Het Grote Babyvragentopic deel 4

07-11-2018 07:42 2609 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel je vragen en deel je ervaringen, iedereen is welkom in alweer het vierde deel van het babytopic!

Of je nu nog moet bevallen of al een of meerdere babies in huis hebt, iedereen is welkom om met ons mee te praten over luiers, slapen, hapjes, stapjes en andere mijlpalen!
Alle reacties Link kopieren
Hier juist andersom, mijn tweede eet beduidend 'slechter'dan de oudste. Dat is ook even schakelen.
Hier zitten we midden in de tandjes fase ( ook weer anders, oudste heeft enkel last gehad van haar kiezen, haar eerste tandjes kwamen pas met 9 maanden) en de hoesten als een zeehond fase.
Slapen blijft dus rot.. Ik kijk echt zo uit naar het voorjaar wat dat betreft..

@ allergieen, wij hebben informatie vanuit het CB meegekregen, met daarin een opbouwschema ( mochten zich allergieen voordoen in de familie). Jongste krijgt dus al vanaf 4 maanden wat ei/pindakaas op een klein lepeltje.

Bij oudste ook zo gedaan, al reageert zij op haar huid wel als ze pinda eet. Gelukkig is dat het enige, ze wordt niet benauwd oid.
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 18-02-2020 13:27
0.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij geven 3x per week een theelepel pindakaas door het hapje en 1x per week een half ei, minstens tot ze 1 jaar is. Dat is wat ons door de diëtiste in het ziekenhuis wordt aangeraden om het ontwikkelen van allergieën te voorkomen.

Naniene, het CB zei tegen ons dat we pas met 9 maanden naar 3 flessen 'moeten' gaan. Dochter is nu 8 maanden en zit nog steeds op 4 flessen, ik zie ook nog niet zo goed hoe we die ene fles moeten laten vallen. Maar dochter is wel wat kleiner dan jouw zoon (8,5 kg en 69 cm).

Sorry, verder even kort. Ik ben eergisteren van de trap gevallen (gelukkig zonder baby) en ben nu bont en blauw.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef het niet bewust. Het is meer van peuter wil pindakaas, ik smeer ook wel boterham voor baby.
Baby vindt ei en pindakaas vies. Maar ei krijgt ze wel binnen bijv in een bananen pannenkoek of zelf gebakken eierkoek.
Dit is nog een leuk recept overigens, ook makkelijk samen met een peuter te maken.
https://www.leukerecepten.nl/recepten/g ... ierkoeken/

Pindakaas moet ze gewoon echt niet. Ze pikt het ook niet ergens doorheen. Is niet anders. Ze eet al slecht en als ik dan pindakaas door fruit hap doe eet ze het helemaal niet meer. Dus dan toch liever die fruithap en geen pinda. Allergieën zitten ook niet in onze familie dus 't zal wel loslopen.

Verder even ego posten. De loedermoeder award van 2020 kan naar Teckel. Want baby is uit de bakfiets geklommen en head first Op de stoep gevallen. Ook neusje geschampt en is dik. Schaafwond en bult op voorhoofd. Peuter was weggerend en reed net bus van postnl door de straat en hij rende er op af. Schrok me de neten dus baby snel in de bak gezet en achter peuter aan gerend
Hoor ik na 5 sec baby keihard brullen. Voel me zo vreselijk kut.
Huisarts gebeld en wekadvies gekregen. Net na uur dus wakker gemaakt uit middag slaapje. Was gelukkig wel alert. Hoop dat ze nog eventjes in slaapt wel. Als ze suffig wordt of gaat spugen moeten we naar de SEH. Maar ik hoop van ganser harten dat dat niet nodig is. Man man man. Ik voel me echt een verschrikkelijke moeder.
Alle reacties Link kopieren
Ah, teckel :hug:. Helemaal geen loedermoeder! Gewoon zoveel pech. Je hebt nou eenmaal twee handen, twee benen en een hoofd.

Het komt vast goed met baby, die zijn vaak uitgerust op dit soort ongelukken. Maar natuurlijk goed om alert te zijn! Hopelijk een lekkere avond thuis voor jullie, schenk een goeie borrel in ;-)). Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Ah naar Teckel! Maar zeker geen loedermoeder, zoiets kan in een oogwenk gebeuren en inderdaad, je hebt geen 4 armen en benen!
Hopelijk ben je snel over de schrik en het schuldgevoel heen :hug:
Alle reacties Link kopieren
Nogmaals voor jou Teckel, ongelukken gebeuren en echt super logisch dat je achter peuter aanging. Je kon toch niet weten dat baby opeens zou gaan klimmen! Echt je mag niet zo steng tegen jezelf zijn hoor!
Jullie zijn lief. Ik blijf er maar van huilen. :cry:
Alle reacties Link kopieren
Ach teckeltje :hug: Die dingen gebeuren. En het voelt ontzettend naar op zo’n moment maar we hebben allemaal wel een keer zoiets. Voel je niet schuldig, je bent een supermoeder.
Ja je hebt gelijk meandyou. Het zal ook heus loslopen. Het is duidelijk dat hij er voorlopig even niet genoeg aan heeft als hij er een minder krijgt. Dat zou op zich genoeg info moeten zijn. Ik denk dat CB t ook zegt omdat hij groot is maar hij volgt prima z'n lijntje dus het zal best wel.

Aauw fiona dat is schrikken.

Hier geef ik pindakaas met banaan en ei doe ik gewoon door het avondeten ipv vlees. Vaak met doperwten ofzo, of spinazie.

Aahw teckel wat een schrik. Echt geen loedermoeder! Je kunt nou eenmaal niet twee dingen tegelijk.
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het nu met baby, teckel?
Lief dat je het vraagt. Ze is nadat ik haar had gewekt weer gaan slapen. Om 1545 weer wakker gemaakt. Koste even moeite maar daarna alert en vrolijk. Lekker gespeeld, geschommeld in de tuin. Alleen vanaf half 6 was ze lastig maar dat is ze altijd. We laten de fles van 1500u tegenwoordig weg omdat ze daardoor beter eet maar dan is ze wel hangry vanaf half 6. En we eten met z'n allen aan tafel. Baby eet niet of slecht als anderen aan tafel niet mee eten. Dus wachten we op man (met baby en peuter eten is uitdaging). Dus dan is 't van half 6 tot 6 altijd ff aanpoten. Om 1845 was ze echt bekaf. En flesje op en op bed. Om 21u maken we haar weer wakker. Ze ligt vannacht bij ons op de kamer. Hopelijk gaat 't goed.
Alle reacties Link kopieren
Sterkte Teckeltje, moeten jullie haar de hele nacht blijven wekken? Hopelijk gaat ze snel weer slapen.
fiona2018 schreef:
18-02-2020 20:30
Sterkte Teckeltje, moeten jullie haar de hele nacht blijven wekken? Hopelijk gaat ze snel weer slapen.
Ja elke 2 uur... Binnen 6u naar het ongeluk elk uur. Maar nu dus elke 2u.
Alle reacties Link kopieren
Ach Teckeltje wat schrikken! :hug: . Je bent geen loeder moeder! Anders ben ik dat ook: ik zet haar bordje met gekookte spinazie op haar tafelstoel en zeg tegen papa geef jij het eten en ik pak een lepel uit de vaatwasser. Papa was tv kijken en had het helemaal niet gehoord. Steekt ze toch wel net haar vingers in het bord! Twee verbrande vingertjes. Een was het blaartje open gegaan en er zit nu een korstje op. Intens schuldig gevoel wij allebei :cry: . Hoop dat het geen litteken wordt...
Alles is goed gegaan vannacht. Wel vermoeiend uiteraard. Ze ziet er niet uit m'n arme mupke.

Principessa dat kan ook gebeuren. Rot he dat schuld gevoel. Ik voel me zo slecht. Met die littekens zal het wel meevallen. Peuter is een poos geleden op z'n kin gevallen en moest gelijmd worden. Ik zie er bijna niks meer van!
Alle reacties Link kopieren
Ik voel me een beetje suffig dat ik het vraag maar heb er gister over nagedacht en nu ben ik maar aan het denken hoe gaat het dan. Dus stel hem hier maar, hoe gaat het letterlijk de eerste uren na de bevalling? Hoelang blijft de verloskundige nog of wanneer komt de kraamhulp?

We zijn vast capabel genoeg om met een baby om te gaan maar ben ineens als de dood dat ik straks met een baby in mn armen lig en wat weet ik nou eenmaal nog?! Het zullen de hormonen zijn maar misschien kan iemand me wat meer vertellen :)
Alle reacties Link kopieren
Wil je thuis bevallen arequipa?

Ik heb alleen ervaring met in het zieken bevallen

1e is s' nachts geboren dus hebben de rest van de nacht doorgebracht in het ziekenhuis. Tegen de ochtend was zijn temperatuur iets aan de lage kant. Nog ff uurtje opwarmen en daarna naar huis. Vlak voordat we naar huis gingen kraamzorg gebeld en met hun een tijd afgesproken dat ze er zouden zijn.

Bij de laatste bevalling waren er een paar probleempjes bij mij dus moest ik wat langer blijven. S'middags geboren rond 13.30 en volgende dag rond 12:00 naar huis. Daarna hetzelfde als bij de eerste.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb alleen ervaring met keizersnedes. Maar bij thuisbevallingen is er naast verloskundige ook kraamverzorgende aanwezig. Hoelang die op dat moment blijft zou je bij intakegesprek kunnen vragen.
Alle reacties Link kopieren
De planning is om thuis te bevallen! Ah dat wist ik bijvoorbeeld niet, collega zei gister nog dat alleen de verloskundige er bij is maar de kraamverzorgster is er dan dus ook al.
Alle reacties Link kopieren
Ah teckel, wat rot. Herkenbaar hoor, dat schuldgevoel. Mijn peuter is vorig jaar van de trap gevallen, met haar slaapzak. Ze wilde omhoog klimmen en ik lag te dutten op de bank, ziek van de zwangerschap van baby. Ineens een harde Boem, huilende dreumes en een groot ei op het hoofd. Ook meerdere keren moeten wekken.

Hier een iets betere nacht gehad, maar we zijn wel echt terug naar een nachtvoeding.
Nou ja, we geven eraan toe!

@eerste uren na de bevalling. Eerste keer een ziekenhuis bevalling met ruggenprik. Omdat ik koorts had en dochter aan de grote kant was, moesten we beiden een dag blijven. Dochter werd meerdere malen geprikt op glucose en nadat alles goed was, mochten we naar huis ( pas rond 16.00). Man heeft in de tussentijd de eigen VK praktijk op de hoogte gebracht en zij hebben contact gezocht met de kraamzorg ( valt onder 1 organisatie). Een paar minuten nadat we thuis waren stond ze voor de deur, heeft de eerste uitleg gegeven, gekookt en ging toen naar huis.

De tweede is supersnel thuis geboren, met eigen VK. Normaal is de kraamzorg ook bij de bevalling aanwezig om te ondersteunen etc, maar daar was geen tijd voor. Na de bevalling is kraamzorg gebeld door de VK en binnen een paar minuten stond ze voor de deur. En een uur later stond ik met haar hulp onder de douche.

Mijn ervaring is dat het allemaal supersnel geregeld wordt, maar dat ligt misschien ook wel aan het feit dat mijn VK en kraamzorg een organisatie was. Erg fijn trouwens, ze kennen elkaar allemaal door en door.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de reacties! Zo stom maar als je hier op googled krijg je alleen maar horrorverhalen of specifieke medische informatie over hechtingen.

Fijn om wat ‘normale’ verhalen te horen!
Het is denk ik idd wel afhankelijk van thuis of ziekenhuis. Oudste was ik ziek en niet echt een doorsnee verhaal. Maar jongste was bevalling uit het boekje. Wel in het ziekenhuis maar onder begeleiding van m'n eigen VK en kraamzorg. De kraamverzorgende die er bij was, was niet dezelfde als die thuis zou komen maar dat vond ik niet zo'n probleem. Zodra de baby geboren is en het allemaal goed is wordt baby op je borst gelegd. Dan moet de nageboorte nog. Al die tijd ligt baby bij jou. Als je bv wilt geven helpen de vk en kraam bij het eerste aanleggen. Na minimaal een uur mag papa de baby gaan aankleden en wordt baby uiteraard eerst schoon gemaakt en gewogen etc. Dan wordt baby lekker in doeken gewikkeld. Papa ging nog even knuffelen met z'n new born en daarna ging baby in het wiegje naast mijn bed. Het was bij mij toen een uur of 4 (baby om 1u geboren) .vk en kraam gingen weg en ik en man ging slapen. Nouja ik niet, want adrenaline. Maar goed. Om 7u komt dan de verpleging weer. Baby had wel nog ff in vruchtwater gepoept op 't laatst en omdat ik een medische voorgeschiedenis had moesten we nog even blijven. In 't zkhs was er niet continue iemand bij maar kan je op 't knopje drukken voor hulp. Ook kwamen ze regelmatig even kijken hoe't ging. Eenmaal thuis is dan de kraamzorg er zo'n beetje op 't zelfde moment als jij thuis komt. Dat kan je zo afspreken met ze. Die blijven dan best een tijd, om je te helpen met voeden etc. De eerste nacht alleen met baby vond ik bij beide kinderen erg spannend maar dat komt goed. In 't ergste geval slaap je niet. Dan is 't belangrijk dat je dat wel aangeeft bij de kraamverzorgster zodat zij er op toe ziet dat je overdag wat bij slaapt.
Succes komt sowieso helemaal goed en probeer er van te genieten.
Alle reacties Link kopieren
Arequipa schreef:
19-02-2020 08:14
Dank voor de reacties! Zo stom maar als je hier op googled krijg je alleen maar horrorverhalen of specifieke medische informatie over hechtingen.

Fijn om wat ‘normale’ verhalen te horen!
Zelfs dan kan het goed geregeld worden. Tussen oudste en jongste ben ik nog een keer bevallen van een tweeling met 21 weken. Ook hier natuurlijk even blijven. 1e is s' ochtends geboren en 2e s' avonds laat.

Ook hier stond nadat we het ziekenhuis hadden verlaten de kraamzorg snel voor ons huis.
Alle reacties Link kopieren
Arequipa, logische vraag joh! Ik kon ook zo heerlijk (vooral snachts) malen over dit soort dingen. Er is al veel gezegd en geschreven maar nog even ter aanvulling: er wordt (als het goed is) ook echt naar jóu geluisterd. Dat begint al tijdens de intake van de kraamzorg. Vertel over je vragen, die zijn nooit gek.

Dochter is 6 maanden geleden in het ziekenhuis geboren. Het was een terrorbevalling, we zijn uiteindelijk drie dagen gebleven. Hadden zij en ik allebei nodig. En ik vind het nog steeds zó’n goede beslissing. Hulp als we erom vroegen, steun bij nachtvoedingen en zoveel ervaring. Toen we naar huis mochten stond, na telefonische afspraak, binnen een uur de kraamzorg er. Was gek moment hoor, dat uur zonder haar. Zette de maxi cosi in de box en dacht echt: ‘en nu?’. Zij nam alles over en legde ons samen in een schoon bed. Echt, goud waard. Het komt goed! En vragen kun je hier ook altijd stellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven