Het grote speelgoedtopic 2019!

04-09-2019 16:05 1839 berichten
Buiten lijkt het wel herfst, dus het buiten speelgoed maakt langzamerhand weer plaats voor het binnen speelgoed.

Tijd om weer eens te inventariseren wat nog gebruikt wordt, wat naar een speelgoedbank/kringloopwinkel/marktplaats kan.

Maar ook tijd om weer vooruit te kijken naar bijvoorbeeld de gezellige december maand.

Bij deze dus een nieuw speelgoed topic!
Voor ouders, opa's en oma's, ooms en tantes en iedereen die verder maar op zoek is naar speelgoed ideeën!

Wees welkom!
Alle reacties Link kopieren
Ik kan het zo gauw niet vinden, maar ik zoek een speelkleed met autowegen die ook in de wasmachine kan. En dan het liefst niet van die hele felle kleuren. Iemand tips?
Alle reacties Link kopieren
H&M Home heeft die vaak in hun collectie. Ik zie er nu maar 1 (die niet heel erg autoweg is), maar wellicht de moeite waard om even op te wachten
Wij hebben een tafelzeil met wegen, bossen, parkeerplaatsen etc. Kan niet in de was, maar door het zeil ben je met een doekje erover ook zo klaar. Kwam van de markt (op rol).
Alle reacties Link kopieren
@shaun,dat is ook wel handig ja! Hoe berg je zoiets op dan? Want krijg je er niet allemaal bouwen in als je het steeds op vouwt?
Alle reacties Link kopieren
oprollen op een stuk pvc pijp? Zo bewaar ik een stuk tafelzeil wat we gebruiken las er geverfd wordt
Wij vouwen gewoon en de vouwen gaan wonderwel goed plat als je ze even aandrukt. Hangt wellicht wel van het materiaal af. Maar op een rol is denk ik een beter idee.
Alle reacties Link kopieren
Voor december wil ik iets van magnetische bouwblokken voor zoontje... Ik zie echt vanalles voorbij komen bij bol. Welke zijn goed? Goed uit te breiden? En niet al te duur??
Alle reacties Link kopieren
mabelle schreef:
19-09-2020 22:03
Voor december wil ik iets van magnetische bouwblokken voor zoontje... Ik zie echt vanalles voorbij komen bij bol. Welke zijn goed? Goed uit te breiden? En niet al te duur??
Ik ook! Na veel lezen en onderzoeken kom ik er op uit dat ik overweeg om Magna-Tiles aan te schaffen. Ik heb lang ook Smartmax en Magformers en B-merken hiervan overwogen, maar dichte bouwwerken kunnen maken is voor mij een heel grote pré. Met Magna-tiles kunnen ze niet alleen bouwen, maar ook een autogarage maken, of stallen, of autowegen, of huizen voor poppetjes, etc etc. Bij het bouwspeelgoed met open constructie kun je in mijn ogen veel minder met fantasiespel. Het ligt er natuurlijk ook aan wat voor kind je hebt: een bouwer of een fantasiespeler. Mijn oudste en jongste zijn beide (mijn middelste is geen van beide), dus dan is het heel leuk als je én kunt bouwen én daarna er fantasieverhalen mee kunt spelen.

Enige nadeel: het is dúúr. Dus aan je criterium van goedkoop voldoet het niet. Maar ik zie op fora dat iedereen het het geld dubbel en dwars waard vindt, omdat er heel veel jaren heel veel tijd mee gespeeld wordt. Een alternatief dat net zo goed en veelzijdig is, maar een stuk goedkoper kan ik niet vinden. Dus voorlopig staat dit voor mij op nummer 1.
Alle reacties Link kopieren
Hier worden hele leuke bouwwerken gemaakt van SmartMax.
Meestal uitkijktorens.
Vanwege de prijs komt het overgrote deel via marktplaats.
Vooral het set met de buizen is geliefd.
Alle reacties Link kopieren
Ik zoek tips voor een 2 jarig meisje. Ze is de derde in rij, maar wel het eerste meisje. Standaard peuter speelgoed is dus ruimschoots aanwezig, maar nog weinig meisjesspul, dat scheelt.

Ik kan best veel verzinnen (meisjes Duplo, houten make up set, thee servies, poppenhuis, poppenbedje/wagen etc). Maar het overschrijdt allemaal het budget van onze gasten. Dus ik zoek nog ideeën voor rond de 10/12 euro max die niet direct achter in de kast belanden.
Kunnen ook dingen zijn voor rond de 2,5 jaar natuurlijk, dan berg ik het nog even op.
Nijntje* schreef:
20-09-2020 10:22
Ik zoek tips voor een 2 jarig meisje. Ze is de derde in rij, maar wel het eerste meisje. Standaard peuter speelgoed is dus ruimschoots aanwezig, maar nog weinig meisjesspul, dat scheelt.

Ik kan best veel verzinnen (meisjes Duplo, houten make up set, thee servies, poppenhuis, poppenbedje/wagen etc). Maar het overschrijdt allemaal het budget van onze gasten. Dus ik zoek nog ideeën voor rond de 10/12 euro max die niet direct achter in de kast belanden.
Kunnen ook dingen zijn voor rond de 2,5 jaar natuurlijk, dan berg ik het nog even op.

Houten make up en ander leuk houten speelgoed zoals servies enz is prima voor dat bedrag te krijgen bij de hema. Ook duplo heeft leuke setjes voor dat geld bij oa Kruidvat en trekpleister.
Alle reacties Link kopieren
Voor meisje van 2.
Puzzel
Skippydier
Tentje
Scheetkussen
Lipglos
Armband ketting
Schoudertasje
Verkleedkleding
Hakjes
Rugzakje
Spaarpot
Onesie
Dekbedovertrek
Nagellak
Pop
Alle reacties Link kopieren
mabelle schreef:
19-09-2020 22:03
Voor december wil ik iets van magnetische bouwblokken voor zoontje... Ik zie echt vanalles voorbij komen bij bol. Welke zijn goed? Goed uit te breiden? En niet al te duur??
Hoe oud is kind en heb je nog jongere kinderen?

Volgens mij is magneetspeelgoed altijd duur. Ik zou t tweedehands proberen te vinden.

Zelf heb ik ooit veel smartmax verzameld via marktplaats, en laatst weer voor hetzelfde bedrag doorverkocht. Mijn jongens zijn 5 en 6 en er nu echt wel op uitgekeken, valt voor hen in de categorie Duplo/babyspeelgoed ;) het is mooi spul maar je hebt er echt wel veel van nodig om er leuk mee te kunnnen spelen.

We hebben ook nog wat geomag, dat vinden ze nog wel leuk maar is echt klein en vooral die balletjes lijken me erg gevaarlijk voor evt jongere kinderen.

Mijn kinderen zijn bouwers, zonder fantasiespel, en houden van priegelwerk. Hoe kleiner hoe beter.
Ik volg sinds kort inspiremyplay op Instagram. Echt een aanrader vind ik! Mijn niet spelende zoon gaat er door spelen :)
Alle reacties Link kopieren
Leuk teckeltje! Heb je een voorbeeld wat je hebt gedaan?

Ik vind zulke instas altijd erg leuk en inspirerend maar ik weet niet zo goed waar te beginnen :)
Alle reacties Link kopieren
nootboek schreef:
20-09-2020 13:18
Hoe oud is kind en heb je nog jongere kinderen?

Volgens mij is magneetspeelgoed altijd duur. Ik zou t tweedehands proberen te vinden.

Zelf heb ik ooit veel smartmax verzameld via marktplaats, en laatst weer voor hetzelfde bedrag doorverkocht. Mijn jongens zijn 5 en 6 en er nu echt wel op uitgekeken, valt voor hen in de categorie Duplo/babyspeelgoed ;) het is mooi spul maar je hebt er echt wel veel van nodig om er leuk mee te kunnnen spelen.

We hebben ook nog wat geomag, dat vinden ze nog wel leuk maar is echt klein en vooral die balletjes lijken me erg gevaarlijk voor evt jongere kinderen.

Mijn kinderen zijn bouwers, zonder fantasiespel, en houden van priegelwerk. Hoe kleiner hoe beter.
Mijn zoon is de jongste thuis en is net 4 jaar.
Positivevibes schreef:
26-09-2020 15:26
Leuk teckeltje! Heb je een voorbeeld wat je hebt gedaan?

Ik vind zulke instas altijd erg leuk en inspirerend maar ik weet niet zo goed waar te beginnen :)
Ik ben simpel begonnen met een bak met scheerschuim en een paar zee dieren er in.

Mijn vriend heeft voor zoon z'n verjaardag een speeltafel gemaakt. We hebben twee van die ikea kasten (de lage, met plek voor 3 grote bakken en 3 kleine) (hadden we al). Die staan tegen elkaar geschoven en voor daar bovenop heeft hij een tafelblad gemaakt. Dat is ook inklapbaar zodat het in de Trapkast past als hij er klaar mee is. Maar inmiddels is dit het enige speelgoed nog in de woonkamer. Hij heeft een safari landschap gemaakt waar peuter zijn Schleich safari troep op heeft gestaan de afgelopen maand. Voor z'n verjaardag had hij van opa en oma een caravan gekregen van Schleich van het paarden thema. Vandaag heeft hij boven op het safari landschap kunst gras (dat wat je gebruikt voor model trein land schappen) vast gespijkerd en hebben we de caravan uit de kast de gehaald. Met paarden en nog wat andere diertjes, zoals hertjes, konijnen etc. Daar is hij vandaag dus echt de hele dag zoet mee geweest. En samen klussen/knutselen ze dingetjes van klei, piepschuim etc om het landschap uit te breiden. Ze zijn bezig met een vijver voor de diertjes uit om uit te drinken. En ik heb paddenstoelen gemaakt. Morgen gaan we het schilderen als het droog is. Dus niet helemaal zoals die insta (want die is ook echt gericht op sensomotorisch spel) maar wel een 'invitation to play'. En dat is voor ons niet bouwende kind echt een uitkomst. De inspiratie voor het landschap en de dingen die we erbij maken haalt hij uit de Warhammer en model trein bouw wereld.

Ik ben nu zelf bezig om voor op de tafel een invitation to play van de houten trein te maken. Dus ik heb houten pionnen besteld die ik wil gaan schilderen en ga nog houten huisjes, bomen en bergen met sneeuw toppen maken. Zo houden we ons een beetje bezig.

Verder wil ik van de winter verder gaan kijken naar dingen van die insta omdat hij ook echt gek is op sensomotorisch spel. Ik ben van plan om 'fossielen' te maken van klei die hij uit kan graven uit kinetische zand bijvoorbeeld. Nouja genoeg ideeën en te weinig tijd. Ik ben wel heel blij dat we eindelijk wat hebben gevonden waar onze jongen zo blij van wordt :)
Alle reacties Link kopieren
Oh dat klinkt echt heel erg leuk! Dank je voor het delen. Mijn zoontje is ook niet zo'n bouwer dus ik heb hier echt wat aan.
Ik zoek ook tips :lijstje: Mijn kleuter is net 4 geworden en in december verwachten we een baby. Ik ga door Corona niet naar winkels en ik vind het moeilijk om online speelgoed te vinden. Maar ik denk wel dat het slim is om alle schoencadeaus, grote Sint cadeaus en kerstcadeaus alvast in huis te halen.

Kleuter houdt niet van: bouwen, knutselen, auto’s of fantasie.

Wel van: tja.. dingen :-? Hij speelt niet met dinosauriërs maar leest er wel boeken over. Hij rent wel eens met een spaceshuttle door de kamer maar niet vaak. Vandaag zat hij met een rol van een keukenrol luidsprekertje te spelen. En balletjes (zwaartekracht) vindt hij boeiend maar knikkerbanen bouwt hij niet. Als hij 2x gezien heeft hoe een blokje of onderdeeltje op iets hoort vindt hij het wel genoeg. Playmobil, Lego, dublo, Kapla, smartmax - saai. Hij heeft een grote verkleedkist waar hij niks mee doet. Treinbanen zijn saai. Hijskranen hebben wel wat aantrekkingskracht. In de zomer zit hij uren in het zwembad met een waterpistooltje te kijken hoe hij verder kan schieten of water van een plastic zakje in een bakje te gieten.

Ik weet gewoon niet meer wat ik kan kopen :| Mijn familie geeft alleen nog boeken. Leuk hoor maar iets met zijn vingers doen lijkt mij ook wel wat.
Da Silva, ik zou dan dus echt even een kijkje nemen bij inspiremyplay. De combi van senso motorisch spel met elementen als diertjes, schelpen, oid is voor onze zoon echt een uitkomst.
Teckeltje88 schreef:
26-09-2020 20:47
Da Silva, ik zou dan dus echt even een kijkje nemen bij inspiremyplay. De combi van senso motorisch spel met elementen als diertjes, schelpen, oid is voor onze zoon echt een uitkomst.


Dat heb ik geprobeerd maar dan zit ik de hele middag vragen te beantwoorden over waar schelpen vandaan komen, hoe de dieren heten of zand kleine rotsen zijn of rotsen groot zand, waarom magma magma heet en of dinosauriërs ook Walibi’s aten :-| Dingen als verf en scheerschuim gaat hij proeven, uitsmeren op zijn huid en uiteindelijk komt alles in zijn ogen.

Ik heb inspiremyplay gelijk opgezocht toen ik je post zag maar ik dacht bij elk plaatje "oh wat een hel".
Alle reacties Link kopieren
@ fossielen maken
Mijn kleuters vinden t leuk om zelf fossielen te maken. Koop van die grijze klei bij Action, maak er 'stenen' van dan met plastic (schleich) dinos allerlei afdrukken erin maken. Klei laten opdrogen en verstoppen maar.

Tip: tel de fossielen en laat ze niet dagenlang in vochtige zandbak of tuin liggen want dan wordt de klei een soort kauwgomachtige substantie. ;-)

Plastic dino of andere rommeltjes invriezen in bakje water en dan uithakken is ook leuk. Enige 'rotzooi' is een plasje water.
nootboek wijzigde dit bericht op 26-09-2020 21:12
6.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
nootboek schreef:
26-09-2020 21:03
@ fossielen maken
Mijn kleuters vinden t leuk om zelf fossielen te maken. Koop van die grijze klei bij Action, maak er 'stenen' van dan met plastic (schleich) dinos allerlei afdrukken erin maken. Klei laten opdrogen en verstoppen maar.

Tip: tel de fossielen en laat ze niet dagenlang in vochtige zandbak of tuin liggen want dan wordt de klei een soort kauwgomachtige substantie. ;-)

Plastic dino of andere rommeltjes invriezen in bakje water en dan uithakken is ook leuk. Enige 'rotzooi' is een plasje water.
Ja dat van die fossielen was ik idd op die manier van plan. Alleen al het maken vd fossielen zal hij geweldig vinden :)
Alle reacties Link kopieren
Teckeltje88 schreef:
26-09-2020 12:04
Ik volg sinds kort inspiremyplay op Instagram. Echt een aanrader vind ik! Mijn niet spelende zoon gaat er door spelen :)
Dank je wel! Deed jouw zoon niet aan fantasiespel met poppetjes enzo en nu met zo’n soort ‘small world’ landschap wel, of vindt hij vooral het mee helpen opbouwen ervan leuk?

Mijn dochter vindt bijna niks leuk. Bouwen, puzzels, knutselen, fantasiespel, het is allemaal stom. Maar sensomotorisch spel zoals kleien en met zand spelen vindt ze wel leuk, dus ik ben benieuwd of ik dingen vind die bij haar passen.

Ik zit niet op Instagram, maar via Pinterest kan ik het ook zien. Ik zie wel veel ideeën die nogal arbeidsintensief zijn voor de ouders qua voorbereiding of begeleiding (en dat trek ik niet met 3 kinderen en een baan) of die niet handig zijn met een zusje van 2 die overal aan mee wil doen. Als je er specifieke dingen uitgehaald hebt in de categorie ‘supersimpel te organiseren en kind is er een uur zelfstandig mee zoet’ dan hoor ik het graag! Een bak scheerschuim met waterdieren ga ik in ieder geval eens proberen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven