Het grote baby vragen topic!

03-10-2017 19:14 3009 berichten
Hoi hoi allemaal!

Er komen op dit forum regelmatig vragen voorbij mbt babyzaken. Zelf heb ik een dochtertje van ruim 8 maanden, en ik merk dat ik regelmatig kleine vragen heb, waarvoor ik het onzin vind om een heel topic te openen.
Daarom dacht ik... Waarom geen heel topic voor al onze babyvragen?! Dus heb je grote vragen, kleine vragen, vragen over ritmes, slapen, voeding, flesjes, luiers etc etc, stel ze vooral!
Laten we elkaar proberen te helpen en gezellig samen kletsen over onze baby's! :)

Ik trap wel af! Ik heb een praktische vraag over het gebruik van een autostoel. Ze past nu nog in de maxicosi. Ik breng haar sochtends naar kdv, laat maxicosi daar staan, en vriendlief haalt haar weer op. Met een autostoel die 'vast' zit in je auto kan dat natuurlijk niet... En ze zijn best prijzig, dus twee autostoelen is ook zo wat... Hoe doen jullie dat?
lux. schreef:
03-10-2017 22:47
Over gehad met cb en huisarts én kinderarts en aangezien hij goed aankwam, geen eczeemplekken, etc. had vonden die het allemaal niet kma- of andere allergieachtig. De kinderarts zei toen dat het soms overging met vaste voeding, dat sommige kindjes gewoon beter gedijen op 'dik-vloeibaar'. Kennelijk was mijn zoon 1 van die kindjes.
nou gelukkig dan maar!
Het is misschien wat off topic, dus ik zal er niet te veel op doorzagen. Mij werd hetzelfe verteld door verschillende huisartsen en kinderartsen, totdat we uiteindelijk bij immunologie kwam waar wel de allergieen met minder gangbare symptomen herkend werden. Gelukkig maar wat tegen die tijd waren mijn kind's darmen zo ontstoken dat hij weinig voeding meer opnam en dus flink afviel en het een paar keer kantje boord is geweest. Het is nog een best nieuw veld in de medische wereld (non-IgE allergien), met veel onduidelijkheid, waardoor er vaak verkeerde adviezen worden gegeven.
Maar anyway, dat is allemaal wel een beetje off topic. Ik ben blij dat het bij jouw kind allemaal goed kwam met vast voedsel, en ik besef dat mijn ervaringen mijn zicht op dit soort dingen een beetje gekleurd heeft, dus dat ik niet teveel moet preken tegen mensen die daar niet op zitten te wachten. :D
olla- schreef:
03-10-2017 23:02
Lijkt me stug, ik heb me hier vandaag aangemeld. Zit wel op SaysWho, misschien daarvan?
Nee dan lijkt je ava gewoon op die van iemand waarmee ik vroeger wel sprak hier. Zij heeft ook een zoontje van jouw zoontjes leeftijd, maar zie haar nooit meer.
Wat een fijn en handig topic, complimentje voor TO!
Ik heb een vraagje over water geven. Mijn zoontje van 5 maanden krijgt sinds kort nog maar 4 flessen. Wel iets grotere flessen, maar neemt niet weg dat hij minder vocht binnen krijgt. Vanaf wanneer zijn jullie begonnen met het aanbieden van water?
tiramisuusje schreef:
03-10-2017 23:02
nou gelukkig dan maar!
Het is misschien wat off topic, dus ik zal er niet te veel op doorzagen. Mij werd hetzelfe verteld door verschillende huisartsen en kinderartsen, totdat we uiteindelijk bij immunologie kwam waar wel de allergieen met minder gangbare symptomen herkend werden. Gelukkig maar wat tegen die tijd waren mijn kind's darmen zo ontstoken dat hij weinig voeding meer opnam en dus flink afviel en het een paar keer kantje boord is geweest. Het is nog een best nieuw veld in de medische wereld (non-IgE allergien), met veel onduidelijkheid, waardoor er vaak verkeerde adviezen worden gegeven.
Maar anyway, dat is allemaal wel een beetje off topic. Ik ben blij dat het bij jouw kind allemaal goed kwam met vast voedsel, en ik besef dat mijn ervaringen mijn zicht op dit soort dingen een beetje gekleurd heeft, dus dat ik niet teveel moet preken tegen mensen die daar niet op zitten te wachten. :D
Oh dat geeft niet hoor! Ik zal het in mijn achterhoofd houden mocht hij weer klachten krijgen. Nu heeft hij nergens meer last van. Wat rot van je zoontje, gaat het inmiddels beter met hem?
Judith-anna schreef:
03-10-2017 23:09
Wat een fijn en handig topic, complimentje voor TO!
Ik heb een vraagje over water geven. Mijn zoontje van 5 maanden krijgt sinds kort nog maar 4 flessen. Wel iets grotere flessen, maar neemt niet weg dat hij minder vocht binnen krijgt. Vanaf wanneer zijn jullie begonnen met het aanbieden van water?
Rond 6 maanden. Je kunt trouwens fruithapjes ook aanlengen met een beetje water.
Judith-anna schreef:
03-10-2017 23:09
Wat een fijn en handig topic, complimentje voor TO!
Ik heb een vraagje over water geven. Mijn zoontje van 5 maanden krijgt sinds kort nog maar 4 flessen. Wel iets grotere flessen, maar neemt niet weg dat hij minder vocht binnen krijgt. Vanaf wanneer zijn jullie begonnen met het aanbieden van water?
Uit m'n hoofd is het advies vanaf 6 mnd. Zelf nog geen ervaring, zoon krijgt bv op verzoek.
Judith-anna schreef:
03-10-2017 23:09
Wat een fijn en handig topic, complimentje voor TO!
Ik heb een vraagje over water geven. Mijn zoontje van 5 maanden krijgt sinds kort nog maar 4 flessen. Wel iets grotere flessen, maar neemt niet weg dat hij minder vocht binnen krijgt. Vanaf wanneer zijn jullie begonnen met het aanbieden van water?
Vanaf 6mnd, maar nu 4maanden verder wil zoon er nog niks van weten.
Maar echt erg is dat niet hoor, want naast vocht uit flessen (hier 720cc) pakken ze ook nog vocht uit de hapjes. Fruit mocht ik volgens het cb geheel mee rekenen en avondhap ten delen. Volgens mij moeten ze aan minimaal zo'n 500/600 cc per dag komen, meen ik van mijn oudste te hebben onthouden. Dus lukt het niet meteen, maak je dan geen zorgen.
lux. schreef:
03-10-2017 23:13
Oh dat geeft niet hoor! Ik zal het in mijn achterhoofd houden mocht hij weer klachten krijgen. Nu heeft hij nergens meer last van. Wat rot van je zoontje, gaat het inmiddels beter met hem?
Ja, het gaat een stuk beter met hem. het heeft uiteindelijk 3 jaar geduurd voor alle schade hersteld was en nu is hij een vrolijke kleuter die zich van geen kwaad bewust is en over al zijn allergien heen gegroeid is. Hij zal altijd wel een beetje aan de onderkant van de groei-grafiek blijven hangen denk ik, maar dat maakt verder weinig uit in het grotere plaatje.
Alle reacties Link kopieren
lux. schreef:
03-10-2017 22:05
Haha nou ik ben benieuwd. Ik ga wel eens experimenteren met brood dan over een paar weekjes. Sowieso wil ik ook pap introduceren want hoop hem daarmee zo ver te krijgen dat hij kunstvoeding gaat drinken, want kolven op werk is heel lastig, dus wil eigenlijk dat hij iig overdag op opvolgmelk overgaat. Maar tot nu toe houdt hij zijn lippen stijf op elkaar bij kv :frusty:
Met brood kun je starten met een broodkorst. Kan hij lekker op sabbelen. Eerst droog en vervolgens kun je starten met wat boter. Beleg komt allemaal later, maar kan wel voordat hij 1 is hoor. Ik begon met een heel dun laagje naturel roomkaas bijvoorbeeld.
tiramisuusje schreef:
03-10-2017 23:40
Ja, het gaat een stuk beter met hem. het heeft uiteindelijk 3 jaar geduurd voor alle schade hersteld was en nu is hij een vrolijke kleuter die zich van geen kwaad bewust is en over al zijn allergien heen gegroeid is. Hij zal altijd wel een beetje aan de onderkant van de groei-grafiek blijven hangen denk ik, maar dat maakt verder weinig uit in het grotere plaatje.
Nou fijn dat het nu beter gaat iig! En idd, zolang hij z'n eigen lijntje maar volgt toch?
Suze27 schreef:
03-10-2017 23:43
Met brood kun je starten met een broodkorst. Kan hij lekker op sabbelen. Eerst droog en vervolgens kun je starten met wat boter. Beleg komt allemaal later, maar kan wel voordat hij 1 is hoor. Ik begon met een heel dun laagje naturel roomkaas bijvoorbeeld.
Ja ik ga eens proberen over een paar weken, al vind ik dat idee van die korst wel eng.
Alle reacties Link kopieren
lux. schreef:
03-10-2017 23:51
Ja ik ga eens proberen over een paar weken, al vind ik dat idee van die korst wel eng.
Klinkt idd eng; vond ik ook. Maar een stukje brood moeten ze slikken en op een korst sabbelen ze alleen. Dus dat gaat vaak beter :) als je een stukje brood aanbiedt, kun je het het beste in zn wangetje stoppen. Dan 'moet' hij er wel op kauwen en wat zachter maken.
Alle reacties Link kopieren
zapppie schreef:
03-10-2017 22:24
Bedankt voor de antwoorden! Dan gaan we lekker door. Van de kraamhulp moest ze minimaal 36,9 zijn. Komt misschien ook omdat ze zo klein en licht is.

Overdag idd zonder kruik. Maar even weg uit de zon/dekens zorgt gelijk voor een flinke dip (36,3 na een half uurtje zonder deken/kruik ivm hielprik).

Dat klinkt wel heftig Flux. Wel gezellig 😄.
Is je baby alweer terug op geboortegewicht? Onze baby (<3kg bij geboorte) had dit ook en is geen koukleum maar had eerst niet genoeg energie om zelf goed te drinken en zich warm te houden (komt vaker voor bij lichte baby's heb ik begrepen) daardoor duurde het ongeveer 2,5 week voor ze weer op geboortegewicht was en ongeveer 3 weken voor ze zonder kruik(en) kon. Bij ons werd ook geasviseerd vooral de kruik(en) te geven zodat ze eerst energie in groeien kon steken ipv in zichzelf al warm moeten houden.
Geen idee of bij jou hetzelfde speelt maar je baby is nog heel jong dus kan best dat je het even wat tijd moet geven.
In plaats van stoel verhuizen of 2 stoelen kopen kun je natuurlijk ook auto ruilen. Dus degene die kind brengt neemt de auto met stoel.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties! Draagdoek heb ik inderdaad alleen wat ik daar heb probkeem van vind is dat dochter het erg snel warm krijgt, soms knellen haar beentjes af en ik moet haar hoofdje altijd ondersteunen in de doek want dat zit vrij. Misschien doe ik dan toch iets niet goed maar een consult staat gepland dus hopelijk heb ik daar iets aan.
Het is inderdaad heerlijk met zo een draagdoek! Maar ook fijn om te weten dat het bij de meesten vanzelf beter is gegaan. Nu dan maar lekker genieten van het vele knuffelen.
Alle reacties Link kopieren
ikjuh schreef:
04-10-2017 02:20
Is je baby alweer terug op geboortegewicht? Onze baby (<3kg bij geboorte) had dit ook en is geen koukleum maar had eerst niet genoeg energie om zelf goed te drinken en zich warm te houden (komt vaker voor bij lichte baby's heb ik begrepen) daardoor duurde het ongeveer 2,5 week voor ze weer op geboortegewicht was en ongeveer 3 weken voor ze zonder kruik(en) kon. Bij ons werd ook geasviseerd vooral de kruik(en) te geven zodat ze eerst energie in groeien kon steken ipv in zichzelf al warm moeten houden.
Geen idee of bij jou hetzelfde speelt maar je baby is nog heel jong dus kan best dat je het even wat tijd moet geven.
Kan heel goed hoor! Ze zit al boven dr geboortegewicht. Ze drinkt echt als een malle en groeit dus ook goed. Binnen een week boven geboortegewicht zitten kost ook veel energie. Net weer voeding gegeven en ze zit boven de 37 graden, dus het slaapzakje doet het goed gelukkig.
Lux hier een tandeloze baby van 7,5 maand en die krijgt toch verdraaid veel eten weg. Hij krijgt geen prakjes maar kan met zijn kaken gewoon nectarine en komkommer van de schil halen. Hij krijgt thuis gewoon broodkorsten of brood in vieren gesneden.

Hier waren de stinkwinden weg toen ik zelf met koemelk en ei stopte.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog een vraagje voor de moeders met iets oudere baby's.
Ons zoontje heeft altijd heel goed geslapen 's nachts en sliep met 10 weken al door van 23u tot 7u (of langer). Sinds twee weken (hij is nu 4,5 maand) wordt hij opeens vaak 's nachts wakker en gaat dan brabbelen. Huilen is het niet, maar het is wel heel luid en met een beetje gejammer tussendoor af en toe. Speen wil hij meestal niet. We gaan er zo weinig mogelijk heen en hij valt altijd wel weer in slaap, maar het is wel irritant want ik word er altijd wakker door en het gaat gerust een uur door.
Is dit een fase van rond de 4 maanden? Of kan het zijn dat hij misschien te weinig voeding krijgt in zijn laatste fles? Of kan het nog wat anders zijn? Iemand hier ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
olla- schreef:
03-10-2017 22:28
Vraagje van mij:

Hoe maken jullie een papfles voor een baby van 8,5 maanden?

Ik heb Dr Browns flessen met een papspeen (fase 4). Maar met de Bambix 8+ maanden raakt de speen continu verstopt. Dus ik maak de papflessen nu maar met rijstebloem.

Ik heb ook een Difrax XL papfles. Maar zoon drinkt niet uit de fles. Philips Avent Natural blieft hij ook niet. Dus ik zit een beetje vast aan de Dr Browns.
Misschien is je vraag al beantwoord (ik kwam hem tegen met het hele topic doorlezen en ben nog niet op het einde). Ik heb een klacht ingediend bij Dr. Browns. Er staat bij speen 4 duidelijk op de verpakking dat het voor pap is. Hun reactie was dat ze weten dat de speen verstopt, maar dat het ook alleen voor rijstebloem is. Tjaaaa, zet dan niet op de verpakking dat het 'voor pap' is, want dan denk ik toch echt aan 'echte' pap en niet aan rijstebloem (wat je meestal alleen maar tot een maand of 6 geeft.

Anyyyyywayyyy, wat bij ons de uitkomst was: hele goedkope eigen merk spenen van de Etos (voor pap, het gat is een klein kruisje). Die passen op de Dr. Browns flessen en de vorm van de speen vind ik erg lijken op die van Dr. Browns.
Ik denk dat het een fase is herfstblaadje. Hier wordt zoon met 7,5 maand nog bijna ieder 1,5 uur wakker op wat uitschieters na in de eerste 2 maanden van 4 uur slaap. Dus ik ben niet anders gewend.
Herfstblaadje89 schreef:
04-10-2017 07:53
Ik heb nog een vraagje voor de moeders met iets oudere baby's.
Ons zoontje heeft altijd heel goed geslapen 's nachts en sliep met 10 weken al door van 23u tot 7u (of langer). Sinds twee weken (hij is nu 4,5 maand) wordt hij opeens vaak 's nachts wakker en gaat dan brabbelen. Huilen is het niet, maar het is wel heel luid en met een beetje gejammer tussendoor af en toe. Speen wil hij meestal niet. We gaan er zo weinig mogelijk heen en hij valt altijd wel weer in slaap, maar het is wel irritant want ik word er altijd wakker door en het gaat gerust een uur door.
Is dit een fase van rond de 4 maanden? Of kan het zijn dat hij misschien te weinig voeding krijgt in zijn laatste fles? Of kan het nog wat anders zijn? Iemand hier ervaring mee?
Ja begon zoon ook mee tegen de 4 maanden. Hier hielp het op een gegeven moment wel toen ik probeerde er een flinke fles afgekolfde melk in te gieten, dan sliep hij wel weer een uur of 4 achter elkaar. Vannacht (nu ruim 5 maanden) om 22.30 de borst gegeven en hem daarna niet meer gehoord tot 5.30 en nu voel ik me geradbraakt van zoveel slaap :proud:

Hier is het wel gerelateerd aan de hoeveelheid voeding volgens mij. Als de hapjes niet goed erin gingen en ik geef hem geen grote fles of 2 borsten helemaal leeg voor het slapen, dan wordt het spoken. Gewoon eens experimenteren?
Herfstblaadje: mijn zoon is nu 14 maanden en dit soort fasen komen bij ons af en toe voor. Ik kan er niet altijd een vinger opleggen wat de reden is. Op die leeftijd maakte ik me daar wel meer zorgen over, maar nu heb ik wel vertrouwen dat het wel voorbij gaat. Het kan zo veel redenen hebben: tanden, niet lekker, een fase. Wij gaan er naar toe en geven hem een aai over zijn bol en dan slaapt hij weer verder. Soms is hij heel overstuur en halen we hem er wel eens uit als we zien dat hij heel verdrietig is.

Zolang je niet denkt dat er wat aan de hand is zou ik me er bij neerleggen. Dit soort fasen zullen we vaker voor komen. Hier wordt hij nu ook wakker door dromen of een beetje verlatingsangst.

Vanaf 5 maanden ben ik volgens mij wel rijstebloem gaan geven bij de laatste fles, maar heb nooit het idee gehad dat dat hielp eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook n spokende baby rond de klok van 5..ze is nu 4,5mnd..meestal gaat ze meteen na de speen wel weer slapen of ze ligt nog even te kletsen (alleen ik lig dan wakker)
Ze doet het ook als we haar om 22.30 nog wakker maken voor n fles en de eerste fles laat ze meestal zeker 30cc staan dus ik ga er vanuit dat t geen honger is. Maae wat het dan wel is?? Vast een faaaaaase ;-)
Alle reacties Link kopieren
Herfstblaadje89 schreef:
04-10-2017 07:53
Ik heb nog een vraagje voor de moeders met iets oudere baby's.
Ons zoontje heeft altijd heel goed geslapen 's nachts en sliep met 10 weken al door van 23u tot 7u (of langer). Sinds twee weken (hij is nu 4,5 maand) wordt hij opeens vaak 's nachts wakker en gaat dan brabbelen. Huilen is het niet, maar het is wel heel luid en met een beetje gejammer tussendoor af en toe. Speen wil hij meestal niet. We gaan er zo weinig mogelijk heen en hij valt altijd wel weer in slaap, maar het is wel irritant want ik word er altijd wakker door en het gaat gerust een uur door.
Is dit een fase van rond de 4 maanden? Of kan het zijn dat hij misschien te weinig voeding krijgt in zijn laatste fles? Of kan het nog wat anders zijn? Iemand hier ervaring mee?
Dochter deed dat vanaf 3,5 maand en heeft het wéken volgehouden :bonk:. We denken misschien toch tandjes, want toen we die eenmaal door voelden komen ging het vrij direct een stuk beter. Ik denk dat het bij ons geen honger was, want ze dronk dan maar 100 ml en ging vrolijk verder liggen brabbelen en roepen in bed, maar ik zou gewoon uitproberen wat er gebeurt als je je zoontje een paar nachten een fles aanbiedt. Ik vond opstaan om een fles te geven en daarna direct verder kunnen slapen een stuk minder vermoeiend dan anderhalf uur wakker liggen wachten totdat dochter weer in slaap zou vallen.

Het goede nieuws is dat het echt vanzelf weer over gaat én je daarna heel snel vergeet hoe compleet ruk het was. Echt waar.

Aan de andere kant doet dochter (bijna 6 maanden) het sinds 3 nachten weer dus ik vrees weer een nieuwe periode van slapeloze nachten.
Alle reacties Link kopieren
'Goed' om te horen dat ik niet de enige ben!
Ben een beetje huiverig om een fles aan te bieden want dat heeft hij al in geen maanden gehad 's nachts en ben bang dat ie dan daaraan went... Plus zo denderend drinkt hij ook al niet overdag, Hij kreeg vanochtend zijn fles ook maar voor de helft op, dus zo honger kan hij dan toch niet hebben? Misschien dan maar gewoon investeren in goede oordoppen. haha.

Jeetje wat heftig MN o_o Hoe hou je dat vol? En weet je hoe het komt, heeft hij ergens last van?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven