Het wel en wee als alleenstaand ouder

22-08-2019 16:27 233 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allen,

Zoals de titel al doet vermoeden ben ik alleenstaand moeder :)
Ik heb 2 zoontjes in de basisschoolleeftijd.
Geen co-ouderschap, vader wel in beeld en daar gaan ze om het weekend heen en af en toe een weekje in de vakanties.

Graag zou ik met andere alleenstaande ouders hier lekker wegkletsen over wat fijn is, wat goed gaat, wat juist moeilijk is, waar je tegenaan loopt en wat je maar kwijt wil.
Het staat dan wel op de kinderpijler, maar wat mij betreft praten we over alle onderwerpen, zoals werk, huishouden, eigen studies, eventuele nieuwe liefdes, hobby's, noem maar op.

Wat dat betreft had het op elke pijler kunnen staan, maar heb voor de kinderpijler gekozen omdat je toch veelal vanuit je rol en verantwoordelijkheid als ouder de keuzes maakt in je leven.

Dus kom maar op en laten we ons wel en wee delen!
Alle reacties Link kopieren
Sinds 4 jaar alleenstaand 3 kinderen
Om het weekend bij ex (zaterdagochtend/zondagavond )

Oudste bijna 12 haakt steeds vaker af

Vind het lastige dat ex voor de buitenwereld de perfecte papa uithangt en verder nooit wat op zich neemt doet of informeerd

Contact is beter geweest
Alle reacties Link kopieren
loekie80 schreef:
23-08-2019 12:08
Sinds 4 jaar alleenstaand 3 kinderen
Om het weekend bij ex (zaterdagochtend/zondagavond )

Oudste bijna 12 haakt steeds vaker af

Vind het lastige dat ex voor de buitenwereld de perfecte papa uithangt en verder nooit wat op zich neemt doet of informeerd

Contact is beter geweest
Hier precies hetzelfde. In het begin maakte ik me er vreselijk druk om.
Tot ik tot de conclusie kwam dat het me veel teveel negatieve energie koste en de kinderen later echt wel door zouden hebben hoe de vork in de steel zit.
Resultaat; oudste heeft sporadisch app contact en de jongste al ruim een jaar helemaal niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Wat een mensen al :)

Ik zie toch wel een rode draad in het dag in dag uit alleen zorgen dat dat pittig is. En het niet kunnen delen dmv overleg, omdat sommige bewust alleen moeder zijn, maar ik ook flink wat reacties lees waarin de relatie met de expartner moeizaam is en overleg daarom vrijwel niet mogelijk is.

@Chica wacht maar straks gaan ze naar school, en komen er speelafspraakjes, sportclub, zwemles etc bij. :P
Voordeel van onder de 4 is dat je alles meer in eigen hand heb en zelf dus meer invloed kan hebben op de dagindeling, nadeel is dat je continu zorgt. Voordeel van 4 en ouder is ineens weer een vrije dag terug, alleen boodschappen kunnen doen!!!, maar wel allemaal verplichtingen erbij door bovenstaande activiteiten.
En de jongste moet dat altijd mee naar de oudste.

@martje wat heftig, lijkt me ook moeilijk. Maar je werkt er wel aan om verbetering te krijgen lees is. Heeft alleen tijd nodig.
En vakantie is dodelijk vermoeiend, ben nu nog aan hey bijkomen al ben ik afgelopen week alleen geweest.

@noor21 tuurlijk telt jouw situatie ook. Wat een groot leeftijdsverschil ook tussen de kinderen. De oudste al een soort van loslaten en de jongste heeft nog wel echt jouw hulp nodig.
Hoe lang ben je nu alleen?
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
23-08-2019 14:00
Hier precies hetzelfde. In het begin maakte ik me er vreselijk druk om.
Tot ik tot de conclusie kwam dat het me veel teveel negatieve energie koste en de kinderen later echt wel door zouden hebben hoe de vork in de steel zit.
Resultaat; oudste heeft sporadisch app contact en de jongste al ruim een jaar helemaal niet meer.
Ook ik heb keuzes gemaakt. Krijg bijvoorbeeld geen alimentatie, verschillende malen aangekaart maar de grootste razernijen tot gevolg van zijn kant. En dat slurpt zoveel energie dus ik ben er mee gestopt. Dan doe ik het wel zelf.
Mijn eigen gevoel/energielevel is belangrijker dan het geld.
Alle reacties Link kopieren
@viva-000 lijkt me ook pittig hoor! Kan je wel contact hebben met je man als hij van huis is?

@Gatti succes met de laatste loodjes van het regelen. Wat kan je dan verlangen naar rust he.

En mensen die ik nu vergeet ook jullie van harte welkom!
Alle reacties Link kopieren
Granny ik maak me er ook niet meer heel druk om

Maar soms steekt het nog wel
Voor de buitenwereld lijkt hij heel betrokken (zijn ouders zijn net zo)
Maar hij weet al 4 jaar niet in welk lokaal ze op school zitten of die de leraar is
Op vakantie zijn ze one big familie (vriendin plus haar kind) maar dat oudste bij mij is doen ze net of dat niet zo is

Alimentatie is vaak te laat of niet volledig
Toch is het eigenlijk te gek voor woorden dat je nu maar afziet van alimentatie omdat ex dan razend wordt.

Ik herken het hoor, mijn ex riep dat dan ook constant tegen de kinderen, dat ik een geldwolf was enzo. Heel naar.

Het is ook gewoon niet eerlijk, kinderen zijn ook van hem, jij hebt alle zorg al en dan draagt hij financieel ook nog niets bij.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook alleenstaande ouder, zoon van 18, partner tijdens zwangerschap overleden. Ik ben benieuwd naar ervaringen in het financiële deel waarin er geen KGB en KB meer is vanwege leeftijd en hoe dat financieel is opgevangen? Ik werk al ft nl., geen toeslagen verder of recht op 'potjes' en/of kwijtschelding en ik merk het gat ondertussen enorm. Zoon draagt bij alleen dan nog vind ik het lastig op te vangen op het moment. Dan te bedenken dat ik tot aan zijn 21e nog wel financiëel verantwoordelijk voor hem ben. Hoe hebben andere alleenstaande ouders dit opgevangen?
iceteapeach wijzigde dit bericht op 23-08-2019 19:28
0.88% gewijzigd
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
iceteapeach schreef:
23-08-2019 19:22
Hier ook alleenstaande ouder, zoon van 18, partner tijdens zwangerschap overleden. Ik ben benieuwd naar ervaringen in het financiële deel waarin er geen KGB en KB meer is vanwege leeftijd en hoe dat financieel is opgevangen? Ik werk al ft nl. geen toeslagen verder of recht op 'potjes' en/of kwijtschelding en ik merk het gat ondertussen enorm. Zoon draagt bij maar dan nog vind ik het lastig op te vangen op het moment. Dan te bedenken dat ik tot aan zijn 21e nog wel financiëel verantwoordelijk voor hem ben. Hoe hebben andere alleenstaande ouders dit opgevangen?
Dit is het enige waar ik echt bang voor kan zijn.
Mijn oudste verdiend heel goed voor zijn leeftijd.
Vanaf het moment dat hij ging werken raakte ik mijn huurtoeslag kwijt.
Dit betaald hij nu aan mij en 50 euro per week kostgeld.
Ik vind het vreselijk dat het nodig is maar volgend jaar zomer wordt het nog erger. Dan gaat de kostendelersnorm in werking en zal hij (als hij dan nog geen huisje heeft gevonden) ruim 700 per maand moeten bijdragen.

In maart wordt mijn dochter 18 en ben ik dus de 300 kgb ook kwijt.

Het zal allemaal vast goed komen maar ik vind het doodeng
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
23-08-2019 19:28
Dit is het enige waar ik echt bang voor kan zijn.
Mijn oudste verdiend heel goed voor zijn leeftijd.
Vanaf het moment dat hij ging werken raakte ik mijn huurtoeslag kwijt.
Dit betaald hij nu aan mij en 50 euro per week kostgeld.
Ik vind het vreselijk dat het nodig is maar volgend jaar zomer wordt het nog erger. Dan gaat de kostendelersnorm in werking en zal hij (als hij dan nog geen huisje heeft gevonden) ruim 700 per maand moeten bijdragen.

In maart wordt mijn dochter 18 en ben ik dus de 300 kgb ook kwijt.

Het zal allemaal vast goed komen maar ik vind het doodeng

Ik zit er op het moment middenin en kan je vertellen dat ik het een paar maanden geleden nog op kon vangen maar nu niet meer. En dat komt o.a. door de jaarrekening gas/elektra en de jaarrekening afvalstoffenheffing, nog los gezien van bijdrage school etc.

Maarre, weet je zeker dat voor je kind de kostendelersnorm ingaat volgend jaar? Ik had een tijdje geleden daar ook op gegoogled en dacht gelezen te hebben dat dat pas gaat tellen als je kind 27 is en nog thuiswoont. Ik ga even opnieuw zoeken.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
iceteapeach schreef:
23-08-2019 19:39
Ik zit er op het moment middenin en kan je vertellen dat ik het een paar maanden geleden nog op kon vangen maar nu niet meer. En dat komt o.a. door de jaarrekening gas/elektra en de jaarrekening afvalstoffenheffing, nog los gezien van bijdrage school etc.

Maarre, weet je zeker dat voor je kind de kostendelersnorm ingaat volgend jaar? Ik had een tijdje geleden daar ook op gegoogled en dacht gelezen te hebben dat dat pas gaat tellen als je kind 27 is en nog thuiswoont. Ik ga even opnieuw zoeken.
Bijstand dus het is 21 helaas.
Hier ook een alleenstaande moeder van een dochter van 7. Niet bewust alleenstaande moeder, maar het doet er verder niet toe.
Wat jullie allemaal schrijven is voor mij ook zeer herkenbaar. De stress, 24/7 er alleen voor staan en het constant moeten rennen tussen huis, school, bso en werk.

Ik doe het al bijna 8 jaar alleen, en ik moet zeggen dat ik inmiddels aardig mijn draai heb gevonden. Ik heb een prima inkomen en al jaren een eigen koopwoning in een fijne buurt.

Alhoewel ik nu een gelukkig en fijn leven heb met dochter, zal ik de eerste tropen jaren nooit vergeten, het heeft er bij mij flink ingehaakt, ben een soort van getraumatiseerd daardoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet alleenstaand maar heb een vraag; zijn er ook vrouwen die echt een 50/50 co-ouderschap verdeling hebben als er wel een vader is? Het valt mij op dat de verdeling zo scheef is. Ik lees ergens 'zijn werk' als reden dat het niet kan. Of geen prettige communicatie/contact. Kun je 50/50 uberhaupt wel afdwingen als er geen zaken zijn die dit tegenwerken zoals afstand of een job waarbij je twee weken op/twee weken af werkt?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
ik ben al zolang weduwe dat ik niet eens meer weet hoe het was om een man te hebben.

2 kinderen, waren baby en peuter toen man overleed, nu bijna puber en puber.

we zijn een heel gelukkig gezin.
een relatie heb ik nooit gewild, maar nu mijn kinderen ouder worden denk ik, misschien ooit latten.

ik ben alleen maar gewend aan scharrels, die hier nooit thuis zijn geweest.
dus ik zal eerst een cursus moeten gaan doen om weer leren om te gaan met een partner..... :-D
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Zelf al 11 jaar alleen met dochter. Relatie met vader is prima en ze is er regelmatig na schooltijd (hij werkt enkel s'nachts), blijft er iedere donderdag slapen en om t weekend, vakanties overleggen we en kind kan er altijd terecht. Zelf heb ik inmiddels n nieuwe latrelatie en mijn vriend wil ook graag co-ouderschap, maar kreeg dit er niet door bij de mediator. Hij is 1 doordeweekse dag vrij (waarop hij nu zijn kind heeft) en kan opvang na school regelen voor andere dag/dagen. Helaas kan dit alleen met toestemming van de moeder en zij houdt al jaren haar poot stijf.....wel ziet hij zijn kind ieder weekend een avond+dag. Dus t ligt niet altijd aan de vader dat er geen gelijke verdeling is.
iceteapeach schreef:
23-08-2019 19:22
Hier ook alleenstaande ouder, zoon van 18, partner tijdens zwangerschap overleden. Ik ben benieuwd naar ervaringen in het financiële deel waarin er geen KGB en KB meer is vanwege leeftijd en hoe dat financieel is opgevangen? Ik werk al ft nl., geen toeslagen verder of recht op 'potjes' en/of kwijtschelding en ik merk het gat ondertussen enorm. Zoon draagt bij alleen dan nog vind ik het lastig op te vangen op het moment. Dan te bedenken dat ik tot aan zijn 21e nog wel financiëel verantwoordelijk voor hem ben. Hoe hebben andere alleenstaande ouders dit opgevangen?
Over dit probleem/financiële gat heb ik vaker gelezen op dit forum. Nou is dochter pas 7, dus ik heb nog even tijd om wat te sparen en extra af te lossen op de hypotheek, zodat mijn vastelasten laag zijn tegen de tijd dat ze 18 is.
Alle reacties Link kopieren
SweetFirefly schreef:
23-08-2019 20:14
Ik ben niet alleenstaand maar heb een vraag; zijn er ook vrouwen die echt een 50/50 co-ouderschap verdeling hebben als er wel een vader is? Het valt mij op dat de verdeling zo scheef is. Ik lees ergens 'zijn werk' als reden dat het niet kan. Of geen prettige communicatie/contact. Kun je 50/50 uberhaupt wel afdwingen als er geen zaken zijn die dit tegenwerken zoals afstand of een job waarbij je twee weken op/twee weken af werkt?
Mijn ex gaf gelijk al aan dat hij geen co ouderschap wilde.
Daar waren de kinderen heel blij mee aangezien hij gelijk bij zijn nieuwe vriendin en haar kind introk.
Het zal vast voor sommige kinderen goed werken maar persoonlijk lijkt het me vreselijk om tussen twee huizen heen en weer te reizen.
Wel twee huizen maar niet echt 1 thuis hebben lijkt me niets.
Als je co ouders vraagt of ze om de week van huis zouden willen wisselen zouden ze je voor gek verklaren maar van kinderen wordt het wel verwacht.
Ik vind co-ouderschap ook maar niks.
Het kind heeft, zoals Granny71 al zei, twee huizen, maar niet echt een thuis, het kind leeft uit de koffer.

Ik heb dan ook geen enkele omgangsregeling met de ex, mijn huis is ons thuis. Als ex haar wil zien, dan kan hij ten alle tijden langs komen of haar ophalen, hij heeft ook een sleutel van ons huis.
Alle reacties Link kopieren
Ik had het wel gewild, co-ouderschap. Ook deels uit egoïstische keuze, ik vind het heel moeilijk om vrijwel geen tijd voor mezelf te hebben, ik kan voor mijn gevoel niet een 'nieuw' leven opbouwen, ik zou bijvoorbeeld wel een relatie willen uiteindelijk en zie de moeilijkheid daar nu wel van in. Dit is wel iets waar ik mee worstel.

Ik ben ook niet bewust alleenstaand moeder, dit is niet wat ik voor ogen had.
Ben ook wel benieuwd hoe de moeders die bewust alleenstaand een kindje (of meer) hebben gekregen dat ervaren?

Daarnaast zou ik ook gewoon willen dat mijn zoons hun vader vaker zien. Al gaat de communicatie moeilijk en heb ik momenteel ook echt moeite met hem, ik slik heel bewust dingen en laat dus bijvoorbeeld de alimentatie zitten met als enig doel dat mijn kinderen zoveel mogelijk tijd kunnen doorbrengen met hun vader en dat die tijd ook rustig verloopt.
Zijn situatie is verre van ideaal nu...maar doet, mijn inziens, weinig moeite om die situatie te verbeteren. Maar vooralsnog gaan mijn kinderen met plezier naar hun vader en dat is mijn doel.
Alle reacties Link kopieren
Kumiko schreef:
23-08-2019 21:09
Ik vind co-ouderschap ook maar niks.
Het kind heeft, zoals Granny71 al zei, twee huizen, maar niet echt een thuis, het kind leeft uit de koffer.

Ik heb dan ook geen enkele omgangsregeling met de ex, mijn huis is ons thuis. Als ex haar wil zien, dan kan hij ten alle tijden langs komen of haar ophalen, hij heeft ook een sleutel van ons huis.
Heb je dat bewust zo vormgegeven?
Alle reacties Link kopieren
Soumis schreef:
23-08-2019 22:20
Ik had het wel gewild, co-ouderschap. Ook deels uit egoïstische keuze, ik vind het heel moeilijk om vrijwel geen tijd voor mezelf te hebben, ik kan voor mijn gevoel niet een 'nieuw' leven opbouwen, ik zou bijvoorbeeld wel een relatie willen uiteindelijk en zie de moeilijkheid daar nu wel van in. Dit is wel iets waar ik mee worstel.

Ik ben ook niet bewust alleenstaand moeder, dit is niet wat ik voor ogen had.
Ben ook wel benieuwd hoe de moeders die bewust alleenstaand een kindje (of meer) hebben gekregen dat ervaren?

Daarnaast zou ik ook gewoon willen dat mijn zoons hun vader vaker zien. Al gaat de communicatie moeilijk en heb ik momenteel ook echt moeite met hem, ik slik heel bewust dingen en laat dus bijvoorbeeld de alimentatie zitten met als enig doel dat mijn kinderen zoveel mogelijk tijd kunnen doorbrengen met hun vader en dat die tijd ook rustig verloopt.
Zijn situatie is verre van ideaal nu...maar doet, mijn inziens, weinig moeite om die situatie te verbeteren. Maar vooralsnog gaan mijn kinderen met plezier naar hun vader en dat is mijn doel.

waarom kun je geen leven opbouwen?
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
23-08-2019 22:22
waarom kun je geen leven opbouwen?
Is een gevoel. Ik kan mijn weg er nog niet zo in vinden, heeft misschien ook wel meer tijd nodig hoor.
Zit elke avond thuis, om weg te gaan moet ik oppas regelen (wat kan, maar ben daar ook terughoudend in, omdat ik al wekelijks 2 tot 3x mijn ouders inschakel).
Ik vind het moeilijk om iets constructiefs op te bouwen. Maar goed zoals ik al zei, misschien heeft het meer tijd nodig. Ben er ook nog niet over uit wat het nu precies is wat ik zoek...
Alle reacties Link kopieren
Soumis schreef:
23-08-2019 22:38
Is een gevoel. Ik kan mijn weg er nog niet zo in vinden, heeft misschien ook wel meer tijd nodig hoor.
Zit elke avond thuis, om weg te gaan moet ik oppas regelen (wat kan, maar ben daar ook terughoudend in, omdat ik al wekelijks 2 tot 3x mijn ouders inschakel).
Ik vind het moeilijk om iets constructiefs op te bouwen. Maar goed zoals ik al zei, misschien heeft het meer tijd nodig. Ben er ook nog niet over uit wat het nu precies is wat ik zoek...

ik heb kapitalen uitgegeven aan oppas, mijn familie woont niet in de buurt.

dus je bent nog maar kort alleen?

gescheiden mensen vind ik vaak erg ontevreden en klagerig.
vandaar dat ik ook absoluut geen gescheiden man met kinderen wil, het is mij teveel gezeur.

je hebt maar 1 leven, maak er wat van.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Wat Valentina zegt. Dit is dus exact waarom ik twijfelde om mee te schrijven. Het gezeur over alleen maar de ex en wel of geen co-ouderschap/omgangsregeling etc. Ja, het hoort erbij alleen laat dit topic niet alleen maar draaien om exen etc. Het zou mooi zijn om uit te wisselen over hoe je het rooit, hoe je het doet als je kind(eren) extra hulp nodig hebben, opvang, evt. uren werken, je vangnet, waar word je blij van, dat soort dingen. Vandaar dat ik het over een andere boeg gooide.

Over de term alleenstaande ouder houdt een ieder daar zijn/haar eigen mening over. Gevoelsmatig zeg ik zelf ook: partner onbekend of overleden = alleenstaand. Het eerste is vaak een bewuste keuze, het tweede meestal niet. Gescheiden valt voor mij niet onder alleenstaande ouder, 1 van de 2 heeft de bewuste keuze gemaakt om uit het ouderschap/gezinsdeel te stappen, hoe klote ook. Kinderen een aantal dagen bij de andere ouder verblijven vind ik ook al niet meer onder alleenstaand ouderschap vallen. Er ís nl. een andere ouder nog in leven/bekend en valt het ouderschap al enigszins te delen. Al wil de hork/horkin niet.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Sorry hoor, maar alleenstaand heb je in verschillende vormen.
Zoals ik al eerder heb gezegd, iedereen is hier welkom met welke achtergrond dan ook. Het is geen strijd om te bepalen wie wel of niet alleenstaand is. Al is er een expartner die enkele dagen per maand voor de kinderen zorgt, alsnog sta je dan 90٪ van de tijd er alleen voor. Net als dat de bewust alleenstaande en weduwen misschien wel een regeling hebben met opa en oma waar kind regelmatig logeert. Ga je dan ook zeggen dat diegene niet alleenstaand zijn?

Hoe je het went of keert, gescheiden en geen samenwerking kunnen hebben met een expartner brengt bepaalde problemen en frustraties met zich mee in de dagelijkse zorg.
En wat is zeuren? Het is gewoon delen wat als lastig wordt ervaren en daar kunnen dan ook tips in worden gevraagd. Het voelt nogal oordelend door te zeggen dat dat niet past hier.
Net als dat sommigen hier aangeven hoe ga ik dat straks doen zonder de toeslagen, kunnen degene die er voor hebben gezorgd een goed inkomen te hebben en misschien daarom wel nooit toeslagen krijgen ook als zeuren zien en denken dan had je het maar anders moeten aanpakken.

Ieders situatie is een gevolg van eigen keuzen en van andermans keuzes, het een is niet beter dan het ander.
En een ieder loopt toch tegen verschillende dingen aan, bij de een vind je wel herkenning en bij de ander niet. Maar daarom is de een niet minder welkom dan de ander.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven