Hoevaak of wanneer kopen?

21-09-2021 23:35 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoevaak kopen jullie nieuw speelgoed/spelletjes voor de kinderen?
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
22-09-2021 10:40
Maar wat koop je dan voor ze? We hebben hier al zoveel liggen.

Als ze met Sinterklaas 2 keer iets in de schoen krijgen (vorig jaar was dat 1 keer een setje met wat knipjes, een armbandje en een kettinkje, voor 2 kinderen was ik 3 euro kwijt bij de wibra) en 1 keer een boekje. En met Sinterklaas krijgen ze nog 3 cadeaus per persoon. En dan op hun verjaardag nog twee grotere cadeaus en wat kleinere dingen hoeveel is er dan nog te kopen waar ze ook daadwerkelijk mee spelen.

Maar misschien zijn mijn kinderen ook wel te weinig thuis, zelfs mijn 2 jarige is momenteel aan het spelen bij een vriendinnetje en gaf mij te kennen dat ik weg moest gaan.....
Tot nu toe hadden wij de regel dat alleen met Sinterklaas nieuwe kleren gekocht worden. De rest van het jaar tweedehands, behalve onderbroeken. Vader is makkelijker hierin en koopt nu ook tussendoor wel nieuwe kleding.
Alle reacties Link kopieren
Wij kopen sowieso met verjaardagen en Sinterklaas, en tussendoor als we op vakantie gaan ook. Zo heerlijk met nieuw speelgoed op een nieuwe plek, dan spelen ze weer zoet en kunnen wij ook een kop koffie drinken samen :heart:
Alle reacties Link kopieren
Verjaardag, Sinterklaas, net zoals Kiwimeisje voor de vakantie! Ideaal. Daarnaast af en toe tussendoor als verrassing of als de gelegenheid het vraagt (bv. met de eerste lockdown heb ik TipToi gekocht, ze ging nog niet naar school en wij moesten allebei thuis werken).

Toen ze kleiner was, vond ik het soms ook een soort van 'nodig' qua ontwikkeling. Bv. een step, daar was ze na de zomer wel aan toe, ze is aan het begin van het jaar jarig en Sint was nog lang niet in het land. Dan heb ik liever dat ze lekker veel buiten speelt in het najaar dus heb ik de step 'zomaar' gekocht. Hetzelfde voor moeilijkere puzzels en spelletjes bijvoorbeeld, ze kunnen als peuter van die stappen in ontwikkeling zetten waardoor ze ineens toe zijn aan iets anders, terwijl de verjaardag en Sint dan nog héél ver weg zijn. Dat is nu ze op de basisschool anders geworden, ze doet langer met hetzelfde speelgoed en uitstellen tot Sint is goed te doen. Overigens vind ik dan weer dat ze voor hun verjaardag en Sint niet zo idioot veel hoeven te krijgen, toen verspreidde ik dat liever over het hele jaar.

Basis knutsel- en tekenspul (papier, potloden, stiften, lijm, stickers) heb ik altijd in huis, als dat op is haal ik nieuw en soms haal ik wat nieuw los spul ter inspiratie.
Alle reacties Link kopieren
florita schreef:
22-09-2021 11:42
Dit vraag ik me ook af. Ik vind het zelfs bij verjaardagen al lastig iets te bedenken voor ze (en ze zijn niet eens rond Sinterklaas jarig). Ze spelen hoofdzakelijk buiten en veruit de meeste kadootjes (bijvoorbeeld van hun kinderfeestje) belanden in een la en wordt zelden naar omgekeken. Echt thuis spelen met speelgoed doen ze eigenlijk niet.
Jouw kinderen zijn dus al wat groter en je hebt er meer dan 1. Ik heb er 1, ze is nu 4. Nu merk ik inderdaad dat de inspiratie wat minder wordt, maar tussen 2 en 4 wist ik echt van alles waar ze ook echt veel mee is gaan spelen.

Het verschil tussen bijvoorbeeld 2 jaar en 2,5 jaar vond ik echt groot en ze had nog niet zo veel. En van sommig speelgoed is het fijn wat grotere hoeveelheden te hebben (Duplo, Sylvanian Families, treinbaan, blokken).

Dat geldt ook voor boeken, ze gaan ineens hele andere boeken leuk vinden. Ineens worden zoekboeken leuk, of juist boeken met langere verhaaltjes. En ik hou niet van tig keer hetzelfde voorlezen, dus ik vind zelf een beetje variatie ook wel leuk. Terwijl ik nu bijna geen boeken meer koop, alleen als ritueel één voor de vakantie en één voor Sinterklaas, omdat ze al zo veel heeft (tenzij we bijvoorbeeld ontdekken dat een biebboek echt een dikke hit is, dan wil ik wel eens op Marktplaats zoeken).
Alle reacties Link kopieren
Fiorah schreef:
24-09-2021 17:51
Verjaardag, Sinterklaas, net zoals Kiwimeisje voor de vakantie! Ideaal. Daarnaast af en toe tussendoor als verrassing of als de gelegenheid het vraagt (bv. met de eerste lockdown heb ik TipToi gekocht, ze ging nog niet naar school en wij moesten allebei thuis werken).

Toen ze kleiner was, vond ik het soms ook een soort van 'nodig' qua ontwikkeling. Bv. een step, daar was ze na de zomer wel aan toe, ze is aan het begin van het jaar jarig en Sint was nog lang niet in het land. Dan heb ik liever dat ze lekker veel buiten speelt in het najaar dus heb ik de step 'zomaar' gekocht. Hetzelfde voor moeilijkere puzzels en spelletjes bijvoorbeeld, ze kunnen als peuter van die stappen in ontwikkeling zetten waardoor ze ineens toe zijn aan iets anders, terwijl de verjaardag en Sint dan nog héél ver weg zijn. Dat is nu ze op de basisschool anders geworden, ze doet langer met hetzelfde speelgoed en uitstellen tot Sint is goed te doen. Overigens vind ik dan weer dat ze voor hun verjaardag en Sint niet zo idioot veel hoeven te krijgen, toen verspreidde ik dat liever over het hele jaar.

Basis knutsel- en tekenspul (papier, potloden, stiften, lijm, stickers) heb ik altijd in huis, als dat op is haal ik nieuw en soms haal ik wat nieuw los spul ter inspiratie.
Helemaal mee eens. Mijn zoontje kan bv goed puzzelen dus dan is het ook niet leuk om eindeloos dezelfde te doen. En bovendien kan hij slecht zichzelf vermaken dus ook voor ons is een nieuwe puzzel op een strategisch moment leuk.

Hetzelfde voor een loopfiets. Die heeft hij ‘zomaar’ gekregen met anderhalf, omdat het toen lente werd en hij eraan toe was.

Andersom krijgt hij met z’n verjaardag gewoon 1 ding en geen bergen speelgoed.
Alle reacties Link kopieren
martje55 schreef:
22-09-2021 21:22
Tot nu toe hadden wij de regel dat alleen met Sinterklaas nieuwe kleren gekocht worden. De rest van het jaar tweedehands, behalve onderbroeken. Vader is makkelijker hierin en koopt nu ook tussendoor wel nieuwe kleding.
Oprechte vraag uit interesse: is dat vanwege geld of duurzaamheid, of heeft het een andere reden dat je voornamelijk tweedehands koopt?

Ik vind tweedehands lastig, Vinted en MP enzo veel miskopen (dat het al overduidelijk oud is) en als ik bepaalde winkels zie dan schrik ik van wat het nog kost
Alle reacties Link kopieren
Ik koop erg veel boeken. Maar kind is nog klein (2,5), dus ik lees ze voor, en na tig keer vind ik wat variatie zelf ook erg prettig. Dat zijn dus eigenlijk meer cadeaus voor mezelf.
Kind is hier een paar dagen voor Sinterklaas jarig, dus ‘alleen met verjaardag en Sinterklaas’ komt niet echt handig uit.

Vorig jaar zijn we verhuist, en hebben we eindelijk een tuin gekregen. Toen is er een zandbak, speel huisje en wat klein spul gekomen, gewoon zomaar. Ik ga niet een zomer aan mooi weer voorbij laten gaan omdat ze nog niet jarig is. Maar dat krijgt ze dan niet met veel bombarie als cadeau, dat staat gewoon ineens in de tuin.
Alle reacties Link kopieren
Fiorah schreef:
24-09-2021 17:56
Jouw kinderen zijn dus al wat groter en je hebt er meer dan 1. Ik heb er 1, ze is nu 4. Nu merk ik inderdaad dat de inspiratie wat minder wordt, maar tussen 2 en 4 wist ik echt van alles waar ze ook echt veel mee is gaan spelen.

Het verschil tussen bijvoorbeeld 2 jaar en 2,5 jaar vond ik echt groot en ze had nog niet zo veel. En van sommig speelgoed is het fijn wat grotere hoeveelheden te hebben (Duplo, Sylvanian Families, treinbaan, blokken).

Dat geldt ook voor boeken, ze gaan ineens hele andere boeken leuk vinden. Ineens worden zoekboeken leuk, of juist boeken met langere verhaaltjes. En ik hou niet van tig keer hetzelfde voorlezen, dus ik vind zelf een beetje variatie ook wel leuk. Terwijl ik nu bijna geen boeken meer koop, alleen als ritueel één voor de vakantie en één voor Sinterklaas, omdat ze al zo veel heeft (tenzij we bijvoorbeeld ontdekken dat een biebboek echt een dikke hit is, dan wil ik wel eens op Marktplaats zoeken).
Klopt hoor, als ze jonger zijn verandert het sneller. Maar TO had het volgens mij niet over een bepaalde leeftijd. Ik merk wel dat wij weinig speelgoed hebben, ook toen ze jonger waren. En het is inderdaad net wat je als kadootje rekent. Toen ze peuters waren, ging ik vaak naar kledingbeurzen en nam ik wat puzzels mee voor 50 cent (die werden vaak ook verkocht). Gaf ik onze oude puzzels door aan vrienden met jongere kinderen en klaar. Fiets koop ik op MP als de oude te klein wordt (en zet dan hun te kleine fiets weer op mp te koop). Dat noem ik geen kadootjes, maar iemand anders rekent dat er misschien wel onder of koopt alles nieuw en dan voelt het wellicht ook anders.
Alle reacties Link kopieren
Dat heb ik ook, kind is vlak voor de feestdagen jarig, dus dat 'alleen met verjaardag en feestdagen' schiet hier niet op. In het voorjaar gaan we samen buitenspeelgoed (dit jaar visnet, badmintonrackets, waterpistolen, dat soort spul) inslaan. Ik maak er een soort uitje van, kind haat winkelen maar dit vindt hij leuk.

Knutselspul vul ik tussendoor aan en ik vervang ook als er iets opeens kapot is. En boeken koop en geef ik ook tussendoor, ik denk dan, kind is er nu aan toe, waarom wachten. En ik koop kadootjes voor lange reizen en voor op vakantie / weekendje weg.
Alle reacties Link kopieren
De eerste jaren ging ik vooral zelf los op al dat speelgoed en leerzame spullen. Fantastisch al dat kinderspul! Net als kleding. Maar aldoende geleerd dat ze maar met 10% er vam spelen, ze 1 boekje t liefst 200 x lezen en ze kleding amper 5 x dragen of het is alweer te klein. ( bwv)
Alle reacties Link kopieren
VGM1980 schreef:
25-09-2021 16:57
De eerste jaren ging ik vooral zelf los op al dat speelgoed en leerzame spullen. Fantastisch al dat kinderspul! Net als kleding. Maar aldoende geleerd dat ze maar met 10% er vam spelen, ze 1 boekje t liefst 200 x lezen en ze kleding amper 5 x dragen of het is alweer te klein. ( bwv)
Haha herkenbaar!
We hebben voor peuter ook heel veel boekjes.
Maar toch altijd hetzelfde boekje willen.
Is indd zo ja, we hebben ook best veel maar ik heb veel in de schuur staan en zo nu en dan wissel ik speelgoed af. Werkt goed hier!
Alle reacties Link kopieren
florita schreef:
25-09-2021 12:59
Klopt hoor, als ze jonger zijn verandert het sneller. Maar TO had het volgens mij niet over een bepaalde leeftijd. Ik merk wel dat wij weinig speelgoed hebben, ook toen ze jonger waren. En het is inderdaad net wat je als kadootje rekent. Toen ze peuters waren, ging ik vaak naar kledingbeurzen en nam ik wat puzzels mee voor 50 cent (die werden vaak ook verkocht). Gaf ik onze oude puzzels door aan vrienden met jongere kinderen en klaar. Fiets koop ik op MP als de oude te klein wordt (en zet dan hun te kleine fiets weer op mp te koop). Dat noem ik geen kadootjes, maar iemand anders rekent dat er misschien wel onder of koopt alles nieuw en dan voelt het wellicht ook anders.
Dit is wel herkenbaar, ik pakte soms spullen die ik fijn voor de fase vond expres niet in om het veel-cadeautjes-is-normaal effect te vermijden. Dus bijvoorbeeld puzzels en boeken pakte ik dan niet in maar voegde ik toe aan onze eigen spullen zonder al te veel aandacht ervoor.
Alle reacties Link kopieren
Fiorah schreef:
26-09-2021 18:06
Dit is wel herkenbaar, ik pakte soms spullen die ik fijn voor de fase vond expres niet in om het veel-cadeautjes-is-normaal effect te vermijden. Dus bijvoorbeeld puzzels en boeken pakte ik dan niet in maar voegde ik toe aan onze eigen spullen zonder al te veel aandacht ervoor.
Dit doen wij inderdaad precies andersom, ik pak juist alles in. Vind puzzels en boeken ook echt een leuk cadeau en de kinderen zijn er heel blij mee als er weer eens een nieuwe is. Maar zijn ook nog jong (2,5 en 4) dus wie weet verander ik de strategie later.
Alle reacties Link kopieren
Ik koop regelmatig nieuwe boekjes, puzzels, spelletjes, speelgoed, knutselspul enz, dat krijgen ze dan niet als cadeautje, maar dat staat er dan gewoon ineens. Echt cadeautjes krijgen ze met de feestdagen, hun verjaardag en bijzondere gelegenheden, en dat kan dan ook prima een puzzel of boek zijn, daar niet van, maar dan pak ik het mooi in en krijgen ze dus echt een cadeautje.
Alle reacties Link kopieren
Als ik tussendoor iets geef dan is het wel echt als een cadeautje in de zin dat ik aangeef dat ik een puzzel of autootje of boek heb gekocht. Ik bedenk me nu dat ik tussendoor cadeautjes dan weer nooit inpak. Feestelijk inpakken doe ik alleen met verjaardagen en feestdagen. Dus het geef moment is meer sober. Nooit een bewuste keuze geweest overigens.
Veel te vaak. Ik dacht dat het wel mee viel, maar mijn kinderen zijn stront verwend.

Boeken geef ik sowieso vaak omdat ik dat belangrijk vind, en knutsel spul wil ik ook altijd in huis hebben. Maar ik maak er toch altijd iets bijzonders van, hetzelfde geld voor de boeken. Ik dacht juist dat door het speciaal te maken, dat het meer gewaardeerd werd. Maar dit topic heeft mij wel wat bewuster gemaakt haha. Maar goed knutsel spul hier en daar, een sticker velletje, kleurboeken van een euro bij de action, hier en daar een tijdschrift, potjes klei, een setje verkleedkleding, nieuwe stiften. Ik heb volgens mij het idee gewekt bij de kinderen dat ze altijd maar alles kunnen krijgen. Terwijl ik op wat uitzonderingen na, vooral basis dingen koop die ik belangrijk vind om in huis te hebben. Maar goed niks bijzonders van maken is dus misschien toch handiger.
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht eigenlijk alleen cadeaus te geven met sint en verjaardag. Maar kind is vrij kort na sint jarig. Dus in de praktijk komt het er op neer dat ik in de zomer ook nog wel wat koop.
En ik koop door het jaar heen ook iets als ik merk dat hij qua ontwikkeling ergens aan toe is. (bijv. tweedehands loopfiets en later een step, een magneetbord met letters, of een schaar om te oefenen met knippen etc).
En ik koop hem om, dus hij mag een cadeau uitkiezen als hij z'n speen wegdoet, en met zindelijheidstraining.
Alle reacties Link kopieren
Vroeger kocht ik vaker iets tussendoor, nu zelden meer. Hooguit een spel voor het hele gezin, of een boek in de kinderboekenweek.

Wel nieuwe step/fiets/skeelers als ze daar aan toe zijn, dat vind ik niet echt speelgoed. Evenals viltstiften, (glitter)lijm, klei als de oude uitgedroogd is etc.

Kinderen zijn nu 6 en 8. Sinds ze 5 zijn krijgen ze 1 euro zakgeld per week, en soms wat geld van opa en oma. Jongste heeft een gat in zijn hand, die geeft elke cent meteen uit of spaart hooguit 5 euro voor een ninjago tijdschrift of pokemon kaarten. Hij gaat ook graag naar de kringloop. Oudste spaart tot hij 50 euro heeft en koopt dan een grote lego set of een game.

De opbrengst van speelgoed dat ik verkoop doe ik in een apart potje om de steeds duurdere wensen te bekostigen... Spelcomputer, gravitrax knikkerbaan, lego boost robot, nieuwe ipad...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven