Hoe mijn vertrouwen herstellen in mijn 16 jarige dochter .

04-11-2025 16:10 63 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi , ik ben een 35 jarige alleenstaande Belgische mama met een nu 16 jarige dochter E. die tot nu altijd een makkelijk en leuk kind was en die het goed doet op school . Sinds de kleutertijd is haar beste vriendin ene L. die hier even verderop woont en ook 16 is , ze komen ook al jaren bij elkaar over de vloer , doen veel dingen samen en zitten in dezelfde klas op school . De laatste maanden is L. wel heel fel aan het veranderen heb ik gemerkt , ze kleedt zich anders en uitdagender en is rebelser . Mijn dochter volgt haar daar schoorvoetend in , kocht onlangs ook een bijzonder kort rokje en experimenteert volop met allerlei vreemde make-up. Ik weet wel dat kleine meisjes groot worden en er zoiets bestaat als de pubertijd , ik ben ook jong geweest . Ik weet intussen ook dat sommige van hun klasgenoten intussen vapen, vooral meisjes . E. vertelde me dat L. dat ook soms doet en zijzelf ook al eens een trekje geprobeerd had . Ik ben vooral blij dat mijn dochter me die dingen eerlijk zei , zo heb ik haar ook proberen op te voeden . Wat ik natuurlijk niet zeker weet of het bij dat ene "trekje" gebleven  is  . Nog even zeggen dat ik zelf al sinds mijn tienerjaren sigaretten rook  , ik heb E. al verteld hoe duur, ongezond en verslavend sigaretten en vapes zijn en dat ze zeker nooit andere drugs mocht proberen maar geen idee hoe diep dat bij haar doorgedrongen is . En dan komen we bij mijn huidig probleem : de laatste week heb ik tweemaal gemerkt dat er sigaretten uit mijn pakje verdwenen waren , de eerste keer was ik niet zeker maar de tweede keer wél . Dat E. die genomen heeft ligt voor de hand , er komt niemand anders bij ons thuis behalve dan L. wanneer die bij mijn dochter op bezoek is (de twee meiden zijn hier soms ook alleen gezien mijn wisselende werkuren ) . Ik vermoed dus dat de meiden hier een sigaretje gerookt hebben toen ik er niet was . Nu weet ik echt niet goed hoe ik daarover moet beginnen tegen mijn dochter , als ze beginnen roken is vind ik dat niet fijn maar veel erger vind ik dat ze plots dan niet meer eerlijk tegen me is , het vertrouwen in haar dat tot nu optimaal was zou dan verdwijnen en dat vind ik veel erger dan een sigaretje . Tot vandaag ben ik er nog niet over begonnen en ook mijn dochter heeft het niet meer gehad over roken of vapen . Dus mocht iemand tips hebben hoe ik dit best aanpak zijn die zeker welkom , haar vriendschap met L. wil ik wel zeker niet verbieden want het zijn echt bff's en ik weet dat ze veel aan elkaar hebben .
dreuvel schreef:
05-11-2025 20:24
Ook ik denk dat rokers niet vrolijker/gelukkiger zijn dan niet-rokers, maar ik denk dat deze discussie hier nu niet relevant is.

(stiekum weten alle rokers dit namelijk al lang)
Zeker zijn ze niet vrolijker, integendeel.
Bontebok schreef:
05-11-2025 23:02
Zeker zijn ze niet vrolijker, integendeel.
Wat een eigenaardige opmerking.
Deck mich zu mit Zärtlichkeiten
TO, hoe ging het gesprek met je dochter?
aurora79 schreef:
06-11-2025 10:43
TO, hoe ging het gesprek met je dochter?
Ze roken nu saampjes lekker een sjaggie
Frankly my dear, I don"t give a damn
En volgend jaar rollen ze samen een joint!
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
calvijn1 schreef:
06-11-2025 16:15
Ze roken nu saampjes lekker een sjaggie
Het zijn belgen, die smoren een saf :-D
Huismus1000 schreef:
05-11-2025 13:48
Ik ben wat pragmatischer daarin , zowat alles is dezer dagen ongezond en gevaarlijk , niet alleen roken (denk aan voeding , vervuilde grond en lucht , straling ..... ) , ik geniet liever wat korter van het leven door te genieten dan 10 jaar langer te leven en me alles te ontzeggen . Kijk , ik heb liever dat mijn dochter er niet mee begint en ik ga haar niet aanmoedigen maar ik ga ook niet hysterisch beginnen gillen als ze het toch gaat doen .
Nouja, probleem opgelost dus. Je leeft haar niet alleen dit voorbeeld voor, je leert haar ook de smoes waarom het allemaal wel meevalt.
Wat eten we vanavond?
We weten allemaal dat roken slecht is, ook Huismus1000 raadt het haar dochter af.

Het gaat er even niet om dat TO moet stoppen met roken, maar dat ze denkt dat haar dochter stiekem rookt, of haar sigaretten steelt.

Hopelijk is het gesprek goed gegaan.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Tja, zelf roken en dan het je dochter verwijten dat ze vapet of rookt is nogal hypocriet. Stelen is natuurlijk zeker niet oké, overigens.

Dat gezegd hebbende: ik werk zelf op een middelbare school en zo ontzettend veel leerlingen gapen of roken, ik schrik ervan maar aan de andere kant doe je er gewoon heel weinig tegen. Ze kunnen die dingen overal kopen. Zelfs mijn intelligente stiefzoon van 25 rookt al 10 jaar, van hem had ik het nooit verwacht.
Mijn jongste dochter heeft ook gevapet, totdat het gewoon te duur werd voor haar. Ik heb er nooit echt moeilijk over gedaan (als ze het wil doen, doet ze het toch wel), behalve dat ik wel regelmatig aangaf hoe schadelijk en duur het is.

En verder is je dochter inderdaad gewoon een puber, dus ik zou ook de meeste dingen gewoon loslaten.
En eh… je dochter drinkt niet en gebruikt geen drugs, mag ze nog één ongezond pleziertje hebben in haar leven?
dreuvel schreef:
08-11-2025 07:11
We weten allemaal dat roken slecht is, ook Huismus1000 raadt het haar dochter af.

Het gaat er even niet om dat TO moet stoppen met roken, maar dat ze denkt dat haar dochter stiekem rookt, of haar sigaretten steelt.

Hopelijk is het gesprek goed gegaan.
Ik vind stelen wel een heftig woord. Uit de winkel stelen: niet ok. Van je moeder pakken die ook verder je hele leven bekostigt is toch anders.
Het is ook geen duur sieraad maar gewoon iets dat opgaat en aan de lopende band wordt bijgekocht. Een boterham of een koekje pakt ze ook uit de kast neem ik aan. Waarom mag dit dan niet als roken zo’n fijn pleziertje is?
Wombat schreef:
08-11-2025 07:37
Ik vind stelen wel een heftig woord. Uit de winkel stelen: niet ok. Van je moeder pakken die ook verder je hele leven bekostigt is toch anders.
Het is ook geen duur sieraad maar gewoon iets dat opgaat en aan de lopende band wordt bijgekocht. Een boterham of een koekje pakt ze ook uit de kast neem ik aan. Waarom mag dit dan niet als roken zo’n fijn pleziertje is?
Stelen is misschien een groot woord, maar ik vind het toch anders om een koekje te pakken uit een pak dat voor iedereen in huis gekocht is of iets te pakken wat van 1 van de andere gezinsleden persoonlijk is. Ik rook niet, maar ik wil niet dat mijn dochters zonder te vragen mijn persoonlijke spullen opmaken. Dat doe ik andersom bij hen ook niet.
dweedledee schreef:
04-11-2025 19:45
Dit. Echt superhypocriet.
Nou misschien niet zozeer hypocriet. Het is een verslaving dus misschien komt TO daar niet zo makkelijk vanaf. Ik zou daar juist open kaart in spelen. Dat je verslaafd bent en je eigen gezondheid naar de verdommenis helpt en dat de kans groot is dat je doodgaat aan kanker en dat je jezelf niet kan helpen. En dat je je dochter dat echt niet gunt en hoopt dat zij betere keuzes maakt en daardoor lang en gelukkig leeft

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven