Hoeveel tijd 's ochtends voor schoolgaande kinderen?

18-01-2012 07:59 288 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,



ik ben benieuwd hoeveel tijd jullie als gezin 's ochtends hebben of nemen om op te staan en te vertrekken naar school. Kortom, hoeveel tijd heeft jouw kind om op te staan, wassen, aankleden, ontbijten en de deur uit te gaan?

Mijn dochter heeft drie kwartier, maar ik merk dat het steevast stress geeft (schiet nou es ohop).



Misschien blijkt dat ik wel erg krap zit in de tijd. Ben benieuwd
@schouderklopje in de tijd dat dochter nog wel heel dwars was in meekomen enz (peuterpubertje.. Was ze een jaar of 2-2,5) waren dat soort scenes al niet in 5 minuten beslecht



Neele doet je dochter ook zo moeilijk als je man d'r wegbrengt of alleen als jij het doet? Als het bij papa anders gaat kun je kijken wat jullie anders aanpakken.
quote:Neele01 schreef op 18 januari 2012 @ 11:20:

6 schouderklopje..... Briefjes halen gaat hier ook op op de basisschool. En ik geloof dat er na 3 briefjes de schooninspectie wordt gebeld ofzo.

Ik heb het een tijdje op briefjes aan laten komen omdat ik geen zin in ruzie meer had.

Maar toen kreeg ik (terecht) op mijn flikker van de juf omdat ik toch de baas in huis was en dochter niet kon laten beslissen heo dingen lopen.

Maar als ik geen ruzie wil moet ik haar zonder ontbijt naar school doen.

En aangezien ik iedere dag al een lunchtrommel die nauwlijks is aangeraakt terugkrijg en s'avonds de eetoorlog zich vaak nog eens herhaald, is dat geen optie voor mij.....

Het hele ritueel omdraaien. Dochter wakker maken, aan tafel zetten met ontbijt en je mag je pas wassen en aankleden als je gegeten hebt. Geen tijd meer om je aan te kleden, dan in je pyjama naar school. En dan dus gewoon oppakken en op tijd op school afleveren ook als dat in pyjama met ongekamd haar en een stinkmond is. Vinden veel kinderen niet tof, dan lopen ze voor aap.



Zonder ontbijt naar school is hier ook geen optie, vind ik gewoon niet verantwoord.
Vaak zijn de jongste twee al iets voor 7 uur wakker, vannochtend trouwens alledrie al wakker rond 10 voor 7. Soms slapen ze ook nog als mijn wekker gaat, dan sta ik op en begin met het licht aan te doen op de gang. De oudste maak ik dan wakker met een kusje en ik zeg haar dat ze over 10 min. haar bed uit moet komen. Ze klinkt dan meestal nog niet echt vrolijk. Haar deur laat ik open, dan kan ze rustig wakker worden. De jongste van 1 haal ik uit bed en ik kleed haar gewoon aan. De middelste is dan ook wel wakker geworden, de jongste en middelste liggen op 1 kamer en daar ben ik dan al bezig. Meestal gaat ze dan onder haar dekbed liggen en moet ik haar 'zoeken', waar ze erg om moet lachen.

Als de jongste is aangekleed moeten de middelste en oudste echt uit bed en dat gaat altijd wel goed. Ik neem altijd bewust ven de tijd voor een kus en een knuffel, dan start de dag goed en dat bespaart wel veel tijd (en het is erg fijn!)



Edit: als iedereen moeilijk uit bed komt en chagerijnig is zet ik nog wel eens een muziekje aan dat helpt hier ook erg goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag het me serieus af hoe 'erg' mijn dochter dat zou vinden om in pyjama naar school te gaan (gezien ze haar pyjama heel mooi vindt). Ik denk dat ze het eerder grappig vindt, dan vervelend. Maar goed, misschien is voor haar de grap er na 1 x wel vanaf.



@Neele, oh jeetje, briefjes op de basisschool. Hmm, is er dan geen alternatief te bedenken met school, zoals schoolplein opruimen na schooltijd? Dat moesten wij op de middelbare school iig als sanctie op te laat komen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sunemom schreef op 18 januari 2012 @ 11:26:

@schouderklopje in de tijd dat dochter nog wel heel dwars was in meekomen enz (peuterpubertje.. Was ze een jaar of 2-2,5) waren dat soort scenes al niet in 5 minuten beslecht



Neele doet je dochter ook zo moeilijk als je man d'r wegbrengt of alleen als jij het doet? Als het bij papa anders gaat kun je kijken wat jullie anders aanpakken.



Haha Sune, bij man is het nog erger! Die wordt namelijk (in mijn ogen) niet boos genoeg. Dat eindigt dus vaak in een conflict met ons drietjes.pffffffffft.

Tegenwoordig blijf ik in bed liggen als man wegbrengdienst heeft. Hij doet het vaker dan ik. Op die manier sluit ik me er maar van af...

Maar hij laat haar dus zonder eten naar school gaan en dat vind ik echt heel slecht.
Alle reacties Link kopieren
Schouderklopje: Toen ik nog in NL woonde was ik juf. Als je mij van tevoren had ingelicht dat dochter de volgende dag wat later zou komen zou ik echt niet lullig gaan doen met briefjes etc.

Ik zou haar daarna ook nog wel willen aan- /toespreken.



Dan moet je dochter daar natuurlijk wel gevoelig voor zijn anders helpt het geen snars.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sunemom schreef op 18 januari 2012 @ 11:29:

[...]



Het hele ritueel omdraaien. Dochter wakker maken, aan tafel zetten met ontbijt en je mag je pas wassen en aankleden als je gegeten hebt. Geen tijd meer om je aan te kleden, dan in je pyjama naar school. En dan dus gewoon oppakken en op tijd op school afleveren ook als dat in pyjama met ongekamd haar en een stinkmond is. Vinden veel kinderen niet tof, dan lopen ze voor aap.



Zonder ontbijt naar school is hier ook geen optie, vind ik gewoon niet verantwoord.



Wordt een beetje moeilijk met een kind dat naakt slaapt.....:-)

En om je de waarheid te zeggen; ze zou het niet eens erg vinden.
Alle reacties Link kopieren
quote:schouderklopje schreef op 18 januari 2012 @ 11:35:

Ik vraag het me serieus af hoe 'erg' mijn dochter dat zou vinden om in pyjama naar school te gaan (gezien ze haar pyjama heel mooi vindt). Ik denk dat ze het eerder grappig vindt, dan vervelend. Maar goed, misschien is voor haar de grap er na 1 x wel vanaf.



@Neele, oh jeetje, briefjes op de basisschool. Hmm, is er dan geen alternatief te bedenken met school, zoals schoolplein opruimen na schooltijd? Dat moesten wij op de middelbare school iig als sanctie op te laat komen.



Ja maar het kutte is dat mij dus heel goed is duidelijk gemaakt dat het te laat komen echt aan mij ligt en dat dochter er niet voor wordt gestraft. Op de middelbare school zoekt ze het maar uit :-)



Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf op de middelbare school ook zonder moeite om 10.30 aan kwam kakken hoor. Totaal geen respect voor regels. En helaas heeft dochter dat ook....
Alle reacties Link kopieren
*voelt zich door alle vroeg-opstaan-en-ochtendstress-verhalen intens gelukkig*



Door het lezen van jullie verhalen ben ik heel blij dat ik geen kinderen heb;) Dusss..ik zal me zo eens gaan aankleden..!



(wel respect voor ieder van jullie trouwens, doe het jullie niet na)
quote:Neele01 schreef op 18 januari 2012 @ 12:48:

[...]





Ja maar het kutte is dat mij dus heel goed is duidelijk gemaakt dat het te laat komen echt aan mij ligt en dat dochter er niet voor wordt gestraft. Op de middelbare school zoekt ze het maar uit :-)



Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf op de middelbare school ook zonder moeite om 10.30 aan kwam kakken hoor. Totaal geen respect voor regels. En helaas heeft dochter dat ook....Je weet in iedergeval dat ze het niet van een vreemde heeft!
Hier gaat het overgrote deel van de kinderen met taxi en of bus naar school. Dus te laat zijn is geen optie. De weker gaat om half zeven. De eerste is om half acht de deur uit en de laatste breng ik om kwart over acht naar school. Tassen staan de dag ervoor al klaar. Kleding ook en anders leg ik het ´s ochtends op de kamers. Verder zijn ze redelijk zelfstandig. Hier en daar wat bij de les houden (zeker als de medicatie bij de adhders nog niet werkt) en het gaat redelijk stressvrij. Nu hebben we wel een ijzeren structuur ingevoerd met een flink planbord over wie wanneer waar moet zijn en wat er mee moet.
Alle reacties Link kopieren
quote:mup1986 schreef op 18 januari 2012 @ 12:53:

*voelt zich door alle vroeg-opstaan-en-ochtendstress-verhalen intens gelukkig*



Door het lezen van jullie verhalen ben ik heel blij dat ik geen kinderen heb;) Dusss..ik zal me zo eens gaan aankleden..!



(wel respect voor ieder van jullie trouwens, doe het jullie niet na)



Hahahahahaha. Snap ik best hoor! T lijkt me heerlijk weer eens stinkend rond te hangen tot de middag.

Maar toch...die miniheks heeft me meer geluk gebracht dan ik ooit had kunnen voorspellen en bedenken.

Dus ook al kost een een hoop stress en gedoe; Ik zou nooit meer terugwillen naar de tijd ervoor.
quote:Neele01 schreef op 18 januari 2012 @ 12:48:

[...]





Ja maar het kutte is dat mij dus heel goed is duidelijk gemaakt dat het te laat komen echt aan mij ligt en dat dochter er niet voor wordt gestraft. Op de middelbare school zoekt ze het maar uit :-)



....

maar ook op de middelbare school word jij er als ouder uiteindelijk op aangesproken als je kind regelmatig spijbelt/te laat komt.



Sorry, ik heb geen tips verder. Hier gaat het meestal wel goed namelijk. Jongste is een ochtendmens en staat liever om 6 uur op dan om 7 uur. De afspraak is dat ze zich aankleden voor ze naar beneden gaan, maar die regel wordt vaak met voeten getreden.

Maar als ik ze vervolgens naar boven stuur dan gaan ze zonder gemor. Eten idem.

Voor de oudste komt de bus om 8 uur, dus om 7.55 moet hij schoenen aandoen en alvast zijn jas en tas grijpklaar zetten. Na de bus hebben we nog 20 relaxminuten voor de jongste naar school gaat.

Eigenlijk gaat het alleen mis als ik vroeg moet werken en papa de ochtend moet doen. Hij verslaapt zich regelmatig en de jongens hebben maling aan de klok. Die smeren gewoon zelf een broodje en gaan tv kijken. Tja, en de bus rijdt gewoon weg als zoon nog niet klaar is.

Vroeger belde ik nog wel eens naar huis om te checken of alles goed ging, maar dat doe ik niet meer. Als hij te laat is door zijn eigen schuld moet hij zelf maar op de blaren zitten.
Alle reacties Link kopieren
quote:ivy1970 schreef op 18 januari 2012 @ 08:31:

We staan om 7:00 op en om 8:10 gaan mijn 4 kids de deur uit en zijn OP TIJD op school. Echt ongelooflijk hoeveel mensen hun kinderen steevast elke dag te laat brengen.Dat klopt, dat gebeurt mij ook vaak terwijl we heel dichtbij wonen. Ik heb me afgevraagd waar ik nou tijdwinst zou kunnen halen, maar kinderen blijven gewoon treuzelen, en als ik mijn kind te vroeg uit bed trek krijgt ze niet genoeg slaap. Het is hier ook meer van hetzelfde, zeuren, schiet op, kom op, doorgaan!
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.
Alle reacties Link kopieren
quote:Neele01 schreef op 18 januari 2012 @ 13:00:

[...]





Hahahahahaha. Snap ik best hoor! T lijkt me heerlijk weer eens stinkend rond te hangen tot de middag.

Maar toch...die miniheks heeft me meer geluk gebracht dan ik ooit had kunnen voorspellen en bedenken.

Dus ook al kost een een hoop stress en gedoe; Ik zou nooit meer terugwillen naar de tijd ervoor.



Haha gelukkig, zo lang je dat gevoelt maar behoudt is er niks aan de hand.



Enne, misschien nog een tip: het klinkt alsof jouw dochter voor jóu moet opschieten en voor jóu/school op tijd op school moet komen. Misschien kun je ervoor zorgen dat ze het voor zichzelf gaat doen. Maw: stel een beloningssysteem in, zodat ze er zelf iets aan heeft als ze het goed doet. Maak op papier met haar een plannetje van wat ze allemaal moet doen als ze uit bed komt (in een vaste volgorde). Zet die stapjes allemaal onder elkaar (evt. met plaatjes erbij als lezen nog moeilijk is) en maak erachter ruimte om te noteren of ze de stap goed heeft gedaan (dmv een krul of smilie bijvoorbeeld). Minimaal 4 van de 7 stappen (ik noem maar iets) goed? Dan een kleine beloning geven (bij kleintjes werkt een sticker vaak al).

Heeft ze 4 keer een sticker behaalt (ligt ook weer aan de leeftijd. Hoe jonger-> hoe meer korte termijn je moet werken), dan krijgt ze een wat grotere beloning (denk aan: iets doen met haar wat ze heel leuk vindt; een grabbelton met kleine cadeautjes maken en daar 1 uit laten grabbelen-> dit wel savonds doen ivm ochtendstress haha).

En daarna begin je weer opnieuw.



Zo doen we dit op mijn werk wanneer ouders aangeven dat het opstaan ochtends 1 groot drama is (of juist het naar bed gaan). Werkt (zelfs bij verstandelijke beperkte kinderen met gedragsproblemen, waar wij mee werken) als een tierelier als ze het eenmaal door hebben.



Nog belangrijk: maak het plannetje samen met haar. Dan is het ook iets van haarzelf ipv weer iets dat opgelegd wordt. En laat har meedenken over mogelijke beloningen (tip daarbij: bedenk zelf al wat je redelijk vindt en geef dan bijvoorbeeld 3 keuzes als ze zelf met niets/iets onredelijks komt).



Misschien heb je hier iets aan..
Alle reacties Link kopieren
Oh nog vergeten: begin met makkelijk/snel te behalen doelen, dat trekt haar over de drempel. Wanneer je merkt dat ze elke dag de beloningen haalt, dan de lat wat hoger leggen (wat betreft aantal benodigde krullen/stickers/beloningen). Het moet telkens een kleine uitdaging blijven, maar wel haalbaar.
quote:Neele01 schreef op 18 januari 2012 @ 12:48:

[...]





Ja maar het kutte is dat mij dus heel goed is duidelijk gemaakt dat het te laat komen echt aan mij ligt en dat dochter er niet voor wordt gestraft. Op de middelbare school zoekt ze het maar uit :-)



Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf op de middelbare school ook zonder moeite om 10.30 aan kwam kakken hoor. Totaal geen respect voor regels. En helaas heeft dochter dat ook....



Vind ik ook, kinderen hebben sturing nodig van de ouder. Hier hadden we een treuzelkont en inderdaad ín overleg met de juf afgsproken dat hij morgen te laat zou komen. Samen met juf mooi toneelstukje opgevoerd. Juf vroeg waarom Sandtjunior zo laat was, hij fluisterde dat hij niet snel genoeg was opgeschoten. Dat had ik hem al ingefluisterd, de juf zei dat hij harder moest praten omdat alle andere kinderen het niet hadden verstaan, en nog eens. Daarna zei zij dat hij, als hij nog eens te laat kwam, dat hij dan aan de directeur moest gaan uitleggen hoe dat steeds kwam. Het ging toen echt een hele tijd erg goed. Hij schaamde zich er erg voor.



Deze juf deed gewoon leuk mee met mijn plannetje, ook al vond zij het mijn verantwoordelijkheid. Ze speelde gewoon even de boeman.
quote:schouderklopje schreef op 18 januari 2012 @ 10:23:

Goed, dan is dochter dus uit bed, treuzel de treuzel, alles gaat op z'n elfendertigst, aanmaningen om NU uit te kleden en NU de vaart erin te zetten helpen voor geen ene meter. Sterker, het vertraagd bijna alleen maar, want dan komt de discussie om de hoek (niet waar, ik schiet op, ja, maar ik moest nog dit, ja, maar jij, etc.).



In principe moet dochter van mij zelf wassen en aankleden, terwijl ik beneden de spullen klaarzet (ik ga ook naar beneden om mezelf te beschermen tegen het langzame gedoe, want kan er slecht tegen om daar tegenaan te kijken). Ik vul de wasbak, leg washanden en handdoek klaar en dochter wast zichzelf. Kleding hebben we de vorige dag al uitgezocht en klaargelegd (wat goddank geen stresspunt meer is in de ochtend, want was telkens bal). Dus na het wassen, kan dochter zelf in de kleren komen.



Maar dat eerste half uur is tenenkrommend hoe langzaam alles gaat. Tandenpoetsen is echt een halve circel per minuut om tussendoor schaapachtig naar de muur te staren.



Hoe zouden jullie dit oplossen? Eerder opstaan? Dan geen ontbijt? Wel ontbijt en op sokken buiten zetten? Later opstaan om de druk nog meer op te voeren?

Iemand zei dat ze de zweep erover gooit (bij wijze van). Wat moet ik me daarbij voorstellen?



Ik zou, als ik in jouw schoenen stond, eens een tijdje niet naar beneden gaan en haar in de gaten houden. Kijk waardoor ze treuzelt, speelt ze tussendoor? Blijf erbij, en spoor haar subtiel aan zonder in discussie te gaan. Niet zeggen: "schiet op", want indirect zeg je dan dus dat ze niet opschiet en dat geeft stof voor discussie. Spreek een tijd af waarop ze aan tafel moet zitten. Herinner haar daar aan door te zeggen hoe laat het nu al is en hoeveel tijd ze nog heeft.



Zelf geef ik altijd de waarschuwing; het is nu kwart over zeven, jullie hebben nog een kwartier. En als ik om 7.25 uur naar beneden ga, nog eens. Is gewoon een algemene mededeling waarmee ik niemand ergens van beschuldig, en lokt geen discussie uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik sta om 07.45 op en ga naar beneden om broodtrommel en ontbijt klaar te maken. Dan ga ik met ontbijt naar boven en zet dat bij mijn bed neer en doe de tv aan. Ik haal dochter uit bed (zo lekker slaperig en warm :-) en ze gaat in het grote bed liggen wakker worden en tv kijken. Uiterlijk 08.05 moet ze beginnen met eten (meestal broodje, fruit en melk) en ondertussen doe ikzelf make-up op en kleed me aan enz. Om 08.15 kleedt zij zich aan en doe ik haar haar en om 08.25 gaan we de deur uit. School is hooguit 2 min. fietsen gelukkig. Gaat altijd goed en relaxed.



Wat @Tanneketoverheks schrijft is ook mijn ervaring: hoe meer tijd des te langzamer het gaat. Ik doe vanaf 07.45 alles strak achter elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig ligt die tijd al ver achter me (alhoewel, was ook heel gezellig) maar nu hoef ik alleen nog op mezelf te letten. Wat me opvalt hier in de straat en bij mijn zus: altijd staat ;s ochtends al de televisie aan in al die huiskamers. Dat lijkt me ontzettend afleiden voor de kinderen en vaak een bron van te laat komen!
Alle reacties Link kopieren
Schouderklopje, misschien nog een tip waar je iets aan hebt. Wij gaan altijd eerst aankleden en dan ontbijten. En daarna pas wassen en tandenpoetsen. Ik heb in de keuken een bakje staan met tandenborstels, tandpasta, kam en gel, dus dat doen we ook gewoon beneden in de keuken, zodat we niet meer naar boven terughoeven. Sinds we deze volgorde aanhouden en beneden het was/poetsritueel doen, scheelt het bijna 10 minuten. Gaat op de een of andere manier een stuk efficiënter dan in de badkamer. Ik moet er twee poetsen (2 en 5 jaar) en ik heb ze allebei binnen 10 minuten gewassen, gepoetst, gestekeld en in de creme, terwijl ze er toch echt een hekel aan hebben. Ook een elektrische tandenborstel die zelf aangeeft wanneer er lang genoeg gepoetst is werkt hier erg goed.
..
Alle reacties Link kopieren
quote:wanderlustig schreef op 18 januari 2012 @ 12:45:

Schouderklopje: Toen ik nog in NL woonde was ik juf. Als je mij van tevoren had ingelicht dat dochter de volgende dag wat later zou komen zou ik echt niet lullig gaan doen met briefjes etc.

Ik zou haar daarna ook nog wel willen aan- /toespreken.



Dan moet je dochter daar natuurlijk wel gevoelig voor zijn anders helpt het geen snars.Dochter is daar periodiek gevoelig voor. Maar da's weer een heel ander verhaal. Bij perioden is ze goed aanspreekbaar en gevoelig voor de mening van anderen. Maar bij perioden is ze bijna niet te bereiken.
Alle reacties Link kopieren
Reizigster, of ik nou boven of beneden het wasritueel laat plaatsvinden: ik vind dat mijn dochter zichzelf moet wassen en aankleden. Dat kan op haar leeftijd best. En eerst aankleden om daarna te gaan wassen vind ik niet handig. Dochter gaat niet de avond ervoor onder de douche, dus wassen moet wel goed gebeuren (oftewel, but naked).
quote:Zonnebloempje48 schreef op 18 januari 2012 @ 13:57:

Gelukkig ligt die tijd al ver achter me (alhoewel, was ook heel gezellig) maar nu hoef ik alleen nog op mezelf te letten. Wat me opvalt hier in de straat en bij mijn zus: altijd staat ;s ochtends al de televisie aan in al die huiskamers. Dat lijkt me ontzettend afleiden voor de kinderen en vaak een bron van te laat komen!Vaak gaat hier de televisie aan als er nog tijd óver is, vind ik handiger dan dat ze een bak lego omkiepen. Want daar moet ik, óf dan de rest van de ochtend overheenstappen óf zelf opruimen want daar is dan net weer geen tijd voor. Het liefst zou ik willen dat ze dan lezen maarja op school begint voor hen de dag al met een half uurtje stillezen dus erg enthousiast krijg ik ze daar niet voor.
Alle reacties Link kopieren
Hier 2 kinderen van 7&4 die 's avonds douchen (man ook).

Wekker gaat om 6.45u,man staat op,maakt kinderen wakker en legt ze bij mij in bed,hij gaat zich aankleden.

Om 7u gaat mijn wekker en sta ik op met de kinderen,die gaan ook naar de badkamer tanden poetsen met papa,ik ga beneden brood smeren voor ontbijt&bekers mellk deze zet ik klaar voor de tv en eet mijn eigen boterham&koffie al op.

Om 7.10 komen ze beneden en gaan voor de tv ontbijten.

Man smeert brood voor werk&school en vertrekt om 7.25u,ik ga boven douchen,kinderen zitten beneden voor de tv.

Om 8.00u kom ik weer beneden en help de jongste met aankleden,oudste doet het zelf. gel in het haar,schoenen aan.

8.15u tassen pakken,jassen aan en vertrekken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven