Hoe leuk is jouw zoon?

13-01-2021 09:11 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo
Ik ben zwanger, al moeder moeder van 2 dochters. Bij hen wist ik zeker dat het meisjes zouden worden, maar het geslacht maakte me niets uit.
Bij deze zwangerschap heb ik vanaf het begin meer het gevoel gehad dat we een jongetje gaan krijgen.
Maar ging wel hopen op een weer meisje. Daar baal ik van, want ik wil juist me verheugen op de toekomst met een zoon.
Ik heb dus geen voorkeur voor het geslacht voor ons kindje. Het is meer mijn eigen identiteit als een meisjes moeder, de jurkjes die ik leuker vind, dan de wat saaiere jongenskleren, etc.

Maar het lijkt wel of ik bang ben voor het onbekende, meisjes snap ik, maar wat moet ik met een zoon.
Het zullen de hormonen wel zijn.

Of te wel;
Vertel mij hoe leuk je zoon is, zodat ik een beetje over mijn jongetjes ‘angst’ heen kom. ☺️

Gr Marjan
lemoos2 schreef:
13-01-2021 10:29
Eigenlijk het grote verschil: de buitenwacht.

Mensen hebben een mening over hoe jongetjes zouden moeten zijn. Bij meisjes is alles geaccepteerd, van lief en tuttebellen tot krijsen en tomboy. Daar heb je misschien één keer in de twee maanden een zure opmerking over bij de kassa van een vreemde. Bij jongetjes zijn die kaders echt wat strakker en de opmerkingen of afkeurend gedrag duidelijker.

Toen zoon nog klein was en net als andere kleine kindjes ‘mama’ nadeed, had hij ook wel eens een gelakte vingernagel en liep daar trots mee door de AH. En de roze fase. Geen kort haar willen. Papa beklagen/condoleren dat zoon 0,0 interesse voor voetbal had. De mensen die komen vertellen dat hun homoseksuele broer als kind ook zo was. Of aan een kind van drie jaar vragen: ‘Je ziet eruit als een meisje, wil je een meisje zijn?’ Het fossiel van een vader die een klasgenootje komt ophalen na een speelafspraakje en afkeurend zegt dat bij ‘zijn jongens’ zo’n Ikeakeukentje er ‘echt niet binnen komt’.
Ooooh dat ja. Dat vind ik zo ergerlijk. Als een meisje iets kiest (op de kermis ofzo, weet ik veel) en het is het ridderpak ipv de prinses, dan is dat oh zo stoer. Is het andersom dan is er (vaak) afkeuring: je bent toch geen meisje?

En zelfs door ouders zelf hoor. Als iemands' jongensachtige dochter een "net een jongen" wordt genoemd kan dat beter worden gewaardeerd, dan wanneer een meisjesachtige zoon "net een meisje" wordt genoemd.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn wel een paar verschillen tussen mijn dochter en zoon maar dat heeft niets met hun geslacht te maken.
Mijn dochter voetbalt, geeft niets om kleding en al helemaal niet om jurkjes houdt niet van meehelpen met bijvoorbeeld koken. Wel is ze minder druk en minder stoeierig.
Mijn zoon wil er altijd tip top bijlopen, houdt van koken en bakken. Hij is wel heel fysiek, druk en stoeierig. Maar ook enorm knuffelig.

Waarom moeten wij jou hier eigenlijk overtuigen hoe leuk jongens zijn? Wat maakt het uit? 100% zeker dat jullie helemaal verliefd worden op dat kleine ventje en dat hij tot op het bot verwend wordt door zijn grote zussen!
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
13-01-2021 10:29
Eigenlijk het grote verschil: de buitenwacht.

Mensen hebben een mening over hoe jongetjes zouden moeten zijn. Bij meisjes is alles geaccepteerd, van lief en tuttebellen tot krijsen en tomboy. Daar heb je misschien één keer in de twee maanden een zure opmerking over bij de kassa van een vreemde. Bij jongetjes zijn die kaders echt wat strakker en de opmerkingen of afkeurend gedrag duidelijker.

Toen zoon nog klein was en net als andere kleine kindjes ‘mama’ nadeed, had hij ook wel eens een gelakte vingernagel en liep daar trots mee door de AH. En de roze fase. Geen kort haar willen. Papa beklagen/condoleren dat zoon 0,0 interesse voor voetbal had. De mensen die komen vertellen dat hun homoseksuele broer als kind ook zo was. Of aan een kind van drie jaar vragen: ‘Je ziet eruit als een meisje, wil je een meisje zijn?’ Het fossiel van een vader die een klasgenootje komt ophalen na een speelafspraakje en afkeurend zegt dat bij ‘zijn jongens’ zo’n Ikeakeukentje er ‘echt niet binnen komt’.
De andere kant hiervan is wel dat meisjes veel strenger op 'wild' gedrag ed worden aangesproken. Jongens mogen dingen slopen en druk zijn want "Ach het zijn jongens he". Dus áls er gedrag is binnen dat kader hoe jongens zouden moeten zijn wordt er ook gelijk ineens veel meer toegestaan lijkt het.

Dus eens en herkenbaar maar wel tweezijdig.
Alle reacties Link kopieren
Als je nou eens meisjes in de OP vervangt voor creatief en jongen voor gestructureerd.

Je hebt nu dus 2 hele creatieve kinderen en de volgende is dat niet, maar is wel heel gestructureerd. Zijn er mensen in de zaal met een gestructureerd kind? Is dat wel leuk?
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
13-01-2021 10:29
Eigenlijk het grote verschil: de buitenwacht.

Mensen hebben een mening over hoe jongetjes zouden moeten zijn. Bij meisjes is alles geaccepteerd, van lief en tuttebellen tot krijsen en tomboy. Daar heb je misschien één keer in de twee maanden een zure opmerking over bij de kassa van een vreemde. Bij jongetjes zijn die kaders echt wat strakker en de opmerkingen of afkeurend gedrag duidelijker.

Toen zoon nog klein was en net als andere kleine kindjes ‘mama’ nadeed, had hij ook wel eens een gelakte vingernagel en liep daar trots mee door de AH. En de roze fase. Geen kort haar willen. Papa beklagen/condoleren dat zoon 0,0 interesse voor voetbal had. De mensen die komen vertellen dat hun homoseksuele broer als kind ook zo was. Of aan een kind van drie jaar vragen: ‘Je ziet eruit als een meisje, wil je een meisje zijn?’ Het fossiel van een vader die een klasgenootje komt ophalen na een speelafspraakje en afkeurend zegt dat bij ‘zijn jongens’ zo’n Ikeakeukentje er ‘echt niet binnen komt’.
Ik weet niet in welk deel van de wereld jij woont maar dit heb ik hier echt nooit meegemaakt. Mijn zoon liep vroeger regelmatig in jurkjes van zijn zus (die ze zelf niet aanwilde) of was aan het wandelen met een roze buggy. Ook vriendjes die kwamen spelen hulden zich graag in een frozen jurk. Echt nog nooit een vader, moeder of voorbijganger meegemaakt die daar iets raars over zei.
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
13-01-2021 10:35
De andere kant hiervan is wel dat meisjes veel strenger op 'wild' gedrag ed worden aangesproken. Jongens mogen dingen slopen en druk zijn want "Ach het zijn jongens he". Dus áls er gedrag is binnen dat kader hoe jongens zouden moeten zijn wordt er ook gelijk ineens veel meer toegestaan lijkt het.

Dus eens en herkenbaar maar wel tweezijdig.
Met mijn fysiek ingestelde nichtje heb ik wel eens zo’n zure opmerking van een vreemde gehad toen ze nog klein was en in en uit een winkelkar klom. Maar nog nooit meegemaakt dat iemand een eventuele seksuele voorkeur daar aan koppelde of dit insinueerde.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Suy schreef:
13-01-2021 10:38
Ik weet niet in welk deel van de wereld jij woont maar dit heb ik hier echt nooit meegemaakt. Mijn zoon liep vroeger regelmatig in jurkjes van zijn zus (die ze zelf niet aanwilde) of was aan het wandelen met een roze buggy. Ook vriendjes die kwamen spelen hulden zich graag in een frozen jurk. Echt nog nooit een vader, moeder of voorbijganger meegemaakt die daar iets raars over zei.
Fijn voor jou en je zoon. Ik woon trouwens gewoon in Nederland hoor.
Nee heb je, ja kun je krijgen
mamarjan schreef:
13-01-2021 09:28
We hebben dus geen voorkeur voor dochters/ afkeur voor zonen.
Maar het is nieuw, onbekend.
Als het een meisje is, is ze ook onbekend. Ik heb niet de ervaring dat het geslacht een heel grote rol speelt bij het gedrag/karakter van mensen.

Ik heb twee dochters die heel verschillend zijn en een zoon met ook een eigen karakter. Ik vind ze wel alle drie heel leuke mensen.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
13-01-2021 10:39
Met mijn fysiek ingestelde nichtje heb ik wel eens zo’n zure opmerking van een vreemde gehad toen ze nog klein was en in en uit een winkelkar klom. Maar nog nooit meegemaakt dat iemand een eventuele seksuele voorkeur daar aan koppelde of dit insinueerde.
Nee dat snap ik en ben het ook met je eens hoor. Maar ik merk daarnaast ook dat er duidelijk anders wordt gereageerd op mijn nichtje die druk doet of als mijn neefje of zoontje dat doet.

Dus aan de ene kant veel meer commentaar op inderdaad nagellak of poppen. En aan de andere kant ook meer ruimte bij gedrag wat in het 'juiste' hokje past.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
13-01-2021 10:28
7 en bijna 5. Kan in de genen zitten inderdaad, maar ze horen (of zien) wellicht ook het enthousiasme van jullie of van je man in het bijzonder. Dat ie mededeelt dat ie in het weekend bijv gaat roeien of dat er op vakantie een bergklim/trektocht gemaakt gaat worden en hij daar zelf ook enorm van geniet. Dat stimuleert kinderen denk ik ook wel erg. En zeker als het dan ook nog genetisch bepaald is dat ze daar aanleg voor hebben (bepaalde spierkracht, handigheid) dan pikt een kind het denk ik sneller op. Ongeacht of het meisjes of jongens zijn denk ik.
Hij doet zelf helaas niet zo heel veel meer (want kinderen, druk) maar hij is er wel heel goed in om elk uitje naar buiten te presenteren als een ‘avontuur’ hoe lullig ook. Op een gegeven moment gingen ze daar wel in mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik had al een dochter en erg het gevoel dat ik een zoon zou krijgen én dat ik dat niet wilde...Het bleek het allerleukste jongetje ooit :heart: Hij is een stuk knuffeliger dan zijn zus, wat ik heerlijk vind, en verder zit er (basisschoolleeftijd) niet zoveel verschil in wat beiden leuk vinden. Je kunt met beiden tekenen, fietsen, rollenspellen spelen en dochter keek nooit naar haar pop om, die heeft zoon geadopteerd. Qua kleding staat hem alles dus zou ik wat modebewuste zijn dan kon ik mn hart ophalen. Zoon heeft zelf een voorkeur voor kleurige broeken en is inmiddels druk met zijn haarstijl (want meisjes :hihi: ) Oh, 't is zo'n schat, die wil ik nooit meer missen!
Alle reacties Link kopieren
Suy schreef:
13-01-2021 10:35

Waarom moeten wij jou hier eigenlijk overtuigen hoe leuk jongens zijn? Wat maakt het uit? 100% zeker dat jullie helemaal verliefd worden op dat kleine ventje en dat hij tot op het bot verwend wordt door zijn grote zussen!
+100000000 :heart:
Pluma schreef:
13-01-2021 10:36
Als je nou eens meisjes in de OP vervangt voor creatief en jongen voor gestructureerd.

Je hebt nu dus 2 hele creatieve kinderen en de volgende is dat niet, maar is wel heel gestructureerd. Zijn er mensen in de zaal met een gestructureerd kind? Is dat wel leuk?
Ik heb zelfs een kind dat creatief én gestructureerd is en dat terwijl ze maar één geslacht heeft. Ondanks dat ze gestructureerd is, is ze wel leuk, hoor. :)
Alle reacties Link kopieren
Maar mijn zoons zijn allebei hartstikke leuk en allebei anders. Naast dat geslacht een rol speelt, speelt leeftijd natuurlijk ook een rol. En natuurlijk persoonlijkheid. Wat mijn jongens met elkaar gemeen hebben, is dat ze als peuter allebei graag met het keukentje speelde (volgens mij is dat wel een algemene peuterinteresse) en dat ze nu allebei graag gamen (wat de meeste oudere kinderen leuk vinden). Verder zijn ze hun eigen persoon.

Zoon 1 is een natuurlijke leider. Heeft het pas leuk als er andere kinderen in de buurt zijn en neemt dan de voortrekkersrol in het verzinnen van spellen en activiteiten. Heeft een grote fantasie. Is liever lui dan moe. Verzint van alles, maar laat de uitvoering liever aan anderen over. In periodes enorm monomaan in interesses / bezigheden: als hij iets leuk vindt, dan kijkt hij het uren, speelt hij het uren en weet hij er álles van. Dat waren vroeger Pokémonkaarten bijvoorbeeld en is tegenwoordig zijn sport. Hij krijgt het voor elkaar om anderen in zijn omgeving (broertje, buurtkinderen, neefjes) mee te trekken in wat hij op dat moment interessant vindt.

Zoon 2 is meer op zichzelf. Vindt het snel druk met andere kinderen (met name het gevolg van zijn broer). Houdt van knutselen en dingen maken. Vindt 100 dingen tegelijk leuk en heeft uiteenlopende interesses. Enorm leergierig. Maakt vanaf de eerste maanden van zijn leven enorm veel herrie bij alles wat hij doet. Is fysiek behendig en snel goed in iets wat hij uitprobeert, maar verliest daarna ook snel interesse. Is altijd bezig en nooit moe.

Typisch "jongensding" dat ze allebei hebben, is dat ze veel stoeien en dat hun meeste spel iets te maken heeft met wapens en iemand verslaan.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
13-01-2021 10:40
Fijn voor jou en je zoon. Ik woon trouwens gewoon in Nederland hoor.
Oke hoor, het verbaast me oprecht dat er nog van die kortzichtige mensen zijn anno deze tijd in Nederland die nog zo denken.
Alle reacties Link kopieren
Suy schreef:
13-01-2021 10:38
Ik weet niet in welk deel van de wereld jij woont maar dit heb ik hier echt nooit meegemaakt. Mijn zoon liep vroeger regelmatig in jurkjes van zijn zus (die ze zelf niet aanwilde) of was aan het wandelen met een roze buggy. Ook vriendjes die kwamen spelen hulden zich graag in een frozen jurk. Echt nog nooit een vader, moeder of voorbijganger meegemaakt die daar iets raars over zei.
Die ervaring heb ik ook. Prinsessenjurkje van dochter stond mijn zoon fantastisch :proud: Heb er leuke foto's van, dat ze beiden in een prinsessenjurk paraderen
Alle reacties Link kopieren
Suy schreef:
13-01-2021 10:50
Oke hoor, het verbaast me oprecht dat er nog van die kortzichtige mensen zijn anno deze tijd in Nederland die nog zo denken.
Ik kom ze wel tegen. Onze buurjongens hielden van verkleden en als ze dan een prinsessenjurk aandeden kregen ze van hun vader te horen

‘wat is dat nou thomas, wil jij een meisje zijn?’

‘Nee, een prinses’.
Suy schreef:
13-01-2021 10:38
Ik weet niet in welk deel van de wereld jij woont maar dit heb ik hier echt nooit meegemaakt. Mijn zoon liep vroeger regelmatig in jurkjes van zijn zus (die ze zelf niet aanwilde) of was aan het wandelen met een roze buggy. Ook vriendjes die kwamen spelen hulden zich graag in een frozen jurk. Echt nog nooit een vader, moeder of voorbijganger meegemaakt die daar iets raars over zei.
ik wel. Ik heb een dochter en we hebben een grote groep vrienden die we hebben leren kennen via het kdv waar zij en hun kinderen (allemaal jongens) veel samenspeelden. Die groep waren eens bij ons op verjaardag en wij hebben een grote verkleedkist, met allemaal spullen voor haar (mijn jongste, jongen was nog te klein). Dus die jongens lekker verkleden in prinsessenkleding, zeemeermin enzovoorts. Nou er waren een paar vaders (ook moeders trouwens) die dat echt niet vonden kunnen, die jongens moesten het direct uittrekken. Ik heb met verbazing staan kijken.

Mijn zoon heeft nooit echt jurkjes aan gewild, maar als ik mijn nagels aan het lakken was stond hij als eerste naast me en nog steeds (8) draagt hij af en toe lekkere glitters op zijn nagels.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is fantastisch. Ben nu weer zwanger en zou heel graag weer een jongen willen, maar heb sterk het gevoel dat het dit keer een meisje is.
Maar als dat zo is, dan is dat ook gewoon hoe het is en dan wordt het ook fantastisch.
Mijn voorkeur voor een jongen heeft trouwens ook een genetische reden, dat speelt misschien nog wel zwaarder dan de onzekerheid voor het onbekende.
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
13-01-2021 09:43
Uiteraard hadden we voornamelijk de wens voor een gezond kindje, maar we hadden zeker wel een lichte voorkeur voor een jongetje. Gezien de karakters in beide families zou een jongetje ook beter passen bij ons, haha.

Gelukkig hebben we een gezond kindje! En het is ook een jongetje :) En tot nu toe is hij het leukste wezentje dat je hebben kan! :flirting: Maar hij is nog net geen zes maanden, dus heel veel kun je natuurlijk nog niet zeggen :)
Dit, wij zijn ook heel blij met onze zoon. Hij is nu zeven en een heel karaktertje, never a dull moment :)
Zoals de oma van mijn man zei: alle kleine jongetjes zijn knettergek! (Ze had er zelf vijf, mijn schoonvader was de middelste) Hoe gekker, hoe leuker natuurlijk :) Veel plezier met jullie zoon!
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 20-06-2021 09:00
0.00% gewijzigd
Mijn zoon is heel leuk. Nu dol op glitters, Frozen, en hij probeerde laatst zijn stoere drakenknuffel een flesje te geven. Er zijn over de gehele breedte heus wel verschillen tussen jongens en meiden, maar de verschillen tussen jongens en meiden onderling zijn groter.

Ik voel mezelf gewoon moeder, geen jongensmoeder.
Ik heb een zoon en twee dochters, en oooooh wat is mijn zoon een schatje! Felheid zit in de familie wat de dames betreft (alle dames in de familie zijn haaibaaien) en mijn zoon heeft de zachte aard van mijn man en vader. Echt heerlijk: hij zit naast mij zijn fles te drinken, legt zijn handje dan op mijn arm en zijn hoofd tegen mij aan. Zouden mijn dochters nooit doen, die zijn veel te druk met kletsen, rennen en klimmen. Mijn zoon is ook heel serieus en bekijkt alles rustig van dichtbij. Ik ben gek op al mijn kinderen, maar had niet durven dromen dat ik zo gek van het knulletje zou zijn <3
Wij hebben ene heerlijk ventje van 2 jaar. Hij is super lief en knuffelig. Het is een echt jongetje, dol op voetbal, auto's, smijten. Hij is extreem behulpzaam, soms iets te. Hij doet poetsen, spullen weg gooien en zelf stofzuigen. Hij wordt zelfs boos als hij niet met de kruimeldief mag stofzuigen. Ons huis is nog nooit zo schoon geweest :-D
Sasja90 schreef:
13-01-2021 12:13
Wij hebben ene heerlijk ventje van 2 jaar. Hij is super lief en knuffelig. Het is een echt jongetje, dol op voetbal, auto's, smijten. Hij is extreem behulpzaam, soms iets te. Hij doet poetsen, spullen weg gooien en zelf stofzuigen. Hij wordt zelfs boos als hij niet met de kruimeldief mag stofzuigen. Ons huis is nog nooit zo schoon geweest :-D
Boh, dat klinkt meer als mijn beide dochters hoor. Ik geloof niet in “echt”....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven