Het grote baby vragen topic!

03-10-2017 19:14 3009 berichten
Hoi hoi allemaal!

Er komen op dit forum regelmatig vragen voorbij mbt babyzaken. Zelf heb ik een dochtertje van ruim 8 maanden, en ik merk dat ik regelmatig kleine vragen heb, waarvoor ik het onzin vind om een heel topic te openen.
Daarom dacht ik... Waarom geen heel topic voor al onze babyvragen?! Dus heb je grote vragen, kleine vragen, vragen over ritmes, slapen, voeding, flesjes, luiers etc etc, stel ze vooral!
Laten we elkaar proberen te helpen en gezellig samen kletsen over onze baby's! :)

Ik trap wel af! Ik heb een praktische vraag over het gebruik van een autostoel. Ze past nu nog in de maxicosi. Ik breng haar sochtends naar kdv, laat maxicosi daar staan, en vriendlief haalt haar weer op. Met een autostoel die 'vast' zit in je auto kan dat natuurlijk niet... En ze zijn best prijzig, dus twee autostoelen is ook zo wat... Hoe doen jullie dat?
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden drie autostoelen. Vriend en ik beide één en mijn schoonouders ook één. Alledrie nieuw gekocht en alledrie dezelfde. Die van mijn schoonouders was heel goedkoop doordat we punten hadden gespaard bij een babywinkel waar we praktisch alle (grotere) babyspullen gekocht hadden. Stoelen overzetten had ik echt geen zin in en we wilden veilige stoelen. Ook voor korte stukken. We wisten vantevoren ook vaak niet wie dochter op ging halen van het kdv. Schoonouders passen elke week een dag op en gingen (gaan) graag met dochter naar het bos of grote speeltuin een paar dorpen verderop.

Mijn ouders hadden ook een goede stoel in de auto, die hadden ze al gekocht toen hun oudste kleinkind die nodig had. Daar hebben uiteindelijk 6 kinderen in gezeten.

We hebben de stoelen allemaal voor een goede prijs verkocht toen dochter eruit gegroeid was. En drie opvolgstoelen gekocht :).

Dochter was 5 maanden toen we zijn begonnen met hapjes. Eerst groente en later fuit. Advies van het cb was 6 mnd, advies van de kinderarts was tussen 4 en 6 mnd.
abc wijzigde dit bericht op 03-10-2017 20:32
6.73% gewijzigd
obelix84 schreef:
03-10-2017 20:25
Wat doen jullie tegen het slijm bij verkoudheid? Jongste krijgt het soms slecht opgehoest
Stomen in de badkamer.
Schijnbaar hebben ze bij etos aspirator waarmee je met soort slangetje neus kan uitzuigen. Nog geen ervaring mee maar staat wel op mijn lijstje.
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic , hoeven we niet allemaal het wiel uit te vinden!

Hier een meisje van 9 maanden die nog prima in de maxi cosi kan. Wat ik echt een aanrader vind zijn die easy fix basis elementen. Die zit in allebei de autos en de maxi cosi kan bij dochter blijven. Sowieso heel.fijn om die maxi cosi er zo in te kunnen klikken en niet steeds met een gordel vast te moeten maken.

Bestaat dat niet voor stoeltjes in groep 1?

Met hapjes ben ik met 4 maanden en 2 weken begonnen. Als je kind zo af en toe aan tafel zit tijdens het eten of je vaak ziet eten merk je al snel.of hij/zij ook wil. Althans bij die van ons wel;)
Alle reacties Link kopieren
MN-- schreef:
03-10-2017 20:32
Stomen in de badkamer.
Schijnbaar hebben ze bij etos aspirator waarmee je met soort slangetje neus kan uitzuigen. Nog geen ervaring mee maar staat wel op mijn lijstje.
Is een goede manier om je kind compleet overstuur te maken. De mijne iig. Weinig snot mee gevangen dus. Het komt wel lekker los dan
Alle reacties Link kopieren
MN-- schreef:
03-10-2017 20:32
Stomen in de badkamer.
Schijnbaar hebben ze bij etos aspirator waarmee je met soort slangetje neus kan uitzuigen. Nog geen ervaring mee maar staat wel op mijn lijstje.

Neusje uitzuigen schijnt dan weer niet echt goed te zijn.
Stomen in de douche is wel een goede en je kan ook een zoutoplossing kopen of zelf maken met warm water en een beetje zout.
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
03-10-2017 20:37
Is een goede manier om je kind compleet overstuur te maken. De mijne iig. Weinig snot mee gevangen dus. Het komt wel lekker los dan
Bedoel je stomen? die van ons vond het heeeerlijk.zo zie je maar.
suze27 wijzigde dit bericht op 04-10-2017 15:35
3.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Cupcake1988 schreef:
03-10-2017 19:50
Ging het vanzelf beter (hoop van wel) of wat hebben jullie gedaan? Ik vind het absoluut niet erg om de hele dag met dochter op de arm te zitten maar ik krijg zo niets in huis gedaan en soms vind ik het wel lekker om even bezig te zijn ipv te bankhangen zodat dochter kan slapen :)
Het gaat vanzelf beter, gewoon lekker aan toe geven. Ze noemen de eerste 3 maanden ook wel 'het vierde trimester'.

Ik had een draagdoek voor kind, kun je toch wat meer doen.
Alle reacties Link kopieren
emmsje schreef:
03-10-2017 19:40
Leuk topic!

Ik heb ook al een vraagje. Dochter is bijna 4 maand en ik lees verschillende dingen over het beginnen met hapjes. Sommige beginnen met 4 maand, anderen zeggen dat het beter is om te wachten tot 6 maand. Wanneer zijn jullie begonnen met hapjes en hoe is dat bevallen? :)
Hierbij erg op je gevoel afgaan. Wij zijn net na 4 mnd begonnen. Steeds 3 dagen lang achter elkaar hetzelfde aanbieden is wel een goede tip, wanneer je ook start. Zo kunnen ze goed wennen aan de smaken.
Hier vond dochter het vanaf dag 1 heerlijk en ze at het ook meteen goed. Maar een baby van een collega (net zo oud) liet het eten zo weer uit haar mond lopen. Ligt dus erg aan je kleintje hoe het zal gaan.
Als het slangetje of ballonnetje in de neus niet werkt om het snot uit te zuigen kun je het ook op de ouderwetse manier doen: zet je mond over de neus van baby, zodat je beide neusgaten bedekt hebt. Dan even kort en hard zuigen en het snot uitspugen. Werkt 100x beter dan die gadgets, maar is natuurlijk wel een vies idee. 'echte moeder liefde' noemde mijn man dat, terwijl hij gruwelend toekeek...
tiramisuusje schreef:
03-10-2017 20:45
Als het slangetje of ballonnetje in de neus niet werkt om het snot uit te zuigen kun je het ook op de ouderwetse manier doen: zet je mond over de neus van baby, zodat je beide neusgaten bedekt hebt. Dan even kort en hard zuigen en het snot uitspugen. Werkt 100x beter dan die gadgets, maar is natuurlijk wel een vies idee. 'echte moeder liefde' noemde mijn man dat, terwijl hij gruwelend toekeek...
Ja dit klinkt me nu nog te vies. Maar wie weet in nood.
Fijn topic! Ik heb een dreumes van net 1 en een baby van 3 weken.
Vind het erg lastig schipperen, als ze allebei losgaan.
Baby heeft ook enorm mamahonger en wil op mij slapen met pink in haar mond. Met dreumes erbij lukt dat niet zo.
Heb haar veel in de draagzak, maar dan nog die pink...


Wat beyreft verkoudheid: bol.com de NoseFrida bestellen! Werkt fantastisch. Van otrivin hebben ze ook een aspirator maar die vind ik onhandiger.
Anders heb je nog physiomer, soort hogedruk neusspray. Ontzettend gemeen en ik weiger het te gebruiken, maar mn nicht zweert erbij. Kind op zij leggen, spuiten in neusgat en het snot +water spuit zo uit het andere neusgat.
Man heeft het 1 keer bij zoon geprobeerd. Het werkte wel ja, hij kon weer ademen.
Alle reacties Link kopieren
De slijm zit vooral in haar luchtwegen...ik had bij de oudste zo'n uitzuigbal, vond t zelf een onding. In haar neusje spuit ik zoutoplossing en ik ga zo met haar stomen in de badkamer
MN-- schreef:
03-10-2017 20:49
Ja dit klinkt me nu nog te vies. Maar wie weet in nood.
Ja, dat is ook vies alleen als de neus helemaal verstopt zit kunnen ze niet meer drinken, omdat ze dan door hun neusje moeten ademen. Dan doe je als moeder al snel dingen die je dacht dat je nooit zou doen... o_o
obelix84 schreef:
03-10-2017 20:58
De slijm zit vooral in haar luchtwegen...ik had bij de oudste zo'n uitzuigbal, vond t zelf een onding. In haar neusje spuit ik zoutoplossing en ik ga zo met haar stomen in de badkamer
Dan inderdaad stomen, en heb je al dampo op de voetzolen gedaan? En een bakje water en eucalyptus olie in de slaapkamer zetten.
emmsje schreef:
03-10-2017 19:40
Leuk topic!

Ik heb ook al een vraagje. Dochter is bijna 4 maand en ik lees verschillende dingen over het beginnen met hapjes. Sommige beginnen met 4 maand, anderen zeggen dat het beter is om te wachten tot 6 maand. Wanneer zijn jullie begonnen met hapjes en hoe is dat bevallen? :)
Wat ik begrepen heb op het consultatiebureau veranderen de inzichten daarover constant. Volgens mij kun je het beste naar je kind kijken. M'n oudste dochter wist niet hoe snel ze de banaan er weer uit moest werken. Paar weken gewacht en toen ging het wel goed. Eerder was ze er blijkbaar gewoon nog niet aan toe.
tiramisuusje schreef:
03-10-2017 20:45
Als het slangetje of ballonnetje in de neus niet werkt om het snot uit te zuigen kun je het ook op de ouderwetse manier doen: zet je mond over de neus van baby, zodat je beide neusgaten bedekt hebt. Dan even kort en hard zuigen en het snot uitspugen. Werkt 100x beter dan die gadgets, maar is natuurlijk wel een vies idee. 'echte moeder liefde' noemde mijn man dat, terwijl hij gruwelend toekeek...
Zo doe ik het ook, zoon vindt het nog grappig ook. Hij raakt helemaal overstuur van het bovengenoemde Etos zuigdingetje en andere neuszuigertjes.
Uiteindelijk moet je toch wat, alles voor het bloedje.
@Cupcake: idd toegeven aan de mamahonger. Hier was het na 3 maanden over. Werd er ook gék van maar uiteindelijk was het ook zo voorbij en ik had zoiets van: blijkbaar heeft 'ie het nodig.

@hapjes: met 4 mnd begonnen en ging erin alsof hij nooit anders had gedaan. Was er echt aan toe en hielp ontzettend voor zijn reflux en zijn darmen. Iemand zei iets over darmrijping, nou die van mij ging met 4 maanden nog kapot van de darmkrampjes (1x in de 10 dagen poepen, schijnt normaal te zijn voor borstgevoede baby's, maar de hele dag stinkwinden alsof er een rotte brie in huis lag en huilen bij elke wind en maar trappelen met z'n beentjes)... en een week na het introduceren van de hapjes had ik echt een totaal ander kind. Geen stinkwinden meer, geen gehuil meer, geen trappelende beentjes. Geen enorme golven melk die eruit kwamen, geen pijnlijke boeren meer... if anything heb ik het idee dat mijn zoons verteringsstelsel zo'n beetje smeekte om vaste voeding.

Waar ik op zou letten:
1) wil je kindje het hebben of moet je het erin duwen? Ik liet mijn zoontje gewoon van zijn lepeltje likken en hij zoog het zo naarbinnen
2) hoe gaat het slikken? Gaat dat goed of 1 groot drama?
3) lijkt je kindje het leuk/lekker/interessant te vinden?
4) hoe voelt hij zich daarna? Spugen/krampjes/onrust, hoe is het daarmee?

Als dat allemaal goed gaat kun je verder gaan met hapjes, anders ff wachten en later opnieuw proberen.
Zoon eet hier tot nu toe: pompoen, zoete aardappel, broccoli, doperwtjes, wortel, avocado, banaan, peer, perzik, mango. Aubergine vond hij niks.

Ik heb ook een vraagje over eten:
Zoon wordt 6 maanden deze maand en wil hem wat extra's gaan geven (hij krijgt nu 's ochtends fruit en 's avonds groente). Dus ik dacht ik kan pap geven, maar ik las dat brood ook 'mag'. Maar wat zijn jullie ervaringen daarmee? Zoon stopt alles in zijn mond en probeert ook zelf met zijn lepel te eten, dus qua motoriek moet het wel lukken. Maar qua kauwen en slikken? En wat doe je er dan op? Of beter met pap beginnen en als dat goed gaat over op brood? Hij rukt mijn boterhammen uit m'n handen als 'ie de kans krijgt, maar hij heeft nog geen tanden ofzo.
Dropdrop schreef:
03-10-2017 20:37
Is een goede manier om je kind compleet overstuur te maken. De mijne iig. Weinig snot mee gevangen dus. Het komt wel lekker los dan
Mijn kinderen vonden het niet fijn maar waren niet overstuur ofzo. Op een gegeven moment kwamen ze zelfs met dat ding al naar mij toe gelopen om van het snot verlost te zijn. En verder smeer ik baby vicks en een gesneden ui leg ik onder hun bed. Mijn jongste is nu ook zo vreselijk verkouden dat hij echt benauwd raakt met eten en drinken en dankzij dat slang dingetje krijg ik toch nog redelijk veel naar binnen bij hem.

Qua autostoeltjes heb ik ze allemaal via marktplaats gekocht.
MN-- schreef:
03-10-2017 20:49
Ja dit klinkt me nu nog te vies. Maar wie weet in nood.
In nood doe je alles. Jongste was 6 weken toen hij het RS virus kreeg en ik vond het ook altijd maar vies maar geloof maar dat ik het gelijk deed toen ik merkte dat niets anders hielp.
Lux: met geen tandjes zou ik oppassen met brood, maar je kunt hem eens een klein stukje geven met boter of appelstroop ofzo?
Bij mijn zoon ging het eigenlijk goed met brood, maar die kauwde wel meteen. Ook zonder tandjes zeg maar.

Je kumt er vanalles op doen, ook geprakte banaan of de fruitpuree die je nog hebt. Of avocado.. etc.
Dadelstroop is hier favoriet (van de AH).
blablamana schreef:
03-10-2017 21:49
Lux: met geen tandjes zou ik oppassen met brood, maar je kunt hem eens een klein stukje geven met boter of appelstroop ofzo?
Bij mijn zoon ging het eigenlijk goed met brood, maar die kauwde wel meteen. Ook zonder tandjes zeg maar.

Je kumt er vanalles op doen, ook geprakte banaan of de fruitpuree die je nog hebt. Of avocado.. etc.
Dadelstroop is hier favoriet (van de AH).
Ohja dat soort dingen. Wanneer doe je dan kaas enzo erop? Dat lijkt me nog niet echt geschikt (zout enzo). Komt dat na een jaar?

Hm... ik zal eens kijken. Zoon 'kauwt' wel op stukjes in de fruithap (pureren niet maar prakken nu) maar dat is toch nog wel wat makkelijker met brood. Zal ook nog wel eens bij cb vragen wat die ervan vinden.
Alle reacties Link kopieren
Iemand nog tips voor boeken? :)
Lux: Zou dat idd pas na een jaar doen. Op het voedingscentrum raden ze aan niet teveel kaas of smeerkaas te doen vanwege het zout. Maar ik weet wel dat ze het op kindrdagverblijven juist vaak geven, smeerkaas. Want dat gaat er makkelijk in.

Heb verder niet echt ervaring met zuivel nog, zoon is lactose intolerant :)

Ze hebben trouwens bij de AH het merk 'de kleine keuken' en dan hebben ze baby beleg: mango puree, hazelnootpasta, amandelpasta, pindakaas. Allemaal zonder toegevoegde troep. :)
anoniem_182272 wijzigde dit bericht op 03-10-2017 21:56
22.66% gewijzigd
Oh trouwens, ik had zoutoplossing voor mijn zoontje toen hij verkouden was maar dat hielp niks. Maar toen zei iemand dat ik er gewoon wat moedermelk in moest druppelen en dat werkte dus echt top :thumbsup:
Ik gebruikte gewoon dat dingetje van die zoutoplossing :idee:
Alle reacties Link kopieren
Iemand ervaring met een koukleum? Onze baby van 1 week kan haar temperatuur niet vasthouden. Ze slaapt nu in een dikke slaapzak (puckababy newborn) met daarover heen een laken en deken en een kruik. Dan haalt ze net de 36,9/37. Als we de kruik weghalen zit ze oo 36,5. Hebben jullie tips voor een dikke deken? Of hoe houden jullie je kindje warm?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven