Hoeveel flesjes krijgt jouw 10 maanden oude baby?

22-07-2024 09:14 16 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi mama's en papa's,
Wij zitten een beetje met onze dochter haar flesjes in ons hoofd. Op dit moment (ze is 10 maanden) is dit haar schema:
5:00 flesje 150ml (hier vraagt ze ook echt nog om)
8:30 ontbijt met water en fruit
10:30 flesje 180ml
12.30 1 boterham (hier heeft ze echt zat aan) met water of thee
15:00 flesje 180ml
18:00 poging tot warm eten maar hier eet ze minimaal van
19.30 avondfles 180ml met 2 scheppen pap om vervolgens tot ongeveer 5 uur te slapen...

Nu lees ik overal dat een 10 maanden oud kindje makkelijk maar 3 of zelfs 2 flessen kan maar hoe zit dat bij jullie? Merk dat ze lekker groeit, goed in haar vel zit en snachts goed slaapt dus wil ook niks in de war schoppen...

Hoor graag wat jullie kleintjes doen
Ik lach in de regen, dans in de wind en kijk niet achterom. Of zoiets...
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.nutriciavoorjou.nl/baby/10-maanden.html

Mijn eigen kinderen zijn inmiddels ouder en kregen borstvoeding. Maar je kunt dit soort informatie gewoon terugvinden op internet, of bespreken met het consultatiebureau. Je dochter zit aan de bovenkant van de schaal wat betreft de hoeveelheid melk die ze nog drinkt, maar aangezien ze weinig avondeten neemt, zal ze de papfles nodig hebben voor een gevulde maag.

Je dochter is tevreden, dus ik zou het lekker zo laten. Of dus even overleggen met de consultatiebureau-arts als je je daar fijner bij voelt.
♧ Joost Klein, Droom Groot ♧
Alle reacties Link kopieren Quote
Onze dochter is ondertussen alweer een paar maanden ouder. Maar toen zij 10 maanden was dronk ze meestal zo’n 3 flessen maar soms ook nog wel 4. Het zijn vooral richtlijnen en inderdaad als ze goed groeit en tevreden is zou ik er niet van in de stress schieten. Je zou wel kunnen proberen om bijvoorbeeld dat flesje rond 15.00 weg te laten en te vervangen door bijvoorbeeld een groente of fruit hapje. Dan heeft ze misschien ook wat meer honger tegen het avondeten.

Onze dochter drinkt nu in de avond nog een fles, van het consultatiebureau moeten we dit afbouwen. Maar ze vraagt er nog steeds om en is niet te zwaar. Ze eet verder ook prima en gezond dus ik maak mij er geen zorgen om. Voor nu krijgt ze die fles nog en over een maand proberen we het gewoon nog een keer met afbouwen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gemberthee schreef:
22-07-2024 09:23
Maar je kunt dit soort informatie gewoon terugvinden op internet, of bespreken met het consultatiebureau.
Ja, en dat kwam ik dus niet echt lekker uit. Die zaten vooral op wat ik boven al schreef terwijl ik het idee heeft dat ze het wel echt nodig geeft. Nu gaf ik tot een maand geleden ook nog bv totdat dametje besloot daar klaar mee te zijn dus zijn qua hoeveelheid melk nog steeds zoekende

Was vooral benieuwd wat andere 10 maanden oude babies eten

Op het schema wat we nu hebben gaat ze vooralsnog het lekkerst dus houden we het lekker zo
Ik lach in de regen, dans in de wind en kijk niet achterom. Of zoiets...
Alle reacties Link kopieren Quote
madamecannibale schreef:
22-07-2024 09:26
Je zou wel kunnen proberen om bijvoorbeeld dat flesje rond 15.00 weg te laten en te vervangen door bijvoorbeeld een groente of fruit hapje. Dan heeft ze misschien ook wat meer honger tegen het avondeten.
Tja, dat vertikt ze dus. Heb echt al verschillende manieren geprobeerd maar hapjes gaan er echt niet meer in.
"Ik wil zelluf eten mam"

En wat ze dan, zeker in de avond, zelf eet is niet zo heel veel
Ik lach in de regen, dans in de wind en kijk niet achterom. Of zoiets...
Alle reacties Link kopieren Quote
Ons kindje is ook 10 maanden.

Tussen 5-6 uur 180 +6
rond 7 uur: broodje (met boter of pindakaas)
Tussen 10-11: fruithapje
rond 12: brood (1 of 2)
rond 13: fles 180 + 6
rond 15: cracotte, maispuff, rijstewafel of soepstengel (of meerdere)
rond 17: avondhapje
rond 18: fles 180 + 6

Heel soms in de nacht nog een flesje om weer in slaap te vallen.

(Aanvulling: bij de hapjes en tussendoortjes zitten ook bekertjes water)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat het goed is wat je nu doet.
Mijn eerste dochter was ook een kind wat alleen maar zelf wou eten. Voeren no way.
Overdag bood ik voor de goed eerst wel altijd iets anders aan. Juist zodat ze met oefende met zelf eten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je al geprobeerd om de avondfles wat later te geven zodat ze misschien in de ochtend wat later komt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor 10 maanden is het in vergelijking met mij ervaring weinig echt voedsel, hier zaten ze idd op 1 a 2 kleinere flessen met 10 maanden, maar aten ze havermout in de ochtend en 2x warm.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zwaluw1984 schreef:
22-07-2024 19:40
Voor 10 maanden is het in vergelijking met mij ervaring weinig echt voedsel, hier zaten ze idd op 1 a 2 kleinere flessen met 10 maanden, maar aten ze havermout in de ochtend en 2x warm.
Niet alle kinderen zijn hetzelfde he. Als kind goed groeit en zo is het prima. En geloof me, als dit kind zestien is drinkt ze vast geen nachtflesjes meer.
Ik ben juist dol op onrecht, hoe meer onrecht hoe meer vreugd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
22-07-2024 19:44
Niet alle kinderen zijn hetzelfde he. Als kind goed groeit en zo is het prima. En geloof me, als dit kind zestien is drinkt ze vast geen nachtflesjes meer.
Zeker… ze vraagt om ervaring :). Die van mij aten flink daarom konden de flessen eraf.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zwaluw1984 schreef:
22-07-2024 19:40
Voor 10 maanden is het in vergelijking met mij ervaring weinig echt voedsel, hier zaten ze idd op 1 a 2 kleinere flessen met 10 maanden, maar aten ze havermout in de ochtend en 2x warm.
Is het ook maar alles wat we voor haar neus neerzetten dat vertikt ze te eten. Behalve fruit en die ene boterham gaat er niks anders naar binnen. Pap en havermout gruwelt ze van (net als haar moeder btw) en ook de avondmaaltijd draait ze haar neus voor om. Zelfgemaakt, potjes, zakjes. Het gaat er niet in

En die fles later aanbieden gaat niet, half 8 is echt haar bedtijd en een droomvoeding doe ik niet meer aan, was ze niet van te genieten
Ik lach in de regen, dans in de wind en kijk niet achterom. Of zoiets...
Alle reacties Link kopieren Quote
Nolanollie schreef:
23-07-2024 12:57
Is het ook maar alles wat we voor haar neus neerzetten dat vertikt ze te eten. Behalve fruit en die ene boterham gaat er niks anders naar binnen. Pap en havermout gruwelt ze van (net als haar moeder btw) en ook de avondmaaltijd draait ze haar neus voor om. Zelfgemaakt, potjes, zakjes. Het gaat er niet in

En die fles later aanbieden gaat niet, half 8 is echt haar bedtijd en een droomvoeding doe ik niet meer aan, was ze niet van te genieten
Dan maar wat langer doorgaan met die flessen, en intussen wel vast voedsel blijven aanbieden natuurlijk. Op een goeie dag valt het muntje echt wel. Oh ja, wat je eventueel wel zou kunnen proberen is je kind gewoon een gekookte aardappel of een wortel in haar handen te stoppen. Mijn jongste moest op die leeftijd niks hebben van eten met een lepel, maar zo uit het vuistje vond ie alles lekker.
Ik ben juist dol op onrecht, hoe meer onrecht hoe meer vreugd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oudste at super goed en zat op 3 flessen op die leeftijd, maar die at dus ook rustig 3 (2 tot 4) boterhammen op een dag, fruit, avondmaaltijd prima. Dronk daar tussendoor beetje water bij.

De jongste wilde zelf eten, hapjes er nooit in gekregen. Als ik hem iets in handen gaf, dan ging dat wel oké naar binnen maar stuk minder dan bij oudste hoor. Hij begon rond 10 maanden overigens net wat meer te eten denk ik. Hij kreeg nog borstvoeding, 4x per dag, had dat ook zeker nodig (om 6 uur net voor het ontbijt, om 12 uur bij de boterham, om 18 uur als toetje en rond 21 uur werd hij er nog een keer voor wakker), bij het fruit kreeg hij water aangeboden maar wilde hij het. Tussen lunch en avondeten at hij vaak paar stukjes komkommer/ paprika/ fruit, niet zoveel en dronk ook niet echt. Nu nog steeds weinig tussendoortjes trouwens, alleen fruit accepteert hij daarin wel oké, maar vaak eet hij dus ook niets of bijna niets tussen lunch en avondeten, hij is nu bijna 2.

Maar wat ik dus wil zeggen: elk kind is anders en als dit past bij die van jullie en afbouwen lastig gaat of ze dan honger heeft/ blijft hebben, zou ik gewoon even langer doorgaan met die 4 flesjes hoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
9 maanden routine

7:30🍼 150+5
11:00 half potje warm eten
12:30🍼 150+5
15:00 geprakte banaan 🍌
16:00 🍼 90+3 (kleine fles om te overbruggen tot avond fles)
17:30 finger food als avond eten
18:00/18.15 🍼 150+5

Nachtvoedingen:
+/- 22:00 🍼120+4
+/- 02:00 🍼120+4

Ik gaf borstvoeding, maar toen ik een nachtje weg was, was dit haar schema.

Hier was ze ook laat met goed zelf eten! Begon pas beetje rond 11/12 maanden dat ze echt wilde mee eten. Inmiddels is ze een dik spekkie en denk ik geregeld waar laat je t allemaal? Brood niet super fan van, wel lekker warm eten en potjes.
Alle reacties Link kopieren Quote
Onze oudste was een late eter (had de skills nog niet om bijv een boterham te eten), zij dronk toen echt nog wel vier flinke flessen. Mijn ervaring: het komt vanzelf wel goed. Met 1 jaar dronk ze nog drie flesjes, toen ging het ook wat beter met eten en hebben we dat kunnen veranderen naar één avondfles die met 1,5 jaar ook verviel.

Wij zijn met beide kinderen met 6 maanden gestart met hapjes, logisch dan dat het langer duurt om van flessen af te komen dan bij kinderen die met 4 maanden starten.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven