Hoe mijn vertrouwen herstellen in mijn 16 jarige dochter .
dinsdag 4 november 2025 om 16:10
Hoi , ik ben een 35 jarige alleenstaande Belgische mama met een nu 16 jarige dochter E. die tot nu altijd een makkelijk en leuk kind was en die het goed doet op school . Sinds de kleutertijd is haar beste vriendin ene L. die hier even verderop woont en ook 16 is , ze komen ook al jaren bij elkaar over de vloer , doen veel dingen samen en zitten in dezelfde klas op school . De laatste maanden is L. wel heel fel aan het veranderen heb ik gemerkt , ze kleedt zich anders en uitdagender en is rebelser . Mijn dochter volgt haar daar schoorvoetend in , kocht onlangs ook een bijzonder kort rokje en experimenteert volop met allerlei vreemde make-up. Ik weet wel dat kleine meisjes groot worden en er zoiets bestaat als de pubertijd , ik ben ook jong geweest . Ik weet intussen ook dat sommige van hun klasgenoten intussen vapen, vooral meisjes . E. vertelde me dat L. dat ook soms doet en zijzelf ook al eens een trekje geprobeerd had . Ik ben vooral blij dat mijn dochter me die dingen eerlijk zei , zo heb ik haar ook proberen op te voeden . Wat ik natuurlijk niet zeker weet of het bij dat ene "trekje" gebleven is . Nog even zeggen dat ik zelf al sinds mijn tienerjaren sigaretten rook , ik heb E. al verteld hoe duur, ongezond en verslavend sigaretten en vapes zijn en dat ze zeker nooit andere drugs mocht proberen maar geen idee hoe diep dat bij haar doorgedrongen is . En dan komen we bij mijn huidig probleem : de laatste week heb ik tweemaal gemerkt dat er sigaretten uit mijn pakje verdwenen waren , de eerste keer was ik niet zeker maar de tweede keer wél . Dat E. die genomen heeft ligt voor de hand , er komt niemand anders bij ons thuis behalve dan L. wanneer die bij mijn dochter op bezoek is (de twee meiden zijn hier soms ook alleen gezien mijn wisselende werkuren ) . Ik vermoed dus dat de meiden hier een sigaretje gerookt hebben toen ik er niet was . Nu weet ik echt niet goed hoe ik daarover moet beginnen tegen mijn dochter , als ze beginnen roken is vind ik dat niet fijn maar veel erger vind ik dat ze plots dan niet meer eerlijk tegen me is , het vertrouwen in haar dat tot nu optimaal was zou dan verdwijnen en dat vind ik veel erger dan een sigaretje . Tot vandaag ben ik er nog niet over begonnen en ook mijn dochter heeft het niet meer gehad over roken of vapen . Dus mocht iemand tips hebben hoe ik dit best aanpak zijn die zeker welkom , haar vriendschap met L. wil ik wel zeker niet verbieden want het zijn echt bff's en ik weet dat ze veel aan elkaar hebben .
dinsdag 4 november 2025 om 19:21
dinsdag 4 november 2025 om 19:28
dinsdag 4 november 2025 om 19:45
Dit. Echt superhypocriet.
dinsdag 4 november 2025 om 20:13
Nou, dit dus
En waar zit precies de vertrouwensschending? Ze heeft toch niet gelogen? Ze heeft alleen niet alles verteld. Zou jij ook niet doen als je iets deed waarvan je weet dat de reactie geen gejuich is!
dinsdag 4 november 2025 om 20:29
Mijn idee over dit soort zaken is dat je als ouder kunt waarschuwen en voorlichten, en daarna is het uit jouw handen. Als ze wil experimenteren met roken, doet ze dat toch wel, desnoods buitenshuis. Ik zou in dit geval niet geheimzinnig blijven doen en het gewoon met haar bespreken. Nog wat extra voorlichting erbij (hoewel je zelf rookt, maar benadruk dan de ellende van zo’n hardnekkige verslaving), en dan heb je gedaan wat je kunt.
dinsdag 4 november 2025 om 20:40
dinsdag 4 november 2025 om 20:42
Je kunt in mijn ogen makkelijk roken verbieden ondanks dat je zelf rookt. Je verbiedt ze immers ook om alcohol te drinken, coke te snuiven, achter het stuur te kruipen en nog tig zaken. M.u.v. coke snuiven (hoop ik dan) allemaal zaken die volwassenen met enige regelmaat doen/hebben gedaan.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
dinsdag 4 november 2025 om 20:44
Nou, dat wordt ingewikkeld als ze ouder worden. Als de norm onder de vrienden wordt dat er geveept en gerookt wordt, waarom zou je dan niet meedoen? Je moeder doet het ook.LemoosGaatDoor schreef: ↑04-11-2025 20:42Je kunt in mijn ogen makkelijk roken verbieden ondanks dat je zelf rookt. Je verbiedt ze immers ook om alcohol te drinken, coke te snuiven, achter het stuur te kruipen en nog tig zaken. M.u.v. coke snuiven (hoop ik dan) allemaal zaken die volwassenen met enige regelmaat doen/hebben gedaan.
dinsdag 4 november 2025 om 20:48
dinsdag 4 november 2025 om 20:48
Oei, zelfs dat heb ik wel eens gedaan, heel lang geleden, en mijn kinderen weten dat ook. Desondanks heb ik ze toch altijd afgeraden eraan te beginnen en ze hebben zich keurig aan dat advies gehouden, al vinden ze het wel een beetje grappig om een moeder te hebben die ooit coke gesnoven heeftLemoosGaatDoor schreef: ↑04-11-2025 20:42Je kunt in mijn ogen makkelijk roken verbieden ondanks dat je zelf rookt. Je verbiedt ze immers ook om alcohol te drinken, coke te snuiven, achter het stuur te kruipen en nog tig zaken. M.u.v. coke snuiven (hoop ik dan) allemaal zaken die volwassenen met enige regelmaat doen/hebben gedaan.
dinsdag 4 november 2025 om 20:56
Een van de redenen waarom in mijn familie zover gerookt werd, was dat het voor kettingrokende ouders heel lastig was het idee 'roken is heel ongezond en gevaarlijk, dus kun je het maar beter niet doen' voor te leven. In elk geval wel bij pubers zoals mijn brus en ik waren: net iets te bijdehante, zuigerige klierders met een prachtig oog voor hypocrisie. Dit gold ook voor alcohol.
Stoppen met de eigen verslaving was te lastig, dus werd het gebruik van verslavende middelen door minderjarige kinderen dan maar geaccepteerd.
Ik denk dat dit nog steeds in gezinnen gebeurt.
Stoppen met de eigen verslaving was te lastig, dus werd het gebruik van verslavende middelen door minderjarige kinderen dan maar geaccepteerd.
Ik denk dat dit nog steeds in gezinnen gebeurt.
Si abra la puerta hay lobos.
dinsdag 4 november 2025 om 21:01
Het kan wel, het heeft alleen veel minder effect. Dat geldt trouwens ook voor alcohol. Een verbod maakt gewoon veel minder indruk als je het zelf ook overtreedt.LemoosGaatDoor schreef: ↑04-11-2025 20:42Je kunt in mijn ogen makkelijk roken verbieden ondanks dat je zelf rookt. Je verbiedt ze immers ook om alcohol te drinken, coke te snuiven, achter het stuur te kruipen en nog tig zaken. M.u.v. coke snuiven (hoop ik dan) allemaal zaken die volwassenen met enige regelmaat doen/hebben gedaan.
En achter het stuur kruipen mag als je je rijbewijs hebt. Niemand die dat gek vindt.
dinsdag 4 november 2025 om 21:10
Een kettingrokende opa en pa, een oma die altijd verscholen was in een walm van Belinda Menthol, zorgde voor 2 felle anti-rokers. De derde (ik) wilde toch roken en ondervond al heel snel dat de waarschuwingen en verboden (verslavend!) niet voor niets waren geweest. Het was niet zo dat ik opkeek naar rochelende grootouders of pa. Of bezweek onder groepsdruk. Ik wilde gewoon ook zo dun zijn als Kate Moss in 1995 en las in de Cosmo dat roken het hongergevoel wegnam. Dat bleek voor mij ook zo te werken. En toen vond ik het nog lekker ook.
Van het roken afkomen was een ramp en ik snuif nog steeds graag tweedehands rook naar binnen. Iedere dag begint nog steeds met ‘vandaag rook ik niet’. Het heeft er dan wel weer voor gezorgd dat ik heel vroeg een goed beeld had van ‘verslavingsgevoelig zijn’ en uit angst om te eindigen op de Keileweg nooit een paddo, xtc, lijn coke/speed of lsd-trip heb aangeraakt op welke rave dan ook. Ik ben ook heel goedkoop om ‘vrij’ te houden in een café.
Van het roken afkomen was een ramp en ik snuif nog steeds graag tweedehands rook naar binnen. Iedere dag begint nog steeds met ‘vandaag rook ik niet’. Het heeft er dan wel weer voor gezorgd dat ik heel vroeg een goed beeld had van ‘verslavingsgevoelig zijn’ en uit angst om te eindigen op de Keileweg nooit een paddo, xtc, lijn coke/speed of lsd-trip heb aangeraakt op welke rave dan ook. Ik ben ook heel goedkoop om ‘vrij’ te houden in een café.
dinsdag 4 november 2025 om 21:13
Ik denk oprecht niet dat het verbod van een niet-rokende ouder zwaarder weegt voor een puber.
dinsdag 4 november 2025 om 21:17
Bij drank schijnt het wel te werken. Maar als een puber zin heeft, begin je niet zoveel. Toch vind ik de ouders van klasgenoten van mijn kinderen die voor hun kinderen van 13 de grens met Duitsland overgingen voor goedkope smaakjesvapes wel van een andere orde.LemoosGaatDoor schreef: ↑04-11-2025 21:13Ik denk oprecht niet dat het verbod van een niet-rokende ouder zwaarder weegt voor een puber.
dinsdag 4 november 2025 om 21:21
Ja helaas. Dezelfde categorie die op hoge poten naar school komen als je het waagt de vape van een brugklassertje af te pakken.
dinsdag 4 november 2025 om 21:25
Ja, herkenbaar. Of een e-mail sturen waarin staat dat zij het prima vinden dat kind vapet en waar de school zich in vredesnaam mee bemoeit. Maar dan minder vriendelijk geformuleerd.LemoosGaatDoor schreef: ↑04-11-2025 21:21Ja helaas. Dezelfde categorie die op hoge poten naar school komen als je het waagt de vape van een brugklassertje af te pakken.
dinsdag 4 november 2025 om 21:25
Tja je hebt het slechte voorbeeld gegeven door zelf niet te stoppen met roken. Dat kun je niet afschuiven op haar beste vriendin. Ik ken meer pubers van rokende ouders die het ook altijd vonden stinken en chagrijnig waren dat de ouders gewoon in huis rookten want daar hadden ze last van. Uiteindelijk toch ook zelf gaan roken. Was er best verbaasd over toen ik het zag maar aan de andere kant vind ik het ook weer niet heel raar als je toch al je hele leven in de rook zit omdat je ouders niet willen of kunnen stoppen. Ondanks dat ik zelf nooit een sigaret heb aangeraakt ondanks dat mijn moeder rookt en ook altijd gedaan heeft op wat periodes na toen het stoppen even was gelukt.
Met drank en drugs hetzelfde. Je kunt wel gaan verbieden maar als je het zelf gewoon blijft doen wat voor effect heeft het dan? 0,0.
Met drank en drugs hetzelfde. Je kunt wel gaan verbieden maar als je het zelf gewoon blijft doen wat voor effect heeft het dan? 0,0.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in