Het grote speelgoedtopic 2019!

04-09-2019 16:05 1839 berichten
Buiten lijkt het wel herfst, dus het buiten speelgoed maakt langzamerhand weer plaats voor het binnen speelgoed.

Tijd om weer eens te inventariseren wat nog gebruikt wordt, wat naar een speelgoedbank/kringloopwinkel/marktplaats kan.

Maar ook tijd om weer vooruit te kijken naar bijvoorbeeld de gezellige december maand.

Bij deze dus een nieuw speelgoed topic!
Voor ouders, opa's en oma's, ooms en tantes en iedereen die verder maar op zoek is naar speelgoed ideeën!

Wees welkom!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het keukentje gewoon geven. Misschien kijkt hij er nu niet naar om, maar is hij er over 3 maanden niet van weg te slaan. Niks zo veranderlijk als een kind!

Ik zou alleen niet alle toebehoren tegelijk geven, maar ook wat bewaren voor de Sint.
Alle reacties Link kopieren
Interesse voor het keukentje dat komt wel als de rust is teruggekeerd.

Wat wij doen is smorgens ons cadeau geven, in t geval van keuken kun je die alvast neerzetten zodat hij t vindt als hij opstaat, en dan is hij er vast een paar uur blij mee ;) smiddags komt dan de visite met andere cadeaus.
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
16-09-2019 09:43

Ik zou alleen niet alle toebehoren tegelijk geven, maar ook wat bewaren voor de Sint.
En dit. Ligt er wel aan hoeveel het is en of je kunt splitsen. Een keuken zonder toebehoren is ook niet leuk.

Maar als je nu 1 pannetje, lepel en wat voedsel kunt geven kan hij daar iig ff mee vooruit. En de rest later.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van dezelfde leeftijd is ook gek op alles wat wielen heeft, maar speelt ook met het keukentje van zijn zusje. Zeker nu rollenspellen steeds interessanter worden, vindt ie dat steeds leuker worden.
Alle reacties Link kopieren
Oké bedankt voor de reacties!
Denk dat we het idd maar gewoon geven en afwachten of die ermee gaat spelen.

We geven pannetjes en kookgerei erbij en 1 setje speelgoed eten en een servies setje.
Alle reacties Link kopieren
fashionx schreef:
16-09-2019 11:34
Oké bedankt voor de reacties!
Denk dat we het idd maar gewoon geven en afwachten of die ermee gaat spelen.

We geven pannetjes en kookgerei erbij en 1 setje speelgoed eten en een servies setje.
Ik zou dat serviessetje nog even bewaren voor december, en dan eventueel nog wat extra snij-eten van de lidl erbij doen. Als hij zich echt afvraagt waar de borden zijn kan je ze altijd tussendoor nog geven ;-)

(Anders wordt het heel veel in 1 keer. Wij als volwassenen zien wel dat hij bij elkaar hoort, maar als jochie van net 2 is het nog helemaal niet zo duidelijk en is het vooral veel spul. De keuken zelf is tenslotte ook al nieuw)
Maartje2016 schreef:
16-09-2019 12:07
Ik zou dat serviessetje nog even bewaren voor december, en dan eventueel nog wat extra snij-eten van de lidl erbij doen. Als hij zich echt afvraagt waar de borden zijn kan je ze altijd tussendoor nog geven ;-)

(Anders wordt het heel veel in 1 keer. Wij als volwassenen zien wel dat hij bij elkaar hoort, maar als jochie van net 2 is het nog helemaal niet zo duidelijk en is het vooral veel spul. De keuken zelf is tenslotte ook al nieuw)

Dit! Zo hebben wij het ook gedaan. Voor jou als gever misschien minder leuk, maar voor kind is het meer dan genoeg.
Ik heb voor het eerst bij Amazo.n wat besteld, een doos playmobil en een bush baby boom. Beiden stukken goedkoper dan hier in NL. Komt ergens komende week binnen, ben benieuwd.

Als het goed bevalt dan weet ik gelijk waar ik de december kadootjes ga bestellen, tenzij we zelf die kant nog oprijden voor die tijd.

Voor pup haar verjaardag ben ik nu rond, alleen nog wat verzinnen voor het kinderfeestje om te vragen.

Dan kan ik langzamerhand verder kijken naar december.
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er ervaring met slijm? Dat is de grootste wens momenteel van mijn dochter van 4. Ik heb het lange tijd een beetje afgehouden, maar goed, Sint is de rotste niet natuurlijk. Ik zie in speelgoedwinkels etc. 100 verschillende soorten en maten, zit daar nog verschil tussen? Of is het simpelste potje van de Action in principe hetzelfde als de duurste uit de speelgoedwinkel? Ik vind het vooral belangrijk dat het geen smerige bende wordt van slijm dat vastplakt aan haar kleren / meubels / haar / etc. en dat het geen irriterende werking heeft op de huid. Dochter is net van het eczeem op haar handen af, het zou heel rot zijn als dat door zoiets weer terugkomt.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
18-09-2019 11:58
Wie heeft er ervaring met slijm? Dat is de grootste wens momenteel van mijn dochter van 4. Ik heb het lange tijd een beetje afgehouden, maar goed, Sint is de rotste niet natuurlijk. Ik zie in speelgoedwinkels etc. 100 verschillende soorten en maten, zit daar nog verschil tussen? Of is het simpelste potje van de Action in principe hetzelfde als de duurste uit de speelgoedwinkel? Ik vind het vooral belangrijk dat het geen smerige bende wordt van slijm dat vastplakt aan haar kleren / meubels / haar / etc. en dat het geen irriterende werking heeft op de huid. Dochter is net van het eczeem op haar handen af, het zou heel rot zijn als dat door zoiets weer terugkomt.
Slijm is een smeriger bende is mijn ervaring. Maar uit winkel is minder erg dan zelfgemaakt. Merk maakt niet echt uit voor kwaliteit geloof ik. Regel is hier alleen slijm aan tafel en niet mee rondlopen.
Alle reacties Link kopieren
Zeiltje op tafel, oud tshirt aan en verplichten aan tafel te blijven.

Er zijn verschillende soorten slijm, sommigen lijken net kauwgom, andere vrij waterig en alles er tussenin - kinderen hebben vast een bepaalde voorkeur voor een soort. Zelf vind ik de 'olievaatjes' van bv. Action in elk geval het minst erg, en die zijn ook veilig bevonden (volgens consumentenbond ofzo). Lijkt qua consistentie een beetje op snot, en je kunt er niet echt een vlies van trekken maar de vlekken zijn goed uitwasbaar mits je het niet laat indrogen. Het stevigere slijm is meer lijm heb ik t idee en krijg je er moeilijk uit.

Zelf maken iig niet doen, dat is (ongezonde) troep
Alle reacties Link kopieren
Rubble schreef:
18-09-2019 10:04
Ik heb voor het eerst bij Amazo.n wat besteld, een doos playmobil en een bush baby boom. Beiden stukken goedkoper dan hier in NL. Komt ergens komende week binnen, ben benieuwd.

Als het goed bevalt dan weet ik gelijk waar ik de december kadootjes ga bestellen, tenzij we zelf die kant nog oprijden voor die tijd.

Voor pup haar verjaardag ben ik nu rond, alleen nog wat verzinnen voor het kinderfeestje om te vragen.

Dan kan ik langzamerhand verder kijken naar december.
Ik bestel heel veel van de Lego en playmobil bij amazon (en ook wel luiers eigenlijk) omdat het idd vaak stuk goedkoper is.... heb de adventkalenders voor dit jaar er ook besteld 2x playmobil en 1x brio vond de Lego minder leuk dot jaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil voor mijn bijna 3-jarige Kapla gaan vragen/kopen. Nu zie ik het dure echte merk, maar ook goedkopere alternatieven van B-merken. Meestal ben ik geneigd voor A-merken te gaan, omdat de kwaliteit vaak net iets beter is. Maar is dat met Kapla nou echt nodig..? Het zijn toch gewoon houten blokjes/latjes, of overzie ik nog iets (rondom afmetingen bijvoorbeeld) waarom Kapla nou echt favoriet is boven een kruidvat/hema/bblocks merk?
pimpelmeesje123 schreef:
18-09-2019 18:05
Ik bestel heel veel van de Lego en playmobil bij amazon (en ook wel luiers eigenlijk) omdat het idd vaak stuk goedkoper is.... heb de adventkalenders voor dit jaar er ook besteld 2x playmobil en 1x brio vond de Lego minder leuk dot jaar.

Oh goede! Ik moet ook nog adventkalenders hebben.
Nijntje* schreef:
18-09-2019 22:07
Ik wil voor mijn bijna 3-jarige Kapla gaan vragen/kopen. Nu zie ik het dure echte merk, maar ook goedkopere alternatieven van B-merken. Meestal ben ik geneigd voor A-merken te gaan, omdat de kwaliteit vaak net iets beter is. Maar is dat met Kapla nou echt nodig..? Het zijn toch gewoon houten blokjes/latjes, of overzie ik nog iets (rondom afmetingen bijvoorbeeld) waarom Kapla nou echt favoriet is boven een kruidvat/hema/bblocks merk?

Wij hebben die van de action. Helemaal niks mis mee.
Als je gekleurde plankjes wil dan kan je naar de Hema of het Kruidvat gaan.
Of de merken onderling mixen lukt weet ik niet, omdat ik niet weet of alle plankjes gelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
Dat wilde ik idd zeggen: niks mis met nep-plankjes maar je kunt ze niet onderling gaan mixen. Het idee is juist dat dat alle plankjes hetzelfde zijn , in optimale verhoudingen om te bouwen.

Als je gaat mixen kan 1 mm per plankje verschil ervoor zorgen dat bouwerken niet stabiel zijn. Als je voor de lange termijn wil.kopen, of denkt aan uitbreiden van de set zou ik dus de echte nemen. Of evt voor nu een goedkoop emmertje vd action en als t echt populair blijkt die meteen de deur uitdoen en voor de echte gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me steeds af wat er nou zo wonderlijk is aan Kapla, maar daar kom ik vast wel achter als zoon oud genoeg is. Wél tijdens het googelen net geleerd dat kapla zelf ondertussen ook gekleurde houtjes heeft :-D

Vraagje: of hier of in het Sinttopic heeft iemand het gehad over een plastic ding wat begint met de "b", waar ze onder andere schildpadje mee kunnen spelen, of in kunnen draaien, of als poppenbedje gebruiken, maar ik kan het niet meer vinden. Weet iemand wat ik nu bedoel? Zo'n soort plastic slakom in verschillende kleuren om de fantasie te prikkelen... :-$
De bilibo, Maartje!
Alle reacties Link kopieren
ShaunTheSheep schreef:
19-09-2019 11:55
De bilibo, Maartje!
Ja! Dank je!!
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
19-09-2019 10:41
Ik vraag me steeds af wat er nou zo wonderlijk is aan Kapla, maar daar kom ik vast wel achter als zoon oud genoeg is.
Ik dacht ook lange tijd dat Kapla gewoon suffe saaie kale houten plankjes waren. Niet bijzonderder dan gewone houten blokken. Tot mijn zoon er heel vaak enthousiast over vertelde als hij ermee op de BSO gespeeld had. Vorig jaar met Sinterklaas toch maar aangeschaft en hij speelt er sindsdien dagelijks mee. Er verrijzen hier waanzinnige bouwwerken, want je bouwt er veel makkelijker bijv ronde vormen mee dan met blokken. Ook in allerlei andere speelmomenten wordt het erbij gebruikt, bijv. als omlijning van een voetbalveld als de Playmobil ridders tegen de piraten spelen. Ik ben helemaal om. We hebben nu 300 plankjes en met Sinterklaas krijgt zoon er nog 300 bij.
Alle reacties Link kopieren
Nijntje* schreef:
18-09-2019 22:07
Ik wil voor mijn bijna 3-jarige Kapla gaan vragen/kopen. Nu zie ik het dure echte merk, maar ook goedkopere alternatieven van B-merken. Meestal ben ik geneigd voor A-merken te gaan, omdat de kwaliteit vaak net iets beter is. Maar is dat met Kapla nou echt nodig..? Het zijn toch gewoon houten blokjes/latjes, of overzie ik nog iets (rondom afmetingen bijvoorbeeld) waarom Kapla nou echt favoriet is boven een kruidvat/hema/bblocks merk?
Het ligt eraan wat je ermee wilt. Voor simpel huis-tuin-en-keuken gebruik is het B-merk helemaal prima en de kwaliteit van het hout is denk ik redelijk hetzelfde. Ik heb wel het echte Kapla gekocht (terwijl we bijv van de houten treinbaan vooral Lidl en Ikea hebben, ik koop lang niet altijd A-merken), om de volgende redenen:
- Als je bij wilt kopen ben je er zekerder van dat het niet uit het assortiment is, die kans is wel groot bij Hema/Action/Kruidvat Kapla. In het begin wist ik niet hoe leuk zoon het zou vinden en hoeveel hij nodig zou hebben voor zijn bouwwerken, dus de mogelijkheid voor bijkopen wilde ik wel hebben.
- De verhoudingen zijn precies op elkaar afgestemd (de lengte is precies X keer de breedte en X keer de dikte), waardoor bepaalde bouwwerken mogelijk zijn. Ik weet niet zeker of dat bij de andere merken ook zo is en of je daarmee de voorbeelden wel na kunt maken uit de Kapla handleidingen/boeken en die je op internet vindt. (Wellicht kunnen anderen daar meer over zeggen?) Mijn zoon vindt het leuk om soms dingen na te maken van een plaatje, dus ik ben blij dat dat met onze Kapla ook echt kan.
- Wat me als enige tegenhield was de prijs, maar ik heb het op Marktplaats gekocht voor de helft van de prijs. De echte Kapla houdt zijn waarde, dus als de kinderen erop uitgekeken zijn kunnen we het weer verkopen voor ongeveer dezelfde prijs en is het uiteindelijk dus zelfs goedkoper dan de B-merk Kapla.
Alle reacties Link kopieren
nootboek schreef:
18-09-2019 14:35
Zeiltje op tafel, oud tshirt aan en verplichten aan tafel te blijven.

Er zijn verschillende soorten slijm, sommigen lijken net kauwgom, andere vrij waterig en alles er tussenin - kinderen hebben vast een bepaalde voorkeur voor een soort. Zelf vind ik de 'olievaatjes' van bv. Action in elk geval het minst erg, en die zijn ook veilig bevonden (volgens consumentenbond ofzo). Lijkt qua consistentie een beetje op snot, en je kunt er niet echt een vlies van trekken maar de vlekken zijn goed uitwasbaar mits je het niet laat indrogen. Het stevigere slijm is meer lijm heb ik t idee en krijg je er moeilijk uit.

Zelf maken iig niet doen, dat is (ongezonde) troep
Poeh, ik was al niet zo’n fan maar dit klinkt nog erger dan ik dacht. Mee omgaan als met verf dus, goed om te weten. Nog even over denken of we dan voor zo’n Action olievaatje gaan of er helemaal van afzien.

Dat ik het niet zelf wilde gaan maken had ik al bedacht, dat schijnt rampzalig te zijn en denk ik funest voor dochters handen. Ik laat haar niet aanklooien met lijm en lenzenvloeistof.
Alle reacties Link kopieren
Iemand ervaring met Dessineo? Ik overweeg het voor dochter van 4, ik denk dat ze het misschien wel leuk vindt en zie dat er veel positieve recensies staan op internet. Ze is nu erg onzeker over haar tekeningen, ze wil wel graag tekenen, maar vindt dat ze het niet goed kan en begint er daarom maar niet aan. Als ze op school een tekening moet maken heeft ze een dag van tevoren al buikpijn. Dus misschien is dit goed voor haar zelfvertrouwen. Ik vraag me wel af hoe lang het leuk blijft, zijn kinderen er niet snel op uitgekeken? Is het het geld waard?

En iemand tips voor een stopwatch voor een 7-jarige jongen? Hij leent nu steeds de kookwekker voor zijn zelfbedachte spelletjes en races, dus een eigen stopwatch zou fijn zijn. Misschien in de vorm van een digitaal horloge? Of kun je op deze leeftijd beter nog geen digitaal horloge doen, maar een losse stopwatch die je om je nek kunt doen, zodat hij hem ook makkelijk met vriendjes kan delen tijdens het spelen?
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
19-09-2019 20:39
Poeh, ik was al niet zo’n fan maar dit klinkt nog erger dan ik dacht. Mee omgaan als met verf dus, goed om te weten. Nog even over denken of we dan voor zo’n Action olievaatje gaan of er helemaal van afzien.

Dat ik het niet zelf wilde gaan maken had ik al bedacht, dat schijnt rampzalig te zijn en denk ik funest voor dochters handen. Ik laat haar niet aanklooien met lijm en lenzenvloeistof.
Ach zo erg is het nu ook weer niet, ze zijn er hier een hele middag zoet mee dus dat is t wel waard.

Ze willen er bekers, bakjes en plastic dieren bij, en kiepen het slijm dan eindeloos van bakje naar bakje, over dieren heen etc. Handen blíjven vrij schoon, al zal dat per kind nogal verschillen.

(Eigenlijk willen ze liever legopopetjes erbij gebruiken maar dat mag niet van mij)
Dochter kreeg dit slijm https://www.massamarkt.nl/monster-slimy ... gKievD_BwE
Ik ben er vanuit gegaan dat als het als speelgoed wordt verkocht, er op gifstoffen gechecked zou zijn. Er zit genoeg in om 2x te maken. Ze vond het leuk om zelf te maken, en zij vond het geweldig. Ik vond het resultaat een beetje tegenvallen, nogal weinig slijm en na een uur spelen was het weg, gewoon verdwenen (nouja, alles was glibberig). Twee keer lol mee gehad dus, al zou ik maar direct alles tegelijk maken zodat het wat meer wordt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven