Hoe mijn vertrouwen herstellen in mijn 16 jarige dochter .

04-11-2025 16:10 63 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi , ik ben een 35 jarige alleenstaande Belgische mama met een nu 16 jarige dochter E. die tot nu altijd een makkelijk en leuk kind was en die het goed doet op school . Sinds de kleutertijd is haar beste vriendin ene L. die hier even verderop woont en ook 16 is , ze komen ook al jaren bij elkaar over de vloer , doen veel dingen samen en zitten in dezelfde klas op school . De laatste maanden is L. wel heel fel aan het veranderen heb ik gemerkt , ze kleedt zich anders en uitdagender en is rebelser . Mijn dochter volgt haar daar schoorvoetend in , kocht onlangs ook een bijzonder kort rokje en experimenteert volop met allerlei vreemde make-up. Ik weet wel dat kleine meisjes groot worden en er zoiets bestaat als de pubertijd , ik ben ook jong geweest . Ik weet intussen ook dat sommige van hun klasgenoten intussen vapen, vooral meisjes . E. vertelde me dat L. dat ook soms doet en zijzelf ook al eens een trekje geprobeerd had . Ik ben vooral blij dat mijn dochter me die dingen eerlijk zei , zo heb ik haar ook proberen op te voeden . Wat ik natuurlijk niet zeker weet of het bij dat ene "trekje" gebleven  is  . Nog even zeggen dat ik zelf al sinds mijn tienerjaren sigaretten rook  , ik heb E. al verteld hoe duur, ongezond en verslavend sigaretten en vapes zijn en dat ze zeker nooit andere drugs mocht proberen maar geen idee hoe diep dat bij haar doorgedrongen is . En dan komen we bij mijn huidig probleem : de laatste week heb ik tweemaal gemerkt dat er sigaretten uit mijn pakje verdwenen waren , de eerste keer was ik niet zeker maar de tweede keer wél . Dat E. die genomen heeft ligt voor de hand , er komt niemand anders bij ons thuis behalve dan L. wanneer die bij mijn dochter op bezoek is (de twee meiden zijn hier soms ook alleen gezien mijn wisselende werkuren ) . Ik vermoed dus dat de meiden hier een sigaretje gerookt hebben toen ik er niet was . Nu weet ik echt niet goed hoe ik daarover moet beginnen tegen mijn dochter , als ze beginnen roken is vind ik dat niet fijn maar veel erger vind ik dat ze plots dan niet meer eerlijk tegen me is , het vertrouwen in haar dat tot nu optimaal was zou dan verdwijnen en dat vind ik veel erger dan een sigaretje . Tot vandaag ben ik er nog niet over begonnen en ook mijn dochter heeft het niet meer gehad over roken of vapen . Dus mocht iemand tips hebben hoe ik dit best aanpak zijn die zeker welkom , haar vriendschap met L. wil ik wel zeker niet verbieden want het zijn echt bff's en ik weet dat ze veel aan elkaar hebben .
LemoosGaatDoor schreef:
04-11-2025 21:13
Ik denk oprecht niet dat het verbod van een niet-rokende ouder zwaarder weegt voor een puber.
Toch laat onderzoek dat wel degelijk zien.
Pubers zijn natuurlijk geen robots die altijd exact doen wat je zegt, maar het omgekeerde is ook weer niet het geval. Ze hebben toch echt wel de neiging om hun ouders serieus te nemen en dan meer in wat ze voorleven dan wat ze zeggen. Niet altijd, niet allemaal, er zijn altijs uitzonderingen maar in grote lijnen wel.
Mijn ouders roken al jaren als een ketter. Ze zeiden: we raden je af om te roken maar gaan het niet verbieden. Ik ben nooit begonnen met roken.
Claire45 schreef:
04-11-2025 20:48
Maar zelfs als je moeder het niet doet, hoor. De norm onder vrienden weegt veel zwaarder.
De stap naar het roken omdat thuis wordt gerookt is vele malen kleiner dan wanneer je het goede voorbeeld hebt gehad.
Maar roken , vapen en drugs gebruiken gebeurt start altijd stiekem. Je gaat als tiener niet naar je ouders en zegt..hee ma, ik sta vanmiddag bij de jumbo een vape te roken. Tot vanavond.

Ze heeft ook niet gelogen. Er liggen sigaretten in huis en die heeft ze gepakt. Tel je ook je koekjes?

Als tip: niet verbieden want dat heeft geen zin. Ingaan op gevaren, je eigen kwetsbaarheid tonen door te laten zien hoe moeilijk het is om te stoppen. Stop met roken...laat zelf zien hoe vertrouwen werkt.
Hier gelden weinig regels qua verbieden. Maar ik heb de kinderen van jongs af aan al gezegd dat ik roken, vapen en drugsgebruik niet ga bekostigen. Dus als ik weet dat ze daarvan iets gebruiken, stopt mijn financiële bijdrage (zakgeld).
Zoon is er tot nu toe totaal niet gevoelig voor als anderen roken. Bij dochter zie ik meer gevaren op de loer liggen, vanwege haar kwetsbaarheid. Ik hoop dat ze de verleiding kan weerstaan en vooral ook ingezien heeft bij haar grootouders en haar moeder hoe ontzettend smerig roken is. Dat dat haar ervan weerhoudt.
Ik heb goede gesprekken met mijn kinderen. Oudste vindt het vies en jongste wil niet beginnen omdat ze zichzelf verslavingsgevoelig vindt. We roken zelf niet, maar zien het wel bij grootouders...hoe vies het ruikt en hoe ongezond het is. De gore rokershoest hebben ze vaak gehoord.

Geen consequenties verbonden. In onze optiek werken bepaalde consequenties ook leugens in de hand. Als je je zakgeld nodig hebt om peuken te kopen dan hou je mond.

We willen niet dat ze gaan beginnen en dat weten ze, maar we kunnen niet voorkomen dat ze gaan experimenteren.
Effe iedereen bedanken om te reageren Sommige reacties waren wel interessant maar  een echte wonderoplossing zit er natuurlijk niet tussen , dat had ik ook niet verwacht . Wat veel terugkomt is dat ik het slechte voorbeeld geef door zelf te roken . Dat weet ik zelf natuurlijk ook , ook dat kinderen van rokende ouders meer kans hebben om er zelf mee te beginnen ( ik ben er zélf het beste bewijs van ) . Maar zelf stoppen omdat de kans dan kleiner is dat mijn dochter ermee begint ga ik niet doen : ik drink niet en gebruik geen andere drugs , mag ik nog één ongezond pleziertje hebben in mijn leven ? Verder denk ik dat kinderen zich veel meer spiegelen aan school- of andere vrienden dan aan hun ouders , als er daar eentje bvb begint te roken zullen ze sneller volgen dan door "het slechte voorbeeld van de ouders" . En ik vrees dat het dat is dat nu gebeurt met mijn dochter doordat haar beste vriendin in een experimenteerfaze zit en ze in haar een voorbeeld ziet . Vanmiddag ben ik thuis met mijn dochter en ik ga proberen om er nog eens een goeie babbel mee te hebben . Ik hou jullie op de hoogte .   
Tuurlijk mag je een ongezond pleziertje hebben. Als jij het plezier vindt opwegen tegen gemiddeld 10 jaar korter te leven, en je zadelt andere mensen niet op met jouw rook, leef je uit.
Maar wat is dan het probleem met je dochter, dan mag zij dat ook neem ik aan?
Van mijn mag je dat plezier houden hoor.....het zijn niet mijn longen of gore rokershoest, mijn kleren en adem stinken niet naar rook. Dus of het zo plezierig is weet ik niet. Maar je helpt je kind er in ieder geval niet mee.

Maar goed...Iedereen heeft wel nare gewoontes en je kind gaat die ook ontwikkelen. Ga gewoon in gesprek en dan het goede gesprek. Dat ze zelf verantwoordelijk is voor haar keuzes, haar sigarettenaanschaf etc.

En als ze gestart is, ga dan samen stoppen.
Wombat schreef:
05-11-2025 12:56
Tuurlijk mag je een ongezond pleziertje hebben. Als jij het plezier vindt opwegen tegen gemiddeld 10 jaar korter te leven, en je zadelt andere mensen niet op met jouw rook, leef je uit.
Maar wat is dan het probleem met je dochter, dan mag zij dat ook neem ik aan?
Ik ben wat pragmatischer daarin , zowat alles is dezer dagen ongezond en gevaarlijk , niet alleen roken (denk aan voeding , vervuilde grond en lucht , straling ..... ) , ik geniet liever wat korter van het leven door te genieten dan 10 jaar langer te leven en me alles te ontzeggen . Kijk , ik heb liever dat mijn dochter er niet mee begint en ik ga haar niet aanmoedigen maar ik ga ook niet hysterisch beginnen gillen als ze het toch gaat doen .
Xantileppe schreef:
05-11-2025 12:56
Van mijn mag je dat plezier houden hoor.....het zijn niet mijn longen of gore rokershoest, mijn kleren en adem stinken niet naar rook. Dus of het zo plezierig is weet ik niet. Maar je helpt je kind er in ieder geval niet mee.

Maar goed...Iedereen heeft wel nare gewoontes en je kind gaat die ook ontwikkelen. Ga gewoon in gesprek en dan het goede gesprek. Dat ze zelf verantwoordelijk is voor haar keuzes, haar sigarettenaanschaf etc.

En als ze gestart is, ga dan samen stoppen.
Het gesprek komt er dadelijk aan , ben hier aan het wachten tot ze thuiskomt .
Houd in ieder geval voor ogen dat ze jouw vertrouwen niet heeft geschonden. Als er geen duidelijke afspraken zijn gemaakt over peuken of koekjes dan mag ze beide pakken.
Lady*Voldemort schreef:
04-11-2025 20:48
, al vinden ze het wel een beetje grappig om een moeder te hebben die ooit coke gesnoven heeft :mrgreen:
Daar is een grappig liedje over geschreven

https://youtu.be/_E6yHpR4nMw?si=gNd_tZHCtM53Ybr1
Huismus1000 schreef:
05-11-2025 13:50
Het gesprek komt er dadelijk aan , ben hier aan het wachten tot ze thuiskomt .
Dat pubers dingen stiekem doen hoort er wel een beetje bij.

Wat wil je bereiken met het gesprek?

Vertrouwen herstellen, maar zit het vertrouwen in een paar sigaretten pakken? Het roken zelf?

Ik durf te wedden dat je dochter gewoon rookt. Je weet de helft niet.

Hoe wil jij omgaan met een rokende dochter van 16? Mag dat thuis? Zelf betalen?
Xantileppe schreef:
05-11-2025 14:03
Houd in ieder geval voor ogen dat ze jouw vertrouwen niet heeft geschonden. Als er geen duidelijke afspraken zijn gemaakt over peuken of koekjes dan mag ze beide pakken.
Dat slaat natuurlijk nergens op. Dochter is niet achterlijk. Dan had ze het wel openbaar gedaan. Wijntje uit de koelkast erbij.
Je vertrouwt je kind niet meer omdat ze je peuken steelt, ik denk dat half België hun kinderen niet meer kan vertrouwen in dat geval?

En waarom zeg je niet gewoon dat je het gemerkt hebt, wat is je angst daarbij?
Huismus1000 schreef:
05-11-2025 13:48
Ik ben wat pragmatischer daarin , zowat alles is dezer dagen ongezond en gevaarlijk , niet alleen roken (denk aan voeding , vervuilde grond en lucht , straling ..... ) , ik geniet liever wat korter van het leven door te genieten dan 10 jaar langer te leven en me alles te ontzeggen . Kijk , ik heb liever dat mijn dochter er niet mee begint en ik ga haar niet aanmoedigen maar ik ga ook niet hysterisch beginnen gillen als ze het toch gaat doen .
Maar wat wil je dan met dit topic?
Huismus1000 schreef:
wat een egoïstische houding naar je dochter toe. Het maakt je niet uit dat je eerder overlijdt, want je hebt geen zin om jezelf het roken te ontzeggen...
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Huismus1000 schreef:
Kwaak niet zo.
Si abra la puerta hay lobos.
Huismus1000 schreef:
Nou ,dan is je probleem toch opgelost ?

Oh nee ..... ,je hebt je sigaretten nog niet terug .
Lady*Voldemort schreef:
05-11-2025 16:11
Nou ,dan is je probleem toch opgelost ?

Oh nee ..... ,je hebt je sigaretten nog niet terug .
Ja, dat lijkt me hier ook het grootste probleem nu er geen inhoudelijk bezwaar tegen roken is. Nou, TO, verkoop een shirt van je dochter op vinted, dat zal haar leren!
Si abra la puerta hay lobos.
Huismus1000 schreef:
Oh. Dus dat is dan toch het antwoord? Lekker je dochter laten roken dan leeft ze maar 10 jaar korter. Geen probleem.
Ik denk dat het geen zin heeft een lang gesprek te voeren.

Gewoon vragen:
Esther, heb jij sigaretten van mij gepakt? Of Liesje misschien?
En als ze "nee" zegt, niet aandringen.

Als ze "ja" zegt, kan je zeggen "ik ben blij dat je zo eerlijk bent."

En dan is de vraag of ze voortaan sigaretten van jou mag "lenen", of "ik heb liever dat je dat niet meer doet.".

Maar: ik heb geen kind, dus geen ervaring
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Bontebok schreef:
05-11-2025 20:10
Oh. Dus dat is dan toch het antwoord? Lekker je dochter laten roken dan leeft ze maar 10 jaar korter. Geen probleem.
Ook ik denk dat rokers niet vrolijker/gelukkiger zijn dan niet-rokers, maar ik denk dat deze discussie hier nu niet relevant is.

(stiekum weten alle rokers dit namelijk al lang)
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Huismus1000 schreef:
Pragmatischer dan wat? Ik zeg toch: als jij het plezier van roken vindt opwegen tegen 10 jaar korter leven (dat is het gemiddelde namelijk, je kunt er verder nog van alles bijhalen wat niet echt terzake doet, maar rokers leven echt 10 jaar korter dan niet-rokers en leveren vooral gezonde jaren in) dan moet je dat vooral blijven doen. Dat is hartstikke pragmatisch.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven