Het Grote Babyvragentopic deel 4

07-11-2018 07:42 2609 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel je vragen en deel je ervaringen, iedereen is welkom in alweer het vierde deel van het babytopic!

Of je nu nog moet bevallen of al een of meerdere babies in huis hebt, iedereen is welkom om met ons mee te praten over luiers, slapen, hapjes, stapjes en andere mijlpalen!
Alle reacties Link kopieren
Teckeltje88 schreef:
04-12-2018 19:47
Dat hoef je je man natuurlijk niet te vertellen ;)
Maar het is wel naar mezelf toe nu weer wat makkelijker om met bv te kunnen stoppen :-D
Alle reacties Link kopieren
Ik lees graag mee! Mijn dochter is nu ruim 3 maanden. En ik heb nog bijna 2,5 maand verlof (ouderschapsverlof erachteraan geplakt). Het voelt nu aan als ground hog day, elke dag hetzelfde. Ik droom van weer werken. Ergens voel ik me daar wel schuldig over.
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
03-12-2018 21:41
@doorslapen: dochter krijgt tegenwoordig een fles met kv (180/6) voor ze om 19uur naar bed gaat. Dan wordt ze óf om 2 uur wakker en krijgt ze nog een fles van man, óf ze wordt om 4 uur wakker en dan neem ik haar bij ons in bed en krijgt ze bv.
Codewoord is dus dat man er in de nacht voor haar uit gaat voor een knuffel en de fles, dat hebben we in het verleden ook zo bij zoon gedaan (dus het is geen garantie dat ze dan snel doorslapen :whistle: ).

Fijn dat het wat beter met haar gaat Maisnon! Leuk is die wiebelkont hè? :love:

Die wiebelkont is geweldig :heart:
Ik twijfel ook wel eens of we niet ook een flesje aan zouden moeten bieden voor de nacht. Zeker als ze weer een paar dagen naar slecht slaapt zoals nu. Maar dan slaapt ze vaak ineens weer een nacht heel goed en dan ben ik te moe/lui/gemakzuchtig om iets te veranderen. En die borstvoeding is ook wel ontzettend makkelijk als ze meerdere keren wakker wordt en niets helpt. Behalve dat ik dan altijd de sjaak ben. Misschien toch eens uitproberen of een fles van vriend hetzelfde fijne effect heeft.

Borstvoeding afbouwen: sinds deze week de voeding van 15:30 afgebouwd, dat gaat heel goed gelukkig. En ik heb mezelf beloofd dat ik volgend jaar (dat is al bijna ;-D ) niet meer hoef te kolven overdag. En dan zien we wel wat er gebeurd met de rest van de voedingen.
Maartje, wil jij de borstvoeding al helemaal stoppen, dat je het het hebt over een reden om het naar jezelf te verantwoorden?
Alle reacties Link kopieren
Nou ja, het is vooral dat ik die gemene hormonen nog moet overtuigen :facepalm:

Ik heb altijd gezegd dat het leuk moet zijn voor allebei, maar nu met af en toe bijten vind ik er soms niks aan. Al scheelt het wel weer dat man op deze manier de nachten doet, dan kan ik ook gewoon weer eens lekker doorslapen en trek ik het overdag weer meer.

Ach, weet je, ik weet het gewoon allemaal niet, we zien het wel weer. Stoppen of doorgaan heeft allebei geen noodzaak, dus ik modder lekker door. In elk geval is het wel fijn om te weten dat ze van mij de fles ook pakt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb borstvoeding geven nooit als heel prettig of mooi ervaren, ik werd er vooral heel onzeker van.
Ivm stuitligging een keizersnee gehad en daarna 3 dagen ziekenhuis, daar legde de verpleegkundige haar aan en ging vervolgens naar de volgende met de mededeling: bel over 20 maar voor de andere kant.
Na 2 dagen bleek dat dochter er niet genoeg uit kon krijgen, teveel afviel en bijgevoerd moest worden.

Eenmaal thuis zag de kraamzorg dat dochter niet goed dronk, maar meer aan een sabbelen was. Omdat er in het ziekenhuis verder geen aandacht aan werd besteed had ik daar zelf geen idee van.
Ik had genoeg productie en ben toen gaan kolven en met de fles gaan geven, zo kon ik in ieder geval zien hoeveel er in ging, en dit ben ik blijven doen tot ik het 4 weken geleden af ben gaan bouwen en sinds deze week helemaal gestopt.
Had geen zin om op het werk te kolven en potjes gekolfde melk meeslepen naar de opvang zag ik ook niet zitten.
Gelukkig ging dochter probleemloos over op kunstvoeding.

Nu ze bijna 4 maanden is kan ik straks beginnen met de eerste hapjes groente en fruit.
Wanneer en hoe zijn jullie daarmee begonnen?
Vlak voor of na een fles? Of tussendoor?
En hoeveel? Neem aan dat het eerst een paar hapjes zijn, maar stel dat ze het meteen heel erg lekker vind, geef je dan net zoveel als ze zelf wil?
Van het weekend kreeg ik al het advies om met een niet al te zoete groente te binnen omdat ze anders meteen aan de zoete smaak went en minder zoete dingen dan niet meer zou willen.
Is dat ook jullie ervaring?
Ik ben op 5 maanden begonnen met groente, worteltjes en bloemkool oa met idd het idee niet aan zoet te laten wennen. Dochter moest er niks van weten. In de creche ging het wel beter. Na een maand dan eens fruit geprobeerd om te kijken of ze gewoon iets tegen het eten van een lepel had. Maar dat ging er wel direct in. Groente is nu op 10 maanden nog steeds geen favoriet, alleen rauwe tomaat en komkommer en sinds gisteren gestoomde broccolil. Wel a la rapley en fruit wil ze ook niet meer van een lepeltje. Dus in mijn ervaring is dat wennen aan zoet onzin, ze wilde hetgewoon van het begin niet en ze wil het het liefst zelf eten. Dus je kan het best gewoon proberen en zien hoe het gaat, zeker experimenteren met hoe je het aanbiedt en als het de ene keer niks is een paar weken later nog eens proberen. Voor mij is het uiteindelijk belangrijker dat ze eet en er plezier aan heeft dan de manier waarop en dat het een strijd wordt. Het eerstejaar is melk hoofdvoeding en de rest bijvoeding, zo komt je baby niks te kort al eet hij of zij niet alle fruit of groente. Ik bied tussen melkvoedingen in aan, zodat haar buikje niet te vol is maar ze ook geen grote honger heeft. Maar ook dat kan per baby verschillen. Succes!
Ik heb die ervaring ook met zkhs en geven van bv. En omdat ik vanwege het magnesium infuus niet zelf m'n bed in en uitkon ben ik na 3 dagen met proberen gestopt. Zoon moest al worden bijgevoed. Prima keuze. Later bleek hij verborgen reflux te hebben en had ik melk moet afkolven en in fles moeten geven met johannesbroodpitmeel. Icm mijn zeer trage herstel vd PE en halve depressie was ik daar dus echt nooit aan begonnen.

Ik ben met snijboon begonnen zo rond de 4 maand. Ingevroren in ijsklontjes tree. Silicone is wel makkelijk er uit halen. 1 ijsblokje is per keer in begin meer dan voldoende! Ik zou zeker niet te veel geven in een keer (ook als lust ze het) omdat ze er best even buikpijn van kunnen krijgen! En qua wennen aan zoet; bv en nutrilon (en consorten) is hartstikke zoet. Dus ze hebben sowieso wel een voorkeur voor zoet. Ik kon dan ook niet zonder problemen overstappen op gewone koemelk daar moest hij echt aan wennen. Nu eet hij met 15 maanden alle groentes wel. Alleen spinazie niet, maar dat is geloof ik meer vanwege de structuur (een steel die nog in z'n mond zit terwijl blad al is doorgeslikt en daar dan van kolken). Ik heb wel eerst snijboon, wortel en bloemkool veel gegeven, voor ik aan fruit begon. Oh en omdat ik een kleine hongerlap had (heb) gaf ik het tussen de flessen door. En met 5 maanden zaten we qua hoeveelheid op 100/125 gr fruit in de ochtend en 100/125gr groente in de middag. Maar zoals ik al zei:hij heeft continue honger voor mijn gevoel.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een hongerlap. Ondertussen ben ik er achter dat dochter alles wegkaant behalve als het glad en koud is (komkommer, tomaat, meloen en perzik uit de vriezer was geen succes).
Met ruim 4 maanden gestart met groente. Eerst zoete, zachte groente als pompoen, bloemkool, wortel e.d. Daarna in de ochtend fruit erbij gaan geven. Al snel zaten wij op twee ijsblokjes per keer. Met een maand of zes ook koolhydraten erbij gaan geven. Aardappel, rijst, couscous, pasta, linzen, dochter lust het allemaal. Nu net (bij 8 maanden) begonnen met af en toe vis en vlees erbij te geven. Ei kreeg ze al, net als pinda(kaas), ivm allergieën in de familie. Ik ben begonnen met de hapjes tussen de voedingen aan te bieden. Met een maand of zes ging de ochtend melk voeding van 10:30 er af en daar is toen fruit voor in de plaats gekomen.
Geen idee van de hoeveelheden die ze nu eet eigenlijk. In ieder geval (meer dan) een heel stuk fruit. Ondertussen krijgt ze 's ochtends en met de lunch ook nog brood en 's middags een tussendoortje. Het gaat zo hard!
Alle reacties Link kopieren
Hier zijn we begonnen met peer, daarna bloemkool. Het zag er in het potje uit alsof het niet kon vlekken (want wit en niet rood/ oranje/ groen), want het leek me leuk als zoon ook wat hapjes kon voeren aan zijn zusje. Update: het vlekt dus wel :whistle:

Hier nooit apart voor dochter gekookt en ingevroren, bij het avondeten koken we nog altijd zoutloos omdat zoon ook mee eet, dus meestal maken we een prakje voor dochter van wat wij eten, en leggen we er ook ongeprakt eten bij zodat ze dat zelf in haar mond kan doen (broccoli, wortel, aardappel, etc). Als we iets eten waar we geen versie voor dochter van kunnen maken, dan hebben we altijd potjes in huis die ze dan krijgt.

En verder hetzelfde ritme als zoon. Als hij een appel krijgt, krijgt zij ook een partje. Zelfde bij banaan en ander fruit. Zoon een tussendoortje, dochter een tussendoortje. Als zoon en ik aan tafel gaan voor de lunch krijgt ze ook een boterham (met tot nu toe alleen boter, gesneden in 16 stukjes).

Melk krijgt ze vooral voor het slapen en 's ochtends als ze wakker wordt. En in de nacht... (Maar toch ook tussendoor als ze erom vraagt)

(Bij zoon heb ik nog wel braaf porties gekookt en ingevroren, maar bij hem leek alles sowieso moeilijker, want een eerste kind. Dus twijfels wat je wel of niet mag geven, hele zoekacties op internet of hij iets wel of niet mocht hebben. Uiteindelijk bleek dat zoon afwisselend potjes en Rapley wilde, dus eigen pureersels waren allemaal voor niks gemaakt :bonk:)
Ohja hier ook een hele periode geweest dat meneer mijn eigen gekookte putjes niet moest maar wel zat te smullen de olvarit. Prima. Kan me helemaal voorstellen dat je bij een tweede veel makkelijker bent Maartje!! Lijkt me heel ontspannen haha
Alle reacties Link kopieren
De melk weleens geproefd? Die is ook mierzoet dus dat heb ik altijd naast me neergelegd. Hier begonnen met banaan en wortel (niet door elkaar overigens ;-)) en nu eet ze vrijwel alles.
Oudste at overigens tot haar 3e alles en nu alles maar mondjesmaat dus het is toch allemaal maar afwachten eigenlijk ;-)
Alle reacties Link kopieren
@Obelix! :hello:

@iedereen: Hebben jullie eigenlijk nog iets met Sinterklaas gedaan? Natuurlijk zijn alle kindjes nog te klein om er iets van mee te krijgen, maar het was natuurlijk wel de eerste sinterklaas dat ze er zijn :love:
Hier een oudere broer die zelf ook nog niks van het concept snapt, maar toch voor allebei wat cadeaus in de zak. Dochter heeft nu een pop en een bromtol.
Alle reacties Link kopieren
Obelix, ik heb me voorgenomen om te genieten van mijn goede eten zolang als het kan, want het gaat vast een keer veranderen!

Sinterklaas: afgelopen weekend een cadeautje gekregen van haar oom. Een houten sambabal, die ook nog prima als rammelaar kan dienen. Ondertussen heeft ze zichzelf er al een keer of vijf mee tegen haar hoofd geslagen uit enthousiasme, met een krijsbui tot gevolg. Leuk cadeau joh ;-)
Verder niets gevierd, wij vieren kerst altijd uitgebreider. Daar liggen al wat cadeautjes voor in de kast (houten blokken trein, boekje, houten stapelraket en nog iets wat ik nu niet meer weet).
Alle reacties Link kopieren
Die stapelraket van de hema? Die heeft zoon hier ook, dochter mag de astronaut altijd lenen om op te kauwen als ze last heeft van tandjes :heart:
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
05-12-2018 20:27
Die stapelraket van de hema? Die heeft zoon hier ook, dochter mag de astronaut altijd lenen om op te kauwen als ze last heeft van tandjes :heart:
Ja die ja! Misschien moet ik hem dan toch alvast uitpakken, want ondertussen ben ik er achter dat de nachtelijke drama's van de afgelopen dagen inderdaad veroorzaakt worden door een doorkomend tandje.
Alle reacties Link kopieren
Maisnon: ik zweer bij de Chamodent druppels! Wellicht helpt het!

Cadeaus: veel te veel gekregen hier. Mooiste is nog wel het loopwagentje! Ze vindt het erg leuk om er op te gaan zitten en dan rondgereden te worden ;). Zich er aan optrekken lukt niet, want dan kieperen ze beiden om ;).

Nu het toch over eten gaat: kunnen kindjes ziek worden van spruitjes? Heel gek, maar nu twee keer spruitjes gegeten en beide nachten had ze koorts en moest ze overgeven. Misschien is het puur toeval hoor, maar het valt zo op!
Alle reacties Link kopieren
Zoon tijgert :flirting:
Dat is toch wel mijn mooiste Sint cadeau hoor haha!
Verder rustig met sinterklaas, vorige week bij schoonfamilie waren er 3 cadeaus bij voor zoon.
Toen de Sint net pas in het land was hebben we met mijn fam al Sint gevierd, ook daar 3 cadeaus van ons 1 van oom en tante en 2 van opa en oma.
Verwend dus!
Intocht enz hebben we overgeslagen.

Qua eten. Wij zijn begonnen met in de middag tussen 2 flessen in met doperwten, wortel, bloemkool en weekje of 2 later ook fruit tussen 2 ochtend flessen.
Eigenlijk eet zoon alles.
Sinds gisteren eet hij zelf zn boterham als ik stukken voor hem neerleg!
Wel heeft hij de afgelopen 4 weken minder gegeten ivm verkouden en ziek zijn op en af.
Ook nu weer wat minder door sprong. Vanmorgen maar paar happen fruit.

Kan het ook van de sprong zijn dat zoon al sinds een week een aantal keer per nacht hard huilend wakker wordt?
Of staat het los van de sprong en is het gewoon dromen?
Met een aai over zn bol en evt speentje slaapt hij zo weer door heeft zn ogen ook gewoon dicht maar zo sneu...
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
Suiker, geen idee. Maar spruitjes vallen wel onder de koolsoorten natuurlijk. Ik ken wel kindjes die daar op deze leeftijd last van kunnen hebben. Maar of dat dan ook koorts geeft?

Krul, tijgeren is geweldig hè? Klinkt als dromen, dat gaan ze vanaf deze leeftijd meer doen dacht ik?
Alle reacties Link kopieren
@spruitjes: ik denk dat de koorts toeval is, maar zou het wel voorlopig even niet geven.

@krul: wat leuk dat tijgeren! Dan wordt het vanaf nu oppassen :-D
Dit kan er trouwens ook mee te maken hebben dat hij even wat slechter slaapt, neurologisch moeten ze alles weer even op een rijtje krijgen, zeker met zo'n mijlpaal :heart:

@hier: ik keek net even op en toen liep dochter achter een babyrollator de kamer door o_o . Had ik het nog bijna gemist ook :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Waar zitten jullie babies als ze (oefen)hapjes krijgen? Ik ga misschien over twee weken beginnen met de eerste oefenhapjes, maar ze kan nog niet zelfstandig zitten. Mag/kan een baby met 4 maanden in zo'n kinderstoel? Of gewoon haar in de wipper en zo voeden?
Alle reacties Link kopieren
Mijlpalen :heart:

Victoria; nog niet in de kinderstoel zetten hoor als ze niet zelf kan zitten! Wipper of maxi cosi is een goed alternatief als je geen babykuipje hebt!
Alle reacties Link kopieren
@victoria: in 2wk kan er een hoop veranderen ;-) Let er trouwens op dat er een verschil is tussen zelf zitten en zelf GAAN zitten.
Ik weet niet wat voor kinderstoel je hebt, maar bij ons hier was het de ervaring dat zoon eerder goed zat in een goedkope stoel van de ikea (met zitverkleiner) dan in zijn triptrap, dus misschien is dat nog een reden voor een tripje naar ikea ;-)
Alle reacties Link kopieren
Thanks, Suikerwafel en Maartje. Dan wordt het de wipper, want heb sowieso nog geen kinderstoel gekocht.
Hier ook in de sipper gegeven! En de ikea stoel is een topper.
Alle reacties Link kopieren
Jaaaa, dochter heeft vannacht voor het eerst echt doorgeslapen vanaf 23 uur! :cheer2: Ze is nu wel klaar wakker :(
Maar ik heb voor het eerst meer dan 6 uur achter elkaar geslapen!
(Mocht ook wel nadat dochter gisteren al wakker was vanaf 11:20... Klein draakje)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven