Hoe vaak een speelafspraak?

16-02-2020 16:43 234 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe vaak hebben jullie kinderen speelafspraken in de week? En zeg je wel eens zonder goede reden 'nee'?

Mijn zoon van zeven heeft de mogelijkheid om elke dag te spelen en het liefst speelt hij thuis. Inmiddels hebben we een max van drie keer in de week omdat ik het anders te druk vind worden. Bepaalde vriendjes en zijn neefjes mogen wel altijd komen omdat die super zoet kunnen spelen. Verder kan hij lekker buiten spelen met kinderen uit de buurt.

Ik vind de meeste vriendjes van mijn zoon niet zo leuk. Ze zijn brutaal, trekken kastjes open, pakken zonder te vragen eten uit de koelkast, mijn jongste zoon is wel eens geslagen, kinderen zeuren, kunnen zich niet vermaken, bemoeien zich met mij, maken dingen stuk... Ik heb vaak het idee dat ik als politieagent overal bovenop moet zitten en word er moe van. Gang laten gaan is geen optie, dan gaan er echt dingen stuk.
Mijn zoon kan zichzelf altijd prima vermaken en vindt alles leuk en ben zelf dus meer in de weer wanneer een vriendje te spelen is dan wanneer hij alleen thuis is.

Nu is de vakantie hier weer begonnen en stond vanmorgen om 8.45 uur het eerste vriendje alweer op de deur te bonzen om te spelen. Vanmiddag hetzelfde vriendje die zichzelf dan door mijn voortuin wurmt (lees plantjes vertrapt etc) en dan door het raam gaat gluren om te kijken of iemand thuis is. Zijn ouders hebben een groot gezin en heb het idee dat ze die kinderen in het weekend graag erop uit sturen zodat zij rust hebben.
Ik heb het vriendje beide keren weer naar huis gestuurd omdat ik zelf ook een rustige dag wil, maar voel me dan ook weer flauw...

Hoe doen jullie dat? Hebben jullie vaste dagen of bepaalde vriendjes die je liever niet dagelijks in huis hebt?
ohdeer wijzigde dit bericht op 16-02-2020 19:32
Reden: Spelfout
0.03% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sorry, maar wat voor onopgevoed volk is dat dan, die kinderen, dat ze bij jou kasten open trekken, zelf dingen pakken, dingen stuk maken, enz.? Voeden ouders hun kinderen niet meer op dan? Ik ging vroeger ook vaak bij een vriendje spelen, en dan kreeg je een glaasje limonade en een snoepje, maar je ging het niet zelf pakken. Laat staan dat je kasten open ging doen of dingen vernielen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Het blijft ons huis dus ik zeg weleens nee.
Hier kunnen de buurjongetjes altijd in en uit lopen en dat is meestal gewoon gezellig, maar vriendjes van school is ingewikkelder.
Precies wat jij beschrijft, die luisteren slechter en dan gebeuren er teveel dingen die ik niet wil en kind ook niet (slopen).
Hier zo eens per week/om de week een vriendje of vriendinnetje van school voor zesjarige, en paar keer per week een buurkind maar dat is eventjes.
Wat er hier bijkomt is dat het spelen veel stress oproept, vooral van kinderen van school. Dus het is daarna vaak drama en huilen om van alles.
Dus daarom niet zo vaak.
Alle reacties Link kopieren
8:45 vind ik echt te vroeg, weekends maar in vakantie ook! Dan zijn wij vaak nog niet eens uit bed.
Geen ervaring met vrienden die niet mogen komen, wel een afspraak dat ze 2 of 3 X doordeweeks mag afspreken.
Ik vind dat gedrag wat jij noemt trouwens echt niet kunnen.
'Ik heb er geen zin in' vandaag vinden mijn man en ik prima redenen.

Er zijn geen vaste aantallen. Oudste regelt het zelf, zelfs in de weekenden. Soms zijnwe chauffers maar vaak kan ze zelf op en neer en dat andere kind ook. En als mij niet uitkomt als bij ons is zeg ik ook gewoon nee.
Kan niet vandaag. Klaar


Jongste is 6 jaar jonger en daar sta ik of partner bij als ze willen afspreken, heb ik geen zin in dat specifieke kind, in alle andermans kinderen in het algemeen of geen om het op te halen ergens, moet ik zelf even op pad en komt het me slecht uit, heb ik lichte hoofdpijn, zware zenuwpijn, moet ik eigenlijk nog wat werken....

Allemaal redenen om nee te zeggen. En ik geef meestal bij de kinderen/ouders die redenen soms aan maar meestal niet. ;-)

Dus: Nee, lukt vandaag niet, misschien volgende week/keer, sorry. Fijne middag en op naar huis.

Dat het wel kan/wil/lukt is gemiddeld per week 1x per kind soms 2x per week. Iets met dat er gewerkt word/ziekenhuisafspraken/ortho/bieb/sport en dus sowieso meerdere dagen per week niet na school afgesproken kan worden.
pejeka schreef:
16-02-2020 16:48
Sorry, maar wat voor onopgevoed volk is dat dan, die kinderen, dat ze bij jou kasten open trekken, zelf dingen pakken, dingen stuk maken, enz.? Voeden ouders hun kinderen niet meer op dan? Ik ging vroeger ook vaak bij een vriendje spelen, en dan kreeg je een glaasje limonade en een snoepje, maar je ging het niet zelf pakken. Laat staan dat je kasten open ging doen of dingen vernielen.

Daar gáán we weer...
Alle reacties Link kopieren
Dochter van 5 mag ongeveer 2 x per week afspreken. Ze mag van mij nog niet alleen op straat spelen.


hoe lang laten jullie die speelafspraken duren? Ik merk dat na anderhalf - 2 uur echt de pret over is en dat er dan irritaties komen. Maar ik zie ook dat op de woensdag en vrijdagmiddag ouders heel graag van hun kind af willen. Dan wordt er al vanuit school mee naar huis gegaan, daar gegeten en dan de hele middag spelen.

Dat vind ik echt veel te lang. Maar hoe zeg je dat netjes.
Alle reacties Link kopieren
Jouw huis, jouw regels. En jouw energielevel, waar een max van 3 x per week een schoolvriendje op staat. Maak je niet druk, vooral niet omdat je zoon zichzelf goed kan vermaken en er genoeg aanloop is.
Dat joch zou ik ook wegsturen inderdaad. Misschien zelfs even mee naar huis lopen en aangeven dat je geen zin meer hebt in kinderen aan de deur om 8.45 uur.

En ik weer bepaalde kinderen ook gewoon. Daar spelen ze dan maar buiten mee. ;-)

Of bij hen thuis als echt zo erg is als je beschrijft.
Alle reacties Link kopieren
Merys schreef:
16-02-2020 16:53
Daar gáán we weer...
Want wat ik stelde is onredelijk?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Wat vaker pushen, dat hij elders speelt
pejeka schreef:
16-02-2020 16:56
Want wat ik stelde is onredelijk?

Nee, dat je nooit iets inhoudelijks toe te voegen hebt.
2 uur bij mijn jongste, de 7 jarige is meestal ook genoeg.

Of ze moeten echt wat te doen hebben. Zij kan wel prima met haar vriendjes of vriendinnetjes 3/4 uur in een speeltuin ( hier een fijne grote van de gemeente, 1,50 per kind) spelen.

Als mooi weer is, ga ik zelf liever daarheen dan thuis. En dan mag ze er zelfs wel 2 of 3 mee. En mooie daaraan is dat ze dan vaak weer 2 of 3 bij andere kinderen speelt en zo 1,5 week verder is. ;-)

Wij hebben nog lunchpauze dus zolang er geen continurooster is neem ik of man meestal 1 x per week of per 2 weken ook 2 van haar vriendjes mee voor een broodje thuis. is nog geen uurtje en super leuk. Meestal op een vrijdag.

Oudste fietst zelf of appt of iemand even mee mag meeeten, prima hoor. Zelfde.. ook 1x per week her en der of bij ons.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 16-02-2020 17:04
3.39% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Merys schreef:
16-02-2020 16:58
Nee, dat je nooit iets inhoudelijks toe te voegen hebt.
En jij blinkt uit in inhoudelijke opmerkingen, wou je zeggen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
De eerste jaren had ze wel drie of vier keer per week een speelafspraakje, nu is dat minder omdat er naarmate ze ouder worden vaker clubjes zijn, nu is het vaak een of twee keer in de week. Verder speelt ze heel veel met ons overbuurmeisje en dat gaat heel spontaan, soms lopen ze na het eten nog even bij elkaar binnen. Dat is in sommige weken bijna elke dag en in sommige weken niet, afhankelijk van hoe druk ze het hebben.

Over het algemeen vind ik het prima als die speelafspraakjes hier zijn, ze heeft geen kinderen in de klas die zich misdragen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Subnautica schreef:
16-02-2020 16:54
Dochter van 5 mag ongeveer 2 x per week afspreken. Ze mag van mij nog niet alleen op straat spelen.


hoe lang laten jullie die speelafspraken duren? Ik merk dat na anderhalf - 2 uur echt de pret over is en dat er dan irritaties komen. Maar ik zie ook dat op de woensdag en vrijdagmiddag ouders heel graag van hun kind af willen. Dan wordt er al vanuit school mee naar huis gegaan, daar gegeten en dan de hele middag spelen.

Dat vind ik echt veel te lang. Maar hoe zeg je dat netjes.
Op woensdagmiddag zeg ik wel eens ja.. maar dan zeg ik meteen dat ze dan op 3 uur opgehaald moeten zijn omdat ik/we nog dingen te doen heb. ;-)

Ik heb nog nooit een hele woensdag geaccepteerd als ze nog zo jong zijn, om die reden. Heb daar geen zin in. Vrijdagmiddag is hier standaard nee, het is weekend en mijn oudste heeft theater en dat is niet om de hoek.
Nooit een discussie over ook met mijn jongste, die is vrijdagmiddag moe en vaak al tussen de middag een broodje gegeten met vriendjes bij ons.
pejeka schreef:
16-02-2020 17:01
En jij blinkt uit in inhoudelijke opmerkingen, wou je zeggen?

Ik duik in ieder geval niet in elk topic op om als een bejaarde te gaan mekkeren over de jeugd van tegenwoordig. Als vent 56 op een vrouwenforum. Hou toch een keer op zeg.
pejeka schreef:
16-02-2020 16:48
Sorry, maar wat voor onopgevoed volk is dat dan, die kinderen, dat ze bij jou kasten open trekken, zelf dingen pakken, dingen stuk maken, enz.? Voeden ouders hun kinderen niet meer op dan? Ik ging vroeger ook vaak bij een vriendje spelen, en dan kreeg je een glaasje limonade en een snoepje, maar je ging het niet zelf pakken. Laat staan dat je kasten open ging doen of dingen vernielen.
Ik kan er boeken over schrijven.
Ik heb echt usual suspects die ik als een havik in de gaten hou.
Vooral die houding en het entitlement, en ouders schamen zich vaak ook kapot.
Zo was er een jongetje dat al een uur alle mogelijke moeite deed om bij een kast waar eten in stond te komen, zogenaamd om gewoon even te kijken.
Vriendelijk gevraagd of hij weer kon spelen, dat de keuken niet was voor hem om te kijken.
Na nog wat pogingen duidelijk gezegd dat ik erover uitgepraat was en hij niets in de keuken te zoeken had.
Wilde meneer (5 jaar) een discussie want hij vond mijn toon niet aardig
Bleef hier maar op terugkomen op een toon die ik niet prettig vind dus ik zei dat ik uitgepraat was en ook zijn moeder kon bellen als hij het niet leuk vond hier.
Nou, hevig verontwaardigd en om het goed te maken (tadaaaa) wilde meneer toch wel graag een snoepje.
Kreeg hij niet.
Tot op de dag van vandaag wordt er door meneertje niet meer met me gesproken.
En zijn moeder schaamt zich kapot, gewoon die houding, zo vreselijk.
Alle reacties Link kopieren
Op woensdag- en vrijdagmiddag wordt er hier niet veel afgesproken, behalve dus met het buurmeisje. Mijn dochter heeft op woensdag toneel en veel meisjes hebben op vrijdag hockeytraining (en ook op woensdag maar dat is dan geloof ik later op de dag). Toen ze nog wel op die dagen speelde, was het meestal op woensdag tot een uur of drie en op andere dagen tot een uur of vijf.

Nu gebeurt het wel eens dat kinderen later worden opgehaald, dus om zes uur of half zeven, omdat de ouders uit hun werk komen, dat vind ik prima, wij eten toch niet voor die tijd en mee eten vind ik trouwens ook goed.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Hier mogen ze elke dag afspreken en dat gebeurt ook vaak wel. De oudste is 10 dus dat regelt zichzelf allemaal wel, daar hoef ik ook niet meer te brengen en halen. De jongste is net 8 en die haal en breng ik wel. Maar ik wil wel dat het een beetje over en weer gaat, niet altijd alle dagen hier, ook wel eens bij een ander. En in het weekend is hier een beetje algemeen bekend dat je niet voor 10.00 uur aanbelt bij elkaar. Maar als kinderen echt vervelend zijn dan zou ik er wel wat meer moeite mee hebben. Gelukkig hebben mijn kinderen over het algemeen prima vriendjes.
Maar waarom zou "ik wil rust in de tent en geen afgebroken huis" geen goede reden zijn om nee te zeggen?
Alle reacties Link kopieren
Eén vriendje van mijn zoon heeft een wat hoger correctieniveau dan andere kinderen. Die jongen kan alleen komen spelen als ik goed geslapen heb of als ze de hele middag buiten kunnen spelen, anders kost het me teveel energie. Als ik moe ben zeg ik dus ‘nee’. Andere kinderen maken niet zoveel uit, dat gaat zonder moeite.
Merys schreef:
16-02-2020 17:05
Ik duik in ieder geval niet in elk topic op om als een bejaarde te gaan mekkeren over de jeugd van tegenwoordig. Als vent 56 op een vrouwenforum. Hou toch een keer op zeg.
Sorry maar doe even normaal. Dit is een openbaar forum en wie wil mag schrijven. Er is ook een negeerknop.
Alle reacties Link kopieren
Merys schreef:
16-02-2020 17:05
Ik duik in ieder geval niet in elk topic op om als een bejaarde te gaan mekkeren over de jeugd van tegenwoordig. Als vent 56 op een vrouwenforum. Hou toch een keer op zeg.
:hihi:
Maar toch, we zouden Pejeka wel missen als ie niet meer mee schreef.
justagirly wijzigde dit bericht op 16-02-2020 17:10
12.24% gewijzigd
Vroeger mochten mijn kids ieder een keer een kindje uitnodigen. Zij mochten ook bij andere vriendjes spelen, maar ik wilde niet de hele week iemand over de vloer.

De vriendjes waren overigens wel netjes opgevoed.
In de zomer wilde ze nog wel eens een ravage maken van de tuin als ze met water aan het spelen waren, maar dat vond ik nooit zo erg.

Als die vriendjes door plantjes zouden heen lopen, heel vroeg zouden aanbellen of dingen kapot zouden maken zouden ze er gelijk van mij wat van horen. Als ze niet van iemand anders horen hoe de regels in dat huis zijn, hoe kunnen ze het dan weten?

Dus, de volgende keer gewoon netjes jullie huisregels voorleggen en anders is het klaar.

En daarbij, ze zijn nog maar 7 he..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven