Hoe makkelijk ben jij bij vakanties/uitstapjes?

14-08-2026 19:12 127 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
En dan doel ik op hygiënisch gebied. Er is namelijk niet altijd een wastafel en zeep voor handen.
Maak jij je snel druk als je kinderen 101 dingen aanraken en dan honger krijgen en iets te eten vragen. Of denk je er nog geen 2x over na en neem je het risico gewoon tijdens een vakantie of weekendje of een dagje weg?

Denk aan een pretpark bijv. Er wordt continue gegeten door iedereen. Vorkjes zitten er eigenlijk nooit bij. Friet/patat gaat met de vingers of dat ene koekje wat net uit de tas is gekomen ook.

Rennen jullie met jullie kinderen bij elke keer dat ze iets willen eten naar de toiletten om de handen te wassen of heb je juist zoiets van; risico nemen we. Dat zal vast verwaarloosbaar zijn. En ze raken toch weer 5 andere dingen aan nadat ze bij de wastafels vandaan komen.

Ben wel eens benieuwd hoe andere ouders hier tegenaan kijken. Want soms zijn er nou eenmaal ook geen wasgelegenheden.
Maar virussen zijn overal. Je ziet ze alleen niet. Russisch roulette. ;-)

Ik moet zeggen dat hier meestal gewoon het risico genomen wordt. Vaak ook omdat mijn man veek makkelijker is hierin en ze vaak al wat in handen heeft geduwd voordat ik het in de gaten heb. Hoe gaat dat elders?
Ben je echt benieuwd of heb je beef met je man?
Mijn kinderen zijn ouder maar ik maakte me daar destijds bij dagjes uit echt niet druk om. En nu nog niet.
Ik denk er niet eens over na. Ik wil wel dat ze hun handen wassen als ze naar de wc geweest zijn, maar daar houdt het wel op.
Ik ben heel kritisch wanneer er dieren zijn die geaaid mogen worden zoals kinderboerderij, dierentuin en dergelijke.

Voor zand gebruik ik even talkpoeder om het van de kinderen af te krijgen voor ze eten/de auto ingaan maar dat heeft niks met hygiëne te maken, puur met dat ik een hekel heb aan overal zand.

Voor de rest is het wisselend.
Maar ik ben totaal niet bang dat ze een virus oplopen doordat ze iets eten zonder handen te wassen.
Het nut van maagzuur is o.a. dat het heel veel bacteriën doodt.
Echt, geweldige uitvinding.

Oftewel: ik heb me daar echt nooit druk om gemaakt.
En nog steeds niet.
The best things in life are the ones you can't afford.
Week 37 van de Extremely Demotivational Calendar
Het klinkt alsof je smetvrees hebt. Er zijn betere dingen in het leven om angstig over te zijn.
Ik voel dat niet eens als een risico 😅
Het is zoals het is
Handen wassen na het aaien van dieren op de kinderboerderij probeer ik wel te doen inderdaad
Het is zoals het is
Ik heb nog nooit gedacht aan risico op dat vlak. Gaat geen seconde door mijn hoofd. Zoals bij jouw man denk ik.
Nooit druk om gemaakt. Goed voor de weerstand en zo.
Ik heb daar werkelijk nog nooit over nagedacht. Het lijkt me ook echt heel erg ongezellig voor de betreffende kinderen. Ben je gezellig naar de Efteling, moet je de hele dag je handen wassen. Vreselijk toch?
Ik heb me er eerlijk gezegd nooit erg druk om gemaakt. Wel zo ontspannen.
Youk79 schreef:
14-08-2026 19:29
Handen wassen na het aaien van dieren op de kinderboerderij probeer ik wel te doen inderdaad
Ja, thuis een keer. Maar je gaat toch niet op de kinderboerderij als een gek op zoek naar het toilet omdat je kind per ongeluk een lama heeft aangeraakt?
Daar denk ik nou echt nooit bij na. Goed voor de weerstand.
Welke risico’s hebben we het eigenlijk over hier? Kan je dat wat duidelijker maken, waar je bang voor bent dat je kinderen krijgen van een dagje Efteling zonder handen wassen?
Lady*Voldemort schreef:
14-08-2026 19:30
Ik heb daar werkelijk nog nooit over nagedacht. Het lijkt me ook echt heel erg ongezellig voor de betreffende kinderen. Ben je gezellig naar de Efteling, moet je de hele dag je handen wassen. Vreselijk toch?
Vind ik ook. Mijn moeder had bij al haar kleinkinderen de neiging om er constant met van die stinkende snoetenpoetsers achteraan te lopen. Echt niet leuk. Het is nog een hele klus geweest om haar daarin te begrenzen, het arme kind had daarna gewoon echt een rode huid van het poetsen.
Lady*Voldemort schreef:
14-08-2026 19:32
Ja, thuis een keer. Maar je gaat toch niet op de kinderboerderij als een gek op zoek naar het toilet omdat je kind per ongeluk een lama heeft aangeraakt?
Bij die hier stond een wasbak en een bordje erbij met advies handen te wassen. Op zich niet raar. Ook gewoon wel fijn als een kalf het nodig vond je hele hand op te slurpen.
Coniglio schreef:
14-08-2026 19:34
Welke risico’s hebben we het eigenlijk over hier? Kan je dat wat duidelijker maken, waar je bang voor bent dat je kinderen krijgen van een dagje Efteling zonder handen wassen?
Ze vergelijkt het met Russisch roulette, dus best een behoorlijk risico.
The best things in life are the ones you can't afford.
Week 37 van de Extremely Demotivational Calendar
Lady*Voldemort schreef:
14-08-2026 19:32
Nee er is een wasbak in de stal met een groot bord erbij om handenwassen te stimuleren. Van dieren op de kinderboerderij kun je oprecht vervelende zoonozen oplopen.
Dus bij intensief aaien probeer ik dat wel te doen ja, aan het eind van het bezoek
Het is zoals het is
Maar TO, zijn je kinderen kwetsbaar/snel ziek?
Klopt idd, dat virussen en bacteriën onzichtbaar zijn. Maar als je er niet ziek van wordt, is er toch geen probleem?

Ik heb als kind 1x salmonella gehad. Dat had niks met mijn hygiëne te maken trouwens. Het roomijs op de camping was besmet, de halve camping was doodziek.
Gewoon nieuwsgierig. Zoals ik al zei denk ik waarschijnlijk teveel over alles na. Zo ook daarover. Maar ik heb dat al lang leren loslaten. Ik vind het dus ook verfrissend om zoveel reacties te lezen dat er niet eens bij atilgestaan wordt. Voor mij dus ook weer een extra wake up call dat dat de norm is zeg maar.

Oh en 1e reactie na mijn bericht; geen ruzie met mijn man :lol: Echt benieuwd. Ik leer het juist steeds meer los te laten want toen ze klein waren zat ik er wel meer bovenop. Zoals bij inderdaad kinderboerderijen oa. Maar ik kreeg al snel door dat die vingers continue die mond ingaan en dat handen wassen in principe 0,0 zin heeft bij kinderen.
Daarnaast las ik laatst een topic over iemand die vakantiehuisjes meteen helemaal grondig schoon gaat maken met dettol en toen dacht ik; er zijn mensen die nog 10x erger over viezigheid nadenken dan dat ik doe. Het kan nog erger.

Hier dus gewoon puur interesse hoe anderen er dus instaan en ik vind het boeiend om te lezen allemaal.
Klinkt inderdaad als smetvrees.

Ik heb zelf ook smetvrees en ik heb altijd anti-bacteriele handgel bij me. Maar ik heb geen kinderen. Ik ga zelf wel altijd gewoon even naar de wc om mijn handen te wassen en daarna de handgel. Maarja je moet wel oppassen dat je je smetvrees niet overbrengt op je kinderen :)
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Ai, vergeten me druk om te maken. Nu zijn ze groot
Star⁴ schreef:
14-08-2026 19:35
Bij die hier stond een wasbak en een bordje erbij met advies handen te wassen. Op zich niet raar. Ook gewoon wel fijn als een kalf het nodig vond je hele hand op te slurpen.
Ja, als je handen druipen van de koeienkwijl is wassen wel even lekker ja. Maar na een aaien van een konijntje?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven