Het Grote Babyvragentopic deel 4

07-11-2018 07:42 2609 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel je vragen en deel je ervaringen, iedereen is welkom in alweer het vierde deel van het babytopic!

Of je nu nog moet bevallen of al een of meerdere babies in huis hebt, iedereen is welkom om met ons mee te praten over luiers, slapen, hapjes, stapjes en andere mijlpalen!
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie reacties! En fijn dat tv/iPad vaker wordt ingezet. Ik zou inderdaad niet weten hoe het anders moet en wat werkt dat werkt. Alleen af en toe zo sneu voor peuter dat ik hem weer moet ‘achterlaten’ en dat ik maar weinig tijd voor hem alleen heb omdat z’n zusje weer zo snel wakker wordt.
Maar goed, baby’s moeten inderdaad slapen én veranderen snel, ook daarin komt vast weer een keer een balans.

Denk je dat jullie baby’s weer makkelijk kunnen wennen aan het kdv? Zal best gek zijn voor hen, en voor de ouders natuurlijk! Hier ook dubbele gevoelens erover, gelukkig hebben we nog even tijd om aan het idee te wennen.

En leuk Principessa een jongen!
Alle reacties Link kopieren
Meandyou; ik snap wel wat je zegt over die knoop in je maag. Ik kan dat ook hebben bij fases die voorbij gaan en zo fijn waren. Met flesjes heb ik dat niet zo, dat voelt voor mij toch vooral als een praktisch iets. Maar stoppen met bv, einde van het co-sleep tijdperk, ik vond dat allemaal heel lastig. Had verwacht dat ik dat ook zou hebben bij de gedachte dat ze bijna geen baby meer is, maar dat valt toch eigenlijk wel mee. Veel dingen worden ook wel weer makkelijker en de dreumestijd bij zoon vond ik ook zo leuk!

Ik wil van de fles meteen overstappen op open beker. Nog wel even oefenen.

Fiona; wat gebeurt er als je haar er 's ochtends later inlegt? Bijv. rond 11.00/11.30u. Misschien gaat ze de slaapjes dan vanzelf wel samenvoegen?

Principessa en 05-2019; wat moeten jullie het zwaar hebben. Wat een zorgen om jullie kleintjes. Ik hoop voor jullie beide dat er snel duidelijkheid komt en dat het allemaal meevalt.

Puntje; welkom! Ik weet niet hoe goed jouw peuter zichzelf kan vermaken, maar misschien zou je hem even op gang kunnen helpen met spelen en dan dochter naar bed doen? En verder niet te schuldig voelen over die filmpjes hoor!

Principessa; wat leuk, een jongen erbij! Gefeliciteerd!

Chantilly; super schattig, die eerste woordjes!

Winterluxi; vervelend die frustratie!

Dochter heeft vandaag de 11 maanden vaccinaties gehad. Ze deed het super. Ook even gewogen en gemeten; 8,09 kilo en 73 cm. Qua lengte had ze een flinke spurt gemaakt, zit nu op het gemiddelde. Gewicht blijft op de -2, dus een lange, slanke dame.

Sorry, kan niet op alles reageren, maar heb m'n best gedaan ;).
Wat een onzekerheid principessa en 05, hopelijk snel goed nieuws voor jullie beiden.

Leuk principessa, gefeliciteerd!

Opvang, ik ben blij dat ze weer kunnen maar vind het ook wel dubbel hoor. Baby zal opnieuw moeten wennen, en ja daar kijk ik enorm tegenop. Het was al drama de vorige keer, en nu moet hij gewoon opnieuw. 😢 Terwijl hij nu echt ook eenkennig is. Maar goed we moeten er maar weer doorheen. Het is ook wel goed, niet echt gezond om zo weinig mensen te zien als nu. Denk dat t voor de kinderen beter is. Peuter mist het ontzettend. Ik geniet van de kindjes thuis, maar werken gaat makkelijker als ze er niet zijn..

Welkom puntje, hier ook een peuter en baby. Peuter gaat mee of speelt alleen beneden. Ze loopt ook zelf gewoon trap op en af. Maar ik kan me voorstellen dat het per kind echt verschilt of dat kan of niet. Ze schelen 2 jaar.

Vervelend hè die frustratie. En herkenbaar. Baby gaat hier nog niet zelf zitten, tijgeren doet hij wel al een paar maanden. Kruipen is zijn frustratie op het moment. Hij zit super vaak op z'n knietjes, maar vooruit komen lukt nog niet.

Hier in een paar weken 6 tanden erbij 😯. Opeens zo'n ander koppie.

Oh en meandyou ik heb je een berichtje teruggestuurd 😉
Alle reacties Link kopieren
De MRI is goed gegaan. De kleine meid heeft alles bij elkaar gegild toen ze weer wakker werd. Ze ging huilend onder narcose en werd ook weer huilend en overstuur wakker.
Ik vond het norm spannend omdat er steeds gezegd werd we brengen baby's liever niet onder narcose want daar zitten ook risico's aan verbonden.
En alles ging zo ontzettend snel allemaal dat ik een beetje overdonderd was. Maar ben blij dat dat nu achter de rug is en ben blij dat de artsen nu echt in haar hoofd hebben kunnen kijken. Geeft mij toch meer gerustelling. Nu een week wachten voor de uitslag. Wij mochten al vrij snel weg vanmiddag omdat mijn meisje direct goed wakker was en goed van zich liet horen. En thuis heeft ze nog even lekker geslapen in haar eigen bedje. Ik merk wel dat ze van slag is al de hele dag.

Ik lees hier veel over kruipen en wanneer en dat soort dingen. Dochtertje is nu 11.5 maanden oud en kan sinds deze week pas een paar passen echt kruipen. En ze gaat staan in haar bedje. Kan net van liggen zelf gaan zitten en van zitten naar haar buik. Ineens gaat alles best snel.

Ze neuriet vader Jacob zo ontzettend lief . En met klap eens in de handjes slaat ze hard op haar hoofdje op het gedeelte op het "mooie bolletje " (Heb er een andere versie van gemaakt)
Mama zegt ze helaas nog niet. "Bal" dan wel weer en dat beet Bah.
Ik ben echt trots op hoe ze het doet ondanks alle onzekerheid.

Ze is nu 11.5 maanden en heeft ook net haar enting gehad 2 dagen geleden. Schoon aan de haak 13.8 kilo en 81 cm.

@Teckeltje88: ik heb de puky wutsch gehaald voor dochtertje . Ze is al 81 cm en deze is vanaf 80 cm. Ik sla de pukylino over dat zal vast ook wel goed komen. Nog bedankt voor de tip nogmaals.
En het eten gaat hopelijk alweer een stukje beter?

@fiona2018 : dat kruipen en optrekken gaat vast straks ineens heel snel. Hier was dat ook en het inslapen gaat hier ook nog niet altijd even lekker. Overdag gaat het best goed maar in de avond is het vaak toch wel 1.5 a 2 uur voordat ze gaat slapen. Ik vind dat ook een pittige tijd. En nog steeds 1 a 2x per nacht wakker voor een klein flesje. Ik probeer daar vanaf te komen maar makkelijk is het niet. Ik wil ook graag slapen dus een flesje geven is dan makkelijker dan een uur vechten en haar proberen weer te laten slapen.
Slim om meerdere spenen in bed te leggen dat ga ik ook proberen.

@autostoel ik ben over gegaan naar de Britax Römer dualfix die kan ook achterwaarts. En geschikt tot 18 kilo. Als het zo door gaat met het gewicht zullen we er helaas niet lang van genieten ben ik bang voor. De maxi cosi was met 8 maanden al echt niet meer te tillen maar ik mis hem wel om heel eerlijk te zijn.

@ Chantilly21_2: ik heb echt nog lang sabsimplex gegeven voor de winderigheid en boertjes. Fijn dat het zo goed gaat. Ik kan niet wachten totdat ze echt mama gaat zeggen. Tot nu toe is het soms per ongeluk maar nooit bewust.

@ meandyou: baby is ook al echt lang voor zijn leeftijd. Ik vind jou voedingsschema heel mooi ik zou het gewoon zo laten. Hier heb ik standaard een flesje met water klaar staan waar ze de hele dag tussendoor uit drinkt.

@maud85 : ik heb geen tips voor de spenen die uit bed vallen. Hier worden ze gewoon uit bed gegooid en kan ik er naar gaan zoeken. Ze gooit ze bewust uit bed en dan gaan huilen want dan komt mama. Ik heb er wel een doekje bij in liggen want zonder een doekje gaat ze zowieso niet slapen . De beker is hier ook nog niet echt in trek ze wil 2 slokjes en dan slaat ze de beker aan de kant. En het is best een uitdaging om haar een beetje te laten drinken zonder dat alles eronder zit.

@ Principessa3: groot gelijk dat jullie een andere kinderarts willen. Hopelijk hoeft ze geen sonde. Je zult zien hoe snel de ontwikkeling zal gaan dus dat komt vast goed. Het aankomen en van de reflux afkomen is nu even belangrijk en daar heeft ze vast ook heel veel energie voor nodig.

Een jongen !! Gefeliciteerd :cheer:

@puntje: welkom ik heb helaas geen tips voor je want heb 1 dochtertje van 11.5 maanden. Hier word de tv ook regelmatig even ingezet vooral juf roos is hier nu een grote hit. Ze neuriet vrolijk de liedjes mee. Gewoon even op zoektocht wa goed in de smaak valt. En voel je je vooral niet schuldig helaas kan jij je niet in 2 splitsen.

@winterluxi : met 7 maanden doet hij het toch al heel erg goed.

@Naniene: dat gaat lekker vlot zo met de tandjes. Valt het mee kwa last van hebben ?

Bedankt voor al jullie steun.
Blijf in jezelf geloven !
Alle reacties Link kopieren
Oh ja Naniene, ik weet nog goed hoe radeloos je was over het slapen van zoon bij de gastouder. Ik hoop zo voor jullie dat hij het weer goed oppikt dalijk!

Ik ben blij dat onze kinderen weer naar de opvang mogen. Het ging prima thuis en bij de oma's, maar ik vind het gewoon heel goed voor onze kinderen dat ze weer met andere kinderen in aanraking komen en in een andere omgeving zijn. Ben wel benieuwd hoe ze het gaan doen met afscheid nemen de eerste keer. Dochter is niet echt eenkennig, maar toen ik gisteren bij het cb uit beeld verdween, vond ze dat toch niet leuk. Had ik niet eerder ervaren met haar.

05-2019; fijn dat de MRI achter de rug is. Sterkte weer met afwachten deze week!
Alle reacties Link kopieren
05-2019: fijn dat het achter de rug is maar ik kan me voorstellen dat het je overvalt. Zeker als de mini zo overstuur is. Sterkte!

En mijn mannetje doet het zeker goed hoor! Ik vind het meer voor hem sneu dat hij dan een speeltje ziet en per ongeluk achteruit wurmt ipv vooruit en dan keihard gaat huilen 🙈
Alle reacties Link kopieren
05-2019, wat fijn dat het goed is gegaan maar wat blijft het een heftige situatie. Was je dochter nog lang van de rel door alle indrukken? Bij jou dus ook onrustige avonden en nachten. Ik snap dat je een flesje geeft in de nacht. Bij de oudste was ik heel bang voor gewenning, maar bij de jongste ben ik daar veel makkelijker mee. Hoewel ze ’s nachts meestal geen honger heeft.

Het slechte inslapen lijkt een reden te hebben: haar eerste tandje is eergisteren doorgekomen. Ze was vandaag helemaal niet lekker en had ook wat verhoging, dus ik heb het idee dat er nog eentje aankomt. Vroeger en later op bed leggen hebben we beide al geprobeerd. Het is ook complete willekeur. De ene keer gaat ze heerlijk slapen, de volgende keer duurt het een uur. Maar het gaat elke dag wel bij één slaapje moeizaam.

Ze zit nu ook in een sprongetje denk ik, dus ik hoop dat de rust snel weer terugkeert. We hebben haar nu een zetpil gegeven, hopelijk slaapt ze daar goed op.

Naniene, al 6 tanden!? Wel fijn dat ze tegelijk doorkomen, dat scheelt hopelijk heel wat slapeloze nachten! Hopelijk gaat het wennen op de opvang nu beter, nu hij wat ouder is.

Maud, waarom moest je uit beeld bij het CB? Is dat een nieuwe richtlijn nu door de Corona?

Winterluxi / Chantilly / Meandyou: Mijn dochter is nu 10,5 maand en begint nu eindelijk (op zachte ondergrond) een beetje te kruipen. Tijgeren was pas met een maand of 9 en zitten met 9,5 maand volgens mij. Het kan dus echt nog wel even duren! Staan doet ze nog steeds niet, ook niet als je haar ondersteunt.
Fijn dat het achter de rug is 05, nu dus weer afwachten.. spannend. Sterkte voor jullie.

Ik hoop u Maud, hij gaat nu iig vanaf het begin 2 dagen, dat scheelt wel. Maar hij is gewoon echt een mama's kindje haha. En eenkennig wordt ie ook, denk niet dat 9 maanden (dat is ie bijna) ideaal is. Maar het is zo en het is de vorige keer ook goedgekomen. Daar houd ik me maar aan vast.

7 tanden al hier zelfs haha, en nummer 8 is onderweg. Hij is er mopperig van en 's avonds is t soms huilen maar ik vind het meevallen moet ik zeggen. Dentinox helpt hem wel, dat doet er dan voor de nacht. Dochter had er veel meer last van. Ik hoop dat er na nummer 8 wel even klaar zijn want hij heeft zo ongeveer alle tanden tijdens dit hele corona gebeuren gekregen en was niet altijd even gezellig.

Baby zwaait, ik vind het er zo schattig uitzien haha. Hij vindt het geweldig.
Alle reacties Link kopieren
fiona2018 schreef:
27-04-2020 20:09
Maud, waarom moest je uit beeld bij het CB? Is dat een nieuwe richtlijn nu door de Corona?
De verpleegkundige riep mij dat ik alvast m'n handen kon komen wassen. Dochter kroop rond in de wachtruimte, dus die liet ik nog even daar. Ik schatte in dat ze dat oké zou vinden, omdat ze normaal nooit eenkennig is, maar dat vond ik dus duidelijk niet leuk. Vreemde omgeving natuurlijk. Maar ik mocht er verder wel gewoon bij zijn hoor.

Principessa, hoe is het met jullie? Zijn jullie nog in het ziekenhuis?
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie nog adviezen over de volgende situatie?

Baby van 9 maanden slaapt 's nachts van ongeveer 20.00 tot 5.00.
Erg vroeg wakker dus. En dan ook wel echt wakker. Hij slaapt overdag nog wel 3x, in totaal wel een uur of 4 nog.

We brengen hem naar bed als hij moe wordt.
Gevoelsmatig moeten we het gewoon accepteren zoals het is, kennelijk is dit zijn 'schema'. Maar als we weer eens wakker worden om 5.00 uur hebben we het er wel eens over, zou het helpen als we hem overdag een keer wat eerder wakker maken bijvoorbeeld?
Iemand ervaring hiermee?
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal, hebben jullie een leuke Koningsdag gehad? Wij wel, vooral met dank aan het heerlijke weer! Even wennen dat het nu wat somberder is.

@sdd Meestal als zoon vroeg wakker werd, namen wij hem tussenin. Ik ging dan vaak tegen hem aan liggen en hield bijvoorbeeld z’n handjes vast of legde mijn hand op z’n buikje zodat hij stil moest liggen. En vaak sliep hij dan wel weer in. Dit was dan een paar dagen of een week nodig, en dan was het weer voorbij. Nu met dochter doen we precies hetzelfde. Dan slapen we allemaal het snelst.

@Naniene Veel tanden ineens! Wel fijn hoor, des te sneller ben je er vanaf. Zoon had het eerste jaar (5-15 maanden oud) continu een of meer tanden die doorkwamen. Dochter lijkt er ook al last van te hebben, ik zie ook tandjes zitten maar ze zijn nog niet door het tandvlees geprikt.

Hier zit dochter in de 6-maanden sprong. Ze was al heel aanhankelijk, maar nu moet ik haar écht de hele dag vasthouden. Ik sjouw uren met haar rond. Soms ben ik er zat van maar ik heb wel door dat zo min mogelijk eraan denken het makkelijkst vol te houden is.
Met dochter naar bed brengen (als man aan het werk is) is het nog steeds een schermen-feestje voor zoon. Hoewel hij dan even knutselen, kleuren of met de Duplo ook goed vindt. Dankzij jullie kan ik het nu beter accepteren. Ook dit is weer een fase denk ik dan toch maar.

Dat het kdv binnenkort gaat beginnen vind ik dubbel. Ik heb er toch vooral moeite mee om dochter weg te moeten brengen, hoewel ze in normale situatie er nu al zou zijn. Maar voor mijn werk zou het wel fijn zijn, ik krijg niks voor elkaar in die paar uurtjes per dag. Hoe is dat bij jullie?
Alle reacties Link kopieren
Hoi! Nieuw hier :) maar wel zin om mee te praten als dat mag? Baby is 3 maanden, hebben ook een peuter. Druk maar leuk!

@sdd: tussenin, wat Puntje zegt, deden wij ook. Je zou ook misschien naar twee slaapjes kunnen en kijken of dat lukt; hoe laat en hoe lang is de derde nu ongeveer, kun je die gaan overslaan en de tijd dan deels bij het tweede slaapje plakken?

(Hoe dat nou precies ook alweer moest ben ik even kwijt. Hier met baby nog in de veel -- meestal 4 -- korte slaapjes en nog erg wennen aan zelf inslapen. Gaat ook weer over, weet ik inmiddels...)
Alle reacties Link kopieren
Zo, dat was een heerlijk (warm!) weekend! Lekker genoten in de tuin, peuter heeft een mooi speeltoestel gekregen en is de hele dag buiten te vinden.

Jeetje wat een tanden Naniene! Mijn baby heeft er nog steeds maar 2, al 3 maanden nu. Oudste kreeg met 9 maanden haar eerste tand, maar had met haar verjaardag al 8 tanden. Ben heel benieuwd wanneer de boventandjes van jongste door gaan komen, kwijlen doet ze als de beste, overal op kauwen ook.

Hier geeft ze ons nu kopjes, zo schattig. Het begin van kusjes geven heb ik me laten vertellen, zo leuk! Juichen doet ze ook.

@SDD, hier namen/nemen we jongste tussen ons in, vanochtend ook weer even gedaan. De laatste weken slaapt ze keurig door tot 06.30-07.00, maar vanochtend was ze het om 05.00 zat. Tussen ons in, snel een fles en daarna samen geslapen tot 07.45. Toen meldde oudste zich een keer en werden we allemaal wakker.
Misschien dat je kunt kijken of je slaapjes net wat anders kunt inrichten, misschien wat afbouwen? Met 9 maanden mogen ze 2x slapen, hoeft niet, maar wellicht dat hij dan meer slaap pakt in de nacht/vroege ochtend?
Geen idee of het werk, maar jongste is uiterst tevreden in de kinderwagen als ik een slaapje iets uit wil stellen, ze slaapt niet in de wagen, maar zit lekker rustig om zich heen te kijken.

@KDV, ik kijk er voor mezelf heel erg naar uit. Oudste is denk ik ook echt toe aan haar vriendjes/vriendinnetjes, ze mist echt wel kindjes om zich heen. Ik heb haar vandaag een paar uur naar schoonzus gebracht, zodat ze met haar neef kon spelen ( ze schelen een jaar). Dat doet haar zoveel goed, thuis moet ze zich op maandag en dinsdag echt veel zelf zien te vermaken, vind ik zo sneu. Dan maar dit soort acties.
Jongste zit wel een beetje in de verlatingsangstfase, maar dat hoort er bij.
Voor ons allemaal is het beter als ze lekker naar de opvang gaan, zodat ik thuis echt kan werken en als ze dan thuis zijn, ik ook voor hen beschikbaar ben.
Alle reacties Link kopieren
sdd schreef:
28-04-2020 12:20
Hebben jullie nog adviezen over de volgende situatie?

Baby van 9 maanden slaapt 's nachts van ongeveer 20.00 tot 5.00.
Erg vroeg wakker dus. En dan ook wel echt wakker. Hij slaapt overdag nog wel 3x, in totaal wel een uur of 4 nog.

We brengen hem naar bed als hij moe wordt.
Gevoelsmatig moeten we het gewoon accepteren zoals het is, kennelijk is dit zijn 'schema'. Maar als we weer eens wakker worden om 5.00 uur hebben we het er wel eens over, zou het helpen als we hem overdag een keer wat eerder wakker maken bijvoorbeeld?
Iemand ervaring hiermee?
Dat lijken me wel veel dutjes voor een baby van 9 maanden. Zou echt toe gaan werken naar 2 dutjes zodat de nachtslaap langer wordt. Weet niet of je snuggles & dreams kent, maar die slaapngids vind ik erg fijn en heeft ons geholpen. Op die leeftijd 1 dutje rond 9.30 (uurtje), vervolgens rond 13 uur een langer middagslaapje en bedtijd wordt dan vroeger 18.30/19 uur.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een poosje niet zo actief geweest maar probeer weer aan te haken! Heb 2 dochters, een wordt bijna 4 en baby is net een half jaar!

Gaat idd snel met de tanden Naniene! Hier nog geen tandjes te bekennen, terwijl oudste met 7 maanden er al 4 had. Hopelijk heeft baby er minder last van!!

Oudste mist het kdv ook. Laatst gingen we een tekening in de brievenbus doen en daarna was ze heel verdrietig omdat ze het zo mist. Voor baby ben ik wel een beetje bang. Die is een paar weken geweest, dat ging goed maar zal nu weer opnieuw moeten gaan wennen. Ze lijkt al wat eenkennig te worden dus ben benieuwd.


@puntje, ai die 6 maanden sprong is pittig. Hier is ie net afgelopen alleen is ze nog steeds heel aanhankelijk! Ze vermaakt zich amper alleen en ligt alleen maar te mopperen. Ze wilt het liefst ook gedragen worden! Gelukkig is grote zus er die ook regelmatig aandacht geeft ;)
Alle reacties Link kopieren
Sdd; ik zou ook proberen om naar 2 slaapjes te gaan en op tijd naar bed voor de nacht. In de overgang van 3 naar 2 slaapjes deed ik baby aan het einde van de middag in de draagzak. Soms deed ze dan een klein dutje en anders gewoon een rustmomentje. Dat kon de tijd totdat ze naar bed ging net even overbruggen.

Puntje; ik heb de kinderen niet thuis als ik werk, want mijn moeder vangt een dag extra op. Ik merk wel dat het veel is voor haar, de kinderen 2 dagen per week. Dus ook wat dat betreft blij dat KDV weer open gaat.

Ik merk aan peuter eigenlijk helemaal niet dat hij de kindjes mist. Hij vermaakt zich prima thuis en vraagt er ook niet naar. Wel ziet hij elke week nog zijn neefje bij oma, dat scheelt misschien. Ik vind het wel goed voor hem om weer met andere kinderen in aanraking te komen.

Tunamelt; welkom!

Dochter heeft 4 tanden nu (volgende week wordt ze 1). Zoon had er 6 op z'n eerste verjaardag.

Dochter slaapt de laatste avonden moeilijker in. Terwijl ze normaal gesproken geen kik meer geeft als ze in haar bedje ligt. Ze gaat aan haar bedje staan en huilen. Ik neem haar dan steeds maar weer even mee naar beneden en een uur later gaat het wel goed. Misschien de overgang naar 1 slaapje..
Alle reacties Link kopieren
Hé, veel geschreven, leuk! Welkom aan de nieuwe mama's! Ik ga proberen om op alles te reageren.

SSD, lastig inderdaad. Even tussen je in nemen kan helpen, de tip van Pavo en Maud ook. Maar ik ben (al ben ik daar misschien ook wel anders in) ook echt wel van 'gewoon laten liggen'. Mama zien betekent hier feest en dan word er zeker niet meer geslapen. Natuurlijk laat ik haar niet huilen, maar een mopperen gebeurde vanmorgen om vijf uur hier ook. Uiteindelijk slaapt ze vaak weer in.

Pavo, dat ritme 'doen' wij ook. Al is het een rommeltje eigenlijk, al een maand. Sliep ze gisterochtend anderhalf uur, nu vanmorgen maar ruim een half uur. Vaak ligt ze er toch rond vijven nog even in. Sliep ze voorheen strak ingestopt en bleef ze goed liggen, nu beweegt ze meer in bed en dat betekent vaker 'feesten'. Vind het hierdoor, in combinatie met de frustratie rondom kruipen en zitten, maar een moeizame fase.

Wat dat betreft is het kdv wel weer goed, wordt ze wat meer uitgedaagd denk ik. En wat jij zegt Chantilly herken ik ook: ben wel toe aan weer een wat duidelijke scheiding tussen werk en kind. Daarmee ook weer een leukere moeder, hoop ik :-). KDV belde net, kindjes mogen de komende twee weken weer komen 'wennen'. Fijn wel. Dochter gaat dus weer een paar uurtjes morgen.

Wauw, Naniene, dat gaat snel met die tanden! Heeft zoon er last van? Sterkte bij de gastouder. Het is inderdaad vorige keer ook goedgekomen, al zal het heus wel weer even wennen zijn. Fiona, hier hielp Dentitox ook heel goed.

Principessa, hoe gaat het in het ziekenhuis? Hopelijk zet de stijgende lijn zich voort en gaat dochter de goede kant op. En 05, sterkte met afwachten. Wat een slopende tijd moet dit zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hi meisjes!

Even een korte update: we zijn weer thuis. Ze is in bijna 2 weken 1 kilo aan gekomen! Maar ze eet dan ook veel zo’n 350 gram voor lunch en ook dat voor avondeten. Flessen moet ze niks van weten dus we geven pap met een lepel s’ochtends en savonds. Alleen vindt ze de pap met gewone opvolgmelk niet lekker, wel met de hypo allergene melk :P . Ik heb een munchkin beker en die snapte ze meteen. Nu moet ik alleen nog iets vinden wat ze wil drinken. Water en thee dus niet. Geen idee of ze hier iets als roosvice hebben. Iets toevoegen aan water voor wat meer smaak? Hebben jullie tips?

Oh en de reflux gaat af en aan. Gister heel erg en vandaag weer wat beter.
Ik reageer later op jullie :)
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat ze weer wat is aangekomen Principessa. En dat vele eten, ze zal wel wat in te halen hebben! En zoveel is het ook niet als ze verder niet zoveel drinkt. Wij zitten hier op 200g pap, 150g fruit, 2 boterhammen, 250g avondeten, een schaaltje yoghurt en 2 flessen van 150ml.

Ik heb geen drinktips. Mijn oudste is geen drinker, nu met 3,5 nog steeds niet. Ze drinkt dus gewoon maar een half bekertje over de hele dag, daarom geef ik haar nog steeds pap in de ochtend zodat ze in elk geval iets van vocht binnenkrijgt.

SDD, ik zou ook overgaan naar twee slaapjes, met 9 maanden kan dat wel. Het zou zomaar kunnen dat de nachten dan langer worden.

Hier gaat het nog steeds wisselend, baby is erg humeurig. Dentinox gebruiken we, maar het lijkt niet zoveel te helpen. We geven haar wel vaak een zetpil voor het slapen gaan en dan slaapt ze de hele nacht door. Maar dat kunnen we ook niet elke nacht blijven doen.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat jullie weer thuis zijn Principessa! En wat goed dat ze weer is aangekomen!

Heb je melk uit een bekertje geprobeerd? Opvolgmelk of halfvolle/volle melk (eventueel even warm maken). Ze wordt bijna 1 toch? Ik wil komend weekend gaan kijken of dochter gewone melk wil drinken. Alleen de avondfles houden we voorlopig nog even aan met opvolgmelk. Cb adviseerde volle melk, vanwege haar gewicht. Ze krijgt wel volle yoghurt, maar neig toch meer naar halfvolle melk. Dat drinken man en zoon ook, dus is vooral praktischer.

Dochter drinkt ook nauwelijks, naast haar flessen. Dus ben wel een beetje huiverig voor als ze helemaal van de flessen af is. Zoon drinkt juist heel veel. Die is echt enorm dorstig, ook als baby al.

Fiona; Het feit dat ze met een zetpil wel doorslaapt, bevestigt dat ze in ieder geval pijn heeft lijkt me. Ik heb het even niet helemaal gevolgd, maar is het voor jou duidelijk dat dat van haar tanden komt of twijfel je? Anders misschien toch even langs de HA voor een check?
Hoi!

Ik lees af en toe mee en ik zou graag ook meeschrijven. Ik ken geen andere jonge moeders in mijn omgeving en het lijkt me leuk om ervaringen te delen.

Mijn kleine is ondertussen bijna 4 maanden, groeit goed en heeft inmiddels maatje 68! Het enige wat echt echt niet goed gaat het is het (in)slapen. Overdag worden bijna alle slaapjes in de draagdoek gedaan en het avondritueel duurt meestal 1,5 uur en gaat gepaard met een hoop gekrijs en gehuil. Als onze kleine eenmaal slaapt dan kunnen we hem zachtjes in de ledikant leggen. Soms wordt hij dan weer wakker waardoor we weer op nieuwe kunnen beginnen. Mocht iemand nog de gouden tip hebben om hem te leren inslapen dan hoor ik het graag (ik ben geen fan van laten huilen).
Alle reacties Link kopieren
@Principessa, ik had meegelezen. Wat fijn dat jullie nu op de weg omhoog zitten! @05, ik hoop dat er voor jullie snel duidelijkheid komt. Wat een zorgen zo, al klinkt je meisje wel als heel vrolijk uit je verhalen.

@Fiona, lastig is dat! Tandjes blijven vervelend en kunnen laaaaang duren... Maar misschien toch ook oortjes laten kijken? Daar kunnen ze ook overdag goed chagrijnig van zijn (en terecht)...

@Hallon999, welkom! Dé tip heb ik niet voor je, maar wel ruime ervaring met slaapdrama dus ik weet hoe lastig en gekmakend het kan zijn. Wat voor ritueel volg je nu?

Baby hier (nu 3,5mnd) slaapt overdag ook eigenlijk bijna nooit in eigen bed. In de draagzak (in de ochtend), op mijn schoot (tussen de middag als peuter slaapt) en in de wandelwagen (eind van de dag, rondje met de hond). Ik heb heus geprobeerd hem in eigen bed te laten inslapen en/of ook wegleggen, maar dat resulteerde alleen erin dat ik de halve dag naast zijn bedje zat. Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan ;) Heb me er voor nu bij neergelegd, al wil ik na 11 mei, als peuter weer naar opvang gaat, wel weer gaan oefenen...

Hier is bij wegleggen iig belangrijk geen valreflex op te wekken, dus via de zij op de rug draaien. En een slaapzak helpt om de beentjes rustig te houden. Maar een Puckababy waar ook de armen inzitten, maakt hem juist woedend... Het heeft hier te maken met prikkels en koppigheid; baby geeft zich moeilijk over aan de slaap, behalve aan de borst, haha.

Gek genoeg slaapt hij 's avonds en 's nachts wel prima in eigen bed --afkloppen!-- alleen tegen de ochtend neem ik hem soms bij me. In dat opzicht is baby het tegenovergestelde van z'n peuterbroer; die sliep heel redelijk volgens het boekje overdag maar heeft me toch eindeloos gespookt in de nachten...

Afijn, lang verhaal kort: ik leef met je mee, Hallon. En tips kan ik ook gebruiken...
@tunamult: wat “fijn” om te horen dat er meer baby’s zijn die niet in hun bedje willen slapen naar het is lastig en gezellig tegelijk.

Overdag vind ik het geen probleem want ik ben gewoon thuis en installeer me voor de laptop of maak een wandelingetje en houd mezelf voor dat dit een fase is waar ik van kan genieten want ze blijven niet altijd zo klein.

Het avond ritueel is een beetje rommelig maar komt er op neer dat de kleine in een inbaker slaapzak wordt gestopt en dan in slaap valt aan de borst. We zijn bezig met afbouwen dus een handje vrij m.
Soms wordt hij weer wakker en dan wandel en wieg ik hem in slaap met white noise op de achtergrond. Heel het proces duurt 1,5-2 uur wat natuurlijk veels te lang is.

Wel een goede tip om de valreflex te ontwijken. Misschien helpt het!

De puck a baby werkt hier ook niet maar de pacco werkt wel.
Alle reacties Link kopieren
Hallon999; Welkom! Kan het zijn dat je baby oververmoeid is en daardoor 's avonds z'n slaap moeilijk kan pakken? Je schrijft dat ie overdag wel slaapt, maar weet niet hoeveel?
In dat geval zou mijn tip zijn om te kijken of je dat kan doorbreken door te gaan wandelen/auto rijden/dat wat werkt om hem te laten slapen.

Je schrijft dat ie aan de borst in slaap valt. Hier werkte het beter om haar slaperig in bed te leggen, met speen. Dan viel ze zelf in slaap. Bij in slaap voeden, werd ze bij het overleggen weer wakker.
Maar werkt natuurlijk niet altijd. De oudste dronk slapend door, dus die ging ik natuurlijk niet eerst weer wakker maken, voordat ik hem in bedje legde.

En voor jou en Tunamelt; echt geen zorgen over dat niet in het bedje kunnen slapen hoor. Is hartstikke normaal. Lekker nabijheid bieden en doen wat werkt. Zelf inslapen in hun eigen bedje gaan ze echt wel doen.
Alle reacties Link kopieren
Hallon & Tunamelt Mijn dochtertje is 5,5 maand en slapen is nog steeds een issue. Ik leg haar in bed, na een heel erg vast (voorspelbaar) ritueel, en ik ga weg. Als ze gaat huilen, wat ze meestal doet, ga ik terug, probeer haar te troosten maar meestal valt ze dan in mijn armen in slaap. Vandaag heb ik geen zin in de strijd en laat ik haar de hele tijd in mijn armen in slaap vallen en leg haar dan in bed.
Het zal vast anders moeten maar ik wil haar niet laten huilen.

Mijn issue zit m vooral in dat ze maar 30 minuten slaapt en dan weer wakker wordt. Hoewel de laatste 1,5 week ze bijna iedere dag een langer slaapje doet, wel steeds op een ander moment 😏

Baby’s en slapen, ik vind het maar lastig! Ook met mijn zoontje. Het werd pas met 11 maanden makkelijker, en dan ook nog niet altijd..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven