Hoeveel helpen bij de voetbalvereniging is 'normaal'?

17-09-2020 11:49 209 berichten
Dochter zit sinds kort op voetbal. Ik weet dat ouders moeten helpen, qua een keer bardienst enzo, maar ik schrik van wat er nu in die paar weken allemaal al (continu) gevraagd wordt: bij elke training (2 keer per week) moet een ouder assisteren. Ouders moeten helpen coachen bij wedstrijden. Ouders wordt gevraagd 's ochtends vroeg te komen om alles klaar te zetten voor de wedstrijddag. Elke wedstrijd moet een ouder fruit meenemen voor het hele team. En daarnaast graag nog bardiensten of hulp bij administratie/coördinatie etc.

Ik word er gek van. 3 keer per week een oproep in die appgroep. Mijn man en ik hebben veeleisende banen, ik heb geen ruimte hiervoor. We gaan naar elke training en wedstrijd en ik wil best 1 of 2 keer per jaar een bardienst draaien, maar in meer vrijwilligerswerk heb ik echt geen zin,

Wat is normaal? Ben ik aso?
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je toch al naar iedere training en wedstrijd gaat kun jij of je partner toch mooi helpen coachen? Heb je je taak volbracht en kost het je geen extra tijd...
Gewoon een hogere bijdrage betalen. Ze huren maar 'n puber in voor die taken.
Alle reacties Link kopieren
Jeee, wat een gedoe?! Daar zou ik ook wel gek van worden. Prima in het weekend naar wedstrijden, keertje bardienst draaien, wil ook nog wel een keer assisteren (coachen lijkt mij niet zo'n goed idee in mijn geval dan) maar dit is wel heftig en met name onrustig idd. Ik heb mazzel, kind zit op dansen en kan daar (nu) zelfstandig naar toe.
Alle reacties Link kopieren
Is jouw kind nog erg jong, gezien de behoefte aan het assisteren van ouders?
redbulletje schreef:
17-09-2020 11:51
Gewoon een hogere bijdrage betalen. Ze huren maar 'n puber in voor die taken.
Dat hebben ze afgeschaft, anders zou ik dat graag doen.
Whateffa schreef:
17-09-2020 11:54
Is jouw kind nog erg jong, gezien de behoefte aan het assisteren van ouders?
Nee, iemand moet ze gewoon coachen.
Alle reacties Link kopieren
lijkt me vooral fijn om in 1 keer het overzicht te krijgen wat er nodig is elk seizoen en daar op in te kunnen schrijven. 3x in de week een oproep in een groepsapp is heel onrustig.
drominique schreef:
17-09-2020 11:51
Wanneer je toch al naar iedere training en wedstrijd gaat kun jij of je partner toch mooi helpen coachen? Heb je je taak volbracht en kost het je geen extra tijd...
Ik zie mezelf echt geen voetbalteam coachen. Ben totaal a-sportief en heb 0 verstand van voetbal.
-Rosings- schreef:
17-09-2020 11:55
lijkt me vooral fijn om in 1 keer het overzicht te krijgen wat er nodig is elk seizoen en daar op in te kunnen schrijven. 3x in de week een oproep in een groepsapp is heel onrustig.
Ja! Dat!
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
17-09-2020 11:55
Ja! Dat!

Dat kan je toch vertellen/vragen?
Melofkim schreef:
17-09-2020 11:54
Dat hebben ze afgeschaft, anders zou ik dat graag doen.
Gewoon niet gaan helpen dan.
En je kind op 'n andere sport doen waar je gewoon lesgeld betaalt waarbij alles inclusief is.
Alle reacties Link kopieren
Laat ze een rooster opstellen, zodat niet elke week appjes binnenkomen, dat is voor iedereen duidelijk en zijn niet steeds dezelfde de pineut. Maar voetbal staat er wel bekend om dat er veel van de ouders verwacht wordt.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Je vergeet het rijden bij uitwedstrijden, het wassen van de tas vol tenues, het ranja halen in de rust, het vlaggen als ze straks wat ouder is, het verzinnen van een attentie voor de leider en de trainer eind van het jaar, en het moeder-dochter toernooi.
Welkom in de wereld van de voetbalouder!
Pluk de dag! - In loving memory A.C. ❤
En die groepsapp zou ik sowieso niet geaccepteerd hebben.
Alle reacties Link kopieren
bij ons (hockey):
van de ouders wordt gevraagd, wie coach wil zijn, en eventueel een assistent coach
(trainer regelt de club)
rijden van&naar wedstrijden, hebben we een schema voor, iedereen even vaak aan de beurt
fruit meenemen, zit in hetzelfde schema, om de beurt
Bardiensten, kun je zelf intekenen via een app
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter zit ook pas op voetbal. Hier moeten twee ouders meerijden naar uitwedstrijden en 1 heeft corvee. Dat betekent assisteren in de kleedkamer voor en na wedstrijden en kleding wassen. Het assisteren in de kleedkamer moet door een moeder/vrouw gebeuren omdat het een meisjes team betreft en dit het beleid van de club is.

Bardienst en helpen bij de trainingen enzo hoeft (nog) niet.
Alle reacties Link kopieren
De club draait op vrijwilligers?

Hoeveel leiders heeft het team van je dochter? Als dat 1 persoon is dan snap ik best dat ze meer hulp vragen. Als je toch aanwezig bent bij een training, dan kun je wellicht eens in de zoveel tijd ook helpen? Hier voetballen beide kinderen en ja er wordt ook hulp gevraagd. Wij hebben na de wasbeurt de afspraak dat er een liga of iets dergelijks in de wastas gaat voor na de volgende wedstrijd. Of je dat doet of je neemt fruit mee naar de wedstrijd, maakt me niet zo veel uit lijkt me?
In het begin van het seizoen wordt een schema gemaakt voor het rijden, kantinedienst en wassen. Andere vormen van hulp zoals klaar zetten en opruimen van het veld gaat hier gelukkig probleemloos, altijd iemand aanwezig die kan helpen.
redbulletje schreef:
17-09-2020 11:57
En die groepsapp zou ik sowieso niet geaccepteerd hebben.
Ben er al uit gestapt. Ik werd gek.
Alle reacties Link kopieren
Stel zelf de roosters op voor het hele seizoen. Zijn de andere ouders je dankbaar!
Pluk de dag! - In loving memory A.C. ❤
Alle reacties Link kopieren
Nee ik vind je echt niet aso. Ik zou het ook niet willen.
CaroMamaVanMaik schreef:
17-09-2020 11:58
Stel zelf de roosters op voor het hele seizoen. Zijn de andere ouders je dankbaar!
Dat is wel een idee.
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
17-09-2020 11:59
Dat is wel een idee.
en zet er onderaan:

als het niet uitkomt, regel onderling het ruilen!
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
17-09-2020 11:58
Ben er al uit gestapt. Ik werd gek.
zit je partner er nog wel in? Bij ons komen ook veranderingen in de app te staan zoals een training die niet doorgaat, een wedstrijd die afgezegd wordt of een tijd die veranderd.....
Alle reacties Link kopieren
Waar wordt je precies gek van? Van de taken of van die app-groep?

Voor het tweede hebben ze bij de vereniging van 1 van mijn kinderen een oplossing: 1 ouder is teammanager die alle vrijwilligerstaken (bij deze vereniging ook een aantal) eerlijk verdeelt en het schema aan het begin van het seizoen mee deelt. Veel rustiger dan steeds die oproepjes.

Wellicht kun je aanbieden dat je die taak op je neemt, dan kun je meteen rekening houden met je eigen drukke planning. Ik vermoed dat dan ook blijkt dat het wel meevalt wat er van je gevraagd wordt, mits de taart eerlijk verdeeld is. Van elke week oproepjes, zou ik (groot plichtsbesef en weinig tijd) ook gek worden.

En op je vraag of dit normaal is: de vereniging waar ik het hierboven over heb, is niet zo groot, dus wordt er relatief veel van ouders en oudere spelers gevraagd. Mijn andere kind zit bij een grote voetbalvereniging en daar hoef ik als "gewone ouder" niets anders te doen dan zorgen dat hij op de trainingen en bij de wedstrijden verschijnt. Pre-corona kwam daar 2x per jaar een wasbeurt bij (alle tenues wassen na de wedstrijd), maar dat was weinig moeite. Het gezeur met te weinig trainers / coaches klinkt wel bekend, trouwens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven