Hoe behoud je ritme nu je kind thuis is? [i.s.m. Humankind]

25-03-2020 09:57 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe continueer je nu (bijna) het hele gezin thuis is, het dagelijkse ritme? Hoe zorg je ervoor dat je kind zijn of haar dagelijkse ritme behoudt, en met het avondeten ook echt het gevoel heeft dat de avond begint? Het is een vraag die veel mensen momenteel bezighoudt, nu veel van ons het grootste deel van de dag thuis zijn vanwege de maatregelen van het RIVM vanwege de uitbraak van het coronavirus.

Vandaag, op woensdag 25 maart tussen 10.00 uur en 17.00, kun je in dit topic je vragen stellen aan een ervaren pedagoog van kinderopvang- en ontwikkelingsorganisatie Humankind.

Stel haar nu je vraag of deel je ervaringen met andere leden van het VIVA-forum.

Vriendelijke groet,

Moderatorteam VIVA, Community Manager VIVA en kennispartner Humankind
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Alle reacties Link kopieren
rosemary89 schreef:
25-03-2020 13:18
Hoe kan ik mijn zoontje thuis wat meer uitdagen? Normaal gesproken zit doordeweeks hij op school en de bso waar hij projectjes en opdrachtjes krijgt, en doen wij - daarbuiten - vooral leuk dingen samen. Moet ik dat gat opvangen en zo ja, hoe?
Hoi,
Afhankelijk van de leeftijd van je zoon neem ik aan dat school activiteiten heeft verzorgd vooruitdaging op dat vlak.

Wat betreft activiteiten die eerder op de BSO gedaan werden kun je vanaf morgen eens op onze website (www.humankind.nl) of Facebooksite kijken voor het aanbod aan activiteiten om thuis te doen. Wellicht heeft de BSO van je zoon ook een Facebooksite? Ik weet dat veel van onze locaties via Facebook allerlei activiteiten laten zien. Het is een manier die onze pedagogisch medewerkers gebruiken om het contact met de kinderen enigszins te behouden. :high5:

Succes.
Hartelijke groet,
Floor, pedagoog Humankind
Stel je vraag over de ontwikkeling en opvang van je kind
Als je op vakantie bent of vakantie hebt hou je toch ook geen schoolse zaken in stand om een ritme te creëren? Net asl dat je rituelen dan wel vast houdt.
Beetje rust en ruimte lijkt me juist wenselijk (en dat is wat anders dan laissez faire).
Alle reacties Link kopieren
LilyFaye schreef:
25-03-2020 14:39
Als je op vakantie bent of vakantie hebt hou je toch ook geen schoolse zaken in stand om een ritme te creëren? Net asl dat je rituelen dan wel vast houdt.
Beetje rust en ruimte lijkt me juist wenselijk (en dat is wat anders dan laissez faire).
Hi,
Het klopt dat je in vakantie periodes meestal geen schoolse zaken in stand houdt om een ritme te creëren. Maar als die structuur wegvalt zie je dat veel kinderen tijd nodig hebben om te wennen aan het feit dat alles ander is.
De situatie waarin we nu zitten is een andere dan vakantie; het werk en de school gaat zoveel mogelijk door. Juist het (afhankelijk van kind en gezinssituatie enigszins of zo veel mogelijk) voortzetten van dat ritme geeft houvast. Ook omdat we niet weten wanneer het weer 'gewoon' wordt.
En rust en ruimte is natuurlijk helemaal prima. Maar voor sommige kinderen is (te) veel ruimte verwarrend.

Succes maar weer.
Hartelijke groet,
Floor, pedagoog Humankind
Stel je vraag over de ontwikkeling en opvang van je kind
PedagoogHumankind schreef:
25-03-2020 14:49
Hi,
Het klopt dat je in vakantie periodes meestal geen schoolse zaken in stand houdt om een ritme te creëren. Maar als die structuur wegvalt zie je dat veel kinderen tijd nodig hebben om te wennen aan het feit dat alles ander is.
De situatie waarin we nu zitten is een andere dan vakantie; het werk en de school gaat zoveel mogelijk door. Juist het (afhankelijk van kind en gezinssituatie enigszins of zo veel mogelijk) voortzetten van dat ritme geeft houvast. Ook omdat we niet weten wanneer het weer 'gewoon' wordt.
En rust en ruimte is natuurlijk helemaal prima. Maar voor sommige kinderen is (te) veel ruimte verwarrend.

Succes maar weer.
Hartelijke groet,
Floor, pedagoog Humankind
Dus 6.30 opstaan 7.30 ontbijt 8.30 school 10.00 fruitje+buiten spelen 12.15 lunch+buiten spelen 13.00 schoolwerk 15.00 thee 17.30 eten 19.90 naar bed.

Kijken wat binnen je gezin en bij je kind past lijkt me wenselijk. Een ritme hoeft niet per definitie een schoolritme te zijn namelijk.

Elke dan om 10.00 opstaan en om 17.00 schoolwerk is ook ritme.
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
25-03-2020 13:35
Hier een 16 jarige die al niet lekker in haar vel zat voordat de Corona crisis uitbrak.
Ze hangt nu (bij voorkeur in bed) voor de laptop als ze online les heeft. Ze werkt nauwelijks of niet voor school en is verder ook tot weinig te bewegen.
Ik probeer het zo veel mogelijk te negeren, maar ik word blij vlagen bloed chagrijnig van dat constante gehang, een grote mond als je maar iets durft te vragen en de algehele lethargie die ze uitstraalt.

Ik verwacht overigens geen oplossing, maar wat tips voor mezelf zouden welkom zijn :)
Hoi,
Tja, geen makkelijke situatie als ze al niet lekker in haar vel zat.
Ik kan mij voorstellen dat je er af en toe moedeloos van wordt. Ik las in een andere reactie dat ze wel een taart met je wilde bakken. Mooi dat je daar direct op in gegaan bent. Fijn dat jullie dan wel positief contact hebben.
Kan ze over haar gevoelens praten? Of valt dat onder de categorie waar ze een grote mond op geeft? Misschien kan ze je vertellen wat ze nodig heeft? Vervolgens is het nog de vraag of jij daar aan kunt voldoen, maar dan heb je wel een uitgangspunt waar je je samen over kunt buigen.
Zou willen dat ik een oplossing voor je had.....
Je vraagt tips voor jezelf, wellicht helpt het door niet te veel van haar te verwachten in deze situatie? Alleen dat ze zich houdt aan de basisregels? Heb je momenten voor jezelf? Dat jij even alleen aan jezelf kunt denken? Even je ei kwijt kunt bij een vriend(in)? zodat je daarna weer even opgeladen bent en het weer positief kunt benaderen?
En wellicht het aller moeilijkste: je niet irriteren aan haar houding maar deze te accepteren als een tijdelijke, bij deze situatie passende houding van je dochter.

Succes.
Hartelijke groet,
Floor, pedagoog Humankind
Stel je vraag over de ontwikkeling en opvang van je kind
Alle reacties Link kopieren
juffert22 schreef:
25-03-2020 10:44
Ik heb een baby van 6,5 maand en werk nu samen met man thuis. Man heeft een managementfunctie dus zit voornamelijk de hele dag in calls; ik werk in een marketingfunctie (3 dagen). Aangezien onze baby erg onrustig is snachts slaap ik extreem slecht en gedurende de dag neem ik de zorg op mij voor de kleine. Ze slaapt overdag ongeveer 3x 45min. Er wordt van mij verwacht dat ik werk(zaamheden uitvoer), maar ik kan echt nergens de tijd/rust/motivatie vinden om überhaupt een paar uur te kunnen werken. Ook kan ze niet naar opa en oma (want: verkouden/hoesterig). Hoe doen anderen dit?
Hoi,
Je voornaamste vraag is hoe anderen dit doen en ik zie dat daar een aantal reacties op gekomen zijn. Ik hoop dat je daar wat aan hebt.
Ik reageer op je opmerking dat jullie baby erg onrustig is 's nachts. Gebroken nachten zijn sowieso al vermoeiend voor ouders laat staan in deze situatie.
Heeft ze altijd al onrustige nachten gehad of is er een aanwijsbare reden dat dit nu speelt? Misschien haar verkoudheid?
Soms weet je niet waar het aan ligt en is het naast deze zoektocht een uitdaging om zelf voldoende rust te kunnen pakken.
Je eigen onrust (door oververmoeidheid) kan ook zijn weerslag op je baby hebben. Probeer een manier te vinden (samen met je man) waarbij jij wat slaap kunt inhalen. Probleem met je kindje is dan nog niet opgelost maar jij hebt weer wat meer energie om er voor haar te zijn.

Succes.
Hartelijke groet,
Floor, pedagoog Humankind
Stel je vraag over de ontwikkeling en opvang van je kind
Alle reacties Link kopieren
Ritme is vaak de eettijden en andere simpele rituelen merk ik.
In het begin zat ik heel moeilijk te doen om allerlei structuur aan te beengen en het weekbord te gebruiken met pictogrammen.

Het valt me juist op dat dat helemaal niet nodig blijkt, terwijl ik best gevoelige kinderen heb, leeftijd baby, peuter, kleuter.

We staan sowieso altijd op dezelfde tijd op, ontbijten, lunchen en avondeten altijd, en aan tafel. En na het avondeten gaat het precies hetzelfde als op een normale dag. Even spelen, badkamer, verhaaltje, slapen. Niets andes dan normaal.

Verder doe ik niks bijzonders en zet ze vaak achter de Ipad, en eerlijk: zolang ze tevreden zijn geloof ik het wel.
Alle reacties Link kopieren
LilyFaye schreef:
25-03-2020 14:39
Als je op vakantie bent of vakantie hebt hou je toch ook geen schoolse zaken in stand om een ritme te creëren? Net asl dat je rituelen dan wel vast houdt.
Beetje rust en ruimte lijkt me juist wenselijk (en dat is wat anders dan laissez faire).

Mijn ervaring dus ook tot nu toe. van schooltje/kinderopvang spelen werden iedereen juist onrustig hier. Kan best zijn dat dat aan de leeftijden ligt hoor.
Alle reacties Link kopieren
Tot slot.

Nu het 17.00 uur is en het topic gaat sluiten, wil ik jullie bedanken voor de vragen en reacties.
Het is een bizarre tijd die veel van ouders vraagt. Je probeert alle ballen in de lucht te houden en dat is soms best moeilijk...

Ik wens jullie succes in alle uitdagingen die (nog) op je pad komen, maar vooral veel gezondheid!

Hartelijke groet,
Floor, pedagoog Humankind :bye:

PS Voor inspiratie mbt activiteiten die je thuis kunt ondernemen met je kind(eren) verwijs ik graag naar onze website (www.humankind.nl) of onze facebooksite.
Stel je vraag over de ontwikkeling en opvang van je kind
Bedankt voor al je adviezen Floor. Gaat ons zeker helpen hoor! Ga in gezondheid zal ik maar zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Dit topic wordt gesloten. Hartelijk dank voor jullie vragen en opmerkingen, we hopen dat jullie iets aan het advies van de pedagoog hebben gehad.

Vriendelijke groet,
Moderatorteam Viva Forum
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven