Hoe leuk is jouw zoon?

13-01-2021 09:11 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo
Ik ben zwanger, al moeder moeder van 2 dochters. Bij hen wist ik zeker dat het meisjes zouden worden, maar het geslacht maakte me niets uit.
Bij deze zwangerschap heb ik vanaf het begin meer het gevoel gehad dat we een jongetje gaan krijgen.
Maar ging wel hopen op een weer meisje. Daar baal ik van, want ik wil juist me verheugen op de toekomst met een zoon.
Ik heb dus geen voorkeur voor het geslacht voor ons kindje. Het is meer mijn eigen identiteit als een meisjes moeder, de jurkjes die ik leuker vind, dan de wat saaiere jongenskleren, etc.

Maar het lijkt wel of ik bang ben voor het onbekende, meisjes snap ik, maar wat moet ik met een zoon.
Het zullen de hormonen wel zijn.

Of te wel;
Vertel mij hoe leuk je zoon is, zodat ik een beetje over mijn jongetjes ‘angst’ heen kom. ☺️

Gr Marjan
Alle reacties Link kopieren
En feestjes, die doen we gewoon buiten de deur, na het eerste feestje toen hij 5 werd en er allemaal stuiterende jongetjes door mijn huis renden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een dochter en een zoon. Ik heb in mijn familie een zus en een aantal nichten en slechts 1 neef. Ik ben dus echt opgegroeid tussen veel vrouwen. Het was dan ook een bijzondere verrassing dat ons tweede kind een jongen bleek te zijn bij de pretecho. Mijn gevoel zei dit ook. Verstandelijk gingen we voor de echo van een tweede dochter uit.

Mijn zoon is nu ruim 2 jaar. Het is een heerlijk lief, knuffelig, ondeugend mannetje. Ik houd net zoveel van hem als van zijn zus. Echt niet dat ik hem voor een meisje zou willen "ruilen". Mijn dochter overigens ook niet voor een zoon. Ze zijn beiden helemaal prima zoals ze zijn. Mijn zoon heeft sinds hij 1.5 jaar oud is een grote voorliefde voor voertuigen. En wat is het heerlijk om samen treinen, bouwverkeer, auto's en vrachtwagens te gaan spotten! Het allereerste liedje wat hij enthousiast meezong was: Laat het los van Frozen. En sommige k3 liedjes vindt hij ook prachtig. Hij komt geregeld lekker op schoot zitten, gewoon voor de gezelligheid, heerlijk! Of om een boek samen te lezen. Verder is het een rouwdouwer. Stampen in de plassen betekent kletsnatte kleding tot aan zijn boxershort toe (en ja ook met deze temperaturen als hij de kans krijgt...) En speelgoed wordt tot het maximale getest en dan gaat er dus nog weleens iets stuk. En dan komt hij vervolgens met de allerschattigste blik aangelopen met de vraag of dat je het kunt maken. Hij schatert ook zo heerlijk van het lachen tijdens het stoeien. :flirting:
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een dochter en drie zoons. De jongens zijn erg verschillend, de oudste is rustig en gevoelig en kan uren alleen met zijn lego spelen. De middelste is erg energiek en kan zichzelf niet goed alleen vermaken, wil altijd samen iets doen. En de jongste is pas 2 maar lijkt tot nu toe meer op oudste zoon en hoewel hij dol is op aandacht en samen spelen kan hij ook prima alleen rustig in een hoekje met zijn speelgoed zitten.

Dankzij hun oudere zus hebben ze allemaal in hun jonge jaren in een prinsessenjurk rondgelopen. Maar voor de rest hadden ze toch allemaal een voorkeur voor auto’s, bouwen etc en hebben nooit naar barbies of typisch meisjesspeelgoed omgekeken. Waar mijn dochter altijd prinsessen tekende en dan vroeg “mamma, welke prinses wil jij zijn” is mijn middelste zoon van 7 helemaal in de ban van zombies, skeletten etc. Dus die kwam laatst met een tekening aanzetten en de vraag “pappa, welke doodskist wil jij” O_O .

Mijn zoons zijn alledrie net zo knuffelig en aanhankelijk als mijn dochter was toen ze jonger was. Ik kan leuke gesprekken met ze voeren en enorm met ze lachen. Het enige wat ik niet met mijn zoons maar wel met mijn dochter heb zijn gesprekken over typische vrouwendingen, er is natuurlijk meer herkenning in bepaalde dingen.

Maar wat betreft het hebben van een band/connectie voelt het hebben van zoons niet anders dan dochters. Ze weten me allevier te verassen met attente gebaren of leuke gesprekken. En zowel dochter als oudste en middelste zoon zijn ontzettend lief en beschermend naar hun jongste kleine broertje.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap jou helemaal.

Ik heb 2 kinderen. De eerste is een meisje en toen de 2e een jongen bleek wist ik echt niet wat ik er mee aan moest...

Maaarrrr... mijn zoon van nu 10 is dus echt wel heel erg leuk dus :p. Geen meidengezeur en overal drama om maken maar gewoon to the point. Hij is nu al sterker dan mij en maakt potten voor me open enzo. Hij zet zelfs ikea kasten voor me in elkaar (mama doe niet moeilijk... gewoon op het plaatje kijken, net als bij lego :p)

Ik heb helemaal niks met voetbal, lego, technische dingen, formule 1 etc maar ik vind het zo leuk om te zien dat dat er gewoon zo jong al ingebakken zit. Die interesse daarvoor. En t is geweldig om daar mee bezig te zijn.

Ze zeggen dat jongens liever zijn voor hun moeder en bij mij klopt dat. Hij helpt mij overal mee. Als we samen boodschappen doen hoef ik niks te zeggen, we hebben een heel systeem samen.

En hij wil stoer zijn En sterk. En kijkt daardoor heel erg tegen mijn vriend op (die best wel breed is) en wil dan altijd met hem stoeien. Maar aan de andere kant is ie zo lief. Hij is stapelgek op zijn katten en verzorgt ze tot in de puntjes. Als zijn vader vraagt hoe het bij mij was (wij zijn gescheiden) vertelt ie eerst 10 minuten over hoe het met zijn katten was. En hij kan altijd ruzie maken met zijn zus maar als iemand rot doet tegen haar gaat ie haar beschermen. Echt super cute.

Mijn dochter is ook leuk. Ze doet me heel erg aan mezelf denken. En is ook gewoon geweldig. Maar ik denk dat als ik nu nog een kind mocht krijgen dat ik dan voorkeur voor een jongen zou hebben en dat had ik van te voren nooit gedacht.
Alle reacties Link kopieren
O en dan dit... Ik heb niet zo een goede ervaring met mannen (de vader van mijn kids is wel oké hoor). Ik dacht soms echt dat alle mannen geen gevoel hadden. En dan zie ik mijn zoon en dan is mijn vertrouwen in het man volk weer helemaal hersteld. Ik had gewoon e verkeerde mannen uitgezocht blijkbaar ;)
Alle reacties Link kopieren
Lariba schreef:
13-01-2021 09:26
Binnen beide categorieën heb je echt heel verschillende karakters!
Mijn zoon is een ontzettende knuffelkont (met mama, uiteraard ;-) ), zelfstandig en een doorzetter maar met een klein hartje als het om verdrietige dingen gaat. Houdt meer van gamen dan van buitenspelen, doet dat laatste vooral met vriendjes. Mist zijn vriendjes en klas ontzettend nu in de lockdown.
Echt he... mijn zoon moest huilen op de laatste schooldag omdat ie niet wist wanneer hij zijn vriendjes weer zou zien.
Alle reacties Link kopieren
Suy schreef:
13-01-2021 10:38
Ik weet niet in welk deel van de wereld jij woont maar dit heb ik hier echt nooit meegemaakt. Mijn zoon liep vroeger regelmatig in jurkjes van zijn zus (die ze zelf niet aanwilde) of was aan het wandelen met een roze buggy. Ook vriendjes die kwamen spelen hulden zich graag in een frozen jurk. Echt nog nooit een vader, moeder of voorbijganger meegemaakt die daar iets raars over zei.
Mijn zoon ook hoor. Ik ben een tijd alleen geweest en hij wou altijd net als mama en zijn zus een jurkje en make up en nagels lakken. Ik heb daar nooit moeilijk over gedaan.

Nu is ie 10 en ik kan hem nog wel overhalen voor de gein om een jurkje aan te doen van zijn zus als we aan het dollen zijn of een meijsespruik ofzo. Maar zijn zus moet dan plechtig beloven dat ze het niet aan zijn vriendjes verteld.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een zoon van bijna 3 en hoewel ik toen ik zwanger was een voorkeur had voor een meisje zou ik nu niet meer anders willen.

Hij is druk, lawaaierig en af en toe erg lomp (witte kleding koop ik niet meer), maar ook erg grappig, meegaand en lief. Hoe vaak wij niet om hem moeten lachen als hij weer met wijze opmerkingen komt of bijvoorbeeld mee wil zingen met de radio (altijd Engelse nummers, klinkt fonetisch prachtig).

Hij heeft altijd in de gaten als er iets aan de hand is (ik laat iets vallen o.i.d.), dan komt hij aangerend om een handje op mijn been te leggen en te vragen "wat is er mama?" :heart:
Alle reacties Link kopieren
abracadabra schreef:
14-01-2021 16:46
Mijn zoon ook hoor. Ik ben een tijd alleen geweest en hij wou altijd net als mama en zijn zus een jurkje en make up en nagels lakken. Ik heb daar nooit moeilijk over gedaan.
Zoon vindt Elsa van Frozen fantastisch. Hij draagt ook weleens een "elsa"jurk (prinsessenjurk). Met de roze poppenbuggy scheurt hij ook weleens rond, maar dan wel het liefst zo lomp mogelijk door de bochten.

Poppen zitten er hier sowieso eigenlijk nooit in de poppenbuggy. Daar doet mijn dochter ook weinig mee. Die zet er liever haar knuffels in.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
Alle reacties Link kopieren
Hier zelfs 2 zonen en 1 dochter. We hadden het ook wel uitgesproken tijdens mijn eerste zwangerschap dat we graag een zoon wilde. Maar dat kwam mede omdat er veel meisjes zijn in de familie. En eenmaal zwanger van de tweede maakte het niet uit. Maar toch wel heel erg leuk een meisje. En bij de derde zwangerschap hoopte we toch ook wel weer een zoon. Want 1 heerlijke diva is wel genoeg in huis :)

Ik merk dat onze twee oudste kinderen hetzelfde temperament hebben. Maar dochter is feller. En met onze oudste zoon, hij is echt zo een lieverdje, gevoeliger en wat meer knuffelen. En ook heel lief voor anderen, andere kinderen. Kan ook heel fel zijn maar tegelijk zo zorgzaam voor anderen. Kan ook echt stoeien en echt druk doen met andere jongens maar ach dat hoort erbij. En de jongste is nog te klein maar ook zo een heerlijk lief mannetje! Yes heb echt hele leuke kinderen.!
Alle reacties Link kopieren
abracadabra schreef:
14-01-2021 16:43
Echt he... mijn zoon moest huilen op de laatste schooldag omdat ie niet wist wanneer hij zijn vriendjes weer zou zien.
Hier ook! In ieder geval toen bekend werd dat er weer een lockdown zou komen.
Zoon zit op een Montessorischool, dus (drie) combinatieklassen groep 6/7/8. Ze hebben nu iedere dag om 9/10/11 uur online lessen per jaarlaag, de ene keer rekenen, dan een spellingsregel, etc. Juf stelde na een paar dagen telefonisch voor dat zoon (die vlot meekomt) naast zijn eigen groep 6-Zoom ook mee zou doen met de les van groep 7. Hij was zo blij, dat ik er verdrietig van werd.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje zei van de week 'Ik wil later net zoals jij worden mama, je bent zo mooi' :heart:
Natte tosti..
Alle reacties Link kopieren
Ik zag mezelf altijd als jongensmoeder. En de oudste is een zoon, dus ik dacht: zie je wel! Mijn zoon is een echt buitenkind en een dromer. Ik denk dat hij later boswachter wordt. Hij is ook heel erg lief. Hij is nu bijna vijf en hij slaat regelmatig z’n armpjes om me heen, kijkt me dan aan en zegt: “Jij bent mijn beste vriend!” Dan kan je me opvegen. Verder is hij inderdaad wild en kan hij behoorlijk druk zijn, maar dat is vaak gewoon een teken dat hij even een uur of twee buiten moet spelen. Hij houdt ook van wandelen of samen fietsen.

Bij de tweede voorvoelde ik trouwens dat het een meisje zou zijn. Was ik best even in de war van, want ik zou toch een jongensmoeder worden? Maar onze dochter is net zo fantastisch. Ze is vreselijk bijdehand (ik lig echt dubbel om haar) en heel sociaal naar iedereen toe. Ze kan overigens net zo met auto’s spelen als haar broer, maar vindt glitters en roze ook heel leuk.

Al met al zie ik zelf niet echt meer hun geslacht. Ik zie vooral twee hele leuke karakters

:flirting:
Alle reacties Link kopieren
Hier 2 zoontjes (4 en bijna 2 jaar) geen dochters dus vergelijken kan ik niet echt. Ook allemaal neefjes in de familie. En elk kind heeft zijn eigen karakter.

Oudste is een druk en ernergievol kind. Is een papakind.

Jongste is wat rustiger en bedachtzamer en trekt juist naar mij.

Ze zijn beide echt de liefste jongens ;)
Wat is een typische jongensmoeder? Hoe gedraagt zo'n moeder zich en in welk gedrag is zij anders dan een typische meisjesmoeder?

Ik ken deze stereotypes niet.
Alle reacties Link kopieren
Hier twee zoons en zwanger van een meisje. En best herkenbaar wat je zegt maar dan dus andersom. Ik vind mijn jongens echt superleuk. We schrokken wel een beetje dat we een meisje gaan krijgen. Ik had me al zo ingesteld op nog een jongen en zie mezelf ook meer als jongensmoeder. Wat 'doe' je met een meisje, die jurkjes, frutseltjes, roezeltjes enz... en op den duur dat meidenvenijn in zo'n groepje meiden. Brrr, ik werd er een beetje bang van.
Maar elk kind is natuurlijk anders. Mijn zoons hebben ook ieder zo'n eigen karakter en beide zijn het de leukste die ik ken (op sommige aaargh-momenten na haha).
Dus met ons meisje zal het vast goedkomen net als met jullie jongen. :)
theepoes schreef:
16-01-2021 07:53
Hier twee zoons en zwanger van een meisje. En best herkenbaar wat je zegt maar dan dus andersom. Ik vind mijn jongens echt superleuk. We schrokken wel een beetje dat we een meisje gaan krijgen. Ik had me al zo ingesteld op nog een jongen en zie mezelf ook meer als jongensmoeder. Wat 'doe' je met een meisje, die jurkjes, frutseltjes, roezeltjes enz... en op den duur dat meidenvenijn in zo'n groepje meiden. Brrr, ik werd er een beetje bang van.
Maar elk kind is natuurlijk anders. Mijn zoons hebben ook ieder zo'n eigen karakter en beide zijn het de leukste die ik ken (op sommige aaargh-momenten na haha).
Dus met ons meisje zal het vast goedkomen net als met jullie jongen. :)
Ik heb een dochter en wij doen van alles. Van kleien, knutselen, puzzelen, iets bakken, tot mountainbiken, hiken, SUP boarden en in het bos ravotten/hutten bouwen/klimmen, ze is overal dol op.

Je hoeft je niet te beperken tot de stereotypen die bestaan over meisjes. Zelf ben je toch ook niet de hele dag alleen maar met jurkjes bezig?

Kijk naar je kind en naar wat het leuk vindt om te doen, ongeacht het geslacht.
Alle reacties Link kopieren
Majime schreef:
16-01-2021 08:01
Ik heb een dochter en wij doen van alles. Van kleien, knutselen, puzzelen, iets bakken, tot mountainbiken, hiken, SUP boarden en in het bos ravotten/hutten bouwen/klimmen, ze is overal dol op.

Je hoeft je niet te beperken tot de stereotypen die bestaan over meisjes. Zelf ben je toch ook niet de hele dag alleen maar met jurkjes bezig?

Kijk naar je kind en naar wat het leuk vindt om te doen, ongeacht het geslacht.
Ja, dat had ik zelf inmiddels ook bedacht. Daarin is ieder kind (on)gelijk. Iedereen vindt weer iets anders leuk dat bij hem of haar past.
Het was alleen bij mij de eerste gedachte. Die na een paar dagen gelukkig plaats maakte voor een realistischere kijk erop. :)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 1 heerlijke, intens eigenwijze stuiterbal. Maar het is ook mijn beste spiegel. Oa de uurtjes samen klauteren in monkeytown, samen stoeien en samen zwemmen behoren nu tot mijn leukste herinneringen, hij is nu 6!
Ik heb twee stereotype kinderen in huis. Hoewel qua interesses dan. Mijn dochter houdt van rokjes, glitter, unicorn en Elsa en mijn zoon houdt van Minecraft, Lego Ninjago, en stoere kleding.

Maar mijn kinderen zijn echt zoveel meer dan dat. Wat ik leuk vind aan mijn zoon is dat hij nieuwsgierig en gevoelig is, dat hij vanaf dag 1 een echte mama's kindje is, maar ook echr dol op zijn papa is. Dat we iedere avond tegen elkaar aan onder een dekentje samen Fantasia lezen. En ik daar ook echt niet onderuit kan. Dat hij dol is op sushi net als ik. Dat hij zo lief speelt met zijn 3 jaar jongere zusje. Ze zijn beide even druk en de ene keer spelen ze vader en moedertje en de andere keer spelen ze dat ze superhelden zijn en de wereld moeten beschermen. Ook kunnen ze allebei eindeloos knutselen en tekenen.

Ik vind het opvoeden van een jongetje en een meisje tot nu toe weinig verschillend. Het zijn gewoon twee verschillende mensen. Dat was vast ook zo geweest als ik twee zonen had gekregen of twee dochters.
theepoes schreef:
16-01-2021 07:53
Hier twee zoons en zwanger van een meisje. En best herkenbaar wat je zegt maar dan dus andersom. Ik vind mijn jongens echt superleuk. We schrokken wel een beetje dat we een meisje gaan krijgen. Ik had me al zo ingesteld op nog een jongen en zie mezelf ook meer als jongensmoeder. Wat 'doe' je met een meisje, die jurkjes, frutseltjes, roezeltjes enz... en op den duur dat meidenvenijn in zo'n groepje meiden. Brrr, ik werd er een beetje bang van.
Maar elk kind is natuurlijk anders. Mijn zoons hebben ook ieder zo'n eigen karakter en beide zijn het de leukste die ik ken (op sommige aaargh-momenten na haha).
Dus met ons meisje zal het vast goedkomen net als met jullie jongen. :)
Haha het valt in de praktijk reuze mee hoor. Kind gaat gewoon haar eigen gang. Kleed zich 3 keer per dag om, wilt dan weer een nieuwe jurk of rok aan. Af en toe help ik een beetje met iets aantrekken, maar het is niet dat ik 3 keer per dag samen met haar verkleedpartijtjes heb.

En de frutsels dat regelt ze ook zelf wel. Je geeft het wat roze en glitter speelgoed en ze gaan zelf hun gang ermee. Maar goed misschien krijg je wel een stoere meid die niks van rokjes en roze moet hebben.
Alle reacties Link kopieren
Mijn 3e is ook een zoon, met 2 grote zussen. Ik vind het super leuk nu ook een jongen te hebben!
Hij is lief, verlegen, zacht grappig, maar ook wild, stoer (vindt hij zelf 😉) en een echte jongen.

Ik vind het een echte verrijking van ons gezin om zowel jongens als meisjes te hebben.

Ik moest in het begin ook even wennen aan het idee, al vond ik het wel meteen leuk. Ik vroeg me vooral af of ik wel een leuke jongensmoeder kon zijn na 2 meisjes die toen alleen nog maar waren van roze, staartjes en vlechtjes, K3 en Barbie.

Oh ja, hij is 6 inmiddels.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje is echt zo'n verrijking, hij is knap, schattig, super grappig, behulpzaam, slim, vrolijk, sportief. Echt een totaal plaatje en hij is nog maar een dreumes.

Toch zou ik graag willen dat mn 3e kindje een meisje wordt. Gewoon, omdat ik zelf best girly ben enzo en mn dochtertje is ook heel girly en dat vind ik super super leuk.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik in mijn omgeving zie is dat jongens (over het algemeen) makkelijker zijn dan meisjes. Ze blijven niet hangen in gezeur. En ruzies zijn fysiek maar daarna is het weer goed. Geen roddel en achterklap of oude koeien uit de sloot halen zoals bij meisjes.

Ook op het gebied van kleding is het makkelijker.

De meeste jongens hebben veel meer energie. En hebben het ook nodig om voldoende te sporten en dagelijks naar buiten te gaan. Ook is het een stuk fysieker en harder (ook onderling) waarbij je als bezorgde meisjesmoeder niet in moet grijpen maar ze gewoon laat begaan.

Vier verjaardagen buiten de deur...
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is helemaal niet zo'n meisje meisje, dus roze etc. herken ik niet zo. Wel zie ik dat hij fysieker is en het heerlijk vindt om te stoeien en te kietelen. Hij gilt het dan uit van het lachen. Kinderfeestjes doen we inderdaad buiten te deur. Maar verder is het een sociaal type, een kletsmajoor en hij wil van alles weten hoe het zit. En hij is dol op knuffelen, altijd al geweest, veel meer dan zijn zus.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven