Het Grote Babyvragentopic deel 4

07-11-2018 07:42 2609 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel je vragen en deel je ervaringen, iedereen is welkom in alweer het vierde deel van het babytopic!

Of je nu nog moet bevallen of al een of meerdere babies in huis hebt, iedereen is welkom om met ons mee te praten over luiers, slapen, hapjes, stapjes en andere mijlpalen!
Alle reacties Link kopieren
Bruschetta gefeliciteerd met je zoon en welkom.

Ik kan je echt geen advies geven want zoon is vrijwel meteen naar flesvoeding gegaan.

Onzekerheid hoort erbij, is niet leuk, maar je doet het goed hoor voor je zoon!
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
Hee bruschetta jij ook hier ;-)
Onze kerel begon ook met 3/3,5 uur ertussen en nu zit t op 2. Zolang hij goed groeit en genoeg plasluiers heeft zou ik me dr niet zo’n zorgen om maken (maar ik weet hoe moeilijk het is om dat niet te doen!).
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal! Als het zo blijft moet ik inderdaad misschien eens vragen of een lactatiedeskundige meekijkt..

Had ook gelezen dat weinig poepluiers normaal zijn, maar dan spreken ze altijd over vanaf 6 weken. Hij is nu bijna 5 weken, daarom baarde het me toch wat zorgen.. We houden het in de gaten :D
Alle reacties Link kopieren
Bruschetta_ schreef:
20-01-2019 12:28
Bedankt allemaal! Als het zo blijft moet ik inderdaad misschien eens vragen of een lactatiedeskundige meekijkt..

Had ook gelezen dat weinig poepluiers normaal zijn, maar dan spreken ze altijd over vanaf 6 weken. Hij is nu bijna 5 weken, daarom baarde het me toch wat zorgen.. We houden het in de gaten :D
Bij alles wat je leest kan je het beste 'gemiddeld' lezen. Geen enkele baby is een robot die precies op de klok werkt ;-)
Hoi allemaal! Ik heb in een eerder deel wel eens meegelezen, maar dat was meer voor de fun (en een beetje om te kijken wat ons nog allemaal te wachten stond ;) )

Maar nu toch een vraag, waarvan ik hoopte dat iemand mogelijk een goede tip heeft. Zoontje is 6 maanden (en een enorm lieve, snoezige, lachende schat) en heeft inmiddels 2 hele nachten doorgeslapen (verder ook echt niks te klagen hoor). We zijn inmiddels van de nachtvoedingen af, maar nu wordt hij 's nachts huilend wakker om zijn speentje. Die ligt natuurlijk gewoon naast zijn hoofd, maar dat snapt hij helaas nog niet. Jammer genoeg moeten we er nu nog vaker uit dan tijdens de nachtvoedingen :cry:

Hij huilt niet echt hard, het is meer zeurderig. En soms gooit hij zijn speen er wel 3x achter elkaar uit en zijn wij er beide 10x uit per nacht. Ik weet niet zo goed wat wijsheid is in deze. We hebben hem laatst in slaap laten vallen zonder speen, maar dan kreeg hij 's nachts toch behoefte. Blijven we hem de speen brengen? Laten we hem huilen? Bouwen we de speen af?

Co-sleeper en tussen ons in leggen ook geprobeerd, maar wij worden allebei snel wakker en het leek ook geen invloed te hebben op de hoeveelheid wakkere momenten. If anything vond het ventje het wel gezellig om met zijn ouders te keten en was hij vaker wakker dan normaal :cheer2: Misschien hebben jullie nog tips?

Liefs van een heeeeeel moe Konijntje :zzz:
Alle reacties Link kopieren
Zo'n topic zocht ik!

@ bruchetta; kleine dame hier dronk eerst "perfect" iedere 3 uur en ook flink. Zij komt nu overdag iets minder vaak uit zichzelf en savonds (veel) vaker.
Het schijnt wel normaal te zijn (of geef je inmiddels meer dan 12 voedingen op een dag?)

Echter sinds een week drinkt onze dochter ook steeds korter en minder (waardoor steeds honger dus wel vaak vragen om eten) en is daar wel een duidelijke oorzaak voor. Ze heeft spruw en moet behandeld worden. Het zou wel heel toevallig zijn als dat bij je zoontje ook aan de hand is maar ik dacht, noem het toch maar even.

Oja Die luiers; onze kraamhulp noemde al dat het prima is als het aantal poepluiers afneemt. 1x per dag is prima (eens in de paar dagen ook nog). Nog wel goed plasluier? En anders kun je misschien t consultatiebureau even bellen?
Alle reacties Link kopieren
Welkom Konijntje! Helaas geen tips over spenen, die van mij duimen allebei. Ik denk dat je het 'gewoon' moet uitzitten. Wij moeten er hier voor een peuter ook vaak nog 1x per nacht uit, omdat hij zijn knuffel kwijt is...
Ik zou hem met 6mnd nog niet laten huilen, maar een speen afbouwen lijkt me ook wat vroeg (dat is een onderwerp waar ze het ook in het peutertopic wel eens over hebben ;-) ).
Het positieve is dat hij uiteindelijk wel leert hoe hij zijn speen moet pakken. Veel mensen hebben dan 3 spenen in het bedje liggen, zodat er altijd wel eentje voor het grijpen ligt. Je hebt ze ook glow-in-the-dark, zodat je ze makkelijker terug kan vinden in het donker.
(Blijk ik toch meer over spenen te weten dan ik dacht :yes:)

@yellow: ook welkom!
Ja wat die spenen betreft hebben wij ook uitgezeten hier. Geloof dat hij rond een maand of 8 door had dat ie die zelf kon pakken. Er liggen altijd wel minimaal 4 spenen in bed op meerdere locaties. Wij hebben hier ook periodes gehad dat we keer of 10 per nacht er uit moesten. Afwisselen is dan key. Jij ene nacht, partner andere nacht. Wordt vanzelf beter, heeft hij je minder vaak nodig, wordt minder vaak wakker, etc. Eiglk wat maartje zegt dus, die inderdaad meer van spenen weet dan ze dacht ;)
Oh en voordat je denk als hij die speen zelf kan pakken hoeven er niet meer heen 's nachts. Dat hoopte ik ook maar dan komt er wel weer wat anders voor in de plaats ;). Gelukkig zijn het wel echt allemaal fases en is hier de ervaring dat de nachten steeds beter worden en doorslapen (en dan bedoel ik stil van 7-7 zonder interventies van ouders) vaker regel dan uitzondering wordt. Althans zo is dat bij ons :)
Alle reacties Link kopieren
Wat naar dat jullie kleintje spruw heeft Yellow! Bedankt voor de tip, hoe zijn jullie erachter gekomen?

Heb het idee dat hij behoorlijk verkouden is :(. Zo zielig! Heb die otrivin babydruppels, en ik zuig z'n neusje uit met de otrivin aspirator. Ben telkens bang dat z'n neusje te verstopt is waardoor ie benauwd wordt. Wat een zorgen bij zo'n kleine baby!
Alle reacties Link kopieren
Welkom allemaal!

Spenen, geen ervaring. Dochter speent en duimt niet. Soms ook wel jammer...
Heb ook wel eens gelezen dat een doekje er aan binden kan zorgen dat ze hem sneller terug kunnen vinden.

Bruscetta, hoe gaat het nu met drinken? Dochter heeft hier in het begin ook een periode op 10-12 BV gezeten per dag. Vermoeiend soms, maar ze groeide er op als kool!

Verkoudheid is ook heel sneu, ze kunnen er veel last van hebben. Wat hier ook nog wel eens kan helpen is lekker lang douchen of in bad, dat maakt de neus ook weer vrij. Maar dat is niet echt een oplossing voor 3 uur 's nachts ;-)

Spruw: dat is rot! Maar als het duidelijk is kan je er gelukkig wel wat aan doen!
Alle reacties Link kopieren
Gaat tot nu toe zo'n beetje hetzelfde qua drinken eigenlijk. Ik hou tot nu toe niet echt bij wanneer hij drinkt, maar misschien ga ik dat wel eens doen nu zodat ik het kan tellen.

Even een andere vraag: als jullie baby's ademen trekt de zijkant van de borstkas dan in aan beide kanten? Vraag me af of ik nu overbezorgd ben of dat ik toch de huisarts moet bellen. Het viel me woensdag ook al op bij het inloopspreekuur van CB. Toen heb ik het kort even gevraagd aan degene die woog, die zei dat het normaal was. Maar als ik op internet zoek naar tekenen van benauwdheid bij baby,'s staat dat symptoom er wel bij. Dus vraag me nu af of het echt normaal is en of jullie baby's dat dus ook hebben. Kan helaas nergens een filmpje vinden van normale ademhaling en hoe dat eruit ziet.
Alle reacties Link kopieren
Dat bijhouden van het drinken is niet echt nodig, het gaat meer om een indicatie. Je kindje gaat er niet meer of minder van drinken, maar áls hij eens een keer meer of minder drinkt schiet je gelijk in de stress (is mijn ervaring). Daar wordt je helemaal gek van :-?

Qua ademhalen: die van mij beweegt te veel om er naar te kunnen kijken, en het is me niet bijgebleven of ze het wel of niet deden. Als je je zorgen maakt kan je altijd even met de HA bellen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Als je bang bent dat je kindje iets mankeert kun je natuurlijk altijd naar de dokter gaan. Al was 't maar ter geruststelling.
Maar volgens mij gaat het om intrekkingen óp de borstkas en niet aan de zijkant...en vaak neusvleugelen ze dan ook (dreumes heeft net 'n longontsteking gehad)
Alle reacties Link kopieren
Bedankt! Ja dat neusvleugelen doet hij af en toe, maar niet constant.. Ik kijk het nog wel even aan dan en anders bel ik inderdaad. Wil geen overbezorgde moeder zijn, verder lijkt hij op zich vrij tevreden. Hij drinkt gewoon en huilt niet veel ofzo.. Zo lastig in te schatten allemaal vind ik.
Alle reacties Link kopieren
De dokter heeft echt wel vaker overbezorgde moeders op z'n spreekuur.. Hij is er ook ter geruststelling.
Heb je 't idee dat je zorgen teveel je leven beïnvloeden nu?
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter dronk ook goed en was tevreden, maar bleek het veel benauwder te hebben dan ik dacht.

Huisartsen zijn altijd bereid om even te kijken, zeker bij zo'n klein ukje. Als je je zorgen maakt, gewoon bellen!
Alle reacties Link kopieren
Waar merkte je dat aan Maison, dat ze toch benauwder bleek dan je dacht?

@obelix: Nee ik heb op zich niet echt het idee dat het m'n leven teveel beïnvloedt, behalve 's nachts misschien dan lijkt het ook wat erger dan overdag? En dan ben ik wel bezorgd/slaap ik niet lekker doordat ik me zorgen maak over hem naast me.
Alle reacties Link kopieren
Bruschetta_ schreef:
22-01-2019 12:40
Waar merkte je dat aan Maison, dat ze toch benauwder bleek dan je dacht?

@obelix: Nee ik heb op zich niet echt het idee dat het m'n leven teveel beïnvloedt, behalve 's nachts misschien dan lijkt het ook wat erger dan overdag? En dan ben ik wel bezorgd/slaap ik niet lekker doordat ik me zorgen maak over hem naast me.
Ik denk niet dat Obelix bedoelt of de zorgen over zijn ademhaling je leven beïnvloeden, maar of je zorgen in het algemeen je leven niet overnemen? Omdat je in het begin hebt gezegd dat je nogal bezorgd bent, en nu ook naar jezelf refereert als een 'overbezorgde' moeder.

Ze probeert als tip te geven, dat je aan de bel moet trekken als je het gevoel krijgt dat je je teveel zorgen over van alles en nog wat gaat maken :)

Mijn tip is om niet alles door google heen te halen. Als je iets medisch wil weten, ga dan naar thuisarts.nl (opgezet door huisartsen). Dat is een betere vriend en raadgever dan google ;-)

En voor je gezonde portie relativering blijf je natuurlijk lekker hier mee schrijven! :hug:
Alle reacties Link kopieren
Ja snap ik, ik had het ook over zorgen maken in het algemeen. Maar op dit moment richten al m'n zorgen zich vooral op hem haha.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat wat maartje zegt dus :-)
Pas goed op jezelf, het moederschap kan soms best zwaar vallen
Alle reacties Link kopieren
Bruschetta_ schreef:
22-01-2019 12:50
Ja snap ik, ik had het ook over zorgen maken in het algemeen. Maar op dit moment richten al m'n zorgen zich vooral op hem haha.
Zolang die zorgen je leven niet overnemen is dat prima hoor! :-D
Alle reacties Link kopieren
Bruschetta_ schreef:
22-01-2019 04:52
Wat naar dat jullie kleintje spruw heeft Yellow! Bedankt voor de tip, hoe zijn jullie erachter gekomen?

Heb het idee dat hij behoorlijk verkouden is :(. Zo zielig! Heb die otrivin babydruppels, en ik zuig z'n neusje uit met de otrivin aspirator. Ben telkens bang dat z'n neusje te verstopt is waardoor ie benauwd wordt. Wat een zorgen bij zo'n kleine baby!
Ze heeft een witte aanslag op dr tong (geen melk) en "klakt" tijdens het drinken. En inmiddels drinkt ze ook minder stevig en korter omdat het gewoon onprettig is voor dr.

Waardoor denk je dat ie verkouden is? Ik dacht dat ook eerst bij L. omdat ze zo snurkt maar is geen verkoudheid maar normaal bij zuigelingen. Of is er bij jouw mannetje meer aan de hand?

L. Heeft gister van 15 30 tot 3.30 bijna non stop gehuild. Helemaal overstuur. Vanwege de spruw lukt aanleggen maar matig. Wie nog tips om een baby die zo overstuur is te kalmeren? Anders dan drinken geven dus. Had dr al bijgevoegd met een flesje...
Alle reacties Link kopieren
Wordt ze wel rustig als ze bij jou is? Dan zou ik lekker met haar in bed gaan liggen en hopen dat ze in je armen in slaap valt.

Heb je een draagdoek- of zak? Dan kan je proberen of het helpt dat ze daarin 'zit'. Dan is ze ook bij je, maar dan wiegt ze ook nog een beetje heen en weer tijdens het lopen.

Hoe oud is ze nu?
- Als ze overstuur is van de pijn, zou ik met de HA overleggen of een zetpil kan helpen (onder de 3mnd mag je die alleen na overleg geven).
- Ze kan ook overstuur van oververmoeidheid zijn. Die kleintjes weten dan van vermoeidheid niet meer hoe ze in slaap moeten vallen. Dan zou ik voor wiegen gaan (en stiekem toch af en toe een troosttiet erin).
Alle reacties Link kopieren
Ben zo vrij geweest om te loepen, zag dat ze 3,5wk is. Maar ik zag ook dat je bijvoed met kv. Heb je al geprobeerd om te kolven en dat met een flesje te geven? (Ik weet niet of dat kan met spruw) Als je aan de kv gaat kan dat effect hebben op je productie van de bv.
Met 3wk is er meestal ook een regeldag, heb je daar van gehoord? Dat houdt in dat je baby eigenlijk om het uur kleine beetjes wilt drinken, om zo de productie voor de komende tijd op te krikken. Dat is dus iets anders dan clusteren ;-) Daar kan je dan alleen maar het best aan toegeven, dan loopt alles binnen 1-2 dagen weer zoals het liep.
(Wederom, geen idee hoe dat met de spruw gaat)
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
22-01-2019 14:03
Ben zo vrij geweest om te loepen, zag dat ze 3,5wk is. Maar ik zag ook dat je bijvoed met kv. Heb je al geprobeerd om te kolven en dat met een flesje te geven? (Ik weet niet of dat kan met spruw) Als je aan de kv gaat kan dat effect hebben op je productie van de bv.
Met 3wk is er meestal ook een regeldag, heb je daar van gehoord? Dat houdt in dat je baby eigenlijk om het uur kleine beetjes wilt drinken, om zo de productie voor de komende tijd op te krikken. Dat is dus iets anders dan clusteren ;-) Daar kan je dan alleen maar het best aan toegeven, dan loopt alles binnen 1-2 dagen weer zoals het liep.
(Wederom, geen idee hoe dat met de spruw gaat)
Tnx!
Regeldagen ken ik. Die heeft ze nu 2x gehad. Maar clusteren doet ze sinds ze 2 wk is en is iedere avond. Soms heftig met veel huilen soms minder heftig. Bijvoeden heb ik gister voort eerst gedaan nadat afkolven me helaas maar 10 cc opleverde... gelukkig heb ik uiteindelijk tussen 3.30 En 8.30 kunnen slapen en had ik zowaar weer last van stuwing. Het bijvoeden was dus even een noodgreep maar heb daarnaast gekolfd (zij sabbelde alleen maar door de spruw dus dat deed niks voor mm productie) in de hoop dat dat mn productie zou stimuleren. H
yellow002 wijzigde dit bericht op 22-01-2019 14:19
0.71% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven