Het grote baby vragen topic!

03-10-2017 19:14 3009 berichten
Hoi hoi allemaal!

Er komen op dit forum regelmatig vragen voorbij mbt babyzaken. Zelf heb ik een dochtertje van ruim 8 maanden, en ik merk dat ik regelmatig kleine vragen heb, waarvoor ik het onzin vind om een heel topic te openen.
Daarom dacht ik... Waarom geen heel topic voor al onze babyvragen?! Dus heb je grote vragen, kleine vragen, vragen over ritmes, slapen, voeding, flesjes, luiers etc etc, stel ze vooral!
Laten we elkaar proberen te helpen en gezellig samen kletsen over onze baby's! :)

Ik trap wel af! Ik heb een praktische vraag over het gebruik van een autostoel. Ze past nu nog in de maxicosi. Ik breng haar sochtends naar kdv, laat maxicosi daar staan, en vriendlief haalt haar weer op. Met een autostoel die 'vast' zit in je auto kan dat natuurlijk niet... En ze zijn best prijzig, dus twee autostoelen is ook zo wat... Hoe doen jullie dat?
padme84 schreef:
04-10-2017 08:03
Misschien is je vraag al beantwoord (ik kwam hem tegen met het hele topic doorlezen en ben nog niet op het einde). Ik heb een klacht ingediend bij Dr. Browns. Er staat bij speen 4 duidelijk op de verpakking dat het voor pap is. Hun reactie was dat ze weten dat de speen verstopt, maar dat het ook alleen voor rijstebloem is. Tjaaaa, zet dan niet op de verpakking dat het 'voor pap' is, want dan denk ik toch echt aan 'echte' pap en niet aan rijstebloem (wat je meestal alleen maar tot een maand of 6 geeft.

Anyyyyywayyyy, wat bij ons de uitkomst was: hele goedkope eigen merk spenen van de Etos (voor pap, het gat is een klein kruisje). Die passen op de Dr. Browns flessen en de vorm van de speen vind ik erg lijken op die van Dr. Browns.
Ah, duidelijk! Het lukte alleen met rijstebloem. Had heb al met 6+ en 8+ Bambix geprobeerd maar dat resulteerde in een huilend kind.

Dankjewel voor de tip. Ik ga zo in gestrekte draf naar de Etos.
Herfstblaadje89 schreef:
04-10-2017 09:25
'
Jeetje wat heftig MN o_o Hoe hou je dat vol? En weet je hoe het komt, heeft hij ergens last van?
Geen idee hoe ik het volhoud, maar ik sta nog steeds overeind. Hij slaapt nu ook nog grotendeels bij ons zodat het makkelijker is als hij wakker wordt. We zijn wel bezig met eigen kamer maar daar slaapt hij nog niet langer en dan is eruit nog vermoeiender.

Ik heb een slechte flesdrinker dus op die dagen is het volgens mij ook deels inhalen.
MN, hier net hetzelfde. Dochter is wel iets jonger (4,5 maand), maar ze wordt elk uur wakker om gevoed te worden.

Slaapt je zoon bij jou of in apart bedje? Bij mij slaapt ze bij mij en soms denk ik dat ze zoveel wakker wordt omdat de melkbar zo dichtbij ligt. :)
yaqui schreef:
04-10-2017 10:20
MN, hier net hetzelfde. Dochter is wel iets jonger (4,5 maand), maar ze wordt elk uur wakker om gevoed te worden.

Slaapt je zoon bij jou of in apart bedje? Bij mij slaapt ze bij mij en soms denk ik dat ze zoveel wakker wordt omdat de melkbar zo dichtbij ligt. :)
Ik heb een cosleeper maar in praktijk ligt hij bij mij. Hij begint wel in zijn eigen bed op eigen kamer nu maar wordt ook daar minimaal om de 1,5 uur wakker. Hij valt aan de borst aan slaap maar kan ook in slaap gewiegd worden. Dus misschien ligt het er ool aan dat hij niet goed zelf in slaap valt
Oh bij ons ook hetzelfde. Ofwel aan de borst, ofwel in de armen.

Goed om te weten dat eigen bedje niet noodzakelijk helpt. Ik hou haar ook liever bij mij (mijn slapen is beter dan eruit moeten om te voeden).
Ik zie net dat je hetzelfde geschreven hebt aan Herfstblaadje. :)

Het is wel ongelofelijk dat je dit al zo lang volhoudt. Ik weet niet of je al werkt (of het in dit topic hebt vermeld?).

Ik werk nog niet, maar zou het niet volhouden mocht ik daarbovenop nog moeten werken.
Ik krijg waarschijnlijk over ongeveer 10 weken weer een baby. Nu ben ik met de babyuitzet bezig. Van mijn zoontje heb ik nog allemaal drink flesjes die bijna niet zijn gebruikt, want hij was een fles weigeraar. Wel hebben we het tig keer geprobeerd en zijn ze dus ook al tig keer gewassen en niet meer echt als nieuw. Kan ik ze hergebruiken of moet ik echt nieuwe kopen? Ik ga weer borstvoeding geven, maar ik hoop toch wel ook afgekolfde melk te kunnen geven dit keer.

Misschien een hele stomme vraag, maar ik las pas ook dat speentjes maar een paar maanden mee gaan. Die wilde mijn zoontje ook niet dus verder nooit bij stil gestaan. Dus hoe het met flesjes zit?
yaqui schreef:
04-10-2017 10:50
Ik zie net dat je hetzelfde geschreven hebt aan Herfstblaadje. :)

Het is wel ongelofelijk dat je dit al zo lang volhoudt. Ik weet niet of je al werkt (of het in dit topic hebt vermeld?).

Ik werk nog niet, maar zou het niet volhouden mocht ik daarbovenop nog moeten werken.
Ik werk minimaal 32 uur per week.
Woaw MN...
Jeetje MN, wat zwaar.
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk topic! Ik heb een zoontje van 6,5 maand en zit ook vaak vol vragen. Goed idee dit TO!

Mijn zoontje begint steeds slechter uit de fles te drinken. Hij eet veel liever dan dat hij drinkt, maar het is natuurlijk ook belangrijk dat hij nog voldoende melk binnenkrijgt.
Nu wil ik gaan proberen om over te gaan op een antilekbeker, misschien dat het dan beter gaat. Alleen je hebt zoveel verschillende, iemand nog een goede tip??
Westworld schreef:
04-10-2017 11:00
Ik krijg waarschijnlijk over ongeveer 10 weken weer een baby. Nu ben ik met de babyuitzet bezig. Van mijn zoontje heb ik nog allemaal drink flesjes die bijna niet zijn gebruikt, want hij was een fles weigeraar. Wel hebben we het tig keer geprobeerd en zijn ze dus ook al tig keer gewassen en niet meer echt als nieuw. Kan ik ze hergebruiken of moet ik echt nieuwe kopen? Ik ga weer borstvoeding geven, maar ik hoop toch wel ook afgekolfde melk te kunnen geven dit keer.

Misschien een hele stomme vraag, maar ik las pas ook dat speentjes maar een paar maanden mee gaan. Die wilde mijn zoontje ook niet dus verder nooit bij stil gestaan. Dus hoe het met flesjes zit?
Ik zou de flessen gewoon opnieuw uitkoken en hergebruiken. En dan tegen die tijd een setje nieuwe spenen bij aanschaffen.
Ik zweer bij de munchkinbeker. Dat was de enige die mijn dochter destijds snapte. Rietjesbekers ed begreep ze niet. Maar ik hoor ook verhalen hier op t forum dat anderen die juist weer hartstikke onhandig vonden dus ik zou gewoon er een paar proberen. Eerst gewoon goedkope van Hema of Kruidvat oid.

En ik las ook iets over flessen opnieuw gebruiken voor 2e kind. Ik heb daar toevallig gister ook naar zitten zoeken en wat ik het meest tegenkwam en wat ik zelf ook ga doen is even goed de flessen schoonmaken en steriliseren. Als ze er dan goed uitzien hou ik ze, anders gooi ik ze weg. De spenen van de flessen koop ik wel gewoon nieuwe voor, dat vind ik na 3 jr wel zo fris..

Waar ik nu een vraag over heb, wat doen jullie met een speen? Onze dochter wilde m niet en uiteindelijk hebben we na een maand hem ook maar niet meer gegeven, onze dochter is een goede slaper en we hebben dus ook nooit problemen gehad met s nachts ellende want speen eruit of kwijt. Dochter heeft nooit geduimd maar heeft een tijdje op de bovenkant van haar hand gezogen. En nu doet ze niks meer... wat zullen we straks doen bij baby nr2, want zo zonder speen vond ik ideaal maar er is wel een groter risico op duimen..?
Westworld: ik zou gewoon oude flessen gebruiken. Ik heb geen tweede, maar veel gebruikte spenen zou ik denk ik wel vervangen. Mijn zoon kauwt er nu ook op en heeft de papspeen al kapot gebeten. Het uitzoeken van de fles en speen was nog wel een dingetje in het begin: ik zou denk ik pas nieuwe kopen als de juiste speen gekozen is.

Sunny: dit is een kwestie van uitproberen, maar je baby moet ook oefenen. Dat duurde bij ons best een tijdje. Mijn zoon heb ik uit een tuitbeker leren drinken zonder antilek omdat hij het aanzuigen niet snapte. Bij de gewone stroomt het er gewoon uit. Ik geef hem nu een rietjesbeker, daar drinkt hij ook meer uit dan uit de tuitbeker. Ik las vorige week namelijk een artikel dat een tuitbeker minder goed is voor de mondmotoriek: ik denk van de consumentenbond of van wij jonge ouders.
Ik heb voor het proberen een dure van advent en een aantal goedkope van de Hema. Die laatste vond ik het beste. Sluiten ook goed en lekken niet tussen de dop. Maar ze zijn dus niet anti-lek, dus het wordt even een knoeiboel.
Alle reacties Link kopieren
Hier twee zoons: van bijna 3 jaar en van 5 maanden.
#antilek-beker - mijn oudste heeft die bekers nooit gewild. Een rietjesbekers 'pakte' hij wel direct na een keer een zakje knijpfruit gehad te hebben.
#nachtelijke feestjes - mijn jongste is ook geregeld een uur of zelfs twee wakker 's nachts. Voor ons is het een kwestie van uitzitten. Geen tips, wel herkenning dus!
#flessen hergebruiken - zelf heb ik alles nieuw gekocht voor de tweede.
#brood - ik woon niet in NL, maar hier wordt brood pas na 12 maanden geadviseerd.

Ik heb ook een vraag:
#sokjes - welke babysokjes blijven goed zitten op vrij dunne beentjes? Hier zakt alles af en worden ze steeds uitgefloeperd.
Alle reacties Link kopieren
FroggyP schreef:
04-10-2017 12:44

Ik heb ook een vraag:
#sokjes - welke babysokjes blijven goed zitten op vrij dunne beentjes? Hier zakt alles af en worden ze steeds uitgefloeperd.
Bambimo, van de Kruidvat. Elke andere sok gaat zakken, Bambino blijft altijd netjes aan (met de hiel op zijn plek enzo). Maar ik heb een baby met spekbeentjes, geen idee of het met dunne beentjes ook zo goed blijft zitten
Ik hoorde ook goede verhalen over kruidvat, maar vond ze niet super (geen spekbeentjes). Ik vond Noppies wel goed en ben nu wel te spreken over de sokken van de wibra. Maar accepteren dat ze uitgaan helpt ook. :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Ik zweer bij noppies en kruidvat qua sokjes (en voor mn portomonnee is kruidvat het beste)
Alle reacties Link kopieren
@sokjes: toevallig hadden we wat schoentjes gekregen, die eigenlijk nog helemaal niet nodig zijn (zoon is 5,5 maand) maar met schoentjes aan blijft de boel wel zitten, haha. En zo'n maillots / broekjes-met-voetjes zijn natuurlijk handig.

@speentjes: het zal ook wel een verkooptruc zijn, dat je om de zoveel tijd de speen moet vervangen. Verder kun je ze natuurlijk vervangen als ze kapotgebeten zijn of je ze gewoon vies vindt worden. Zoontje drinkt nu met 5,5 maand nog uit de Avent speen met 2 gaatjes, die eigenlijk voor vanaf 1 maand zijn ;) . Fles gaat zo snel leeg dat we geen nieuwe speen nodig hebben, haha. Deze worden dan wel iedere dag gesteriliseerd.

@drinken: blijkbaar wordt aangeraden om al rond 6 a 8 maanden met een beker te beginnen, las ik toevallig van de week bij het voedingscentrum (http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-k ... inken.aspx, onderaan) en volgens mij ook in de groeigids. Zelf nog geen ervaring mee.

Oh en tvp :A: .
happiness = reality - expectations
Alle reacties Link kopieren
olla- schreef:
04-10-2017 09:49
Ah, duidelijk! Het lukte alleen met rijstebloem. Had heb al met 6+ en 8+ Bambix geprobeerd maar dat resulteerde in een huilend kind.

Dankjewel voor de tip. Ik ga zo in gestrekte draf naar de Etos.
Oh nog wel even een toevoeging: De voeding gaat ook niet goed door dat ventiel, dus dat moet je uit de fles laten. De speen zuigt daardoor wel soms vacuüm, maar ik vind dat te doen. Je hoort de pap eruit stromen en dan op een gegeven moment loopt het minder goed door, fles er 1 seconde uit, even de speen laten 'poppen' en er weer in. Ik doe het denk ik 4 keer bij voeding en dat is nog altijd fijner dan een compleet verstopte Dr Browns speen :$
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties! :)

Ik ga denk ik zo'n munchkinbeker proberen.
Alle reacties Link kopieren
#sokjes - op naar het Kruidvat, dus! :)

Nieuwe vraag:
#moeilijke eter - mijn bijna 3-jarige eet voldoende (en voldoende gezond), maar wil geen nieuwe dingen proberen. Hierdoor is z'n menu beperkt. Heeft iemand de gouden tip voor me hoe ik hem 'alles' kan laten eten? Dingen als belonen ('omkopen') met een extra lekker toetje, zelf mogen zeggen wat hij wil eten, of zelf koken werkt niet (echt).
Alle reacties Link kopieren
FroggyP schreef:
04-10-2017 14:14
Nieuwe vraag:
#moeilijke eter - mijn bijna 3-jarige eet voldoende (en voldoende gezond), maar wil geen nieuwe dingen proberen. Hierdoor is z'n menu beperkt. Heeft iemand de gouden tip voor me hoe ik hem 'alles' kan laten eten? Dingen als belonen ('omkopen') met een extra lekker toetje, zelf mogen zeggen wat hij wil eten, of zelf koken werkt niet (echt).
Oeps. Dit is een baby-topic. Naja, misschien is er toch iemand met een tip!
Vraag van een moeder in de maak: wat voor dekentje zouden jullie gebruiken voor een baby die binnen nu en een maand geboren gaat worden? Ik heb dekentjes van dit soort: https://www.bol.com/nl/p/meyco-katoenen ... stedsearch

Is dit genoeg? Of heb ik iets anders nodig? Of kan ik er als het erg koud wordt ook 2 op elkaar gebruiken?
FroggyP schreef:
04-10-2017 14:14
#sokjes - op naar het Kruidvat, dus! :)

Nieuwe vraag:
#moeilijke eter - mijn bijna 3-jarige eet voldoende (en voldoende gezond), maar wil geen nieuwe dingen proberen. Hierdoor is z'n menu beperkt. Heeft iemand de gouden tip voor me hoe ik hem 'alles' kan laten eten? Dingen als belonen ('omkopen') met een extra lekker toetje, zelf mogen zeggen wat hij wil eten, of zelf koken werkt niet (echt).
Hier werd dit bij mijn stiefdochter steeds beter. Nu met 5 eet ze prima.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven