Hoevaak krijgt jouw kind een koekje/cakeje/etc

12-05-2021 22:05 380 berichten
Ik vraag me af hoevaak jullie kinderen een koekje of snoepjes krijgen.

Mijn 4 jarige eet heel gezond, is een echt buitenspeelkind, hyperactief en absoluut niet dik. Hij krijg eigenlijk elke middag wel een koekje, cakeje of een zoen (officiele term mag niet meer). Een familielid sprak me erop aan dat dit eigenlijk wel heel vaak is en dat dergelijke zaken bewaard dienen te blijven voor speciale gelegenheden. Zelf geloof ik daar niet zo in. Ik ben benieuwd naar jullie mening. Doe ik het fout?

Hoevaak koekje/cakeje?

Totaal aantal stemmen: 304

1x per week (4%)
2x per week (4%)
3x per week (4%)
4x per week (4%)
5 keer per week (4%)
6x per week (1%)
dagelijks (75%)
anders (4%)
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
13-05-2021 00:08
Dat is genieten.
Mijn koffie is lekkerder met een chocolaatje ernaast. Dat is de toegevoegde waarde.
Maar dat is natuurlijk ook prima af en toe. Ik drink trouwens alleen sochtends koffie en daar hoef ik geen chocolade bij maar een x koffie op terras smaakt idd beter met een bonbon of taartje erbij. Alleen dat zijn de uitzonderingen bij ons. Thee met een cracker smaakt ook prima in de middag.
Zoals het uitkomt. Ik had en heb daar echt geen regels of schema’s voor.
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
12-05-2021 22:18
Ik let er niet zo op maar over het algemeen elke dag wel een snoepje of koekje. Soms ook wel een dag niet. Dingen als frambozen en aardbeien kunnen ze ook van smullen trouwens.
Zo gaat het hier ook. Ik houd dat niet echt bij, er is ook geen noodzaak toe. Ik zou alleen op de rem gaan staan als koekjes en snaai vervanging zouden worden voor een maaltijd.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Mevrouw75 schreef:
13-05-2021 00:22
Nou, zoenen krijgt mijn kind de hele dag door. Geen restricties.
Hahahaha, dat was dus precies de reden dat ik het even specificeerde met de originele naam.
Anders: hij lust het niet, dus nooit.
Alle reacties Link kopieren
Gestemd op 2x in de week. Vaak in het weekend krijgen ze een koekje of bakje chips. Elke dag vind ik niet nodig, doe ik zelf ook niet.
LilyOfTheVally schreef:
12-05-2021 22:24
Eten jullie ook dagelijks koek en snoep?
Ik eet elke dag wel wat lekkers. Anders vind ik het wel wat Spartaans.

Tuurlijk, tomaatjes en paprika zijn ook heerlijk. Maar het is niet in plaats van.
Als kinderen ouder worden, dan merk je altijd wie thuis niks 'onverantwoords' krijgt, die kinderen zijn de grootste snoep vragers bij ons thuis en op een feestje eten ze de chipsschaal leeg. Onze kinderen mogen elke dag een koekje en vinden het gewoon en daarom niet iets om onbeleefd naar te vragen of zich vol mee te proppen.
Alle reacties Link kopieren
Je gebruikt veel calorieën op die leeftijd en als je nog zo'n jong vaatstelsel hebt dan heb je geen last van kwalen die middelbare mannen krijgen namelijk dichtslibben van de coronaire vaten.

Dus gezondheidstechnisch kan je ze in hun jeugd best veel snoep geven, mits er voldoende gezonde voedingsstoffen in de rest van het eten zitten.

Anderzijds heeft snoep vaak een gewennende en smaakverpestende uitwerking. De kans bestaat dat hij de voorkeur gaat geven aan snoep boven ander voedsel.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Voor iedereen die hier enigszins de indruk wekt dat mensen die hun kind niet iedere dag koek, snoep, chips en chocolade geven maar raar zijn en daarmee er voor zorgen dat deze kinderen later de grootste vreters worden die niet met onverantwoord eten om kunnen gaan. Het voedingscentrum kijkt daar toch wat anders naar:

https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/zw ... jaar-.aspx

Je kunt doorklikken naar de categorie tot 13 jaar en je ziet duidelijk dat snoep, koek, zoet broodbeleg, honing, saus, croissant etc op 1 hoop gegooid worden. Een snoepje en een koekje is dus 2x per dag. Als je dan ook nog een schep honing in de thee doet of wat mayonaise bij de gebakken aardappels, gaat het hard. In de voorbeeldmenu's zie je verder dat koek en snoep niet dagelijks terugkomt. Het zal dus allemaal wel wat meevallen met de overeters en toekomstige obesitas kinderen die ouders die snoep geen onderdeel van het dagelijks eetpatroon vinden creëren :lol: (edit: wat dus iets anders is dan een suikerverbod).
anjer84 wijzigde dit bericht op 13-05-2021 06:38
3.60% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
“Als je kind gewoon gezond eet volgens de Schijf van Vijf, kan af en toe snoepen best. Het is goed als je zelf ontspannen met snoep omgaat.”
“ Het advies is om kinderen van 4 tot 8 jaar maximaal 1 keer per dag iets kleins te snoepen te geven. Ook kun je 1 keer broodbeleg geven buiten de Schijf van Vijf.”

Verder wordt er wel degelijk onderscheid gemaakt tussen een croissantje en een klein koekje of snoepje.
Alle reacties Link kopieren
Hier eten ze (bijna) dagelijks wel iets lekkers, maar een koekje is niet favoriet. Ze kiezen eerder voor een ijsje of kinderchocolade.

Toen ik alleen de oudste nog had, lagen er in een klein beneden keukenkastje waar hij zo bij kon rozijntjes, koekjes, smarties enzovoort. Hij vroeg er ook niet dagelijks om en ik dacht eigenlijk wel dat dat dus mijn verdienste was ;-D
Tot de jongste dat kastje doorkreeg en vanaf dat we in de ochtend beneden kwamen continu met iets lekkers aan kwam wat ze wilde. Haar moet ik dus wel begrenzen en nu ligt al het lekkers toch maar buiten bereik van de kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zo benieuwd of al die verantwoord-eten ouders hun kroost in de gaten houden zoals ze naar de middelbare school gaan. Ik woon vlakbij een tankstation, een supermarkt en twee middelbare scholen en je wilt niet weten wat er gekocht en naar binnen gestouwd wordt....elke dag weer en op de meest vroege tijdstippen. Pakken koek, zakken chips, energydrankjes en ga zo door.
Alle reacties Link kopieren
Minto schreef:
12-05-2021 22:11

Vroeger, toen er nog zeer weinig kinderen overgewicht hadden.
Vroeger toen alleenstaande vrouwen ook nog gewoon puzzels legden van max. 500 stukjes?
Una noche loca
Alle reacties Link kopieren
Vlaginvaas schreef:
13-05-2021 06:34
Ik ben zo benieuwd of al die verantwoord-eten ouders hun kroost in de gaten houden zoals ze naar de middelbare school gaan. Ik woon vlakbij een tankstation, een supermarkt en twee middelbare scholen en je wilt niet weten wat er gekocht en naar binnen gestouwd wordt....elke dag weer en op de meest vroege tijdstippen. Pakken koek, zakken chips, energydrankjes en ga zo door.

Waarom zouden dat de kinderen zijn van ouders die matig zijn met snoep en niet de kinderen van ouders die hun kinderen dagelijks snoep, koek en chips geven? Dat laatste lijkt me veel logischer.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben altijd wel snoep in huis, maar we vergeten het altijd. Ik heb laatst de buit van de avondvierdaagse weggegooid (en dat was pre-Corona). We eten wel iedere week patat, na de zwemles :)
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
13-05-2021 06:38
Waarom zouden dat de kinderen zijn van ouders die matig zijn met snoep en niet de kinderen van ouders die hun kinderen dagelijks snoep, koek en chips geven? Dat laatste lijkt me veel logischer.
Wat je thuis zo kan pakken, ga je toch je zakgeld niet aan uitgeven?
Alle reacties Link kopieren
CHL schreef:
13-05-2021 06:41
Wat je thuis zo kan pakken, ga je toch je zakgeld niet aan uitgeven?

Is dat hun overweging? Ik heb geen idee hoor, maar het lijkt me eerder een kwestie van directe honger en op school geen toegang tot de voorraadkast thuis.
Alle reacties Link kopieren
Waarom de behoefte van een aantal de keuze van iemand anders zo te bekritiseren en vooral te wijzen op ongezond broodbeleg, eigen keuzes wanneer ze ouder zijn etc?

Hier geen echte restricties of vaste momenten. Zelf eet ik vrijwel nooit koek of snoep, geen gezonde keuze maar ben er gewoon niet zo gek op. Chips daarentegen... :kwijl: Als kind was de regel dat lekkers alleen in het weekend mocht. Dat vond ik altijd een rare regel want soms heb je ergens gewoon zin in, dat is niet voorbehouden aan welke dag het is. Dus die regel wilde ik pertinent niet. Voor de kinderen is er meestal wel wat lekkers in huis maar ik vergeet het ook vaak genoeg te halen. Ze vragen er ook niet dagelijks om, het is meer zoals bij mezelf. Soms hebben ze ergens zin in, dat halen we dan en net zo vaak wordt er niet aan gedacht.
(Puber en pre-puber)
Oudste is dan wel weer gek op thee met suiker dus daar valt vast ook commentaar op te geven, dus ach.

Oudste was vroeger gek op naturel yoghurt. Daar kreeg ik veel commentaar op van schoonzus: hoe zielig dat was, geen suiker of ranja oid hierbij te doen. Dat oudste dat minder lekker vond, was blijkbaar onmogelijk.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje krijgt niet elke dag een koekje, paar keer per week. Bij de opvang of oma heb ik eerlijk gezegd geen idee, maar ik vind het prima.
Snoep krijgt hij nauwelijks, eet ik zelf eerlijk gezegd ook niet. Heb het ook niet in huis.
Wel chocolade en dat krijgt nooit. Taart en chips krijgt hij bij verjaardagen.

Hij eet elke dag fruit, krijgt vaak een plakje worst of stukje kaas. Hij is dol op snoeptomaatjes, geef ik hem wanneer hij wil.
Meestal heb ik wel minikrentenbollen in huis, als ik ze heb, mag hij er elke dag 1, soms 2.
Broodbeleg kiest hij vaak zelf, heb altijd jam, chocopasta, appelstroop en pindakaas in huis voor hem. Hij kiest elke dag iets anders, dus prima.
flymania wijzigde dit bericht op 13-05-2021 07:07
11.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
13-05-2021 06:44
Is dat hun overweging? Ik heb geen idee hoor, maar het lijkt me eerder een kwestie van directe honger en op school geen toegang tot de voorraadkast thuis.
Die kinderen gaan vaak al voor school allerlei snaai halen, ik denk zomaar dat ze dan net van huis komen.

Maar eerlijk, geen idee. Ik deed dat als puber niet (maar er zat ook geen winkel in de buurt van school) en mijn kinderen zijn nog lang geen pubers.
Alle reacties Link kopieren
Ik ook niet. Er zat wel een tankstation, maar ik ging altijd naar het bakkertje, die had lekker brood. Ik denk dat het redelijk is om snoepgedrag in de opvoeding te vergelijken met alcoholgebruik in de opvoeding. Kinderen die thuis mogen drinken drinken ook veel meer dan kinderen die dat niet mogen. Dat zal met snoepen vast niet anders zijn.
Elke dag. Na het avondeten op de bank. Ooit wilden we zo weinig mogelijk suiker aanbieden, inmiddels is dat voornemen als sneeuw voor de zon gesmolten.
Alle reacties Link kopieren
Onze dreumes krijgt het vaker dan ik in een perfecte wereld zou willen, maar het zij zo. Ik ben zelf een enorme snoepert (maar weer geen caffeine, alcohol of drugs). We hebben van die mini koekjes, formaat duim. Hij is een hele goede eter en eet gevarieerd en gezond. Maar in de praktijk ook zeker 5-6x per week een koekje. Hij krijgt ook een mini-stukje zelfgemaakte appeltaart (minder dan 50 hr toegevoegde suiker) als we bij oma op bezoek zijn bijvoorbeeld. Ook is hij dol op gedroogde abrikoosjes en rozijntjes.

Ik ben wel erg scherp op zout, omdat zijn nieren nog moeten ontwikkelen. Dus geen kaas of bewerkt vlees, bijvoorbeeld.
pergamon wijzigde dit bericht op 13-05-2021 07:02
4.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het niet zo goed.
De kleuter krijgt een snoepje of koekje als ik er aan denk. En dat is niet zo heel vaak.
We hebben hier een fruitschaal waarvan hij mag pakken wat hij hebben wil en in de koelkast liggen wortels (kind is dol op wortels) die hij ook mag pakken.

Ik ben zelf geen zoetekauw dus ik vergeet het altijd van man krijgt hij vaker.
Hij gaat 3x per week naar de gastouder en daar krijgen ze wel een koekje.
Ik denk dat hij thuis zo’n 2x per week een koekje of snoepje krijgt.

Hij eet wel iedere dag 1 a 2 boterhammen met zoetigheid en ranja mag hier ook gewoon. Maar meestal kiest hij zelf voor water 🤔

In het weekend soms een bakje chips, popcorn of er staat wat kaas en worst op tafel.

We doen er niet moeilijk over. Als hij er vaker om zou vragen zou het gewoon mogen maar het zit niet zo in mijn systeem. Maar hij vraagt er eigenlijk nooit naar.

Op een verjaardag eet hij ook liever met de volwassenen mee met de stokbroodjes, kaas en worst die op tafel staan. Misschien lijkt hij daarin meer op zijn moeder 😅

Hij eet verder ook hartstikke goed. Daarom ben ik ook wat makkelijker (ik zit namelijk best strak op een gezond voedingspatroon).

Overigens heeft kind een afwijking aan zijn gebit waardoor ik voorheen geen suiker wilde geven maar de tandarts heeft ons aangeraden om hem gedoseerd suiker te geven. Zoals ik hierboven ook al las; kinderen die nooit iets mogen slaan later vaak door. Daarom gaf de tandarts ook aan dat een snoepje, koekje etc gewoon onderdeel is van een gezond voedingspatroon.
Kinderen moeten leren omgaan met suiker. Leren doseren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven