Het wel en wee als alleenstaand ouder

22-08-2019 16:27 233 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allen,

Zoals de titel al doet vermoeden ben ik alleenstaand moeder :)
Ik heb 2 zoontjes in de basisschoolleeftijd.
Geen co-ouderschap, vader wel in beeld en daar gaan ze om het weekend heen en af en toe een weekje in de vakanties.

Graag zou ik met andere alleenstaande ouders hier lekker wegkletsen over wat fijn is, wat goed gaat, wat juist moeilijk is, waar je tegenaan loopt en wat je maar kwijt wil.
Het staat dan wel op de kinderpijler, maar wat mij betreft praten we over alle onderwerpen, zoals werk, huishouden, eigen studies, eventuele nieuwe liefdes, hobby's, noem maar op.

Wat dat betreft had het op elke pijler kunnen staan, maar heb voor de kinderpijler gekozen omdat je toch veelal vanuit je rol en verantwoordelijkheid als ouder de keuzes maakt in je leven.

Dus kom maar op en laten we ons wel en wee delen!
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een alleenstaande moeder van 2 meiden, die beiden op de basisschool zitten. Ze gaan om t weekend naar hun vader, en in vakanties af en toe wat vaker. Nu in de zomer zijn ze 2.5 week bij hem, en komen maandag eindelijk weer terug😁
Alle reacties Link kopieren
Dat klinkt een beetje als dezelfde situatie als bij mij.
Hoe lang ben je al alleen? En is het een bewuste keuze dat er geen co-ouderschap is? Loopt de communicatie goed met je ex?

Die van mij zijn nu een week bij hun vader, komen morgen weer terug. Langer dan een week kan/wil hij ze niet hebben. In ieder geval krijg ik nooit die vraag...krijg geen enkele vraag of de kinderen eens vaker komen...
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn nu alweer 5 jaar uit elkaar. En ivm zijn werk kan in co ouderschap niet. En volgens mij vindt hij het wel prima zo. In de zomer gaan ze dan wel meestal 2 weken naar hem, maar verder heeft hij niet zo veel behoefte aan extra dagen. Meer als ik omhoog zit en vraag of ze extra kunnen, dan gaan ze er extra heen.

De communicatie loopt nu goed, over de kinderen kunnen we goed praten, verder heb ik hem vrij weinig nog te vertellen 😉

En bij jou? Beetje goede communicatie? En ben je al lang alleen met de kinderen?
Je bent toch geen alleenstaande moeder als je ex-partner ook voor een deel voor de kinderen zorgt en alimentatie betaalt? Jullie zijn dan gescheiden moeders, geen alleenstaande moeders.
Sugarspice schreef:
22-08-2019 17:26
Je bent toch geen alleenstaande moeder als je ex-partner ook voor een deel voor de kinderen zorgt en alimentatie betaalt? Jullie zijn dan gescheiden moeders, geen alleenstaande moeders.

Volgens mij is alleenstaand het feit dat je geen relatie hebt. :lightbulb:
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een alleenstaande moeder, van twee dochters. Een van 5 (vader niet in beeld) en een van 5 maanden (donor).

Mijn situatie is dus ietsje anders omdat ik geen ‘rekening hoef te houden met’, maar goed :-D
Sugarspice schreef:
22-08-2019 17:26
Je bent toch geen alleenstaande moeder als je ex-partner ook voor een deel voor de kinderen zorgt en alimentatie betaalt? Jullie zijn dan gescheiden moeders, geen alleenstaande moeders.
Als de kinders 4 dagen per maand naar papa gaan dan is dat geen partner in opvoeding en verzorging. Dan ben je gewoon alleenstaand ouder.
Tvp! Ik stel me vanavond voor :)
Lillybit schreef:
22-08-2019 17:47
Als de kinders 4 dagen per maand naar papa gaan dan is dat geen partner in opvoeding en verzorging. Dan ben je gewoon alleenstaand ouder.
Nee hoor. Je ontvangt geld, je kan vier dagen per maand uitrusten en je zorgen over je kind overleggen. In de vakantie gast je kind waarschijnlijk een deel naar vader toe.. dat is NIET alleenstaand.
Alle reacties Link kopieren
"Een alleenstaande ouder is een persoon die met een kind of kinderen samenwoont en die geen echtgenote, echtgenoot of inwonende partner heeft. Een alleenstaande ouder kan ofwel de volledige voogdij over het kind hebben, ofwel de gezamenlijke fysieke bewaring, waarbij het kind deeltijds met elke ouder samenwoont."
Bron: Wikipedia
tante-Truus schreef:
22-08-2019 18:06
"Een alleenstaande ouder is een persoon die met een kind of kinderen samenwoont en die geen echtgenote, echtgenoot of inwonende partner heeft. Een alleenstaande ouder kan ofwel de volledige voogdij over het kind hebben, ofwel de gezamenlijke fysieke bewaring, waarbij het kind deeltijds met elke ouder samenwoont."
Bron: Wikipedia

Precies.
Kom je meeschrijven sugarspice? Of kom je zeuren over iets wat voor jou helemaal niet van belang is?
Alle reacties Link kopieren
Sugarspice schreef:
22-08-2019 17:58
Nee hoor. Je ontvangt geld, je kan vier dagen per maand uitrusten en je zorgen over je kind overleggen. In de vakantie gast je kind waarschijnlijk een deel naar vader toe.. dat is NIET alleenstaand.
Ten eerste ik ontvang geen geld, daarnaast komt er geen enkel initiatief vanuit zijn kant om ook maar mee te denken over de kinderen (en als dat sporadisch wel gebeurd is dat vanuit eigenbelang om daar zelf beter van te worden), alle afspraken m.b.t school, dokter, vriendjes, feestjes, tandarts noem maar op moet ik doen. Alle spullen die ze nodig hebben, opvang, kosten voor school betaal ik. En overleggen over de kinderen gaat niet altijd soepel, ligt er maar net aan hoe zijn pet staat.

Maar vertel eens sugarspice wat is jouw situatie?
soumis wijzigde dit bericht op 22-08-2019 18:45
0.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Leen_671 schreef:
22-08-2019 17:22

En bij jou? Beetje goede communicatie? En ben je al lang alleen met de kinderen?
Zoals je hiervoor kan lezen gaat de communicatie bij ons wisselend. Zolang ik niet teveel vraag en niet over geld begin gaat het goed.

Ik ben nu 1,5 jaar alleen met de kinderen.
Ik merk dat ik veel worstel, vind het moeilijk afgewisseld met momenten fuck it allemaal kijk eens wat ik allemaal voor elkaar heb.
Maar de zorgen en onduidelijkheid omtrent mijn jongste nu met school hakt er wel behoorlijk in en dan vind ik het wel heel lastig om er alleen voor te staan. Ondanks de hulp van mijn ouders.
Alle reacties Link kopieren
rosings schreef:
22-08-2019 17:52
Tvp! Ik stel me vanavond voor :)
Gezellig!
tante-Truus schreef:
22-08-2019 18:06
"Een alleenstaande ouder is een persoon die met een kind of kinderen samenwoont en die geen echtgenote, echtgenoot of inwonende partner heeft. Een alleenstaande ouder kan ofwel de volledige voogdij over het kind hebben, ofwel de gezamenlijke fysieke bewaring, waarbij het kind deeltijds met elke ouder samenwoont."
Bron: Wikipedia
Ouders hebben geen voogdij, maar gezag.
Alle reacties Link kopieren
Sugarspice schreef:
22-08-2019 17:58
Nee hoor. Je ontvangt geld, je kan vier dagen per maand uitrusten en je zorgen over je kind overleggen. In de vakantie gast je kind waarschijnlijk een deel naar vader toe.. dat is NIET alleenstaand.
Mijn zoon gaat 1 x per twee weken een weekend naar zijn vader, in de vakantie kan hij het bekijken en ik ontvang ook geen alimentatie. Hij weet niet eens waar hij op school zit, buiten die paar dagen bij zijn vader doe ik het alleen, waar val ik dan onder?
Alle reacties Link kopieren
Soumis schreef:
22-08-2019 18:35
Ten eerste ik ontvang geen geld, daarnaast komt er geen enkel initiatief vanuit zijn kant om ook maar mee te denken over de kinderen (en als dat sporadisch wel gebeurd is dat vanuit eigenbelang om daar zelf beter van te worden), alle afspraken m.b.t school, dokter, vriendjes, feestjes, tandarts noem maar op moet ik doen. Alle spullen die ze nodig hebben, opvang, kosten voor school betaal ik. En overleggen over de kinderen gaat niet altijd soepel, ligt er maar net aan hoe zijn met staat.

Maar vertel eens sugarspice wat is jouw situatie?
Zo herkenbaar en ook nog de teleurstelling elke keer opvangen van je kind omdat ze vader het voor de zoveelste keer laat afweten.
Alleenstaand moeder, 15-17 jaar inmiddels, co-ouderschap, maar geen gedeelde opvoeding ivm complexe vader. Communicatie is slecht en ik krijg een fijne alimentatie. Ik heb een partner die ik alleen zie als kind niet bij mij is en dan ook niet veel. Ik werk in principe 4 dagen.

Alleen de opvoeding dragen vind ik zwaar. Geen gedeelde verantwoordelijkheid en verantwoording, maar dubbelwegend op de momenten dat het mis gaat, want dan had ik....
Alle reacties Link kopieren
Sjaantje37 schreef:
22-08-2019 18:46
Zo herkenbaar en ook nog de teleurstelling elke keer opvangen van je kind omdat ze vader het voor de zoveelste keer laat afweten.
Dat heb ik gelukkig (nog) niet. Lijkt me heel moeilijk. Enerzijds natuurlijk voor je kind en anderzijds ook voor jezelf.
Die 2 weekenden per maand heb ik echt nodig om op te laden.

Nu ook, ik heb 2 weken vakantie met de kinderen gehad. Nu zijn ze bijna een week bij hun vader, ze komen morgen weer terug. Maar ben nog doodmoe. Hoort enerzijds ook bij het hebben van jonge kinderen dat besef ik me, maar het continue zorgen, elke dag weer van sochtends tot savonds op 4 dagen na in de maand is echt vermoeiend.
Alle reacties Link kopieren
Orisa kan je meer vertellen over geen gezamenlijke opvoeding en wel co-ouderschap? Hoe moet ik dat voor me zien?
Soumis schreef:
22-08-2019 18:58
Orisa kan je meer vertellen over geen gezamenlijke opvoeding en wel co-ouderschap? Hoe moet ik dat voor me zien?
Niet meer als dat er staat. Een vader die niet mee wil werken aan een gezamenlijke opvoeding.
Alle reacties Link kopieren
9 jaar alleenstaande ouder nu.
Weekend en halve vakantie regeling.
Het was bij tijden vreselijk zwaar.
Zeker als ze weer eens de deksel op hun neus hadden gekregen.
Maar nu zo vreselijk trots op ze en op mezelf want het gaat geweldig goed met ze. En dat heb ik toch maar mooi voor elkaar gekregen in mijn uppie.
Oudste heeft heel sporadisch nog app contact met zijn vader en de jongste al ruim een jaar helemaal niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een alleenstaande moeder van een kleintje van 6 maanden. Vader niet in beeld dus ik doe het alleen. Niet erg want enorme leukerd van een baby, maar moet zeggen dat af en toe een dagje of weekendje rust mij wel lekker zou lijken! Helaas is dat hier niet mogelijk. Nu is het nog te doen want hij is klein, benieuwd hoe dat straks gaat worden!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven