Hoe papje geven aan flesweigerende doe het zelf baby

20-10-2020 13:46 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al meerdere topics geopend over onze flesweigeraar, maar na een nieuw dipje kan ik toch weer wat advies gebruiken.

Situatie: baby, 8 maanden, absolute flesweigeraar (heeft alleen de eerste 8 weken de fles geaccepteerd). Ik was ondertussen redelijk gewend aan de situatie, het omgekeerde dag-nachtritme en de bijbehorende 3 nachtvoedingen, maar nu baby 's nachts nog meer behoefte begint te krijgen aan voeding begin ik echt mijn grens te bereiken. Ze heeft nog maar matig interesse in vaste voeding, maar ik probeer voor het slapengaan toch eerst zoveel mogelijk vaste voeding er in te krijgen en na het omkleden krijgt ze nog een laatste keer de borst. De afgelopen weken wil ze echter nog vaker en langer 's nachts drinken. Op kdv denken ze dat misschien de nutrienten in mijn bv minder worden. Ik ga nu proberen of een pyamapapje voor het slapengaan iets verbetert, maar hoe kan ik dit het beste aanbieden? Ze drinkt ondertussen wel water uit een tuitbeker of 360 beker, maar zodra er iets anders in zit dan water weigert ze die weer. Vaste voeding eet ze het beste als ze het zelf kan doen, maar dat is nogal lastig met vloeibaar eten :mrgreen:
Ik twijfel om het in een 'nieuw' type beker aan te bieden of het toch er in proberen te lepelen, maar misschien zie ik nog een praktische oplossing over het hoofd...
Alle reacties Link kopieren
Okay geen antwoord op je vraag.
Maar een flesweigeraar is wel zwaar hè? Ik heb er ook een.
Mijn dochter is 5 maanden. Rijd of rijd jij tijdens je werkdag heen een weer naar het kdv? En hier word er ook in de nacht ingehaald.
Alle reacties Link kopieren
mariposa2 schreef:
20-10-2020 15:10
Voeding onder de 1 jaar is bijvoeding en geen hoofdvoeding.
Zelf laten lepelen, wat vaste stukjes voedsel geven.
Ik heb nog nooit een papje gegeven aan m'n kids, inmiddels al wat ouder. Dus zie de toegevoegde waarde ook niet zo heel erg.
De toegevoegde waarde zou zijn dat er overdag iets meer voeding in gaat zodat ik ik 's nachts niet 4 keer op hoef voor een voeding en misschien na 8 maanden weer iets meer dan 2 uur aan een stuk kan slapen
Alle reacties Link kopieren
kaartje1 schreef:
20-10-2020 15:15
Okay geen antwoord op je vraag.
Maar een flesweigeraar is wel zwaar hè? Ik heb er ook een.
Mijn dochter is 5 maanden. Rijd of rijd jij tijdens je werkdag heen een weer naar het kdv? En hier word er ook in de nacht ingehaald.
Geen probleem om het topic te kapen met flesweigeraar gerelateerde vragen ;) Zoals je ziet ben ik zelf ook nog steeds zoekende.

Ik heb in de eerste weken wel heen en weer gereden maar al snel besloten dat dat niet ideaal was. Kdv heeft heel lang voeding met een spuitje gegeven en nu neemt ze af en toe daar wel een fles (thuis of bij opa en oma overigens absoluut niet). En inderdaad veel 's nachts inhalen en hopen dat ze snel meer interesse krijgt in vast voedsel overdag.
Patatje15 schreef:
20-10-2020 15:20
De toegevoegde waarde zou zijn dat er overdag iets meer voeding in gaat zodat ik ik 's nachts niet 4 keer op hoef voor een voeding en misschien na 8 maanden weer iets meer dan 2 uur aan een stuk kan slapen
Inderdaad ik zie die toegevoegde waarde van pap ook zeker wel!! Hier kreeg ze het dus 2x per dag. Niet omdat die rijstmeel nu zo goed en gezond was, maar kind moet toch iets eten overdag.
anoniem_6500601441f07 wijzigde dit bericht op 20-10-2020 16:00
5.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jeejtje wat zwaar zal dat zijn al zo lang gebroken nachten! Is t een optie voor je om de bv rustig af te bouwen en nutrilon uit een tuitbeker of 360 graden beker te gaan aanbieden dan zou je man of partner s nachts wat over kunnen nemen?
where ever you go, go with your heart
Wat wij in de kinderopvang vaak probeerden was: Kind voeding aanbieden uit andere fles. Open beker bijvoorbeeld. Of zo’n 360 graden beker. Of een rietjes systeem (sommigen snapten dat al heel jong).

Dat zou ik dus eventueel wel proberen. Ik zou geen pap fles gaan dwingen eerlijk gezegd. Eet ze ‘s avonds gewoon goed? Ik weet dat sommigen ouders ook al yoghurt geven na het eten (meningen verschillen hierover).
Alle reacties Link kopieren
Stomme vraag, maar mag ze zelf de fles vasthouden?
Wat ik mij nu ook bedenk. In de KDV hadden we ook wel eens kinderen die niet gevoed wilden worden. Die legden we dan in de box of een wipstoelen en die geven zichzelf een fles. Of in bed (en dan bleven we erbij staan). Misschien kun je dat nog proberen?
Alle reacties Link kopieren
Is t een optie voor je om de bv rustig af te bouwen en nutrilon uit een tuitbeker of 360 graden beker te gaan aanbieden dan zou je man of partner s nachts wat over kunnen nemen
Hier proberen we inderdaad naartoe te werken, zou heel graag bv afbouwen namelijk (ook omdat het monstertje ondertussen al 7 tandjes heeft).
Tuitbeker en 360 kent ze nu, maar accepteert ze vooralsnog alleen met water erin, maar dat is al een hoopvolle stap.
Stomme vraag, maar mag ze zelf de fles vasthouden?
Ja! Maar nog niet met succes hier thuis.
In de KDV hadden we ook wel eens kinderen die niet gevoed wilden worden. Die legden we dan in de box of een wipstoelen en die geven zichzelf een fles.
Ons kdv denkt gelukkig heel erg mee. Als ze daar in de box achterstevoren onder de babygym ligt, is de kans dat het lukt het grootst, maar thuis wil dat ook nog niet. We hopen dat ze snel in andere bekers ook melk accepteert want het lukt haar wel daar (zelfstandig) uit te drinken ondertussen
Heeft ze zelf al de neiging om een lepel vast te pakken? Dan zou je haar ''lekker'' kunnen laten kliederen met pap bijvoorbeeld. Vaak komt er dan wel iets binnen. Gelijk een soort sensorische activiteit :proud:
Korstje brood laten dippen in pap? (En zelf met een lepeltje meevoeren.) Blijft de pap wat beter plakken, twee voedingsdingen in één.
Alle reacties Link kopieren
Patatje15 schreef:
20-10-2020 15:23
Geen probleem om het topic te kapen met flesweigeraar gerelateerde vragen ;) Zoals je ziet ben ik zelf ook nog steeds zoekende.

Ik heb in de eerste weken wel heen en weer gereden maar al snel besloten dat dat niet ideaal was. Kdv heeft heel lang voeding met een spuitje gegeven en nu neemt ze af en toe daar wel een fles (thuis of bij opa en oma overigens absoluut niet). En inderdaad veel 's nachts inhalen en hopen dat ze snel meer interesse krijgt in vast voedsel overdag.
Hoe werkte dat met een spuitje? Gewoon voorzichtig naar binnen spuiten? En aan laten sabbelen?
Wanneer zijn jullie met een open beker begonnen of de 360graden?
Ik rijd nu 1x per werkdag heen en weer. Maar het zou toch fijn zijn als er naast die ene borstvoeding er nog wat meer binnen zou komen.
Alle reacties Link kopieren
Onze oudste was geen flesweigeraar, maar weigerde zich te laten voeren, waardoor hij te weinig at en snachts wakker werd voor een extra fles.
Wat bij hem het beste werkte was een stuk groente,fruit, broodkorst,soepstengel of iets dergelijks in de ene hand, plastic lepel in de andere hand, en dan liet hij zich wel aardig voeren.
Pap werkte hier wel voor langer slapen. Is een prima voedzaam vulmiddel hoor.
Alle reacties Link kopieren
Patatje15 schreef:
20-10-2020 13:58
Ik denk ook dat het gewenning is, maar de voedingen zijn momenteel het enige waarmee ik haar stil krijg. Speentje heeft ze uiteraard ook nooit gewild haha. Het is nu een beetje kiezen tussen 2 kwaden.
Lijkt me logisch, als ze weinig drinkt overdag. Snachts niet meer voeden lijkt me nu niet zo verstandig. Daar kan je pas mee beginnen als ze overdag genoeg binnen krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Wat iemand anders ook zegt, probeer haar vooral overdag meer te laten eten en drinken. Dan heeft ze 's nachts geen/minder honger en gaat ze hopelijk langer achter elkaar doorslapen. Kunnen ze haar op het kdv pap geven?

Nu haal je een hongerig en vermoeid kind op, dan is het veel lastiger om haar ook nog pap te laten eten want ze wil op dat moment alleen maar aan de borst (denk ik).
Alle reacties Link kopieren
kaartje1 schreef:
20-10-2020 17:11
Hoe werkte dat met een spuitje? Gewoon voorzichtig naar binnen spuiten? En aan laten sabbelen?
Wanneer zijn jullie met een open beker begonnen of de 360graden?
Ik rijd nu 1x per werkdag heen en weer. Maar het zou toch fijn zijn als er naast die ene borstvoeding er nog wat meer binnen zou komen.
Het spuitje was echt monnikenwerk, heel langzaam opbouwen. Werd echt met de milliliter in de mondhoek gespoten anders werd het net zo hard weer uitgespuugd. Langzaamaan begon ze er een beetje op te sabbelen en kon het worden opgebouwd tot een redelijk volume waar ze in ieder geval de dag op doorkwam. En elke keer weer eerst de fles proberen.
Hier ligt ze met het hoofd af van de leidsters onder de babygym en dan lukt het :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Pap is er gisteren vrij soepel in gegaan met lepel (ze had zelf in elke hand een lepel, dat werkte het beste). Helaas nog wel 3 keer in de nacht moeten voeden.

Als ze thuiskomt van kdv is er ook geen tijd voor en een papje en 'avondeten' en nog bv dus ik zal maar eens kijken wat ze misschien later op de dag op kdv nog kunnen geven.

Is het een bezwaar om de papjes dikker te bereiden dan aangegeven, of beter om in te dikken met een beschuit of liga? Ik vind ze zo vloeibaar om te lepelen.
Patatje15 schreef:
21-10-2020 10:44
Pap is er gisteren vrij soepel in gegaan met lepel (ze had zelf in elke hand een lepel, dat werkte het beste). Helaas nog wel 3 keer in de nacht moeten voeden.

Als ze thuiskomt van kdv is er ook geen tijd voor en een papje en 'avondeten' en nog bv dus ik zal maar eens kijken wat ze misschien later op de dag op kdv nog kunnen geven.

Is het een bezwaar om de papjes dikker te bereiden dan aangegeven, of beter om in te dikken met een beschuit of liga? Ik vind ze zo vloeibaar om te lepelen.
Ik doe minder water of melk in de pap om het dikker te maken. Dus bijvoorbeeld: voorschrift pap is 200ml plus 4-6 lepels pap. Ik doe 150+5 melk en 5 lepels pap. Geen gedoe met vloeibaar lepelen.

Mijn baby's krijgen om half vijf op het kdv de avondmaaltijd en thuis alleen nog een fles voor het slapengaan.
Op kdv krijgen ze: fruithap, boterham en melk tussen de middag, een tussendoortje en een potje avondeten. Ze zijn er van 8 tot 17 uur.
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
21-10-2020 10:47

Mijn baby's krijgen om half vijf op het kdv de avondmaaltijd en thuis alleen nog een fles voor het slapengaan.
Op kdv krijgen ze: fruithap, boterham en melk tussen de middag, een tussendoortje en een potje avondeten. Ze zijn er van 8 tot 17 uur.
Ja dat is ideaal. Hier krijgt ze in de ochtend fruithapje, tussen de middag brood (wat ze niet eet) maar dan rond 3 uur de laatste 'fles'. Ik zal eens vragen of ze mogelijkheid hebben om later nog een papje/potje te geven, anders krijg ik haar zeker niet vol naar bed op kdv dagen.
Patatje15 schreef:
21-10-2020 10:51
Ja dat is ideaal. Hier krijgt ze in de ochtend fruithapje, tussen de middag brood (wat ze niet eet) maar dan rond 3 uur de laatste 'fles'. Ik zal eens vragen of ze mogelijkheid hebben om later nog een papje/potje te geven, anders krijg ik haar zeker niet vol naar bed op kdv dagen.
Ik zou ze vragen om het potje avondeten als lunch te geven. Dan om drie uur de laatste fles en net voor vertrek een tussendoortje (broodkorst, soepstengel en dergelijke). Dan kun je thuis een papfles geven als ze die drinkt, of gewoon melk. Maar dan weet je tenminste zeker dat ze een goede maaltijd heeft gehad.

Dus:

9.00 Fruithap
12.00 Avondpotje
15.00 melk
16.30 tussendoortje

19.00 melk/papfles (misschien krijgt ze die wel eerder, dat weet ik niet en misschien nog een voor middernacht?)

Denk je dat kdv openstaat voor lunchpotjes? ;)
anoniem_332521 wijzigde dit bericht op 21-10-2020 21:20
Reden: aanvulling over laatste fles
8.54% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
20-10-2020 13:57
Even ter vergelijk (mijn tweeling is ook 8 maanden):

slapen van 19-7 uur
7.15 uur bord pap (geen pyjamapapje, want daar zit toegevoegd suiker in als ik me goed herinner, gewoon "babybrinta")
9.30 uur fruithap (geprakt)
12.00 uur boterham zonder iets (lust ze niet anders) en een flesje melk 150+5
14.00 uur tussendoortje en water
16.30 uur avondeten
18.30 uur avondfles 180+6

Ze eten zoveel mogelijk zelf, en dat is inderdaad een troep :)
Sorry maar wat heeft TO aan dit schema?
Patatje15 schreef:
21-10-2020 10:44
Pap is er gisteren vrij soepel in gegaan met lepel (ze had zelf in elke hand een lepel, dat werkte het beste). Helaas nog wel 3 keer in de nacht moeten voeden.

Als ze thuiskomt van kdv is er ook geen tijd voor en een papje en 'avondeten' en nog bv dus ik zal maar eens kijken wat ze misschien later op de dag op kdv nog kunnen geven.

Is het een bezwaar om de papjes dikker te bereiden dan aangegeven, of beter om in te dikken met een beschuit of liga? Ik vind ze zo vloeibaar om te lepelen.
Wat wij op een gegeven moment deden was de ene snel kind voeren terwijl de ander kookte (anders was het voor zoon echt te laat en werd het drama). Terwijl wij aten, zat zoon er gezellig in de kinderstoel bij met een bakje yoghurt en mocht ie dat zelf naar binnen proberen te lepelen. Is dat een idee of kom je dan tijd tekort? En dan het bakje yoghurt dus vervangen door pap en misschien zelf zo nu en dan een lepel helpen.
Maar misschien is 8 maanden hiervoor nog net te jong.
Alle reacties Link kopieren
Mijn jongste is nu 10 maanden en nu pas krijgt ze echt interesse in vaste voeding.
Bij mijn oudere twee kinderen was dat precies zo.
Bij 8 maanden wilden ze alleen nog melk (uit fles dat wel). Pap wilden ze ook niet, vonden ze vies. De jongste drinkt wel een papfles.

Hier zijn de alle drie begonnen met zelf mais chips knabbelen. Ik liet ze tussen de middag iets warms eten, dat werkte beter dan in de avond als ze al een beetje moe waren.
Fruit waren ze ook al niet heel dol op, dus dat waren ook muizenhapjes, Maarja beter dan niks.
Flesweigeraar hadden we hier niet, dus kans dat het voor jou niet opgaat...

Maar toch. Mijn zoon kreeg op een gegeven moment om 23:00 i.p.v. de borst een fles melk met rijstebloem (en later pyjamapapje), en dat bleek hij echt nodig te hebben om door te slapen. Het rare was: je hoefde hem er niet voor wakker te maken! We slopen zijn kamer in, bode hem slapend de fles aan (met papspeen) en die zoog hij dan slapend leeg als een bezetene.

Dus het zou wel heel mooi zijn als jullie kind in zijn slaap geen weigeraar was...

Maar de kans zal wel groter zijn dat er motorisch of fysiek iets is wat zuigen lastig maakt? Of gaat zuigen aan de borst prima? Mijn zus bleek een verhemelte te hebben dat niet helemaal dicht was: daarom lukte borstvoeding niet bij haar.
Pien252 schreef:
21-10-2020 19:59
Sorry maar wat heeft TO aan dit schema?
TO heeft zelf al gereageerd en als zij het de moeite waard vindt om mijn schema te zien dan is dat voldoende toch? Ik geef haar verder ook meerdere tips, met ervaring bij een flesweigeraar, en ook daar reageert ze op dus blijkbaar voegt het best iets toe. Wat heeft TO aan jouw reactie op mijn reactie dan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven