Het grote baby vragen topic!

03-10-2017 19:14 3009 berichten
Hoi hoi allemaal!

Er komen op dit forum regelmatig vragen voorbij mbt babyzaken. Zelf heb ik een dochtertje van ruim 8 maanden, en ik merk dat ik regelmatig kleine vragen heb, waarvoor ik het onzin vind om een heel topic te openen.
Daarom dacht ik... Waarom geen heel topic voor al onze babyvragen?! Dus heb je grote vragen, kleine vragen, vragen over ritmes, slapen, voeding, flesjes, luiers etc etc, stel ze vooral!
Laten we elkaar proberen te helpen en gezellig samen kletsen over onze baby's! :)

Ik trap wel af! Ik heb een praktische vraag over het gebruik van een autostoel. Ze past nu nog in de maxicosi. Ik breng haar sochtends naar kdv, laat maxicosi daar staan, en vriendlief haalt haar weer op. Met een autostoel die 'vast' zit in je auto kan dat natuurlijk niet... En ze zijn best prijzig, dus twee autostoelen is ook zo wat... Hoe doen jullie dat?
Ik vond luierbroekjes k#t.. Ze draaiden om zijn lijf bij het slapen en het leek als of de plas gewoon via zijn buik de luier uit liep. Ik had een probeerverpakking gekregen en van de 4 luiers heb ik er 2 gebruikt. Ook het opruimen als de luier vies is voelde onlogisch. Met dat plakbandje enzo.

Kan je zoo niet omkopen afleiden? Hier blijft zoon (15 maanden) gefascineerd liggen als hij een sleutelbos krijgt. Of mijn oude Blackberry. Die zit in de luiertas voor als hij op een ander plek verschoont wordt dan thuis en ik wil geen drama.
yaqui schreef:
11-12-2017 09:05
BahcoBarbie, wij gebruikten de neusuitzuiger ook, maar de pediater raadde ons dat af omdat men de neus te droog maakt op die manier. Met extra snot tot gevolg.

Ze raadde wel het neuspeertje aan.

Klopt je moet de neus niet helemaal schoon zuigen. Dan wordt het te droog. Maar zo'n neuspeertje.. :blond: Ik heb daar geen handigheid in gekregen. Zoon gebruikt het nu als badspeeltje :-D
Hmmm...dat klinkt nog niet super die broekjes.

Zodra ik hem neerleg is het schreeuwen. Speelgoed wordt op de grond gesmeten. Vorige week een keer liedjes gezongen. Dat hielp heel goed....die ene keer. ;-)

Telefoon met filmpje gebruiken we alleen als hij bijvoorbeeld een zetpil moet. Ik ben wat terughoudend om dat iedere keer te doen. Voorheen ging hij staan en dan bleef hij staan, maar nu gaat hij na 3 tellen weer zitten. Het is soms een behoorlijke worsteling en daar baal ik dan echt van. Man en ik hadden het gisteren over zindelijkheid training haha!
Wat er in mij opkomt maar wat je natuurlijk niet hoeft te proberen: spanband om de commode en kind vastsnoeren, afkopen met eten, 'Klap eens in je handjes' zingen, t-shirt omhoog doen zodat zijn armen naast zijn hoofd zitten, 'als je blijf zitten krijg je een sticker/dino/kus..


Klap eens in je handjes werkt hier wel. Dat met het t-shirt heb ik 1x gedaan toen ik alleen was en zoon bleef proberen de luier vol poep te pakken.. Naderhand was het gemopper maar dat leek mij beter dan overal poep :-?
Alle reacties Link kopieren
@broekjes: hier werken ze prima, maar puk gaat er niet in slapen. Als we hem in bed willen geef ik hem meestal een fles tijdens verschonen naar ee normale luier zodat die wel stil blijft liggen, als die overdag een schone luier nodig heeft en daarna wakker blijft doen we het idd staand, meestal aan het lage tafeltje met wat te spelen erbij.

Edit: als ik hem staand verschoon dan doe ik een drukkertje van zijn rompertje over zijn schouder dicht zodat je een soort "toga" krijgt. Dan hangen die uiteindes van de rompertjes niet in je werkgebied en als je een ongeluktje hebt hoef je ook niet gelijk een rompertje te vervangen.
maartje2016 wijzigde dit bericht op 11-12-2017 09:47
Reden: Toevoeging
29.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@verkoudheid: wij hebben puk hier altijd met het hoofdeinde omhoog laten slapen, dat leek wel te helpen. Qua stomen hadden we de routine opgebouwd dat zodra manlief ging douchen (hij douchde het heetst, dus het meeste stoom), dat ik er met puk in de badkamer bij ging zitten, al dan niet met voeding.
We hebben ook wel eens een opengesneden ui onder zijn bed gelegd, dat werkte ook, maar dan stinkt het hele kamertje daarna gelijk naar ui...
Vraag: Hebben jullie kinderen al waterpokken gehad en zo ja hoelang duurde dat?
Hier nog niet gelukkig. Wel ff genoeg ziektes voorlopig :P
Hier alleen nog maar een keer een lichte griep van een paar dagen en veel verkoudheid. *afkloppen*

Waterpokken lijkt me ook heel sneu, heeft hij er veel last van aapje?
Ik denk dat ik toch maar een klein pakje luiers ga kopen om te proberen, zien hoe dat gaat.

Hier nog geen waterpokken. Verkoudheden en hoesten genoeg hier. ;-)
Ik vind die broekjes ideaal trouwens bij onze meid van 10mnd. Ze zijn alleen een stuk prijziger dan de kruidvat luiers dus die gebruiken we nu toch maar
Alle reacties Link kopieren
Luierbroekjes zijn hier ook geen succes. Zoon vindt verschonen ook een drama maar plasluiers zijn zo gepiept - even in de houdgreep nemen of liedjes zingen helpt - en poepluiers moet je dan toch liggend verschonen.

Thuis zet ik hem nog wel eens in bad en zet er even de sproeier op als het te erg is. Vindt hij ook niet leuk maar hij blijft dan in elk geval stil staan.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
1Aapje schreef:
11-12-2017 10:13
Vraag: Hebben jullie kinderen al waterpokken gehad en zo ja hoelang duurde dat?

:-( Hier had zoon met 11 maanden waterpokken. Hij zat helemaal onder de blaasjes, wondjes, korsten en etterende bulten. Ook had hij hoge koorts en at hij 4 dagen bijna niks.

Bij elkaar van de eerste pok tot het laatste blaasje waren we 2 weken bezig. Waarvan 1 week zoon jammerde van de pijn :sigh: Ik heb 3 nachten met hem op de koude vloer op een deken gelegen terwijl ik hem op zijn zij hield. Hij kon niet op zijn buik of rug liggen door de vele pokken. Overdag sliep hij in mijn kommetje op schoot. Godzijdank bestaat er Netflix.

Zelfs de huisarts schrok van hem bij binnenkomst :'-( We hoefde van de huisartsassistent niet langs te komen want 'elk kind krijgt pokken dus het is effe niet leuk'. We gingen weg met koelingszalf en een ontstekingsremmer.. :-[ De littekens van de pokken zit nu nog op zijn billen en hoofd.

Oh het is trouwens niet meer zo dat als een kind het voor zijn 1ste verjaardag krijgt dat hij het daarna nog een keer krijgt. Dat is oud nieuws. Als de pokken erg genoeg zijn blijft het bij 1x.
Ik kon trouwens de mensen die zeiden 'dat je het beter kan hebben gehad' wel schieten. Door die achterlijke calvinistische Hollandse mentaliteit was ons kind 2 weken ziek en heb ik 2 weken niet gewerkt. In andere geciviliseerde landen wordt er tegen waterpokken gewoon gevaccineerd.
Alle reacties Link kopieren
BahcoBarbie schreef:
11-12-2017 10:53
Ik kon trouwens de mensen die zeiden 'dat je het beter kan hebben gehad' wel schieten. Door die achterlijke calvinistische Hollandse mentaliteit was ons kind 2 weken ziek en heb ik 2 weken niet gewerkt. In andere geciviliseerde landen wordt er tegen waterpokken gewoon gevaccineerd.
Ja, dat vind ik ook raar, dat dat hier niet gebeurt. Zal inderdaad wel de Calvinistische mentaliteit zijn. In andere landen is het een financiële overweging - ouders die niet kunnen gaan werken - dus dat is het niet.

Overigens mag je wel tegen de waterpokken inenten. Je moet het dan alleen zelf betalen. Twee keer een prik en ze zijn immuun. Dus als je er erg tegenop ziet is dat het overwegen waard.

Onze zoon (22 maanden) heeft het nog niet gehad.
maechtje wijzigde dit bericht op 11-12-2017 11:37
0.12% gewijzigd
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
ik kwam er tijdens mijn zwangerschap achter dat ik geen antistoffen hebben voor de waterpokken.
Mijn man heeft het op volwassen leeftijd gehad en is er heel erg ziek van geweest. Na mijn bevalling heb ik toen het vaccin aangevraagd bij de huisarts, maar bij het lezen van bijsluiter las ik dat het niet verstandig was om me te vaccineren met een pasgeboren baby in de buurt. Ze is nu inmiddels 9 maanden en zit nog steeds in twijfel wanneer ik het moet doen. Mijn zusje is namelijk ook in verwachting en begin febr uitgerekend. Wil toch wel graag op bezoek gaan dan. Maar zit er ook niet op te wachten dat dochter het toch ergens oploopt en ik dan ook aangestoken wordt.

Heeft iemand anders hier als volwassene ervaring met deze vaccinatie?

Ow misschien niet helemaal op zijn plaats deze vraag in dit topic......
Maechtje schreef:
11-12-2017 11:10
Ja, dat vind ik ook raar, dat dat hier niet gebeurd. Zal inderdaad wel de Calvinistische mentaliteit zijn. In andere landen is het een financiële overweging - ouders die niet kunnen gaan werken - dus dat is het niet.

Overigens mag je wel tegen de waterpokken inenten. Je moet het dan alleen zelf betalen. Twee keer een prik en ze zijn immuun. Dus als je er erg tegenop ziet is dat het overwegen waard.

Onze zoon (22 maanden) heeft het nog niet gehad.
De volgende kinderen laten we zeker vaccineren tegen waterpokken. Ik wist simpelweg niet dat het kon.

We hebben onze kleine trouwens laten vaccineren tegen het Rota virus met Rotarix. Het is een vaccinatie via de mond. Is nog redelijk onbekend maar het is een heel naar virus voor zowel kind als ouders dat ook veel pijn/tijd/geld kost. En dat Rota virus is ook zoiets wat we hier in Nederland maar normaal vinden en afschrijven als een buikgriepje. Op de rest van de aardbol wordt er gewoon tegen gevaccineerd.

Nou mooi dus dat het Rota virus al 2x op het KDV is geweest en wij er geen last van hebben gehad.
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
11-12-2017 10:33
Luierbroekjes zijn hier ook geen succes. Zoon vindt verschonen ook een drama maar plasluiers zijn zo gepiept - even in de houdgreep nemen of liedjes zingen helpt - en poepluiers moet je dan toch liggend verschonen.

Thuis zet ik hem nog wel eens in bad en zet er even de sproeier op als het te erg is. Vindt hij ook niet leuk maar hij blijft dan in elk geval stil staan.
Poepluiers doe ik meestal ook staand, maar misschien heb ik mazzel dat puk daar de poep voor heeft, het is echt maar een enkele keer dun... ik spiek trouwens wel even langs het randje wat ik kan verwachten, anders zet ik hem ook meteen in bad. Bij manlief blijft die trouwens wel liggen, maar ik heb er met mijn buik al niet eens zin in om er een strijd van te maken.
Lavendel_12 schreef:
11-12-2017 11:10
ik kwam er tijdens mijn zwangerschap achter dat ik geen antistoffen hebben voor de waterpokken.
Mijn man heeft het op volwassen leeftijd gehad en is er heel erg ziek van geweest. Na mijn bevalling heb ik toen het vaccin aangevraagd bij de huisarts, maar bij het lezen van bijsluiter las ik dat het niet verstandig was om me te vaccineren met een pasgeboren baby in de buurt. Ze is nu inmiddels 9 maanden en zit nog steeds in twijfel wanneer ik het moet doen. Mijn zusje is namelijk ook in verwachting en begin febr uitgerekend. Wil toch wel graag op bezoek gaan dan. Maar zit er ook niet op te wachten dat dochter het toch ergens oploopt en ik dan ook aangestoken wordt.

Heeft iemand anders hier als volwassene ervaring met deze vaccinatie?

Ow misschien niet helemaal op zijn plaats deze vraag in dit topic......

:biggrin: Hierna ga ik toch echt weer aan het werk..

Ik ben er vlak nadat ik zwanger was geworden achtergekomen dat ik nergens voor gevaccineerd was :sarcastic: Mijn ouders moeder vond vaccineren overdreven. :facepalm: Ik kwam hier achter toen ik mijn kinderfoto's zat te kijken en het mij opviel dat ik 2x ziek was geweest. Bleek ik de Rode hond en de Bof te hebben gehad. O_o

Toen heb ik na mijn zwangerschap alle vaccinaties voor volwassenen bij de huisarts laten zetten. Na elke vaccinatie was ik grieperig en waren mijn ledematen zwaar. Dat was het :thumbsup:
Ik had de huisarts gebeld om de assistente even om advies te vragen en die wou graag dat we voor de zekerheid even langskwamen. Het is keelontsteking, paracetamol, stomen, zoutwateroplossing en veel knuffelen.

Ook even doorgenomen waar ik op moet letten als het erger wordt richting longontsteking.

Die extra inentingen ga ik me eens in verdiepen. waterpokken lijkt me echt naar, rotavirus ken ik niet.
BahcoBarbie: werd er toen al gevaccineerd tegen die ziektes? Mijn broers hebben ook de bof gehad, maar ik heb een aantal jaar later wel vaccinaties gehad. Ik ben dan weer niet ingeent tegen kinkhoest. Ik had last van stuipjes en destijds was dat een contra-indicatie. Omdat kinkhoest best veel voor komt en ik mijn zoon niet wilde besmetten, heb ik toen nog overlegd met de huisarts om te vaccineren. Zodra ze de eerste vacinatie hebben dan is het risico op besmetting al kleiner.

Ik zat er aan te denken om het tijdens een volgende zwangerschap te doen, maar ik laat het maar. Je moet die vaccinaties als volwassene zelf betalen, wat ik dus al redelijk belachelijk vind. Door een achterhaald idee van 30 jaar geleden ben ik niet ingeent en nu moet ik zelf betalen. Ik moet ook 3 prikken halen omdat ik de basis niet heb. Volgens de GGD had ik een iets hoger risico dan een gevaccineerd persoon om het te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Luierbroekjes waren hier ook geen succes.

Verkouden; hier een baby die al vanaf half oktober af en aan verkouden/ziekjes is. Nu ook weer n volle neus en hoesten. Nu ook koorts erbij. Wij zetten het bedje wat omhoog, ui onder het bed en een zoutoplossing. Als het heel erg is gebruiken we een neusspray vd huisarts (met xylometazoline, op recept voor zulke kleintjes) als ze he heftig hoest laat ik wel even haar longetjes luisteren door de huisarts. En bij hoge koorts geef ik een zetpil. Zolang ze goed drinken en niet ontroostbaar zijn doet mijn huisarts niets in ieder geval.
Zat nog even te zoeken. DKTP bestaat sinds 1962. Rodehond 1974, Mazelen 1976 en de BMR vanaf 1987.
Klein vraagje over het gebruik van zetpillen. Zoon van ruim 7 mnd heeft vandaag flink last van zijn tanden, heeft ook lichte verhoging. Ik twijfel of ik hem een zetpil zal geven, doen jullie dat bij doorkomende tandjes?
Judith-Anna: ik ben best wel makkelijk met het geven van zetpillen. Heb je al dentinox geprobeerd? Als dat niet helpt en hij heeft er veel last van dan zou ik denk ik wel een zetpil geven. Ik gaf ze toen ook wel eens omdat ik niet helemaal wist waar hij last van had en dan knapte hij er toch wel van op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven