Hoe ga ik om met de gebroken nachten

20-04-2019 07:22 81 berichten
Hi allemaal,

Na wederom een gebroken nacht, is mijn batterij weer onvoldoende opgeladen. Ik zit op een breekpunt, ik ben zo ontzettend moe.

Hoe ga ik hier mee om?
Ik heb niet de illusie dat ik mijn kinderen beter kan laten slapen, maar wel de behoefte aan meer nachtrust. Dus ik ben op zoek naar wat ik kan doen. Kijk even met mij mee.

Achtergrond:
Oudste is 6 jaar, sliep snel door, maar sinds de eczeem ontplofte was het dagelijks iedere nacht uren op om haar in slaap te krijgen. Dat is nu goed, maar tegen die tijd diende nr 2 zich aan.
Middelste is 3 jaar, sliep na een half jaar door maar was altijd rond 5 uur echt wakker. Gelukkig vlak voor de jongste kwam, ging hij langer slapen.
Jongste is 2 jaar, slaapt al 2 jaar niet door. De nachten dat hij aan een ruk sliep zijn op 1 hand te tellen. Hij gaat prima slapen, maar in de nacht komt hij zeker 2x. De eerste keer gaat een van ons bij hem liggen (groot bed), zodat hij weer rustig ligt. De tweede keer strompelen we meestal totaal vermoeid de trap af en pakken hem bij ons. Soms is dit al om 4 uur, soms pas om half 6.

Man en ik wisselen de nachten af, soms doet hij alles, soms ik, maar vaak gaan we er allebei uit (omstebeurt).

Ik lig geregeld om 10 uur op bed, maar ben zo ontzettend moe.
Eerder naar bed lijkt geen optie. Ik ben namelijk bezig met een studie en heb de avonden ook nodig om te studeren. In de weekenden slaap ik 1 dag uit, en soms ga ik overdag nog even liggen, maar aangezien de oudste 2 niet meer slapen, probeer ik dat niet te vaak te doen.

Help, wie heeft een idee waardoor ik minder moe ben.
Alle reacties Link kopieren
Je weet de 'oplossing' wel, maar je hebt em onmogelijk gemaakt.

Toch eerder naar bed, dat is namelijk het enige moment dat ze allemaal slapen.
En die studie, tja, die moet dan maar iets langzamer.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Je hebt ook wel veel hooi op je vork zeg! Drie jonge kinderen en een studie, geen wonder dat je moe bent!
Werk je ook nog ernaast?
Gaan de kinderen naar een dagverblijf of gastouder? Misschien tijdelijk een dag extra, dan heb je die dag tijd om bij te slapen en te studeren.
En idd, tóch proberen om in elk geval een aantal keer per week vroeg erin te gaan.
Sterkte hoor, mijn jongste van 2 slaapt ook als een krant en dat breekt je echt op he.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij wil jullie jongste alleen maar aandacht. Het kind is 2 jaar, die kun je best wel een paar nachten negeren. Je moet daarin doorzetten, gewoon instellen dat het een paar nachten echt helemaal los gaat en daarna kun je eindelijk weer normaal slapen.
Mijn ervaring met 2 kinderen is dat het maar 1 nacht nodig is en daarna hoor je ze nooit meer snachts.
Alle reacties Link kopieren
Kinderen af en toe uit logeren doen bij opa en oma of jou broers/zus. Al is het maar 1 of 2 nachtjes.

Kun je bv 1x in de 3 weken bij slapen.
Alle reacties Link kopieren
De kinderen sliepen bij ons in bed, want dan sliepen ze tenminste door. En áls ze wakker werden hoefden we er in ieder geval niet uit. Oh, en we gingen (en gaan) om 20u allemaal naar bed. Sterkte.
Solomio, langer over doen zou voor mij niet zo'n probleem zijn, maar het is een traject dat binnen 2 jaar afgerond moet zijn. Als ik dus nog minder ga doen, weet ik niet of ik dat ga redden.

Lievejetje, klopt het is een pittige periode, maar die studie zorgt wel dat ik straks kan doen wat ik heel graag wil.
Ik werk 3 dagen (1 vaak maar tot half 2/2 uur, maar soms tot 5). Om de week ga ik 1 dag naar school. De kinderen zijn al 3 of 4 dagen bij de opvang (dinsdag en woensdag wat korter wel). Nog een dag zou voor hen wel erg veel zijn. Ik heb wel in de meivakantie vrij en voor de kids 2 dagen gevraagd.
Het is inderdaad slopend. Hoe doen jullie het?
k.middleton schreef:
20-04-2019 07:34
Volgens mij wil jullie jongste alleen maar aandacht. Het kind is 2 jaar, die kun je best wel een paar nachten negeren. Je moet daarin doorzetten, gewoon instellen dat het een paar nachten echt helemaal los gaat en daarna kun je eindelijk weer normaal slapen.
Mijn ervaring met 2 kinderen is dat het maar 1 nacht nodig is en daarna hoor je ze nooit meer snachts.
:facepalm:
De gebroken nachten/altijd vroeg wakker is zijn herkenbaar (maar hier wel een van de redenen dat er waarschijnlijk geen derde komt).
Ook hier dus met regelmaat om 21:00 of soms nog eerder naar bed. Na de lunch mogen de kinderen die thuis zijn vaak even een filmpje kijken, dan ga ik ook op de bank liggen.
Zou het een optie zijn dat jullie om en om bij de jongste slapen, of als jullie een kamer over hebben dat jullie af en toe apart slapen en zo om en om een ononderbroken nacht kunnen maken?/

Het klinkt mij ook alsof je erg veel hooi op je vork hebt. Het gaat hier gelukkig inmiddels wat beter maar in de periodes van zo weinig slaap stonden sommige andere activiteiten wel even op een laag pitje. Nu we weer wat meer slapen komt daar weer meer ruimte voor, al stap ik nog steeds zelden echt uitgerust uit bed.

Edit: kan je man niet tijdelijk wat minder gaan werken zodat jij overdag tijd hebt om te studeren?
Of opa’s/oma’s/vrienden die regelmatig een middagje (bij jullie thuis) op kunnen passen?
anoniem_63f722deac731 wijzigde dit bericht op 20-04-2019 07:43
10.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
sleutelhuis schreef:
20-04-2019 07:38
Solomio, langer over doen zou voor mij niet zo'n probleem zijn, maar het is een traject dat binnen 2 jaar afgerond moet zijn. Als ik dus nog minder ga doen, weet ik niet of ik dat ga redden.

Lievejetje, klopt het is een pittige periode, maar die studie zorgt wel dat ik straks kan doen wat ik heel graag wil.
Ik werk 3 dagen (1 vaak maar tot half 2/2 uur, maar soms tot 5). Om de week ga ik 1 dag naar school. De kinderen zijn al 3 of 4 dagen bij de opvang (dinsdag en woensdag wat korter wel). Nog een dag zou voor hen wel erg veel zijn. Ik heb wel in de meivakantie vrij en voor de kids 2 dagen gevraagd.
Het is inderdaad slopend. Hoe doen jullie het?
Behalve proberen zoveel mogelijk af te wisselen ( mijn man werkt veel nachten dus meestal ben ik de sjaak) probeer ik mezelf voor te houden dat het op een dag echt beter gaat worden. Ik ben bang dat mijn wallen chronisch zijn en uitgeslapen, hoe voelt dat ook alweer?
Af en toe ga ik ook echt voor 9 uur naar bed, dat scheelt wel. Ik doe de dagen dat ik thuis ben met jongste het middagdutje weleens mee, maar dat is bij jou geen optie. En soms neem ik hem in bed, daar slaapt hij beter.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zeg je dat je niet de illusie hebt dat je je kinderen beter kunt laten slapen? Heb je al eens een slaapcoach gevraagd mee te kijken? Zelf nog geen ervaring mee, maar ik hoor goede verhalen.

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
1-Aapje schreef:
20-04-2019 07:39
:facepalm:
Ik heb lekker geslapen vannacht, en jij?
Of ben je net zo constructief als je reactie :applause:
Ik zie tijdens het typen nog meer reacties.

Middelton, dat hebben we echt al wel geprobeerd. Alleen dan gaat hij zo hard huilen dat de andere 2 er wakker van worden. En als dat 1 nacht zou zijn, dan was dat zo. Maar helaas... niet iets wat wij willen doorzetten, omdat we dan de andere 2 in slaapproblemen brengen.

Gele suikerspin, dat doen we ook al wel eens, alleen vinden beide opa's en oma's 3 kinderen wat veel. En zij hebben ook best volle agenda's. De keren dat ze tegelijk kunnen zijn sporadisch.

Pandax, dat is wat we nu dus na de 2x maar doen, maar met kids in bed lig ik zo naar. Ze hebben namelijk alle 3 de neiging op me te gaan liggen. Slapen is dan ook niet echt haalbaar.

Thx wel allemaal voor de ideeën. Het lijkt of ik de ze afkets, maar ik denk wel dat ik dan toch maar probeer om overdag wat extra studie op te pakken, zodat ik in de avonden toch wat eerder naar bed kan. En de opa's en oma's nog eens lief aan ga kijken. Uitzicht op een goede nacht kan ook al helpen.
Alle reacties Link kopieren
Er lag een matras naast het bed van zoon, daar ging 1 van ons liggen slapen als hij wakker werd. Meestal werd hij dan niet nogmaals wakker. En toen hij wat ouder werd namen we hem mee naar ons bed. En met 3 mocht hij zelf naar ons bed komen. Dan sliepen wij in ieder geval sneller weer in. En ik ging ook regelmatig om 21 uur naar bed, maar ik had geen studie naast mijn werk.
Oh en als een kind bij ons in bed komt verplaatst altijd een van ons naar het bed van dat kind. Dan heb je in ieder geval genoeg ruimte.
Alle reacties Link kopieren
Ja was er maar een simpele oplossing. Het is echt een kwestie van uitzitten en het toch zo dragelijk mogelijk maken. Vermoeidheid is gewoon echt heel naar.
Pandax schreef:
20-04-2019 07:36
De kinderen sliepen bij ons in bed, want dan sliepen ze tenminste door. En áls ze wakker werden hoefden we er in ieder geval niet uit. Oh, en we gingen (en gaan) om 20u allemaal naar bed. Sterkte.
Dit. Bij ons was dat het enige wat werkte. Sommige kinderen slapen gewoon niet graag alleen. Niks mis mee, vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Dus je staat regelmatig ontzettend vroeg op omdat je jongste uitgeslapen is? Ik zou zeggen parkeer hem voor een DVD of zo en ga dan studeren, en ga 's avonds lekker vroeg naar bed.
Slaapcoach kunnen we ook eens naar kijken ja. Hoe werkt dat dan?

Doorschuiven, ben ik nog veel de klos geloof ik. Mijn man moet er altijd om 5 uur/half 6 uit. Maar als er meer dan 1 bij komt is dat ook zeker een goed idee. Want dat lukt nu echt niet.

Man minder werken, dat wil hij ook wel maar sommige taken kan hij nu als enige uitvoeren. Zijn collega kan de basis wel, maar niet genoeg om structureel dat werk over te nemen. Maar daar zijn ze naar toe aan het werken, zodat beide mannen een 4 daagse werkweek kunnen werken.

Niet alleen slapen is ook geen ramp, maar dan wel zo dat ik ook kan slapen 😉
nimbus schreef:
20-04-2019 07:52
Dus je staat regelmatig ontzettend vroeg op omdat je jongste uitgeslapen is? Ik zou zeggen parkeer hem voor een DVD of zo en ga dan studeren, en ga 's avonds lekker vroeg naar bed.
Dat is iets waar ik nog niet aan gedacht heb, ik vind mezelf meestal erg zielig als ik er zo vroeg uit moet 😉, ben echt meer een avondmens. Maar met even mijn mindset keren zou dit wel eens heel goed kunnen uitpakken. Op de laptop is te aantrekkelijk voor de kleine man. Maar met boek en schrift lezen en aantekeningen maken kan zeker terwijl hij speelt.
Alle reacties Link kopieren
Als ik het goed begrijp is momenteel alleen de jongste het 'probleem'? Als je alleen hem al 1x in de zoveel weken bij een opa of oma kan laten logeren is dat ook voor hen iets behapbaarder dan gelijk 3 kinderen. Toch?
Hoe slaapt hij trouwens als hij uit logeren is?
Mijn ervaring tijdens de periode van dochter dat ze 's nachts meermaals wakker werd, is dat ze dat elders dus niet deed en rustig de nacht door sliep :facepalm:

Uiteindelijk hebben waren we de gebroken nachten zo zat dat we haar gewoon hebben laten huilen. Was 1 nacht drama, 2e nacht was ze nog 1x wakker en daarna heeft ze altijd door geslapen. Nu kun je inmiddels een kanon afschieten en nog wordt ze daar niet wakker van..
Ik snap dat dit met 2 andere kinderen in huis niet ideaal is, maar dan zou je hen uit logeren kunnen doen zodat zij er geen last van hebben
Alle reacties Link kopieren
Hier ook al 5 jaar gebroken nachten. Met twee kinderen is het ook drukker. Met 1 kind gingen we soms nog wel even tukken als hij sliep overdag, maar met 2 gaat dat niet meer. ‘Snachts 2 keer zo vaak eruit, laat staan met 3 kinderen.

Ik lig doordeweeks vaak al om 20 uur in bed, omdat ze voor 00 uur nog niet spoken.
Om dat te doen lulu, zouden ze dus meerdere nachten uit logeren moeten, daar vind ik ze toch echt nog wat te klein voor en dat vinden de opa's en oma's een te grote belasting.

Die kleine gaat al het meest logeren, en dan zijn de andere 2 dus jaloers. Want zij willen ook erg graag. Dus we proberen dat zeker, maar wel met de belangen van de andere 2 ook in ogenschouw te nemen.

Fijn dat je met me mee denkt.
stokske schreef:
20-04-2019 08:18
Hier ook al 5 jaar gebroken nachten. Met twee kinderen is het ook drukker. Met 1 kind gingen we soms nog wel even tukken als hij sliep overdag, maar met 2 gaat dat niet meer. ‘Snachts 2 keer zo vaak eruit, laat staan met 3 kinderen.

Ik lig doordeweeks vaak al om 20 uur in bed, omdat ze voor 00 uur nog niet spoken.
Hoe trekt je relatie dit? Want met de tip van de studie van net, zou dit zeker fijn zijn. In ieder geval voor een aantal nachten, maar hoe komen jullie nog aan elkaar toe?
Solomio schreef:
20-04-2019 07:27
Je weet de 'oplossing' wel, maar je hebt em onmogelijk gemaakt.

Toch eerder naar bed, dat is namelijk het enige moment dat ze allemaal slapen.
En die studie, tja, die moet dan maar iets langzamer.

Inderdaad. Dit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven