Hoe vaak (dure) schoenen voor jonge puber?

20-01-2021 11:14 129 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een zoon in de brugklas met een nogal dure smaak. Het punt waar we het meest discussie over hebben zijn schoenen. De oude schoenen zijn voor mijn gevoel nog niet uit de doos, of hij kijkt alweer naar nieuwe schoenen. Graag leg ik een duidelijke richtlijn neer die realistisch is, zodat ik niet iedere keer het idee heb dat ik Rupsje Nooitgenoeg zit te voeren.

Qua bedrag zit ik nu op 100,- tot 120,- (en de evt rest zelf bijbetalen maar veel inkomsten heeft hij natuurlijk nog niet), maar het punt waar we het nog niet over eens zijn, is: hoe vaak koop je nieuwe schoenen? Wat mij betreft als de oude af of te klein zijn en als ik naar zijn schoenen kijk, zou hij ongeveer een jaar met een paar schoenen moeten doen. Zijn laatste paar is in mei gekocht en zien er nog goed uit. Vind ik. ;-D

Het liefst geef ik hem kleedgeld en trek ik mijn handen er vanaf, maar wat is dan een redelijk budget voor schoenen? (qua kleding komen we er wel uit). Relevant is dat hij geen kindermaat meer draagt en dat hij te jong is voor een bijbaantje. En dat we niet "arm" zijn, maar zelf niet veel uitgeven aan kleding.

Dus: hoeveel geef jij jaarlijks uit aan schoenen voor je (sneakerdragende) puber?
Alle reacties Link kopieren
€100 kleedgeld per maand? :-O$
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
purple1973 schreef:
20-01-2021 12:05
Hoi TO,

Mijn beide pubers krijgen 100,= kleedgeld/zakgeld per maand. Tweemaal per jaar gaan we met elkaar op jas-en-schoenen-jacht. Dus beide krijgen jaarlijks goede zomer- en goede winterschoenen van mij evenals een goede zomer- en winterjas.
Alles was ze daarnaast nog willen kopen moeten ze zelf weten :) .

Oh ja, gymschoenen voor school en sportschoenen betaal ik ook, maar die worden alleen vernieuwd als ze af zijn. Enneh..... is ben niet heel consequent. Soms krijgen ze 3 paar schoenen van mij per jaar ;)
Luxe hoor, om als puber €100 per maand te krijgen. Ik kreeg geen cent. :proud:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet echt een vast bedrag, mijn dochter (11) heeft vrij veel schoenen, maar ze doet ook lang met die schoenen omdat ze erg kleine voeten heeft en erg lang in dezelfde maat blijft zitten. Ze zit nu net tussen 33 en 34 in, dus ze heeft schoenen in beide maten die nog goed zitten (en ook een paar in 33 dat nog steeds te ruim zit).
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Voor bedragen kun je op de site van het NIBUD kijken en daarnaast is het natuurlijk helemaal afhankelijk van wat jullie als gezin te besteden hebben. Mensen met hoge inkomens kunnen hun kinderen meer kleedgeld geven dan iemand met een minimumloon.
mcsteamy schreef:
20-01-2021 13:24
€100 kleedgeld per maand? :-O$
Ik vind dat ook extreem hoge bedragen. De meeste volwassenen geven niet eens €100 per maand aan kleding uit. Mag ik aannemen. En dat zeg ik, terwijl ik echt niet vies ben van kleding en sneakers shoppen.
anoniem_653d64b2a443c wijzigde dit bericht op 20-01-2021 13:32
0.48% gewijzigd
Susan schreef:
20-01-2021 13:30
Ik heb niet echt een vast bedrag, mijn dochter (11) heeft vrij veel schoenen, maar ze doet ook lang met die schoenen omdat ze erg kleine voeten heeft en erg lang in dezelfde maat blijft zitten. Ze zit nu net tussen 33 en 34 in, dus ze heeft schoenen in beide maten die nog goed zitten (en ook een paar in 33 dat nog steeds te ruim zit).
Ha, hier precies dezelfde leeftijd en maten :heart:
Zoon heeft hier trouwens maar 1 paar schoenen (meestal iets van Nike). Als die versleten/op/te klein zijn koopt hij nieuwe. Hij loopt niet veel, dus over zijn voeten maak ik mij niet zo'n zorgen (hij heeft ook geen erge zweetvoeten).

Zijn sportschoenen (de enige beweging die er bij hem inzit gebeurt tijdens het sporten) krijgt hij van ons.

De mensen die schrijven dat hun pubers meerdere goede schoenen moeten hebben: lopen jullie pubers dan zoveel?
Alecta schreef:
20-01-2021 13:35
Zoon heeft hier trouwens maar 1 paar schoenen (meestal iets van Nike). Als die versleten/op/te klein zijn koopt hij nieuwe. Hij loopt niet veel, dus over zijn voeten maak ik mij niet zo'n zorgen (hij heeft ook geen erge zweetvoeten).

Zijn sportschoenen (de enige beweging die er bij hem inzit gebeurt tijdens het sporten) krijgt hij van ons.

De mensen die schrijven dat hun pubers meerdere goede schoenen moeten hebben: lopen jullie pubers dan zoveel?
Nee, maar dat zijn toch ook gewoon mensen met voorkeuren/smaak die wel eens willen afwisselen?
Ik zou kleedgeld geven.

Elk kwartaal 150 euro. Dan zoekt hij het zelf maar uit.

Hij moet daar dan wel alles van betalen, ook zijn kleding.
Alle reacties Link kopieren
2 x per jaar rond de 100,-. Soms een paar extra gewoon omdat het kan.
Alle reacties Link kopieren
Star3 schreef:
20-01-2021 13:31
Ha, hier precies dezelfde leeftijd en maten :heart:
Jouw dochter heeft vast ook de kleinste voetjes van de hele klas!

Ik vind het soms wel lastig schoenen kopen, want het advies is bij het opmeten dat je er een centimeter bij op moet tellen en bij de laatste meting moest het dan net aan maat 34 worden, maar vaak gaat ze er dan toch in schuiven en vindt ze ze in een maat kleiner prettiger zitten. Ze heeft nu (na meting in de schoenwinkel) Doc Martens in maat 34, dat model valt net wat kleiner en die zitten dus heel goed, maar van andere merken zit maat 34 eigenlijk nog aan de ruime kant en dat vindt ze dan niet prettig lopen. Ze draagt dus ook nog schoenen in maat 33 van vorig jaar. Ik had ook laarsjes in maat 34 besteld, maar daar moet ze duidelijk nog in groeien.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Wat kopen de meesten uberhaupt dure schoenen. Dat koop ik voor mezelf niet eens. Ik geef gemiddeld 20-30 euro uit aan een paar schoenen voor mijzelf en daar kan ik vaak jaren mee door. Moet ik wel toegeven dat ik veel paar schoenen heb. Waar de 1 voor 100 euro 1 paar koopt, koop ik er gedurende het jaar 3 a 4 paar.
En dat is ook waarom ik zo lang met mijn schoenen kan. De meeste schoenen kunnen nl. niet tegen al dat vocht dat je met zweten kwijt raakt en gaan daar aan kapot. De schoenmaker vertelde me dat je het beste na 1 dag dragen, je schoenen minimaal 3 dagen moet laten uitwasemen. Dus dan heb je meerdere paren nodig.

Mijn kinderen moeten vanzelfsprekend qua richtbedrag voor hetzelfde geld (max €30) hun schoenen kopen en zo hebben ze per seizoen zo'n 2 paar minimaal. En als ze duurder willen, dan leggen ze zelf geld bij of zijn dat kadootjes die ze met kerst krijgen. Zo heeft de oudste Dr Martens gekregen en de jongste Vans. En de jongste heeft met verjaardagsgeld van opa en oma zelf ook Dr Martens gekocht.

Dus als ik mag adviseren, zou ik liever meerdere paar goedkopere schoenen kopen, dan 1 paar dure waar elke dag op gelopen moet worden. Want dure schoenen zeggen al lang niet meer of het ook kwalitatieve schoenen zijn. Zeker niet bij sneakers. Daar betaal je vaak voor het merk.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
20-01-2021 13:35
De mensen die schrijven dat hun pubers meerdere goede schoenen moeten hebben: lopen jullie pubers dan zoveel?
Ja mijn kinderen lopen veel. In Coronatijd gaan ze niet naar school maar anders lopen ze wat af op school, werk, wandelen met de hond buiten met vrienden buiten enz. Daarnaast als ze ergens zijn of ergens naartoe fietsen en het regent zijn de schoenende volgende ochtend sims nog niet droog. Daarnaast passen de sneakers niet onder elke outfit en hebben ze er vaak een net paar sneakers of de meiden laarsjes bij voor onder jurkjes. De oudste zijn pubers die dat wel belangrijk vinden om er naast praktisch ook leuk bij te lopen en dat moedig ik alleen maar aan.
Star3 schreef:
20-01-2021 13:37
Nee, maar dat zijn toch ook gewoon mensen met voorkeuren/smaak die wel eens willen afwisselen?
Mijn dochter wel, mijn zoon heeft die behoefte totaal niet. Die spaart voor 1 paar mooie schoenen, is daar zuinig op en doet daar best lang mee.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is wel ouder dan jouw zoon to. Dochter is 16. Die 100 eur is best ruim per maand, ze gebruikt niet alles/komt goed uit.

Hier geen designermerken als Balenciaga’s vr schoenen (kan ook niet van dat geld), maar wel truien van daily paper bijv. Ze heeft niet extreem veel; vijf goede sweaters en geen twaalf.

Ze ‘moet’ van mij werken (doet ze sinds haar dertiende). Niet vr het geld, maar wel vr haar ontwikkeling. Ik wil haar mee geven dat werken vanzelfsprekend is als je gezond bent.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
20-01-2021 13:30
Voor bedragen kun je op de site van het NIBUD kijken en daarnaast is het natuurlijk helemaal afhankelijk van wat jullie als gezin te besteden hebben. Mensen met hoge inkomens kunnen hun kinderen meer kleedgeld geven dan iemand met een minimumloon.
Maar waarom zou je? Dan leren ze niet met geld omgaan toch? Op een bepaalde leeftijd heb je nou eenmaal niet veel te besteden. Wil je meer, is een betere les om te gaan werken.
Maída schreef:
20-01-2021 14:11
Maar waarom zou je? Dan leren ze niet met geld omgaan toch? Op een bepaalde leeftijd heb je nou eenmaal niet veel te besteden. Wil je meer, is een betere les om te gaan werken.
De zoon van TO zit in de brugklas. dus is ongeveer 12, dan kun je nog niet gaan werken.
En natuurlijk werkt het wel zo, dat mensen die wat meer te besteden hebben, gemiddeld gezien ook meer geld uitgeven aan de kleding van de kinderen. Er komt op latere leeftijd genoeg motivatie om te werken, uitgaan bijvoorbeeld (post corona).
Alle reacties Link kopieren
De redenering 'ik geef als volwassene niet eens zoveel uit aan kleding', vind ik een beetje gek. In mijn kast hangen draagbare dingen van 15-20 jaar terug. Als tiener begin je net, je doet wel eens een miskoop, ik denk dat je dan eigenlijk juist een ruimer budget nodig hebt.

Als puber (jaren 90) kreeg ik f80,-. Was gebaseerd op oudere siblings die niks om kleding gaven, ik kreeg expliciet de instructie dat ik er niet van naar de bios mocht :-) . Ik vond het krap en legde zelf bij.
frambozentaartje wijzigde dit bericht op 20-01-2021 14:52
Reden: Spelfout
0.10% gewijzigd
Maída schreef:
20-01-2021 14:11
Maar waarom zou je? Dan leren ze niet met geld omgaan toch? Op een bepaalde leeftijd heb je nou eenmaal niet veel te besteden. Wil je meer, is een betere les om te gaan werken.

Ja vind ik ook, maar dat moet iedereen zelf weten natuurlijk.
Ik vond het belangrijk dat ze zelf de afweging leerden maken: "koop ik dure schoenen met als gevolg dat ik dan deze zomer maar 4 nieuwe shirts heb i.p.v. 6, of kies ik voor minder dure schoenen en hou ik meer over voor andere kledingstukken" Is maar een stom voorbeeld. Maar het werkte goed.
Alle reacties Link kopieren
Dochter krijgt van ons elke half jaar goede schoenen en nog wat andere zaken maar geen sneakers, daar krijgt ze zelf zakgeld en kleedgeld voor (100 per maand). Ze mag dus schoenen kopen of niet.
Puber zit natuurlijk wel in de groei dus mogelijk zijn de schoenen ook sneller "op" en misschien ook wel snel uit de mode.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter mag elk kwartaal nieuwe schoenen maar ze koopt liever kleding.
Zoon is 8 dus groeit nog en die krijgt ook elk kwartaal nieuwe schoenen van tussen de 100/140 euro.
Alle reacties Link kopieren
Maída schreef:
20-01-2021 14:11
Maar waarom zou je? Dan leren ze niet met geld omgaan toch? Op een bepaalde leeftijd heb je nou eenmaal niet veel te besteden. Wil je meer, is een betere les om te gaan werken.
Ik vind werken ook heel belangrijk voor tieners, maar niet voor het geld.

Voor mij is een kleding een hobby en ik kan er oprecht van genieten als dochter er leuk uitziet (dat kan ook met minder geld, weet ik). Het is denk ik heel persoonlijk en wat je vr je zelf gewend bent. Om het in perspectief te plaatsen; ik gaf vroeger het veelvoudige uit aan mezelf per maand. Bovendien vind ik 100 EUR best veel, maar niet absurd. Er zijn bijv ook tieners die creditcard van papa onbeperkt mogen gebruiken.

Anderen houden bijv van eten. Ik geef daar niet om en kook meestal heel goedkoop. Tegen mensen die wel van lekker eten houden zou ik kunnen zeggen; waarom doe je dat, het is toch niet nodig. Tsja, het is niet nodig, maar diegene vindt het waarschijnlijk gewoon leuk/lekker.

Ik vind niet dat kinderen perse met minder moeten doen alleen omdat ze kinderen zijn. Bepaalde soort sneakers zijn vr veel tieners nou eenmaal belangrijker dan vr ons als volwassenen. Geldt ook vr telefoons.
Lotus90 schreef:
20-01-2021 13:29
Luxe hoor, om als puber €100 per maand te krijgen. Ik kreeg geen cent. :proud:
Dat lijkt me het andere uiterste
Je koopt toch kleren voor je kind?
Maída schreef:
20-01-2021 14:11
Maar waarom zou je? Dan leren ze niet met geld omgaan toch? Op een bepaalde leeftijd heb je nou eenmaal niet veel te besteden. Wil je meer, is een betere les om te gaan werken.
Omdat het toch bizar is om je kind voor 100,- per maand kleding te geven, totdat ze kleedgeld krijgen en ze dan opeens maar 60,- te geven?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven