Hoeveel helpen bij de voetbalvereniging is 'normaal'?

17-09-2020 11:49 209 berichten
Dochter zit sinds kort op voetbal. Ik weet dat ouders moeten helpen, qua een keer bardienst enzo, maar ik schrik van wat er nu in die paar weken allemaal al (continu) gevraagd wordt: bij elke training (2 keer per week) moet een ouder assisteren. Ouders moeten helpen coachen bij wedstrijden. Ouders wordt gevraagd 's ochtends vroeg te komen om alles klaar te zetten voor de wedstrijddag. Elke wedstrijd moet een ouder fruit meenemen voor het hele team. En daarnaast graag nog bardiensten of hulp bij administratie/coördinatie etc.

Ik word er gek van. 3 keer per week een oproep in die appgroep. Mijn man en ik hebben veeleisende banen, ik heb geen ruimte hiervoor. We gaan naar elke training en wedstrijd en ik wil best 1 of 2 keer per jaar een bardienst draaien, maar in meer vrijwilligerswerk heb ik echt geen zin,

Wat is normaal? Ben ik aso?
Tmaar schreef:
17-09-2020 12:20
En To, voetbal is idd een sport met nou eenmaal aardig wat verplichtingen. Stond dat nergens beschreven toen je haar aanmeldde? Zoals gezegd ben ik alleen bekend met hockey, maar dat is vergelijkbaar qua taken als ik het zo lees. En nee, daar heeft niemand zin in, dus ja, het is aso om doodleuk te zeggen dat je dat niet kan of gaat doen. Ik heb meer dan eens vloekend nog om 21:45 bij de supermarkt gestaan op vrijdag omdat we de volgende dag om 08:00 moesten verzamelen en ik het fruit vergeten was, maar het is wel part of the job bij dit soort sporten. Als je dat structureel niet kan of wil zou ik een andere sport kiezen.
Ja, ik verwachtte wel taken. Maar ik dacht aan een paar bardiensten per jaar en een rooster van dat ik een keer shirts moest wassen of fruit meenemen.
Ik verwachtte niet: 3 oproepen per week in de appgroep en wekelijkse mails van de club met een oproep, elke training coachen en elke wedstrijd coachen, 's ochtends vroeg (uren voor de wedstrijd) moeten komen om de doelen klaar te zetten etc.
Kortom: de hoeveelheid en de chaos verbaast me en maakt me gestresst. Daar wilde ik hier toetsen of het normaal is. En ik lees toch ook veel verhalen van mensen waar het veel minder is...
Alle reacties Link kopieren
de was doet iedereen gewoon thuis, zelf
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
17-09-2020 12:16
fluiten doet bij ons de jeugd onderling. Scheidsrechtersdiploma is vanaf een bepaalde leeftijd ook verplicht
Bij de E en F zijn het iig ouders. En dat zie ik ook bij andere clubs als we tegen ze spelen.

Overigens is een teammanager die een rooster maakt wel zo handig. Wij hebben een app waarin je ziet hoe laat je waar moet zijn en waar je ook de taken in kan zetten als teammanager, dus het is wel een beetje mijn schuld als ik dat fruit weer vergeet aangezien het keurig in de app staat
Alle reacties Link kopieren
Kleding wassen zou ik nog net willen doen, maar dan is het ook klaar.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
lilalinda schreef:
17-09-2020 12:11
ik wist het ook niet, maar binnen de hockey wordt het wel als "noodzaak" gezien hoor.
Heeft niet alleen met de gezondheid, alsook met het sociale aspect te maken
toen op onze club stemmen opgingen voor afschaffen was het clubhuis te klein. Dit heurt zo!
1x een zak limoenen meenemen en je hoeft nooit meer fruitdienst te doen :proud:

Wat een onzin.
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
17-09-2020 12:23
Ja, ik verwachtte wel taken. Maar ik dacht aan een paar bardiensten per jaar en een rooster van dat ik een keer shirts moest wassen of fruit meenemen.
Ik verwachtte niet: 3 oproepen per week in de appgroep en wekelijkse mails van de club met een oproep, elke training coachen en elke wedstrijd coachen, 's ochtends vroeg (uren voor de wedstrijd) moeten komen om de doelen klaar te zetten etc.
Kortom: de hoeveelheid en de chaos verbaast me en maakt me gestresst. Daar wilde ik hier toetsen of het normaal is. En ik lees toch ook veel verhalen van mensen waar het veel minder is...
Ik denk dat het idd vooral zit in het niet hebben van een teammanager en een planning. Zou ik dus meteen voorstellen aan het team.
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
17-09-2020 12:23
Ja, ik verwachtte wel taken. Maar ik dacht aan een paar bardiensten per jaar en een rooster van dat ik een keer shirts moest wassen of fruit meenemen.
Ik verwachtte niet: 3 oproepen per week in de appgroep en wekelijkse mails van de club met een oproep, elke training coachen en elke wedstrijd coachen, 's ochtends vroeg (uren voor de wedstrijd) moeten komen om de doelen klaar te zetten etc.
Kortom: de hoeveelheid en de chaos verbaast me en maakt me gestresst. Daar wilde ik hier toetsen of het normaal is. En ik lees toch ook veel verhalen van mensen waar het veel minder is...
Ik vind het niet normaal en bij ons is het inderdaad veel minder. Ik zou er ook oprecht van balen.
Jufjoke schreef:
17-09-2020 12:21
Nou dit! Jeetje wat overdreven, zeg!
Mijn kind zit ook op voetbal, maar hier geen bardiensten, mee coachen of boodschappendienst voor het hele team zijn.
Wel om de beurt tenues wassen en rijden naar uitwedstrijden.
Vorig jaar is het even de regel geweest dat ouders om beurten vlaggen. Sorry hoor, maar dat ga ik niet doen. Ik kan niet vlaggen, geen idee hoe dat werkt. Ik heb gewoon in de app gezet dat ik wel extra zal wassen, maar het vertik om te vlaggen. De regel heeft niet lang stand gehouden.
Bardiensten zou ik ook ernstig vervelend vinden en fruit meenemen voor het hele team slaat gewoon nergens op.
Klinkt ideaal! Hier trouwens geen tenues wassen. Waarom is dat eigenlijk? Kan elk kind niet z'n eigen tenue meenemen en thuis wassen? Ook geen uitwedstrijden rijden hier. Wij gaan graag elke wedstrijd mee.
Ik wilde dat we hier de diensten 'rijden bij uit wedstrijden' en 'shirts wassen' hadden. Die zou ik graag doen. Maar ik vind het doodeng om een voetbalteam te coachen of achter de bar te staan...
lilalinda schreef:
17-09-2020 12:22
zat net te googelen of het vaker voorkomt: blijkbaar wel
http://zoleven.blogspot.com/p/blog-page.html
en zelfs ideeën voor de fruitbeurt: http://www.hockeyouders.nl/?pagina=65&bericht=48
(ik had als tiener vooral een hekel aan hockey, daar was ik veel te alternatieverig voor)

Ik was die alto waarover iedereen op school verbaasd was dat ze op hockey zat. En waarvan de teamleden dan verbaasd waren als er na de wedstrijd een wijde pijpenbroek en soldatenkisten tevoorschijn kwamen.

Ik vind hockey nog steeds een super leuke sport, maar ja...die mensen hè.
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
17-09-2020 12:24
Kleding wassen zou ik nog net willen doen, maar dan is het ook klaar.
Dan kan je kind dus niet op zo’n soort sport (en ik weet dat die van jou al ouder is en dit geen issue meer is in jullie geval).
Alle reacties Link kopieren
Ik snap ook niet dat er geen schema is. Dan weet je waar je aan toe bent.

Verder als tip bij trainingen. Ik rij samen met twee andere ouders naar trainingen. Om de beurt halen en brengen. Ze trainen bij ons maar 1 keer per week dus ik ben maar 1 keer per drie weken aan de beurt met rijden.
Alle reacties Link kopieren
Lenteui schreef:
17-09-2020 12:25
1x een zak limoenen meenemen en je hoeft nooit meer fruitdienst te doen :proud:

tja, je doet het voornamelijk voor je kind he?
Kan ik leuk opstandig gaan lopen zijn, maar kind heeft er dan last van.
okkervil schreef:
17-09-2020 12:26
Ik snap ook niet dat er geen schema is. Dan weet je waar je aan toe bent.

Verder als tip bij trainingen. Ik rij samen met twee andere ouders naar trainingen. Om de beurt halen en brengen. Ze trainen bij ons maar 1 keer per week dus ik ben maar 1 keer per drie weken aan de beurt met rijden.
Ik vind het niet erg om naar alle trainingen en wedstrijden te gaan. Anders zou ik dat zeker verdelen!
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
17-09-2020 12:25
Klinkt ideaal! Hier trouwens geen tenues wassen. Waarom is dat eigenlijk? Kan elk kind niet z'n eigen tenue meenemen en thuis wassen? Ook geen uitwedstrijden rijden hier. Wij gaan graag elke wedstrijd mee.
Ik wilde dat we hier de diensten 'rijden bij uit wedstrijden' en 'shirts wassen' hadden. Die zou ik graag doen. Maar ik vind het doodeng om een voetbalteam te coachen of achter de bar te staan...
De tenues zijn eigendom van de club, dus de spelers hebben geen eigen wedstrijdtenue. Er is gewoon een grote tas vol tenues die elke week met een ouder meegaat.
Ik snap je, hoor. Ik zou ook echt niet willen coachen en een bardienst is ook niets voor mij.

En dan ben ik nog blij dat mijn zoon geen groot talent is. Je kind zou maar gescout worden, dan staat je leven helemaal in het teken van voetbal! Afschuwelijk!
Overigens vind ik de voetbalwas een prima kans om kind te leren hoe dat moet, wassen en drogen en opvouwen en eigen verantwoordelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
17-09-2020 12:25
Klinkt ideaal! Hier trouwens geen tenues wassen. Waarom is dat eigenlijk? Kan elk kind niet z'n eigen tenue meenemen en thuis wassen? Ook geen uitwedstrijden rijden hier. Wij gaan graag elke wedstrijd mee.
Ik wilde dat we hier de diensten 'rijden bij uit wedstrijden' en 'shirts wassen' hadden. Die zou ik graag doen. Maar ik vind het doodeng om een voetbalteam te coachen of achter de bar te staan...
Is er geen speluitleg oid aan het begin van het seizoen? Bij hockey moet je als ouder dus idd fluiten, maar er is wel elk jaar een avond met speluitleg en ook de mogelijkheid om een scheidsrechterkaart te halen. Ik zou ook geen zin hebben om zonder voorkennis te moeten vlaggen. Bardienst is toch niet zo spannend? Gewoon koffie zetten (bij hockey is het iig zo dat je dat doet tijdens wedstrijd eigen kind en dat is met jonge kinderen vroeg in de ochtend) En er zijn altijd genoeg ouders die ervaring hebben en kunnen uitleggen hoe het werkt
Alle reacties Link kopieren
CaroMamaVanMaik schreef:
17-09-2020 11:57
Je vergeet het rijden bij uitwedstrijden, het wassen van de tas vol tenues, het ranja halen in de rust, het vlaggen als ze straks wat ouder is, het verzinnen van een attentie voor de leider en de trainer eind van het jaar, en het moeder-dochter toernooi.
Welkom in de wereld van de voetbalouder!
Daarom gaat mijn zoontje niet op voetbal, wat een tijd gaat daar inzitten!
Alle reacties Link kopieren
Waarom moet altijd een iemand de kleding van het hele voetbalteam wassen? Kunnen ze toch ook zelf? Oprechte vraag.
beetjegek schreef:
17-09-2020 12:32
Daarom gaat mijn zoontje niet op voetbal, wat een tijd gaat daar inzitten!
En als zoontje dat nu heeeeeeeeel erg graag wilt?
Jufjoke schreef:
17-09-2020 12:30
De tenues zijn eigendom van de club, dus de spelers hebben geen eigen wedstrijdtenue. Er is gewoon een grote tas vol tenues die elke week met een ouder meegaat.
Ik snap je, hoor. Ik zou ook echt niet willen coachen en een bardienst is ook niets voor mij.

En dan ben ik nog blij dat mijn zoon geen groot talent is. Je kind zou maar gescout worden, dan staat je leven helemaal in het teken van voetbal! Afschuwelijk!
O, hier heeft elk kind z'n eigen tenue. Het is ook best duur: 100 euro voor het tenue en 300 euro contributie per jaar. Ik snap dat daar niet alles van betaald kan worden, maar als ik het eerste team met voltallige aanhang elk weekend gratis bier zie drinken in de kantine en met lease auto's van de club zie rijden, vraag ik me wel een beetje af waarom ik 400 euro betaal en dan nog 3 keer per week vrijwilligerswerk moet doen...
Alle reacties Link kopieren
ekeim schreef:
17-09-2020 12:34
Waarom moet altijd een iemand de kleding van het hele voetbalteam wassen? Kunnen ze toch ook zelf? Oprechte vraag.
Dat vind ik dan nog de minste moeite. Als ik nooit meer hoefde te rijden, zou ik elke week wassen.
Tmaar schreef:
17-09-2020 12:31
Is er geen speluitleg oid aan het begin van het seizoen? Bij hockey moet je als ouder dus idd fluiten, maar er is wel elk jaar een avond met speluitleg en ook de mogelijkheid om een scheidsrechterkaart te halen. Ik zou ook geen zin hebben om zonder voorkennis te moeten vlaggen. Bardienst is toch niet zo spannend? Gewoon koffie zetten (bij hockey is het iig zo dat je dat doet tijdens wedstrijd eigen kind en dat is met jonge kinderen vroeg in de ochtend) En er zijn altijd genoeg ouders die ervaring hebben en kunnen uitleggen hoe het werkt
Nope, geen speluitleg. Dat zou al schelen, als even uitgelegd werd hoe je een team coacht en wat de regels zijn.

In de bar hier moet je wel de kassa bedienen, bier tappen en tosti's maken enzo hoor! Maar dat kan ik vast leren. Ik wil dat ook wel doen, als vind ik het wel spannend (ben nogal verlegen).
anoniem_364226 wijzigde dit bericht op 17-09-2020 12:37
0.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ekeim schreef:
17-09-2020 12:34
Waarom moet altijd een iemand de kleding van het hele voetbalteam wassen? Kunnen ze toch ook zelf? Oprechte vraag.
Dat snap ik ook niet. Je koopt toch zelf een outfit?
Alle reacties Link kopieren
Tmaar schreef:
17-09-2020 12:20
En To, voetbal is idd een sport met nou eenmaal aardig wat verplichtingen. Stond dat nergens beschreven toen je haar aanmeldde? Zoals gezegd ben ik alleen bekend met hockey, maar dat is vergelijkbaar qua taken als ik het zo lees. En nee, daar heeft niemand zin in, dus ja, het is aso om doodleuk te zeggen dat je dat niet kan of gaat doen. Ik heb meer dan eens vloekend nog om 21:45 bij de supermarkt gestaan op vrijdag omdat we de volgende dag om 08:00 moesten verzamelen en ik het fruit vergeten was, maar het is wel part of the job bij dit soort sporten. Als je dat structureel niet kan of wil zou ik een andere sport kiezen.

Nou hier niet hoor. Zoon voetbalt vanaf zn 6e en t enige wat moest was rijden naar uitwedstrijden, 2 x per seizoen bardienst en af en toe de kleding wassen. Meer was er écht niet nodig en daar zou ik ook voor gepast hebben.
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
17-09-2020 12:37
Nope, geen speluitleg. Dat zou al schelen, als even uitgelegd werd hoe je een team coacht en wat de regels zijn.

In de bar hier moet je wel de kassa bedienen, bier tappen en tosti's maken enzo hoor! Maar dat kan ik vast leren. Ik wil dat ook wel doen, als vind ik het wel spannend (ben nogal verlegen).
Hier ook kassa, maar allemaal pin, dus dat is niet zo moeilijk. En tosti’s maken moet ook wel lukken toch? Wel heel vervelend dat er geen uitleg is. Zijn er meer ouders die hier tegenaan lopen? Misschien een idee om aan te kaarten bij de club dat daar behoefte aan is. Bij ons worden soms ook dingen georganiseerd op geleide van vragen van ouders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven