Hoe lees kilometers maken

22-02-2024 12:56 45 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoon gr 7, heeft TOS en dyslexie.
Hij wilt het graag nauwkeurig doen, dus het leestempo blijft te laag.

Lezen is geen hobby en het voorlezen is kinderachtig aan het worden.
De afgelopen tijd leest hij mij voor. Dit is alleen te weinig om echt lees kilometers te maken.

Tijdens de vakantie begonnen om met een luisterboek en tegelijkertijd het boek te lezen 2x15 minuten. Maar kun je dit ook beschouwen als lezen?
Het eind gesprek voor zijn behandeling duurt nog even.

Zijn er nog meer tips? Het is echt een buitenspeler, LEGO bouwer en erg creatief. Dus lekker maken met extra schermtijd gaat niet helpen ;-).
Alle reacties Link kopieren Quote
Elke dag minimaal 15 minuten even lezen (of hem laten voorlezen zoals je nu al doet). In het begin zie je waarschijnlijk nog niet veel vooruitgang maar na een paar maanden wel echt.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren Quote
Om en om doen kan ook. Hij pagina, jullie een pagina.
lucifee2024 wijzigde dit bericht op 22-02-2024 13:04
47.31% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
22-02-2024 13:00
Voorlezen bij 7 jaar is kinderachtig?????
Neem wat leukere boeken dan.

En om en om doen kan ook. Hij pagina, jullie 3 pagina's ect.
Hij zit in groep 7, dus hij is 10 ofzo.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren Quote
Een luisterboek helpt denk ik niet met de vaardigheid lezen, maar ik heb er geen verstand van.

Er zijn zoveel prachtige kinderboeken geschreven, er moet toch wat te vinden zijn dat hem aanspreekt? Het hoeft in ieder geval zeker niet kinderachtig te zijn. Ik deed hier vaak zij een alinea voorlezen (of een bladzijde, als het heel grote letters waren) en ik de rest van het hoofdstuk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
22-02-2024 13:00
Voorlezen bij 7 jaar is kinderachtig?????
Neem wat leukere boeken dan.


En om en om doen kan ook. Hij pagina, jullie 3 pagina's ect.
Ik lees weer eens niet zo goed. Excuses.

Maar voorlezen bij 10 of 11 kan best leuk zijn. maar zou dan idd meer neigen naar hem jullie laten voorlezen. En om kopen met meer schermtijd of extra zakgeld... waarom niet?
Alle reacties Link kopieren Quote
CleopatraVII schreef:
22-02-2024 12:59
Elke dag minimaal 15 minuten even lezen (of hem laten voorlezen zoals je nu al doet). In het begin zie je waarschijnlijk nog niet veel vooruitgang maar na een paar maanden wel echt.
Tijdens zijn behandeling was 20 minuten per dag verplicht. Desondanks zit hij nog steeds op E5 niveau.
Alle reacties Link kopieren Quote
- Naast leesboeken ook informatieve boeken aanbieden op het gebied van zijn interesses. Vaak zijn dat kortere stukjes tekst met veel plaatjes, waardoor het lezen een minder grote opgave lijkt. En als het over bijv. een hobby of favoriet dier gaat dan lokt het ook uit tot lezen. Onze oudste (van 11) houdt helemaal niet van lezen, maar een boek over voetbal pakt hij wel uit zichzelf.
- Een tijdschrift zoals Donald Duck, Freek of Panna, als abonnement of een stapel tweedehands.
- Lezen als vast onderdeel voor het slapengaan, dan heb je kans dat hij tijd gaat rekken door langer te blijven lezen.
- Waarom is voorlezen kinderachtig, vindt hij dat of jij? Wij lezen onze 11-jarige nog steeds voor, dat vindt hij heerlijk.
- Lezen proberen te integreren in allerlei andere dingen: een recept voor cake bakken, een kaartje of appje van/naar opa en oma, een gezelschapsspel waarbij je kaartjes o.i.d. moet lezen, een speurtocht of (zelfgemaakte) escape room, etc. Het mes snijdt aan twee kanten: zo maakt hij meer meters en hij merkt hoe handig goed kunnen lezen is.
- Vraag hem wat hij zelf fijn vindt. Mijn kinderen vinden aan ons voorlezen helemaal niks. Ze lezen liever voor zichzelf, dat kost veel minder energie.

Bij luisterboeken zelf meelezen kan op zich goed werken, als hij wel echt meeleest en niet onderhand weg zit te dromen, want dan maakt hij geen echte leeskilometers zelf. Al kunnen luisterboeken geen kwaad, ze zijn sowieso goed voor de woordenschat, het gewend zijn aan boeken, het leren kennen van schrijvers, etc. en dat verlaagt de drempel om zelf een boek te pakken ook weer.
nicole123 wijzigde dit bericht op 22-02-2024 13:17
39.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
CleopatraVII schreef:
22-02-2024 13:01
Hij zit in groep 7, dus hij is 10 ofzo.
Hij wordt 12jaar in mei (heeft gedoubleerd).
Alle reacties Link kopieren Quote
Ga naar de bibliotheek en kijk waar zijn interesses liggen. Abonnement is hier gratis voor kinderen.

Mijn kinderen lenen daar ook tijdschriften of stripboeken. Maakt niks uit toch als je maar leest.

Als ik voorlees lezen mijn kinderen vaak mee of bladzijde om en om werkt ook vaak goed.

Er zijn ook veel dyslexie vriendelijke boeken bij de bibliotheek zit daar vaak een sticker op.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb 4 kinderen met TOS en ondanks het lezen nooit geen hobby was. Waren ze altijd avi uit in gr6.

Wij hebben ingezet op speciale dyslexie boeken. Maar bijvoorbeeld “het leven van loser” deze lezen we altijd samen.

Hij heeft een abonnement van de Donald Duck. Deze leest hij naast het verplicht lezen.

Informatie boeken dat is nog een goeie tip! Hij heeft altijd gekke interesses of vragen.

Samen lezen gebeurd op de bank, hij slaapt in een stapelbed. Er is wel een knus plekje te creëren, zodat hij wellicht tijd gaat rekken 😉

Het is een zwakke leerling (dat is voor ons helemaal prima) maar hoop nog even een sprintje te kunnen trekken om zijn leesvaardigheid te verhogen.

Bedankt voor alle tips.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb zelf geen ervaring met TOS, maar zou het kunnen dat daardoor hardop lezen extra lastig is? Ik merk zelf zonder TOS al dat veel bladzijden hardop lezen veel meer moeite kost dan in mezelf, bij jouw zoon is dat misschien nog meer het geval?

Als je het hardop lezen vooral doet om het een knus 'samenmomentje' te maken, misschien kan dat ook op een andere manier? Wij zijn op een gegeven moment afgestapt van het hardop lezen en hebben op de bank een knus plekje tegen elkaar aan onder een dekentje gemaakt met elk ons eigen boek, of met 1 boek maar dan allebei voor onszelf dat boek lezen.
Heb je al Nederlandse ondertiteling aan onder (Nederlandse) films en series?
Er bestaan ook samenleesboeken met AVI niveaus, misschien dat daar nog wat leuks tussen zit.
En verder is al het lezen lezen, dus ook recepten, ingrediënten, speurtochten/wandelroutes, borden op straat, handleidingen hoe iets te bouwen etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben dyslexiecoach in het vo. Mijn advies is altijd om te blijven voorlezen, zeker tot een jaar of 13 of 14. Zijn er jongere broers of zusjes? Dan kan je zoon deze ook voorlezen. Verder is toneellezen erg leuk, om de beurt een bladzij kan ook. Films ondertiteld kijken en niet met nasynchronisatie. Karaokelezen (meelezen met een luisterboek) helpt ook het leestempo omhoog. Bij passendlezen.nl is een hoop te vinden, maar ook boeken dubbel lenen bij de bieb, zodat jullie allebei kunnen meelezen als de ander voorleest. Moeilijke woorden in de tekst bespreken helpt de woordenschat. En vooral geduld en humor, accepteer dat je niet merkt dat het beter gaat, maar ook consolideren is waardevol. Je kan trouwens ook een daisyspeler krijgen via de zorgverzekering, volgens mij. In het vo kunnen schoolboeken en zelfs het CSE aangevraagd worden als daisybestand. Er is echt heel veel winst te behalen met bovenstaande tips.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ken je Yoleo? Misschien dat hij dat leuk vindt om erbij te doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yoleo was altijd wel leuk.
Ken je theaterlezen? Daar zijn specifieke boeken voor.
En verder is het volhouden. Hier werd de Donald Duck als enige nog gepakt en ineens na jaren ploeteren toch avi uit in eind groep 7.
Maar nog steeds geen lezer.
Alle reacties Link kopieren Quote
De tijd die hij leest omzetten in extra schermtijd. Dat kan 1:1 (uur lezen = uur schermtijd) of 1:0,5 (uur lezen voor een half uur schermtijd extra) afhankelijk wat bij je past. Ik heb ook wel eens de tactiek gezien dat kinderen één tot enkele euro's per gelezen boek krijgen. Is een vrij goedkope investering om je kind veel te laten lezen.
Alle reacties Link kopieren Quote
CleopatraVII schreef:
22-02-2024 13:01
Hij zit in groep 7, dus hij is 10 ofzo.
Ja en? De leerkrachten op de basisschool lezen ook nog voor in groep 8.
goudglitter wijzigde dit bericht op 22-02-2024 19:20
1.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien zou voorlezen juist zijn leesplezier kunnen bevorderen, omdat je dan boeken kunt voorlezen die qua leesvaardigheid boven zijn niveau liggen, maar qua interesse wel aanspreken.

Mijn dochter is 2 jaar jonger, maar wij doen dat ook bij haar.

Elke dag even zelf lezen in haar leesboek en daarna voorlezen uit het te moeilijke boek.

Of je kunt een iets te moeilijk boek samen lezen. Hij 1 pagina, jullie 3 ofzo. Kijken wat voor hem werkt.

Het gaat uiteindelijk om het ervaren van plezier bij boeken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zijn er tijdschriften die hij interessant vindt naast Donals Duck? Bijvoorbeeld Wild van Freek of National Geographic Junior?
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier heeft zoon ook baat bij dysleksie-vriendelijke boeken. Gelukkig komt er steeds meer beschikbaar.

Wij lezen thuis veel voor (komt ook omdat we het zelf leuk vinden om te doen), maar ook dat heeft positieve invloed op begrijpend lezen. Het technische stuk (snelheid van zelf lezen) oefen je er niet mee, maar wel tekstbegrip, leesdiepte en tekstopbouw.

Dus als jullie het geduld op kunnen brengen zou ik toch blijven voorlezen. Wij zijn nu bijvoorbeeld bezig in de grijze jager en lord of the rings.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Alle reacties Link kopieren Quote
Bonny schreef:
22-02-2024 14:12
De tijd die hij leest omzetten in extra schermtijd. Dat kan 1:1 (uur lezen = uur schermtijd) of 1:0,5 (uur lezen voor een half uur schermtijd extra) afhankelijk wat bij je past. Ik heb ook wel eens de tactiek gezien dat kinderen één tot enkele euro's per gelezen boek krijgen. Is een vrij goedkope investering om je kind veel te laten lezen.
Zijn er mensen hier die dit uitgeprobeerd hebben? Ik heb het wel eens overwogen, maar nooit gedaan omdat ik bang ben het signaal 'lezen is niet leuk' ermee af te geven als ze er een beloning mee kunnen verdienen. Verder zegt TO dat extra schermtijd bij haar kind juist niet werkt. Bij de mijne zou het wel werken denk ik om ze aan het lezen te krijgen, maar de aversie tegen lezen zou nog groter worden vrees ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn dyslectische dochter gooide echt de kont tegen de krib met hardop lezen. Maar voorlezen aan haar zusjes vond ze fantastisch. Pas jaren later viel bij haar het kwartje dat dat ook hardop lezen was ;/)

Daarnaast mocht ze van mij bij de bieb boeken beneden haar avi kiezen. Leeskilometers maak je namelijk niet met lastige boeken.

Karaoke-lezen heeft ze ook gedaan (lezen met luisterboek). Zo is ze door de leeslijst van de havo doorgekomen.

Bewust tv met ondertiteling opzetten bleek géén goede tactiek. Ze kan nu prima Engels verstaan en nog steeds gaat de ondertiteling haar te snel.
...
Alle reacties Link kopieren Quote
ankalida schreef:
22-02-2024 14:57
Bewust tv met ondertiteling opzetten bleek géén goede tactiek. Ze kan nu prima Engels verstaan en nog steeds gaat de ondertiteling haar te snel.
haha, naja, toch wat geleerd :)
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven