens vegan.

Dank voor je reactie! Hoe geef jij ei aan je zoon? Stukjes gekookt ei? Of ergens doorheen?
Ik kan het eens proberen om vis door zijn groenten te doen. Wellicht vindt zoon dat lekker (de smaak zal even wennen zijn).
Maar biefstuk? Is dat niet veel te taai? Of pureer jij dat met groenten/aardappel?
Alle reacties Link kopieren
elf12 schreef:
21-01-2018 09:26
Dank voor je reactie! Hoe geef jij ei aan je zoon? Stukjes gekookt ei? Of ergens doorheen?
Ik kan het eens proberen om vis door zijn groenten te doen. Wellicht vindt zoon dat lekker (de smaak zal even wennen zijn).
Maar biefstuk? Is dat niet veel te taai? Of pureer jij dat met groenten/aardappel?
Hier vond Puk vis lekkerder dan vlees in het begin. Wij hadden meestal een stukje gestoomde zalm met broccoli, of een olvaritpotje met spinazie en kabeljauw (die laatste was veruit favo, maar je keuken stinkt dan wel alsof je op de visafslag staat).
lola-lily schreef:
20-01-2018 19:09
Ik geef maar zelden vlees of vis, ongeveer 3 tot 4 keer in de maand schat ik. Wel ei en kaas, dat vind ie heerlijk. Verder varieer ik goed in wat ik kook voor ‘m aan groenten. Je zou je kindje ook tofu kunnen geven?

Is kaas niet veel te zout? Tofu zou ik ook eens kunnen proberen.

Het is niet dat ik zoon wil opvoeden als vegetariër hoor! Maar omdat ik het eigenlijk nooit in huis heb komt het ook niet in mij op om vlees te geven aan onze zoon. Maar ik wil hem natuurlijk ook niets te kort doen.
Maartje2016 schreef:
21-01-2018 09:30
Hier vond Puk vis lekkerder dan vlees in het begin. Wij hadden meestal een stukje gestoomde zalm met broccoli, of een olvaritpotje met spinazie en kabeljauw (die laatste was veruit favo, maar je keuken stinkt dan wel alsof je op de visafslag staat).

Haha! Een potje met daarin vis+groenten kan ik ook eens proberen om te kijken hoe meneertje erop reageert!
Volgens onze kinderdiëtist kan een plakje jonge kaas geen kwaad als je verder zorgt dat ze geen producten met zout krijgt. Kaas zou juist wel goed voor haar zijn dus ze krijgt nu elke dag wat op haar cracker, vind ze heerlijk :-D
Dat hebben wij ook soms gedaan, maar mevrouw eet hier alle losse belegsoorten eerst van haar boterham af, om daarna de boterham aan de kant te schuiven. Dus ik ben terug naar de smeerdingen; pindakaas, smeerkaas, chocopasta zo nu en dan, appelstroop..
elf12 schreef:
21-01-2018 09:26
Dank voor je reactie! Hoe geef jij ei aan je zoon? Stukjes gekookt ei? Of ergens doorheen?
Ik kan het eens proberen om vis door zijn groenten te doen. Wellicht vindt zoon dat lekker (de smaak zal even wennen zijn).
Maar biefstuk? Is dat niet veel te taai? Of pureer jij dat met groenten/aardappel?
Biefstuk pureren idd. Ei ook, ik pureer alles nog voor zoon. Overdag eet hij wel brood, stukjes mandarijn, etc. maar avondeten vind ik wel gemakkelijk zo.
@bloemetjesolifant, smeerkaas is wel heel erg zout toch? Kunnen die niertjes dat al wel aan in combinatie met brood waar ook al zout in zit?
Ik geef niet elke dag kaas, maar als zoon pasta eet krijgt hij er bijvoorbeeld wat door. Net zoals bij bloemetjesolifant is los beleg hier geen succes. Hij is dan erg verontwaardigd als het beleg op is en hij een kale boterham over heeft. Ik geef ei vaak in de vorm van roerei, wat hij dan zelf opeet. Gaat hartstikke goed hier!
Marloes85 schreef:
21-01-2018 10:04
@bloemetjesolifant, smeerkaas is wel heel erg zout toch? Kunnen die niertjes dat al wel aan in combinatie met brood waar ook al zout in zit?
Kindersmeerkaas heeft minder toegevoegd zout, dus dat kan prima :)
Tinkeltje34 schreef:
20-01-2018 21:56
Quinny Yezz! Ben helemaal fan er van. Ik had een Koelstra, maar die bleef opgevouwen nog gigantisch groot. Deze rijdt fantastisch, heel licht en met 1hand te besturen. Ook zit zoon er beter in. En ik krijg er ook heel veel complimenten mee, veel mensen die vragen waar ik hem vandaan heb en hoe hij rijdt. Hij past precies in mijn fietstas. Hij steekt een stukje uit, maar dat maakt me niet zo veel uit. Je blijft alleen soms eens steken met je wieltjes achter een randje, maar verder groot fan! :cheer2:
Thnx! Ga er eens naar kijken. Heb jij hem ook eerst ergens geprobeerd? Volgens mij heb ik deze nog niet gezien bij de prenatal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven