Hoe gaan jullie om met schermtijd?
maandag 26 januari 2026 om 16:38
Onze jongste (8) is sinds een paar maanden steeds meer in de ban van de tablet. Eerder werd het wel eens gepakt voor een spelletje, maar was het gebruik wel in balans omdat er ook veel met andere dingen werd gespeeld (lego, boeken, buiten). Deze winter is het schermgebruik er in geslopen en kind lijkt nu onverzadigbaar. Wil nergens anders meer mee spelen.
We hebben regels voor schermtijd (voor beide kinderen). Maar het is nu elke dag strijd, vooral in het weekend. En echt met gillen, slaan, schreeuwen. Als we even niet opletten is de tablet stiekem gepakt.
Ik herken het niet van onze oudste, die was ook wel eens gefrustreerd als de tijd op was, maar die werd er niet zo boos van. Hoe gaan anderen hiermee om?
We hebben regels voor schermtijd (voor beide kinderen). Maar het is nu elke dag strijd, vooral in het weekend. En echt met gillen, slaan, schreeuwen. Als we even niet opletten is de tablet stiekem gepakt.
Ik herken het niet van onze oudste, die was ook wel eens gefrustreerd als de tijd op was, maar die werd er niet zo boos van. Hoe gaan anderen hiermee om?
maandag 26 januari 2026 om 16:51
Bij ons mogen ze doordeweeks van 17:00-17:30. Als ik nog niet klaar ben met koken mogen ze wel iets langer. Op zondag mogen ze ook een uurtje in de ochtend.
Vakanties laten we iets meer los.
Maar als ze moeilijk doen, als het bijvoorbeeld 17.30 is, en ze doen het niet uit als wij het zeggen, mogen ze de volgende dag niet.
Misschien in het begin krijg je gezeur, maar ik denk als je duidelijk bent en ze dan echt de volgende dag niet op het scherm laten... weten ze dat voor de volgende keer!
Vakanties laten we iets meer los.
Maar als ze moeilijk doen, als het bijvoorbeeld 17.30 is, en ze doen het niet uit als wij het zeggen, mogen ze de volgende dag niet.
Misschien in het begin krijg je gezeur, maar ik denk als je duidelijk bent en ze dan echt de volgende dag niet op het scherm laten... weten ze dat voor de volgende keer!
maandag 26 januari 2026 om 17:07
Bij ons helpt het om vlak voordat de tv uitgaat dit te melden. En ik let ook wel op wanneer een filmpje afgelopen is, omdat het moeilijker is om midden in een verhaal te stoppen. Tablet doen we weinig.
Dit heeft soms nog wel gedoe hoor. Daarom willen wij liever niet dat vlak voor het avondeten tv kijken, dan komen ze moeilijk aan tafel. Maar ja, soms komt dat zo uit.
Dit heeft soms nog wel gedoe hoor. Daarom willen wij liever niet dat vlak voor het avondeten tv kijken, dan komen ze moeilijk aan tafel. Maar ja, soms komt dat zo uit.
maandag 26 januari 2026 om 17:08
Dit is mijn grootste opvoeduitdaging!
Jongste van 8 is gewoon opvoedbaar, heus wel strijd en soms stiekem, maar de algemene opvoed tips en heldere afspraken volstaan. speelt ook veel buiten en heeft veel sociale contacten. Kan ook uitzichzelf scherm uitzetten en weer lekker met de lego spelen.
De oudste is, eh, verschrikkelijk. En hij snápt het wel, maar hij heeft het zo moeilijk met de regels en de beperkingen dat dit een extreme strijd en emotieregulatie uitdaging is dat ik soms ook niet meer weet wat nou goed is. Maar goed, mijn oudste is om allerlei redenen een speciaaltje. Dus ik zoek ook tips, maar heb ze helaas niet.
Jongste van 8 is gewoon opvoedbaar, heus wel strijd en soms stiekem, maar de algemene opvoed tips en heldere afspraken volstaan. speelt ook veel buiten en heeft veel sociale contacten. Kan ook uitzichzelf scherm uitzetten en weer lekker met de lego spelen.
De oudste is, eh, verschrikkelijk. En hij snápt het wel, maar hij heeft het zo moeilijk met de regels en de beperkingen dat dit een extreme strijd en emotieregulatie uitdaging is dat ik soms ook niet meer weet wat nou goed is. Maar goed, mijn oudste is om allerlei redenen een speciaaltje. Dus ik zoek ook tips, maar heb ze helaas niet.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
maandag 26 januari 2026 om 18:06
Mee eens. Maarrrr.
Maar bij een van mijn kinderen zorgt het vermaken met scherm voor negatieve effecten: gaat ten koste van andere dingen die ook belangrijk zijn. Zoals af en toe nog eens buiten komen en extra grote emotionele buien bij de overgang van het een naar het ander: naar school gaan of komen eten of 's avonds in slaap komen. Ik doe hem op langere termijn dus een plezier om het te beperken "voor zijn eigen bestwil", maar geen van de grenzen lijden tot acceptatie- dus we hebben strijd.
Wat wel lukt is variatie in schermgebruik aanbieden. Dus soms een lange film, soms gamen, soms met chatgpt klooien of programmeren. Hij ontwikkelt zich als een malle, heeft onze wifi gehackt, de website van zijn vader platgelegd en alle via de divice opgelegde beperkingen weten uit te schakelen.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
maandag 26 januari 2026 om 18:12
maandag 26 januari 2026 om 18:18
Hier ook geen schermtijden hoor. Bij dochter waren schermen sowieso geen issue, die ging liever ergens buiten hangen met haar vrienden (waar dan ook weer van allerlei commentaar op werd geleverd door Bewuste Ouders) en zoon zat op een regioanle (V)SO school dus die had geen vrienden in de buurt, en voor hem was het juist heel fijn dat ie zijn contacten in ieder geval online kon onderhouden.
Graftak!
maandag 26 januari 2026 om 18:50
Door de jaren heen verschillende regels gehad afhankelijk van de situatie.
Als een kind er zelf heel relaxed mee omgaat en het makkelijk weg kan leggen dan zijn regels natuurlijk minder nodig.
Mijn oudste twee kinderen (middelbare school) hebben we eigenlijk geen vaste regels voor maar zijn regulieren het zelf ook prima. Natuurlijk gamen ze wel eens langer dan ik zou willen maar ze hebben ook voldoende andere activiteiten en hebben er verder ook geen obsessie meer.
De jongste twee is een ander verhaal. Beiden hebben er op hun eigen manier wat meer moeite mee. Dus daar hebben we wel regels voor.
Een poos hadden we de regel: doordeweeks geen schermen en in het weekend 2 uur per dag. Dat werkte heel goed vanwege de duidelijkheid.
Sinds kort is de regel dat doordeweeks in het uur voor het eten mag de tv of een scherm aan en in het weekend 2 uur per dag op een scherm. Ik vind dit minder ideaal want meer ruimte voor gezeur maar ik wil het experiment wel aan. De hoop is natuurlijk dat ze uiteindelijk beter leren zelf reguleren.
Wat ik ook wel belangrijk vind is wat ze precies op dat scherm doen. Als ze gamen, programmeren of tekenen vind ik dat weer wat anders dan TV kijken. En TV kijken vind ik ook al weer heel wat anders dan eindeloos youtube videos/tiktoks kijken. Daar ben ik sowieso veel strenger op.
De jongste twee hebben geen telefoon (uiteraard.) Ze hebben wel toegang tot een tv , een pc en een Nintendo Switch. Met die schermen zijn er minder problemen. Daarnaast hebben we een (gedeelde) tablet. Dat laatste is waar het vaakst gezeur over is.
Als een kind er zelf heel relaxed mee omgaat en het makkelijk weg kan leggen dan zijn regels natuurlijk minder nodig.
Mijn oudste twee kinderen (middelbare school) hebben we eigenlijk geen vaste regels voor maar zijn regulieren het zelf ook prima. Natuurlijk gamen ze wel eens langer dan ik zou willen maar ze hebben ook voldoende andere activiteiten en hebben er verder ook geen obsessie meer.
De jongste twee is een ander verhaal. Beiden hebben er op hun eigen manier wat meer moeite mee. Dus daar hebben we wel regels voor.
Een poos hadden we de regel: doordeweeks geen schermen en in het weekend 2 uur per dag. Dat werkte heel goed vanwege de duidelijkheid.
Sinds kort is de regel dat doordeweeks in het uur voor het eten mag de tv of een scherm aan en in het weekend 2 uur per dag op een scherm. Ik vind dit minder ideaal want meer ruimte voor gezeur maar ik wil het experiment wel aan. De hoop is natuurlijk dat ze uiteindelijk beter leren zelf reguleren.
Wat ik ook wel belangrijk vind is wat ze precies op dat scherm doen. Als ze gamen, programmeren of tekenen vind ik dat weer wat anders dan TV kijken. En TV kijken vind ik ook al weer heel wat anders dan eindeloos youtube videos/tiktoks kijken. Daar ben ik sowieso veel strenger op.
De jongste twee hebben geen telefoon (uiteraard.) Ze hebben wel toegang tot een tv , een pc en een Nintendo Switch. Met die schermen zijn er minder problemen. Daarnaast hebben we een (gedeelde) tablet. Dat laatste is waar het vaakst gezeur over is.
maandag 26 januari 2026 om 18:51
maandag 26 januari 2026 om 18:52
Ja precies. Ik deed ook wel eens mee, en dat was altijd aanleiding tot hilariteit want ik kon er natuurlijk geen ruk van
Graftak!
maandag 26 januari 2026 om 19:01
maandag 26 januari 2026 om 19:09
Dat was het kind van Frizz, die van mij heeft vooral interesse in YouTube.Cootjecatootje schreef: ↑26-01-2026 19:01Het klinkt als een kind wat erg technisch is en dus super geïnteresseerd in computers en dergelijke. En daarin ook zijn uitdaging vind. Misschien moet je hem meer schermtijd geven? Of verschil maken met wat hij doet: programmerend wel, YouTube beperkt.
maandag 26 januari 2026 om 19:17
Toen ik merkte dat het einde van schermtijd hier problematisch werd, zijn we er cold turkey meteen mee gestopt. Ik vond het steeds meer op een verslaving lijken en dat bleek ook wel uit onderzoeken die ik daarna opzocht enzo, effect van schermtijd op jonge breinen. Ik ben van mezelf niet van de 'geen schermtijd' opvoeding maar ik kon me er wel in vinden.
Dat was even heel erg extreem k*t, hier zijn ze wat jonger dan bij jou, maar erna scheelde het zo ontzettend veel gedoe.
Dat was even heel erg extreem k*t, hier zijn ze wat jonger dan bij jou, maar erna scheelde het zo ontzettend veel gedoe.
maandag 26 januari 2026 om 19:25
Veel vriendjes van mijn kind mogen thuis ook om 1700 op een scherm. Gevolg als ze hier spelen is dat ze vanaf 1630 laveloos op de bank hangen af te tellen tot 1700, dan ineens tot leven komen en beginnen te jengelen om een scherm “want dat doen we thuis altijd”. Nou, hier niet. En volgende keer ga je maar ergens anders spelen. Vreselijk geprogrammeerd gedrag. Maar de oplossing voor schermtijd (of niet) weet ik zelf helaas ook niet….
maandag 26 januari 2026 om 19:38
Misschien ook wel omdat het nu heel interessant wordt gemaakt?Theemuts82 schreef: ↑26-01-2026 18:56Als ik het niet reguleer dan is het alleen maar YouTube de hele tijd. En vervolgens gedrein om alles wat wij moeten kopen en hoe stom we zijn dat we dat niet willen doen. Dus daar maak ik liever korte metten mee.
Ik had ook geen schermtijd voor mijn dochter, maar misschien makkelijk praten omdat zij er niet zo gefixeerd op was.
In het begin zat ze vaker op scherm maar de nieuwigheid raakte bij haar wel snel er vanaf.
Maar ik zie ook wel bij de zoon van mijn vriendin dat hij er nog steeds lastig mee om kan gaan en dat dit ten koste gaat van zijn studie. Het zal dus ook zeker per kind schelen.
Maar dreinen om dingen kopen of doen, zou ik gewoon geen aandacht aan geven. Daar ga ik geen discussie over aan.
maandag 26 januari 2026 om 19:51
Oh ja, dat gezeur. Wij hebben nooit schermtijd gehad, met als gevolg dat vrienden-met-schermtijd bij ons altijd op een scherm wilden. Vooral zoon vond dat niet leuk (dochter had er minder moeite mee), omdat hij gewoon wilde spelen. Dus heb ik tegenover die vrienden maar gedaan alsof wij ook schermtijd hadden, zodat ze gewoon gingen spelen.ShaunTheSheep schreef: ↑26-01-2026 19:25Veel vriendjes van mijn kind mogen thuis ook om 1700 op een scherm. Gevolg als ze hier spelen is dat ze vanaf 1630 laveloos op de bank hangen af te tellen tot 1700, dan ineens tot leven komen en beginnen te jengelen om een scherm “want dat doen we thuis altijd”. Nou, hier niet. En volgende keer ga je maar ergens anders spelen. Vreselijk geprogrammeerd gedrag. Maar de oplossing voor schermtijd (of niet) weet ik zelf helaas ook niet….
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in