Het Grote Babyvragentopic deel 3

13-05-2018 09:23 2998 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel je vragen en deel je ervaringen, iedereen is welkom in alweer het derde deel van het babytopic!

Of je nu nog moet bevallen of al een of meerdere babies in huis hebt, iedereen is welkom om gezellig met ons mee te praten over luiers, hapjes, slapen en andere mijlpalen!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bij jongste wel 'n babynestje gehad maar ze heeft er mss 3x in gelegen.. Jongste sliep namelijk alleen maar op mij, in 'n draagzak.. Kan je dus niet helpen, behalve dat 't bij ons dus niet gebruikt werd.

Over 't slapen en wintertijd etc.. Alles past zich vanzelf weer 'n keer aan ;-) ooit
Alle reacties Link kopieren
Goed om weer van je te horen Obelix! Alles al wat rustiger?

@babynestjes: het schijnt dat ze gevaarlijk zijn om ze zonder toezicht in te laten liggen, maar ja, wat is dat niet. Ik wilde er wel een bij de jongste, maar man zag het niet zitten omdat we al genoeg zooi hadden :proud:

Uiteindelijk heeft ze de eerste weken in een kuil op ons bed gelegen, op dr buik, ook nog eens :facepalm: (maar ze sliep tenminste wel!)
Alle reacties Link kopieren
@wintertijd, zoon hier is blijkbaar tegenwoordig vanzelf al eerder moe 's avonds en gaat half uurtje, soms een uurtje, eerder bedje in... Ik was al van plan om een beetje te gaan schuiven, elke dag 5 of 10 minuutjes maar lijkt dus voorlopig niet nodig

@babynestje, hier geen aangeschaft omdat het blijkbaar niet veilig zou zijn. Maar kan me voorstellen dat het bij sommige babies misschien goed werkt, als in lekker vertrouwd en warm liggen... Je kunt trouwens ook van een voedingskussen (onderaan samen gebonden) en een grote hydrofiele doek zelf eentje maken heb ik gehoord.. misschien eerst zo eens proberen of baby dat fijn vind?

Hier lijkt zoon trouwens nogal uit z'n ritme... S' avonds heel moe maar nauwelijks slaapjes meer overdag...:( Net een uur gaan wandelen zodat ie uiteindelijk in slaap viel en ik m kon overhevelen in bedje... Hopelijk slaapt ie nu wel even langer dan een half uurtje..

Wat wel goed gaat is de vaste voeding: er gaat toch wel 80 tot 140 gram groente in! Fruit gaat minder, waarschijnlijk wat te sterke zoete of zure smaak voor em. Alleen lastig dat hij na z'n papje geen fles meer wil... En hij eet niet voldoende om een fles te laten vallen, daar moet t toch echt 200 gram voor zijn dacht ik, en hij heeft toch ook z'n vocht nodig.. en hij laat al vaak veel staan van zijn flesjes :(
Net een uurtje tussen papje en fles gelaten, met veel moeite 25 ml naar binnen gekregen... Herkenbaar voor iemand? Misschien moet ik eerst z'n fles geven en dan pas het papje?
Alle reacties Link kopieren
@theemuis: in mijn ervaring geven babys heel goed zelf aan wat ze wel en niet willen. Vast voedsel is zwaarder verteerbaar dan flesvoeding dus als hij na zijn papje geen fkes meer wil dan heeft hij genoeg gehad. Je kunt altijd na een uurtje ofzo nog wat water aanbieden als je bezorgd bent over de hoeveelheid vocht maar verder zou ik me er niet te druk om maken.
En wat betreft de wintertijd maak je denk ik een denkfoutje..de klok gaat een uur terug straks..dus als hij nu een half uur eerder naar bed gaat savonds dan wordt dat volgende week anderhalf uur. Om het recht te trekken zou hij nu later naar bed moeten ipv eerder.

Helaas heeft onze kleine meid nu doorkomende tandjes dus het slapen is een drama hier, al is het enigszins beheersbaar met behulp van paracetamolletjes. Zonder de zetpillen slaapt ze nauwelijks overdag en is ze niet te genieten qua humeur. Hopelijk zijn ze snel door zodat de rust weer terugkeert. Ons zoontje kreeg binnen een paar weken al zijn snijtanden dus ik hoop dat het voor ons meisje ook vlot klaar is straks.
Alle reacties Link kopieren
Marg: hier helpen de chamodent druppels goed tegen tandpijn!

Babynestje: echt heel veel gebruikt. Dan sliep ze in het nestje in de box of op de bank. Onze baby had moeite met zichzelf warm houden, en ze paste in het babynestje met aan alle kanten een kruik; de warmte bleef er dan echt in. Had niet zonder gekund denk ik!
Alle reacties Link kopieren
Obelix, fijn je weer te lezen!

Babynestje: hier niet gebruikt, dus geen ervaring om te delen.

Vaste voeding: als je bezorgd bent dat hij flessen niet meer drinkt dan eerst fles aanbieden en daarna fruit. En fruit is ook vocht hè? Bij ons was het advies van het consultatiebureau ook om eerst de fles/borst te geven en daarna fruit. Dan kan je geleidelijk aan de fles kleiner maken en meer fruit geven.
Bij borstvoeding gaat dat wat lastiger. Hier hebben we (vanaf 6 maanden) flink wat fruit aangeboden op de tijd van de ochtend voeding. En daarna gewacht tot ze zelf weer aangaf honger te hebben. Dat is vaak ongeveer een uur later. Daarmee schuiven alle voedingen wat op, en hebben we er moeiteloos een voeding af kunnen halen. Ging eigenlijk vanzelf.

TheeMuisje, hier gaat slapen overdag ook altijd anders. Vandaag heeft dochter het gedaan met 1X drie kwartier, en 2X een half uur. Minimaler kan niet, en haar humeur is dan ook niet om over naar huis te schrijven. Op die dagen gaan we veel op stap, want dat vindt ze leuk en dan is ze op haar best :-) Ik heb me er aan over gegeven, er is geen pijl op te trekken hier.
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
19-10-2018 13:28
Goed om weer van je te horen Obelix! Alles al wat rustiger?
Mwah ;-)
Maar lees zo af en toe weer bij op 't forum
Alle reacties Link kopieren
obelix84 schreef:
19-10-2018 20:36
Mwah ;-)
Maar lees zo af en toe weer bij op 't forum
Als je daar de tijd en energie voor kan vinden gaat het in elk geval weer een beetje de goede kant op ;-)
Hoi dames, mag ik even inbreken met een vraag? Ik heb een baby van 4 maanden en die heeft ook al bijna 4 maanden last van krampjes. Dusdanig dat hij er niet van in zijn bedje kan slapen of na ~20 minuten weer wakker schrikt van de kramp. Reflux lijkt niet aan de orde en over KMA heb ik ook m'n twijfels, al eet ik nu als experiment ivm geven van borstvoeding wel sinds een week koemelkvrij.

Zijn hier dames met baby's die ook zo lang zoveel last van krampjes hadden? Ik word er echt moedeloos van. Er zit geen enkele verbetering in 😟
Alle reacties Link kopieren
Hier wel 'n kind dat niet in haar bedje kon slapen maar dat bleek verborgen reflux te zijn. Is dat bij jullie uitgesloten?
Oudste had heel erg krampen maar was met 4mnd wel over, zij kreeg omneo-voeding maar jij geeft borstvoeding dus daar heb je niks aan.
Alle reacties Link kopieren
Oei, heb me idd vergist in die wintertijd... Moet ik inderdaad toch gaan schuiven en hem later naar bed doen..

Marg, wat vervelend joh dat ze zo'n last heeft van die tandjes :-( Zoon hier nog steeds geen tandjes echt doorgebroken, dus geen tips.. hopelijk is de pijn snel voorbij.

Dankjewel allemaal voor de tips van de voedingen. Inderdaad eerst fles voor vaste hap gaat beter! Bij het cb hier (ik woon niet in Nederland) raadden ze me juist andersom aan....not dus! Eerst fles, daarna pap....en ja ik heb ook dat gevoel dat hij nu echt zelf aan het aangeven is waarmee hij genoeg heeft. En inderdaad, in fruit en groenten zit ook vocht, denk dat ik me voor niks zorgen maak... Maisnon, het oude voedingsschema met 3 of 3,5 uur tussen de fles werkt niet meer merk ik. Het is even schuiven inderdaad.

Zoon is gister voor het eerst omgerold! En weer terug!! Hallelujah :) hij wil ook ineens niet meer in de box maar juist op de speelmat want ja daar kan ie lekker rollen, vooral op zijn zij.. Zo schattig om te zien!
Slaapjes vandaag weer ruk haha. Ik dacht ook tja dan gaan we even op stap. Dachten net even lekker met hem te gaan wandelen, omdat ie het zo leuk vindt om naar de bomen en blaadjes te kijken, heeft ie de hele weg gemopperd :( geen idee wat em dwars zat... hier fus ook geen peil op te trekken... Achja 'let it go' denk ik maar :hihi:

Morgenstond, dat moet erg zwaar zijn, zo lang al krampjes en zo hevig... Mijn zoontje heeft heel vroeg al last gekregen van hevige krampjes (zo hard schreeuwen en gillen dat ie blauw zag) maar hij kreeg kunstvoeding. Met overstappen naar de omneo versie is dat overgegaan.Ook hebben we meteen infacol gebruikt, dat bracht ook wat verlichting had ik het idee... Rond 4/5 maanden heeft ie iets van een darminfectie gehad, toen had hij er ook weer zo'n last van. Veel infacol toen, veel dragen, en toen de infectie over was 'protectis' druppels om zijn darmpjes weer wat op orde te krijgen (probiotic voor babies) Ben je al eens naar een kinderarts geweest? Vier maanden duurt namelijk wel heel erg lang. Ik weet dat het heel erg zwaar kan zijn, zo'n huilende baby s'nachts en die onmacht... uiteindelijk gaat het vanzelf wel weer over maarja daar heb je nu niks aan. Hopelijk kun je af en toe eens bijtanken. Heel veel sterkte en hopelijk is het binnenkort opgelost :hug:
anoniem_376405 wijzigde dit bericht op 20-10-2018 16:45
Reden: Spelfouten....typen op smartphone
0.77% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
TheeMuisje, fijn dat het beter gaat als je eerst de fles geeft en dan fruit!
Jammer dat wandelen niet hielp bij het slechte slapen. Net vandaag ook weer een super slechte slaper hier, 3X een half uurtje. Was dus ook niet meer te genieten eind van de dag.

Morgenstond, hier krampjes gehad tot ongeveer drieënhalve maand. Begon al op dag twee en was zeker de eerste tweeënhalve maand heel hevig. Daarna werd het wel geleidelijk beter. Maar gelukkig voor ons was het eigenlijk altijd tussen 18 en 22:30 uur, dus heb weinig ervaring met kinderen die heel slecht slapen om deze reden.
Ben je al mee naar een arts geweest?
Alle reacties Link kopieren
Babynestje niet in huis dus geen ervaring. Toen zoon zo met zn blokkades in nek zat had de fysio als tip om van voedingskussen een soort nestje te maken dmv een hoes van verschoonkussen er om te doen.
Ik vond het meer een soort mini hangnmatje, zoon kon er in ieder geval toen erg goed in ontspannen.
Maar iemand schreef zoiets al dacht ik haha.

Wintertijd hadden wij inderdaad ook bedacht de bedtijd van zoon wat te verschuiven. In praktijk is dat echter wat lastig :-D
Zoom vind het namelijk al 3 nachten leuk om na elke anderhalf a twee uur lekker wakker te zijn en hele verhalen te vertellen.
Ik weet niet wat het is, hij huilt niet, lijkt geen honger te hebben en heeft het niet koud...
Ik gooi het dus maar op het 2e tandje of een faaaaaaaaase :frusty:
Maar goed zo lang hij niet huilt gaan we hem af en toe zn speen geven en een aai over zn bol en laten hem maar....
Wil niet gaan lopen rommelen met hem door hem eruit te pakken oid....

Zoon heeft gelukkig sinds 2 dagen geen koorts meer.
Wel zo nu en dan nog hoesten en wat snotterig.

Verder is het druk.... Ik vind de combinatie werk/thuis beat heftig op dit moment en daarbij is communicatie met vriend ook niet optimaal.
Even weer een dipje... Balen is dat, verdrietig ook wel eigenlijk dat je even in een sleur zit en niet goed praat samen. Elkaar eigenlijk even kwijt bent.

Vanmiddag dus fijn naar de bossen geweest. Op 1 of andere manier is dat voor ons de setting waarin er wel goede gesprekken op gang komen, alsof het bos en de natuur ons daar de ruimte voor geeft ofzo.

Ik snapte nooit goed wat er nou met die tropenjaren bedoelt wordt maar nu denk ik ja het is wel echt zo...
Het is echt niet altijd rozengeur en maneschijn of helemaal geweldig allemaal....

Nou dat klinkt allemaal zwaarder dan dat ik bedoel haha we doen het echt wel prima vind ik :$
Misschien hoop ik wel een beetje op herkenning ofzo :$
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
Krul ik herken het wel hoor! Het is toch een heel ander leven en daar moet je echt weer opnieuw jezelf en je relatie vinden. Zo ervaar ik het. Wij proberen elke maand in ieder geval een avondje samen iets te doen en het dan niet alleen maar over zoon te hebben. En elke 2 maanden een weekend zonder zoon te zijn. Niet vanaf zijn geboorte hoor, maar sinds dat hij 7 maanden is is hij dus af en toe een nachtje (of 2) bij opa en oma of bij z’n neefjes en nichtjes aan het logeren.

Dames ik ga afscheid nemen van het babytopic, nog 2 weken en ik heb gewoon een dreumes in huis. Ik merk ook dat ik meer in het dreumestopic meelees. Ik kan niet geloven dat er al een jaar voorbij is en ik merk ook dat veel dingen een beetje langs me heen zijn gegaan (of ik heb het verdrongen). Ik ben vooral meegegaan in het ritme van zoon en ineens merk je dat hij minder voedingen wilt, beter slaapt en zelfs is gaan doorslapen. Ik heb superveel aan jullie gehad, want ook hier om me heen hoorde ik vaak alleen de succesverhalen en ik heb veel herkenning en tips van jullie gehad! Ik wil jullie bedanken en tot op het Dreumestopic :hello:
Dank voor de reacties op mijn vraag. We zijn langs de huisarts geweest, die kon niets vinden en verwees ons naar het cb met de impliciete mededeling dat het aan onze opvoeding lag. Ik denk dat ik morgen bel voor een verwijzing naar de kinderarts. Dat gekronkel en gehuil van m'n zoontje moet toch gewoon ergens vandaan komen?
Alle reacties Link kopieren
Morgenstond, wat vervelend die krampjes, zielig zo'n kleintje met pijn :-(
Hier had dochter het ook vanaf dag twee al. Wat bij ons hielp:
-Infacol voor elke voeding
-Goed laten boeren (dat deed ze nauwelijks, moest haar vaak wel twintig minuten rechtop houden voor er iets kwam)
- Probiotica voor babies (beetje lastig bij bv want dat was poeder dat je door de fles moest mengen.... maar misschien geef je ook af en toe een fles gekolfde melk, dan kun je het daarbij doen)
- Evian om de fles mee te maken ipv kraanwater (had ergens gelezen dat kalk soms de boosdoener is, en ik probeerde alles haha) > nutteloos advies bij bv, maar ik zet deze er toch bij voor evt meelezers met hetzelfde probleem.

Goed dat je naar de huisarts bent gegaan, stom dat je daar niet echt geholpen bent. Ik denk echt dat zulke kleine babies niet zomaar huilen voor de lol, dus een verwijzing lijkt mij op zijn plaats.

Over een babynestje, die hadden wij en dat was voor ons echt een fantastisch ding. Dochter sliep er heerlijk in. Wij hadden destijds een hele grote bank en dan lag ze lekker naast me te tukken. Ik heb ook nog foto's dat ze in het babynestje op de (ook hele grote) salontafel ligt te slapen, terwijl wij er aan zitten te borrelen. Ze is nu 9 maanden, zoiets kan ik me nu echt niet meer voorstellen, dat ze daar gewoon doorheen sliep :hihi:
We hebben het nestje gebruikt tot ze ongeveer 5 maanden was, toen ging ze rollen en vond ik het niet verantwoord meer.
Moet er wel bij zeggen dat wij geen box hadden, misschien dat we hem daarom zoveel gebruikt hebben.
Alle reacties Link kopieren
Tropenjaren en langs elkaar heen leven: Wij zijn net thuis van een weekendje weg zonder baby. Het was heerlijk en heel goed voor ons. Tip van de dag ;)! Lekker lang tafelen, uitslapen en tijd voor elkaar.

Budgy: alvast gefeliciteerd en jij ook bedankr :)

Krampjes: dachten wii hier ook een tijd, bleek honger te zijn. Kreeg te weinig bb binnen. Weet niet of dat het kan zijn morgenstond? Bezoek aan de lactatiekundige heeft wonderen gedaan!
@ babynestje: wij hebben em veel gebruikt de eerste paar maanden. Ik had een keizersnede gehad en kon niet zo snel opstaan, dus overdag sliep ze naast mij op de bank in haar babynestje, ging prima. :)

@ nachten: hier slaapt ze regelmatig stukken van bijvoorbeeld 19:00-2:00 of 22:00-4:00 echt aan 1 stuk. Maar de nachten dat ze echt doorsliep aan 1 stuk tussen 22:00-6:00 zijn op 1 hand te tellen.

We zijn sowieso pas met een maand of 9 van de nachtflessen af, ze is nu 10,5 maand. Vorige week toevallig wel weer een paar nachten een fles, maar toen at ze overdag ook enorm veel (2,5 boterham bij de lunch bijv) dat ik denk dat ze een groeispurt heeft gehad. ;)

@ vroeg wakker worden: als dochter bij ons rond 4:30-5:00 wakker wordt en op zich niet om een fles vraagt, geef ik haar er toch eentje, want dan leert de ervaring dat ze weer verder slaapt tot een uur of 7:00. Eerst deden we dat niet en ging 1 van ons met haar naar de kamer, maar das toch wel heeel vroeg. Om 7:00 geven we haar dan nog een boterham, niet weer een fles ofzo.

Verder gaat het prima hier, we zitten midden in een verhuizing, heel veel zin in ons nieuwe huis! Dochter ontwikkelt zich supersnel, zo leuk om te zien! Ze wijst al echt het goede aan als je bijv vraagt: waar is de poes?

Tis wachten op het eerste, echte woordje. :)
Bedankt voor jullie reacties dames! Ik heb vrijdag weer een afspraak bij het CB staan, dus ga het dan toch maar aankaarten en hoop dan een verwijzing te krijgen. Laten huilen gaan we in ieder geval niet doen.

@Suikerwafel, honger lijkt het me niet. Hij draait zich weg als ik hem nog weer de borst aanbied.
Alle reacties Link kopieren
Virtuele knuffel Krul, het is inderdaad soms een relatietest hé. Hebben jullie dan goed kunnen praten in het bos?

Morgenstond: hopelijk nemen ze het daar wel serieus, lijkt me zwaar, al zo lang krampjes, jammer genoeg geen tips

Vegas: succes met de verhuis!

Theemuisje: leuk van het omrollen, hier doet ze dat ook sinds enkele dagen :-)

Lijkt me deels daarom leuk om een groot speelkleed te hebben, maar beneden hebben wij een tegelvloer en dat lijkt me zo hard als ze op haar rugje ligt... Hoe doen jullie dat, wat vinden jullie handig (speelkleed, foam tegels, gewoon een tapijt,...)? Heb ook al gehoord dat het om te oefenen op tijgeren goed is als het wat grip heeft.
Alle reacties Link kopieren
@platy: hier tegels met structuur/groeven. Het heeft nog nooit een van de kinderen gestoord in rollen of kruipen. Er ligt wel een speelkleed, maar dat is omdat ik de vloer zelf niet lekker vind zitten als ik op de grond met ze speel :$ Ik bedoel, ik leg dochter er wel op, maar ze rolt/kruipt er binnen een halve minuut al weer af.
Het enige wat wel vervelend is, is dat ze af en toe bij het zitten haar evenwicht nog verliest en dan met een doffe dreun op de grond valt met haar hoofd, maar ook daar lijk ik er meer last van te hebben dan zij zelf heeft.

@Morgenstond: sorry, geen ervaring met krampjes, maar wat een ongelooflijke hork van een HA zeg! >:-(

@Budgy: tot in de toekomst, alvast gefeliciteerd!
Alle reacties Link kopieren
Budgy, tot op het dreumestopic :)

Krul, tropenjaren hier ook herkenbaar... Constant eigenlijk met de kleine bezig, voeding, luiers, ziek etc, weinig tijd om bijvoorbeeld rustig bij te kletsen bij het eten, de slapeloze nachten, de moeheid... allemaal dingen die hier soms wel zwaar zijn op de relatie. Af en toe even een goed gesprek kan dan zo goed doen.. En uiteindelijk zal het allemaal wel makkelijker gaan als de kleine ouder wordt en zullen we wel een ritme vinden. Dat is tenminste wat ik lees op het foruk van anderen dus daar hoop ik op ;)

Platy, hier hebben we een grindvloer, ik wil die het liefst zo snel mogelijk weg hebben maarja, dat is helaas een hoop gebreek :) Sinds vorige week hebben wij 4 vierkante meter foam/puzzeltegels liggen in het midden van de woonkamer, en dat is heerlijk! Hem eindelijk op de grond kunnen laten spelen. Ik leg er nog een extra dekentje op en hem daarop en ga er zelf ook gezellig langs liggen. Hij vind het geweldig al die ruimte ineens, fijner dan de box nu, daar wil ie nauwelijks meer in haha.

Morgenstond, wat een vervelende huisarts zeg...met 4 maanden kan huilen echt niet aan 'opvoeding' te wijten zijn... Hopelijk binnenkort wel goed advies van kinderarts.

Vandaag begon hier de dag om half vijf.. hij drinkt zo slecht dst hij wakker wordt van de honger. Vandaag gingen de melkvoedingen slechter dan slecht... van 3 van de 5 flessen maar 20 ml gedronken .... De vaste voedingen gaan wel supergoed en hij heeft echt wel honger maar zodra hij aan een speentje zuigt lijkt het wel alsof hij pijn heeft, hij begon net te huilen bij zijn avondfles....echt zo enorm zielig. Vanmiddag heb ik door middel van een tuitbeker hem de melk gegeven bij zijn eten...dat lukte wel...dus het is niet dat hij de smaak van de melk beu is. Ik vermoed dat het ofwel tandjes zijn dat zuigen hem pijn doet, ofwel misschien een oorontsteking? Toch maar weer naar de huisarts met hem want dit gaat niet goed zo. :cry:
Ben even niet zo scherp maar theemuisje hoe oud is je zoontje? Wij hebben zo rond de 3 maand een soortgelijk probleem gehad. Al at hij toen dus geen vaste voeding maar ons immer hongerige mannetje die elk flesje tot laatste druppel leegdronk wilde niet meer drinken maar had wel honger. Toen hij een keer heel hard ah huilen was ontdekte ik een 'wondje/zweertje' op z'n gehemelte. Hij heeft toen een kuurtje gehad voor spruw en we zijn een andere fles gaan gebruiken (want het leek wel ontstaan door de fles/te hard zuigen en vorm vd speen) . Ik weet dus niet of het nou die spruw was of die fles maar het was daarna over. Sowieso hielp die andere fles in 't begin omdat die speen op een andere plek druk gaf (dus niet op die zere plek op z'n gehemelte).
Alle reacties Link kopieren
Teckeltje, dankjewel voor de tips! Mijn zoontje is 6,5 maand. Hij heeft twee weken geleden inderdaad blijkbaar spruw gehad boven bij zijn gehemelte, een weekje daktarin gebruikt en dat zou nu over moeten zijn... Ik ga toch nog maar es goed kijken in zijn mondje of ik iets zie van toch nog een zweertje en laat de huisarts ook nog eens goed kijken. Morgen eens kijken voor een ander flesje, goed idee!
Sterkte theemuis.bii onze zoon kwam 't enkele weken later wel weer terug... Hoop dat hij snel weer drinkt. Overigens gaf ik toen zuigen echt niet ging het drinken met een spuitje. Maar gelet op de leeftijd van jouw kindje kun je misschien een rietjesbeker proberen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven