Hoe vaak (dure) schoenen voor jonge puber?

20-01-2021 11:14 129 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een zoon in de brugklas met een nogal dure smaak. Het punt waar we het meest discussie over hebben zijn schoenen. De oude schoenen zijn voor mijn gevoel nog niet uit de doos, of hij kijkt alweer naar nieuwe schoenen. Graag leg ik een duidelijke richtlijn neer die realistisch is, zodat ik niet iedere keer het idee heb dat ik Rupsje Nooitgenoeg zit te voeren.

Qua bedrag zit ik nu op 100,- tot 120,- (en de evt rest zelf bijbetalen maar veel inkomsten heeft hij natuurlijk nog niet), maar het punt waar we het nog niet over eens zijn, is: hoe vaak koop je nieuwe schoenen? Wat mij betreft als de oude af of te klein zijn en als ik naar zijn schoenen kijk, zou hij ongeveer een jaar met een paar schoenen moeten doen. Zijn laatste paar is in mei gekocht en zien er nog goed uit. Vind ik. ;-D

Het liefst geef ik hem kleedgeld en trek ik mijn handen er vanaf, maar wat is dan een redelijk budget voor schoenen? (qua kleding komen we er wel uit). Relevant is dat hij geen kindermaat meer draagt en dat hij te jong is voor een bijbaantje. En dat we niet "arm" zijn, maar zelf niet veel uitgeven aan kleding.

Dus: hoeveel geef jij jaarlijks uit aan schoenen voor je (sneakerdragende) puber?
De oudste twee krijgen kleedgeld en kopen daar hun schoenen van. Ik bemoei mij er verder niet mee.
Vanaf 13 jaar hadden ze een folderwijk waar ze 30 euro per maand mee verdienden.
Zoon heeft liever dure sneakers, dochter gaat voor veel en goedkoop.
Ik zou hem 100 euro kleedgeld geven per maand plus de helft van zijn kinderbijslag.
Hier krijgen ze 2x per jaar schoenen.
Oudste krijgt kleedgeld maar de schoenen betalen wij. Omdat ik wil dat ze goed schoenen heeft. Ze kan nu eerst oefenen met andere kleding kopen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg ook vanaf mijn 12e maandelijks kleedgeld. Dat was destijds 100 gulden. Omgerekend en ook met de tijd mee ongeveer 70 euro. En daar kon ik dan van kopen wat ik zelf wilde. Wilde ik duurdere schoenen of een jas dan moest ik dus een paar maanden sparen. Zo zou ik het nog steeds doen (mijn kinderen zijn nog kleuter-leeftijd) want ik leerde zo wel met geld om te gaan.
Nicco88 schreef:
20-01-2021 12:02
Ik zou hem 100 euro kleedgeld geven per maand plus de helft van zijn kinderbijslag.
Is dat niet heel veel? Hier krijgen ze minder. Wel interessant om bedragen van verschillende mensen te horen. Met 1800 euro per jaar zou er hier heel veel kleding gekocht worden (de kasten puilen nu al uit).
Zolang in de groei geen schoenen die erg duur zijn. Een paar dr Martens voor een uitgegroeid kind prima, voor elk half jaar nieuwe geef ik echt max 80,- uit. En dat 2/3x per jaar. Duurder is zelf bijleggen, vaker ook. Nieuwe schoenen bij te klein of versleten of ander seizoen dus andere schoen nodig
Alle reacties Link kopieren
Hoi TO,

Mijn beide pubers krijgen 100,= kleedgeld/zakgeld per maand. Tweemaal per jaar gaan we met elkaar op jas-en-schoenen-jacht. Dus beide krijgen jaarlijks goede zomer- en goede winterschoenen van mij evenals een goede zomer- en winterjas.
Alles was ze daarnaast nog willen kopen moeten ze zelf weten :) .

Oh ja, gymschoenen voor school en sportschoenen betaal ik ook, maar die worden alleen vernieuwd als ze af zijn. Enneh..... is ben niet heel consequent. Soms krijgen ze 3 paar schoenen van mij per jaar ;)
Alecta schreef:
20-01-2021 12:04
Is dat niet heel veel? Hier krijgen ze minder. Wel interessant om bedragen van verschillende mensen te horen. Met 1800 euro per jaar zou er hier heel veel kleding gekocht worden (de kasten puilen nu al uit).
Geen idee, misschien ook afhankelijk van je inkomen? Maar schoenen en een jas zijn bijvoorbeeld best dure uitgaven.
Ze verslijten hier wel twee paar “gewone schoenen per jaar en een paar sportschoenen + sandalen.

Ze kopen 1 keer in de twee jaar een winterjas en zomerjas.

Ze lopen hier wel altijd in merkkleding.
Hier ca 300 per jaar denk ik. Dochter koopt er veel paar schoenen voor, zoon minder maar duurder.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind twee paar per jaar niets mis mee. Groeien kan een kind niets tegen doen, dan maar vaker.

Als de schoenen duurder zijn dan wat jij als ouder acceptabel vindt dan gaat kind maar honden uitlaten, gras maaien, auto's wassen, zakgeld of verjaardagsgeld sparen, whatever.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik zou kleedgeld gaan geven, dan ben je van het gezeur af en mag hij zelf beslissen wat hij waar aan uitgeeft. Op = op, is altijd een goede les.

Ik moest het doen met 70 euro in de maand, 50 kleedgeld en 20 zakgeld (a la nibud). Kon er prima van rondkomen, ik gaf niet zoveel om dure merken. Schoenen spaarde ik gewoon voor. En hoe jong is te jong voor een bijbaan? Met 12/13 kan je prima een folder wijk lopen, dat deed ik ook gewoon! Of in de kassen een baantje nemen of iets dergelijks. Kan je ook duurdere spulletjes kopen.
Alle reacties Link kopieren
Hier krijgen de 13 jarige zoons ook 2 keer per jaar nieuwe schoenen, in het voorjaar en najaar. Tenminste de gewone dagelijkse schoenen dan. Daarnaast hebben ze voetbalschoenen, hardloopschoenen, schoenen voor schoolgym en slippers, die krijgen ze wanneer het nodig is. Hun voeten zijn al een tijdje stabiel dus ik hoop dat we de grootste groeispurt gehad hebben. Ik vind 100-120 wel een redelijk bedrag voor een beetje fatsoenlijke sneakers. Dat kosten ze hier ook meestal (ze dragen alleen Nike). Ze krijgen (nog) geen kleedgeld maar weten prima wat een broek, trui, schoenen enz ongeveer 'mogen' kosten.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
20-01-2021 11:18
Is dit paar sneakers zijn enige paar schoenen?
Als hij in mei nieuwe schoenen heeft gekregen dan vind ik het best tijd worden voor een nieuw paar. Ik vind twee keer per jaar (bv voorjaar en najaar) nieuwe schoenen toch wel vrij normaal. Maar de oude nog ernaast blijven dragen als die nog passen.
Dit.
Ik zal ook wel een decadent type zijn maar ik vind per seizoen een paar schoenen heel normaal. Niet allemaal van dat bedrag maar van mei tot nu op 1 paar schoenen lopen en dan ook nog sneakers vind ik voor iemand in de groei echt niet ok.
Mijn eigen rug zou er bijvoorbeeld aan gaan, en ik ben geen actieve puber.
Dus ik zou bij 1 paar schoenen er minimaal elk half jaar andere bij kopen. En dan ook andere modellen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 1 paar schoenen per jaar wel erg karig. Ik zou 2 a 3 paar per jaar kopen. Eventueel tegelijk, zodat hij deze passend bij zijn kleding kan afwisselen.
Ik kreeg op mijn 14e 60 euro kleedgeld per maand. Zodra ik een bijbaan had met 15, hielden mijn ouders dit in zodat ik spaarde, want ik gaf alles uit. Ik kocht toen mijn kleding van mijn salaris. Ik kocht daarom geen merkkleding, daar had ik geen geld voor vond ik. Ik was nogal van kwantiteit boven kwaliteit :$ Dus ik kocht goedkope sneakers, ballerina's, nep all stars etc. Ik snap goed dat jongeren merkkleding willen, vaak is de kwaliteit ook wel beter. Maar bij ons thuis was daar echt geen geld voor. Dan kon ik per 2 maanden 1 broek of trui kopen, en je hebt natuurlijk ook sokken, ondergoed, schoenen en jassen nodig van tijd tot tijd. Ik vind 100 Euro kleedgeld in de maand die sommigen noemen best veel eigenlijk. Maar aan de andere kant is dat zo op als je voor kwaliteit gaat.

Als de voeten zijn uitgegroeid zou ik per seizoen 1 paar duurdere schoenen geven. Als het nodig is ook jassen. Als mijn kind later schoenen van > 100 Euro wil doe ik daar niet aan mee vrees ik. Dan moeten ze zelf bijleggen. Ik koop 2 paar schoenen van 100 Euro :"-(
Alle reacties Link kopieren
Dank allemaal voor de reacties. Ik hink zelf een beetje tussen deze twee,merk ik:
Ik vind twee paar per jaar niets mis mee. Groeien kan een kind niets tegen doen, dan maar vaker.
en deze:
Zolang in de groei geen schoenen die erg duur zijn. (...) voor elk half jaar nieuwe geef ik echt max 80,- uit.
Heeft ook een beetje met de overgang te maken. Hij kreeg altijd 2x per jaar nieuwe schoenen, maar toen hoefden ze nog geen 150,- te kosten. Misschien goed om erbij dat hij eigenlijk aast op nog duurdere duurdere schoenen (Balenciaga's, Yeezees), maar wel snapt dat dat een nogo is.

Ik ga eens met mijn man in gesprek over kleedgeld. Volgens mij geef ik ongeveer 600,- per jaar aan kleren voor deze zoon uit. Als ik 200,- reken voor schoenen, komt hij uit op 65,- per maand. Dan heeft hij m.i.de keuzeruimte om meer uit te geven voor schoenen, ten koste van andere kleding of niet. Ik vind dat nog wel veel geld voor een 12-jarige, maar blijkbaar is dat wat hij kost.

Ik heb al wat bedragen lang zien komen voor kleedgeld, maar meer input is welkom (graag inclusief leeftijd).

En nog een nieuwe vraag; hij moet nu eigenlijk nieuwe kleding (truien, geen schoenen ;-D ) Zouden jullie het bedrag dat je daaraan uitgeeft verrekenen met het kleedgeld (voorbeeld: je geeft 195,- uit, dus kleedgeld á 65,- start 3 maanden later) of tegelijkertijd starten met kleedgeld?
Alle reacties Link kopieren
2-3 keer per jaar nieuwe schoenen is het minimum. De rest is extra. ik mag hopen dat de schoenen die hij in mei heeft gehad niet zijn enige schoenen zijn.
Alle reacties Link kopieren
2x per jaar (zomer/winter) €150 euro per paar en dan jn de uitverkoop een extra paar zodat als de schoenen nat zijn van de regen ze ee extra paar hebben.

De meiden een paar sneakers en een paar nette laarsjes in de winter.

In de zomer allemaal ook slippers als de oude niet meer passen.
Alle reacties Link kopieren
Surebaby schreef:
20-01-2021 12:48
Dit.
Ik zal ook wel een decadent type zijn maar ik vind per seizoen een paar schoenen heel normaal. Niet allemaal van dat bedrag maar van mei tot nu op 1 paar schoenen lopen en dan ook nog sneakers vind ik voor iemand in de groei echt niet ok.
Mijn eigen rug zou er bijvoorbeeld aan gaan, en ik ben geen actieve puber.
Dus ik zou bij 1 paar schoenen er minimaal elk half jaar andere bij kopen. En dan ook andere modellen.
Het ligt er natuurlijk wel aan. Ik heb dit jaar panama jack laarzen gekocht, daar doe ik echt niet maar één seizoen mee (want 160 euro) en goede kwaliteit. Die gaan sowieso wel 3 winters mee. Maar het zou maar zo kunnen dat ik volgend jaar nog een extra paar winterlaarzen wil, gewoon voor de leuk.

Ik ben het niet per se eens met dat een kind net zoveel als de ouders moet krijgen voor schoenen/kleding, afhankelijk van het inkomen zegmaar. Hoe leer je dan omgaan met geld? Als puber verdien je nou eenmaal niet veel en je moet toch gaan budgetteren. Als je alles krijgt omdat papa en mama zat geld hebben en het zelf ook doen, wat leren ze daar dan van? Zelf werken voor je centen, hup! Mijn ouders hadden meer dan zat geld, maar ik moest echt wel werken als ik meer wilde. Soms kreeg ik wel extra, maar dat was een uitzondering.

Maar goed, wat weet ik nou, ik heb nog geen kinderen (over ca. 1.5 week wel haha)
Alle reacties Link kopieren
En idd shoppen in de sale, scheelt ook een hoop! 2e paar 1 euro aanbiedingen was ik gek op in de puberteit. Heb zo een keer suède hoge laarzen gekocht en een lamsleren paar birkenstocks die normaal voor 100 euro weg zouden gaan, en nu dus voor 1 euro bij het paar laarzen wat ik kocht. Heerlijk vond ik dat, zulke aanbiedingen.
Mijn kind krijgt 2 paar schoenen per maat. Ik wissel zelf ook af en 2 paar vind ik echt wel de minimum.

Hier ook vaak sale, paar tommy hilfigers voor 30 gekocht ipv 80 en hoge fila's voor 18 ipv 60.
Zo kan je het met alle merken wel doen. Ik koop ook wel eens een maat vooruit voor beide. :D
anoniem_391883 wijzigde dit bericht op 20-01-2021 13:09
47.98% gewijzigd
Mijn kinderen kregen zodra ze naar de brugklas gingen kleedgeld. Heeft altijd uitstekend gewerkt.
Ze vonden de eigen verantwoordelijkheid geweldig en dat ze zelf konden kiezen waar ze veel/weinig aan uitgaven nog geweldiger.
Ze kunnen nog steeds goed met geld omgaan (allang volwassen).
Hier vragen ze een keer of drie per jaar of ze een paar schoenen mogen kopen (als ze online een paar hebben gezien dat ze leuk vinden. Soms zes maanden niets, soms zitten er maar drie maanden tussen. Ik zeg eigenlijk altijd ja. Kosten meestal 100 euro per paar. Ze zijn superzuinig op hun schoenen, en houden een oud paar voor de jeugdbeweging, of als ze in het bos gaan 'chillen' en zo. Ik vind het goed dat ze kunnen afwisselen (puberzweetvoeten!) en dat ze neit dag in dag uit hetzelfde model dragen. Komt er op neer dat ik veel meer uitgeef aan schoenen voor de zoons dan schoenen voor mezelf, maar dat is een keuze, geen noodzaak.
anoniem_6533c576c6a23 wijzigde dit bericht op 20-01-2021 13:13
Reden: drie keer is accurter dan paar keer
1.01% gewijzigd
Ik vind het zelf normaal om, zoals iemand anders hier al zei, per seizoen een nieuw paar schoenen te kopen voor kinderen. De meeste ouders gebruiken daar de kinderbijslag voor, toch?

Zelf geef ik ook €100 - €120 uit aan schoenen (sneakers). Maar ik heb er inmiddels al zoveel, dat ik niet meer zo vaak nieuwe koop. Wel vervang ik af en toe de “versleten”.

Ik zou zoon zodra het kan een bijbaantje laten nemen hoor. Want dan kan hij er zelf ook voor sparen en vaker nieuwe kopen als hij dat zo leuk vindt.
Alle reacties Link kopieren
purple1973 schreef:
20-01-2021 12:05
Hoi TO,

Mijn beide pubers krijgen 100,= kleedgeld/zakgeld per maand. Tweemaal per jaar gaan we met elkaar op jas-en-schoenen-jacht. Dus beide krijgen jaarlijks goede zomer- en goede winterschoenen van mij evenals een goede zomer- en winterjas.
Alles was ze daarnaast nog willen kopen moeten ze zelf weten :) .

Oh ja, gymschoenen voor school en sportschoenen betaal ik ook, maar die worden alleen vernieuwd als ze af zijn. Enneh..... is ben niet heel consequent. Soms krijgen ze 3 paar schoenen van mij per jaar ;)
Zo doe ik het ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven