Het Grote Babyvragentopic deel 2

24-01-2018 13:36 3005 berichten
Deeltje 2 van het grote babyvragentopic!

Heb je, krijg je, ken je (of ben je) een baby? Slaapproblemen? Spuitluiers? Speenleed? Stoom afblazen?

Hier ben je aan het juiste adres. Er weet altijd wel iemand raad. Wees welkom en veel plezier :cheers:

Afbeelding
anoniem_210122 wijzigde dit bericht op 24-01-2018 13:51
1.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja, vind ik ook leuk!
Die Beatbo is leuk zeg. Die gaat hier op t lijstje.

Loopauto, hobbelpaard, auto met afstandsbediening waar ze in kan heeft ze al (hoezo verwend? ;-) )

Kennen jullie Liliputins? Die zijn erg schattig. Die staan al op t lijstje. En een "echte" werkoverall kan ze in t bos meehelpen. :-D
Nu al deel 2 zeg.. 😱

Ik gooi er direct een vraag in. Hoe staan jullie ten opzichte van tv-kijken?

Onze baby dochter is ruim 8 maanden oud en heeft nog geen tv gekeken. Mijn man heeft liever niet dat ze voor haar twee jaar tv kijkt. Ik ben iets soepeler daarin en zou wel bvb vijf minuten per dag naar “Peppa Pig” willen kijken, en er dan samen met haar over praten.

Op welke leeftijd is jullie baby begonnen met tv kijken, hoe lang per dag, deden jullie dat samen, en naar welk(e) programma(s)?
lux. schreef:
24-01-2018 21:10
Ooooooh dat ziet er leuk uit zeg! Wat is dit en waar koop ik het? :P
Die eerste heten sensorische blokken. En die tweede vindt je door te zoeken op blokken met geluid(in ieder geval bij lobbes.nl). Ik ben zelf ook echt fan. Ik vermoed dat zoon wel wat geld krijgt dus dan komen deze er zeker.
Alle reacties Link kopieren
yaqui schreef:
24-01-2018 21:29
Nu al deel 2 zeg.. 😱

Ik gooi er direct een vraag in. Hoe staan jullie ten opzichte van tv-kijken?

Onze baby dochter is ruim 8 maanden oud en heeft nog geen tv gekeken. Mijn man heeft liever niet dat ze voor haar twee jaar tv kijkt. Ik ben iets soepeler daarin en zou wel bvb vijf minuten per dag naar “Peppa Pig” willen kijken, en er dan samen met haar over praten.

Op welke leeftijd is jullie baby begonnen met tv kijken, hoe lang per dag, deden jullie dat samen, en naar welk(e) programma(s)?
Hier zijn we er bij toeval achter gekomen dat puk de teletubbies erg leuk vond, dat was in elk geval het eerste programma wat voorbij kwam en waar die echt voor ging zitten. (Met 10mnd ofzo?)

Tegenwoordig staat de tv iets vaker aan dan ik gepland had, maar puk heeft eigenlijk alleen maar interesse in de openingsliedjes (om mee te dansen) en gaat dan weer met zijn rug naar de tv toe spelen. En ja, we hebben het geprobeerd met alleen de muziek, maar dat werkt dan weer niet... Gekke wezens, kinderen.

Hoe zie je dat eigenlijk voor je, met een baby over een programma praten wat je net hebt gezien?
yaqui schreef:
24-01-2018 21:29
Nu al deel 2 zeg.. 😱

Ik gooi er direct een vraag in. Hoe staan jullie ten opzichte van tv-kijken?

Onze baby dochter is ruim 8 maanden oud en heeft nog geen tv gekeken. Mijn man heeft liever niet dat ze voor haar twee jaar tv kijkt. Ik ben iets soepeler daarin en zou wel bvb vijf minuten per dag naar “Peppa Pig” willen kijken, en er dan samen met haar over praten.

Op welke leeftijd is jullie baby begonnen met tv kijken, hoe lang per dag, deden jullie dat samen, en naar welk(e) programma(s)?
Ik zet wel eens de tv aan maar het boeit hem nog niet echt. Ik heb daar nog helemaal geen ideeën over, we zien wel. Soms zet ik nu wat aan om mezelf bezig te houden met hem op schoot, dan kies ik een niet al te gewelddadig programma. Say Yes to the Dress of The Big Bang Theory ofzo :P

Af en toe kijken we wel eens een stukje Nijntje of Word Party of Buurman en Buurman ofzo. Na 2 minuten gaat hij weer spelen, hij vindt het niet erg interessant. Als hij het straks wel leuk vindt mag hij in het weekend 's ochtends in bed op netflix zodat man en ik kunnen uitslapen :whistle:
Ja en wil je Peppa Pig echt nog nabespreken? Of die afgrijselijke Bumba? Trust me, je wil het vergeten :P
Alle reacties Link kopieren
Mja, hier staat de televisie met regelmaat aan.. Zowel oudste als jongste kijken af en toe even een paar minuten en scharrelen dan weer door waar ze mee bezig waren. Oudste heefr ook een eigen tablet. Wij zijn daarin vrij ontaard en zolang het haar (en straks ook jongste) niet afleidt van het 'gewoon' (buiten)spelen gaan we haar/hen daarin niet begrenzen.
(en eerlijk is eerlijk.. Oudste heeft best veel geleerd van bijv dora, en die is erger dan peppa! ;-))
Hier staat tv regelmatig aan maar hij heeft weinig interesse. Het eerste programma op 3 is pingu om half 7 dus dan zit hij vaak nog wel op schoot.
Alle reacties Link kopieren
Ik schrijft en lees weer mee! Wat gaat het rap zeg
Alle reacties Link kopieren
lux. schreef:
24-01-2018 21:45
Ja en wil je Peppa Pig echt nog nabespreken? Of die afgrijselijke Bumba? Trust me, je wil het vergeten :P
Daar zal je je nog over verbazen, wat ze er van opsteken. Misschien niet als baby, maar mijn peuter is dol op Peppa Pig en leert er best veel van. Hij heeft bijvoorbeeld al aan mij gevraagd wat recyclen is en wat een stroomstoring is. Gaf aanleiding voor hele leuke gesprekken.
En daarnaast zie ik dat hij concepten als vriendschappen, ruzie, eerlijk/vals spelen etc beter gaat snappen. Hij verwerkt wat hij gezien heeft ook veel in zijn spel.
Ik ben eigenlijk best tevreden over het educatieve stuk achter Peppa Pig en ook Kikker.
Alle reacties Link kopieren
Over de vraag voor baby: mijn kind ging pas als oude dreumes (denk tegen de 2 jaar?) korte stukjes achter de tv, omdat ik toen het kookmoment niet meer te overbruggen kreeg. Hij was dan moe en hongerig en ik moest koken.
Het duurde nooit langer dan een half uur en was dus onbegeleid.

Sinds hij 2,5 is luidt de regel dat hij vanaf thuiskomst uit kdv (en bij mama/papa dag: 17.00 uur) tv mag kijken tot aan het eten. De ene keer is dat 20minuten, de andere keer wel een uur. Wel moet hij dan al zijn speelgoed hebben opgeruimd. Het komt regelmatig voor dat hij te dwars is om op te ruimen en dan verloopt dus zijn tijd ;-D
Dreumes mag mee kijken, maar geeft er niks om. Die hangt vooral aan mijn been tijdens het koken of wordt zoet gehouden met een soepstengeltje.
En ik zit er dus niet bij, maar vraag wel eens zomaar wat Peppa aan het doen was ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Tv (of YouTube) staat hier vaker aan dan gepland. Maar zolang we ook nog veel lezen/spelen/tekenen etc vind ik het een prima rustmomentje. Ik blijk minder principieel dan ik dacht en ben meer een van alles wat moeder (ofzoiets). Van suiker eten, tot tv, tot vlees eten (zelf vega), limonade, etc: gewoon de ene keer wel, de andere keer niet. Zolang de basis gezond is (met eten) of spelen/ lezen (ipv filmpje kijken)
Alle reacties Link kopieren
Tv en youtube boeien pas sinds enkele weken. Nu is ze 21 maand en heeft fascinatie voor bumba. Nu mag ze 1 a 2x in de week kijken. We proberen het te beperken
Nijntje* schreef:
24-01-2018 22:24
Daar zal je je nog over verbazen, wat ze er van opsteken. Misschien niet als baby, maar mijn peuter is dol op Peppa Pig en leert er best veel van. Hij heeft bijvoorbeeld al aan mij gevraagd wat recyclen is en wat een stroomstoring is. Gaf aanleiding voor hele leuke gesprekken.
En daarnaast zie ik dat hij concepten als vriendschappen, ruzie, eerlijk/vals spelen etc beter gaat snappen. Hij verwerkt wat hij gezien heeft ook veel in zijn spel.
Ik ben eigenlijk best tevreden over het educatieve stuk achter Peppa Pig en ook Kikker.
Dat bedoel ik niet. Meer dat ik ze zo vreselijk irritant vind dat 1x genoeg is, niet ook nog eens erover praten :P ik snap dat je daar met een peuter niet aan ontkomt maar met een baby heb je dat nog niet dus waarom zou je? :)

@hier: nou zoon slaapt weer door, dus ben ff naarbinnen geslopen en heb een aai over z’n bolletje gegeven. Net op het moment dat hij binnenkwam gooide hij in zijn speentje in zijn slaap het bedje uit dus die heb ik ook weer teruggelegd, hopelijk pakt hij die dan en slaapt hij daarmee door.

Maar mis m’n lieve mannetje nog steeds. Hij lag zo zoet te slapen met zo’n tevreden gezichtje :love: hij is zo lief.
Bedankt voor de antwoorden.

Lux, ik vind Peppa Pig zelf erg leuk. 😋

Nadat ik voorgelezen heb uit een boek, bespreek ik dat steeds enkele minuten na. Genre “Waar ging Peppa heen?” En dan geef ik zelf het antwoord (uiteraard, want onze dochter kan enkel kaka zeggen..)

Geen idee of baby er iets aan heeft, maar voor mij voelt het goed om het op deze manier te doen. 😊
:cheer:
Tv: veel meer dan ik zou willen maar anders lukt het me niet in mijn eentje met een kind van 16 maanden en een kind van 4 maanden.

Hij kijkt elke ochtend standaard de Boterhamshow. Verder zet ik Muppet Movies aan of Disneyfilms, Shrek, Puss in Boots.
Geen babytv hier, vindt meneer niks aan.
Meestal speelt hij gewoon en komt hij alleen naar de tv rennen bij muziekjes, danst even, en gaat weer terug naar achter de bank (speelhoek).
Alle reacties Link kopieren
Hier zijn ook vooral de muziekjes van de tv programma's interessant. Maar ik zet de tv meestal braaf aan als dreumes om tete komt vragen en me de afstandsbediening geeft ;-D
Heb er nog niet echt een maximale tijd voor aangezien dreumes tussendoor gewoon speelt.
zoon van 7mnd weet sinds gisteren ineens niet meer hoe hij moet rollen op een harde ondergrond. Herkennen jullie dat? Als ik hem een zetje geef rolt hij wel weer zelf door en op een zachte ondergrond doet hij het zelf.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben onze zoon (novemberbaby) voor zijn eerste verjaardag een loopfiets gegeven met 4 wielen. Eerst binnen geoefend en vanaf het voorjaar tot zijn tweede verjaardag heeft hij er heel veel buiten mee gespeeld. Voor zijn tweede verjaardag kreeg hij een tweewielige loopfiets en daar rennen we nu achteraan.
Ik overweeg de vierwieler schoon te maken en t.z.t. aan onze nu 7 weken oude baby te geven voor zijn verjaardag.

Tip: vraag niet teveel speelgoed. Hier komen opa en oma elke keer dat we ze zien met een cadeau. We hebben nu al een enorm overschot aan zooi waar niet naar omgekeken wordt. We zeggen nu één cadeau, verder graag geld. Kind snapt het toch nog niet.

Verder nog: (auto)speelkleed, kleurpotloden, veel kleurboeken (1 kleurplaat is in 2 minuten af), flapjesboekje, puzzel (naast een houten puzzel met inlegstukjes ook vast een puzzel met echte stukjes), duplo, sokken, zwembroek, zomerjas, keukentje, gereedschap/werkbank (papa nadoen), emmertje, schepje, pyjama, grote lege doos, cd met kinderliedjes, bellenblaas!!, stoepkrijt.
Mijn zoon krijgt gelukkig helemaal nooit zomaar cadeaus dus we kunnen met een gerust hart dingen voor zijn verjaardag vragen ;-D

@Jackii: misschien heeft hij er gewoon geen zin in?
Mijn zoon danst trouwens ook als er liedjes aan staan (ook zonder beeld). Dan schudt hij met z’n hoofdje heen en weer (alsof hij ‘nee’ schudt). Vet schattig :love:

Vannacht weer 1 voeding en nu heb ik wel geslapen :yes:
anoniem_210122 wijzigde dit bericht op 25-01-2018 08:44
0.22% gewijzigd
Mijn dochter kijkt af en toe (zo om de dag) Sesamstraat of Nijntje. Vooral de liedjes van Nijntje vindt ze heel leuk. Ik was daar al vrij vroeg mee, met een maand of 9 denk ik. Ze zingt inmiddels mini-stukjes mee met de liedjes en ook Sesamstraat vind ik educatief.
Ik heb laatst Bumba opgezet, maar dat vond ik echt afgrijselijk. Die clown praat zo hysterisch, ik wil niet dat mijn kind ook zo gaat praten. Dat gaat hier dus niet meer aan.
Wat fijn dat je zo goed hebt geslapen Lux! Hier ging het ook redelijk na een paar zware nachten. Wel veel gehuil, maar uiteindelijk heeft ze wel nog geslapen tot 8 uur.

Voor haar eerste verjaardag kreeg ze al een loopfiets van haar oma, dus wij hebben haar een houten trein gegeven van de Hema. Ze bouwt er nu echt veel mee, dus dat was een goede set. Wat ze verder kreeg was Duplo, voorleesboekjes, vormenstoof, houten puzzel en Nijntje verstoppertje spelen.

Hier komen opa's en oma's ook elke paar weken met kado's aanzetten, ik word er horendol van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven