Hoeveel tv/ipad kijkt jouw peuter?

26-03-2019 13:08 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben benieuwd. Ik heb een ondernemende peuter, lief, actief, ondernemend en kan zich kort zelf vermaken.

Hij is nu 3 jaar en 2 maanden. Gaat 1,5 dag per week naar psz/kdv en een familielid komt 1 of 1,5 dag per week thuis oppassen. De oppas thuis gaat altijd minimaal een uur naar buiten per dag en doet spelletjes/knutselen/lezen enz. Als ik zelf thuis ben doe ik dit ook, dagelijks naar buiten, af en toe een boekje/puzzel/spelletje en hij speelt ook wel even alleen. Maar ook huishoudelijke taken en zn broertje is er ook nog.

Hij kijkt op dagen dat hij naar het kdv gaat 45 min per dag totaal. Op dagen dat de oppas komt een uur totaal.
Dagen dat wij vrij zijn totaal wel 1,5 uur.
Ik voel me soms schuldig want ik vind het veel. Met name die 1,5 uur. Maar dan kan ik even wat doen, of gewoon even zitten of met zn baby broertje knuffelen :p
Het advies van 20-30 min per dag heb ik me lang aan gehouden maar sinds hij niet meer slaapt overdag lukt dit echt niet. De dag is ook lang voor hem.

Hoeveel kijkt jouw peuter ?
anoniem_233475 wijzigde dit bericht op 26-03-2019 13:19
0.93% gewijzigd
lux- schreef:
26-03-2019 14:00

Zolang mijn kind vrolijk is en goed in z’n vel zit en er geen grote gedragsproblemen zijn oid denk ik namelijk dat het geen ene reet uitmaakt of hij een half uur of anderhalf uur tv heeft gekeken. En zelfs als er wel grote problemen zijn kun je je afvragen in hoeverre die tv er al dan niet aan bijdraagt.
Ik vind het belangrijker WAT er op tv gekeken wordt en of de dag in balans is met spelen, kleuren, buitenspelen, etc. TV hoort daar ook bij.
lilalinda schreef:
26-03-2019 14:19
dat lijkt me zulke onzin, dat ik er graag bewijs van zie
:)
Ik denk dat dat voor de ogen wel kan kloppen. Bij een boek moet je ook dichtbij kijken. Maar misschien wissel je dan automatisch meer af en ga je bij televisie sneller staren?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben hoogzwanger dus mijn dreumes kijkt op de mamadagen wel veel tv, denk 2,5 uur? We compenseren dat een beetje met de dagen dat mijn man/ oma er is, dan kijkt hij maar een half uurtje tijdens het koken.

Als het aan mijn zoontje ligt, kijkt hij de hele dag tv. Of staat de tv aan, hij gaat vaak wel spelen met iets anders ondertussen.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
26-03-2019 14:19
dat lijkt me zulke onzin, dat ik er graag bewijs van zie
:)
Staat nota bene in je eigen link. “Kinderen zijn teveel bezig met ‘dichtbij-activiteiten’, of dat nu in boeken of op digitale schermen is.”
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Hier staat soms de tv de hele middag aan. En dan zitten ze niet de hele middag naar de tv te staren maar zijn ze tussendoor aan het spelen en als er wat voorbij komt dat ze erg leuk vinden kijken ze even. En zo zijn er ook dagen dat de tv helemaal niet aan gaat.
Alle reacties Link kopieren
1 tot 1,5 uur hier ook wel. Altijd wel een halfuurtje voor het eten (tijdens het koken) of juist na het eten (tijdens het natafelen en/of opruimen). Op regenachtige dagen soms langer. Op mooie dagen soms ook een hele dag niet.
Hier tegenwoordig al met al 30-60 minuten per dag. De jongste is nu 3. Zij kijkt graag TV. De oudste van 5 kijkt niet zo lang en speelt weer lastig alleen. Dat heeft de fijne uitkomst dat de oudste de jongste meesleept om te gaan spelen.

Als ze naar school gaan is daar ook weer minder tijd voor. Het seizoen helpt ook, bij goed weer willen ze meteen door naar buiten. Dus in de winter kijken ze wat meer maar dat vind ik dan weer niet erg. Wat ook helpt is dat ze wat handiger worden en nu op eigen initiatief gaan kleien of knutselen.

Kortom: volgend jaar wordt dat TV kijken een stuk minder. Daarnaast, ik heb er gewoon aan toegegeven toen de kinderen allebei onder de 4 waren. Ik vond toen 2 kleintjes 13 uur soms lange dagen, vooral in de winter.
Alle reacties Link kopieren
Hier een dreumes van 1,5 jaar oud en zelf hoogzwanger. Schermtijd wisselt enorm. Soms ‘s morgens aan het eind van de ochtend vaak even 20 minuutjes. En na 16.00 gaat ze vaak even rustig op de bank zitten en dan krijgt ze de tablet met youtube kids en dan zit ze naar liedjes te kijken. Op de dagen dat ze naar het KDV gaat kijkt ze geen tv. Het is een enorm drukke dreumes, speelt het liefst buiten en de tv-momentjes zijn haar rustmomentjes, dus ook mijn rustmomentjes.
Hier geen tablet. Tv soms weken niks en dan op 1 dag 3 uur Netflix of Zappelin.

Het zal best dat iedereen tablets heel normaal vindt maar ik vind de verslaafde gefocuste blik van kindjes die boven een tablet hangen eng.
Alle reacties Link kopieren
Die van mij echt super veel! Zeker met dit weer.

Ach joh ze overleven het echt wel.

Wij gaan 2 keer een uur buitenspelen met dit weer. Vind het veel te koud buiten.

En verder als ze zelf gaat spelen dan kijk ik wat op de tv. Maar als ze zoals vandaag heel moe is dan kijkt ze zo 2 A 3 uur tv op een dag.

En ik voel me er geen seconde slecht over.

Ik ben gewoon een ontzettend luie moeder.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
26-03-2019 14:46
Staat nota bene in je eigen link. “Kinderen zijn teveel bezig met ‘dichtbij-activiteiten’, of dat nu in boeken of op digitale schermen is.”
Ja precies :rolling:

Heeft te maken met de afstand tot het object. Daarom adviseren ze ook buiten spelen, dan heeft hun blik een andere focus omdat ze verder (kunnen) kijken.

Ik let er, net als anderen, ook vooral op wat ze kijken. Grappig is wel dat Peppa Big daardoor juist wel mijn goedkeuring heeft. Ik verafschuw daarentegen dan weer de Teletubbies en vind Netflix ideaal omdat er geen reclame te zien is. Want reclame vind ik pas echt vreselijk.
Alle reacties Link kopieren
WWW7 schreef:
26-03-2019 13:18
Die 1,5 u is dan 3x per week. In bed 30 min, tussen de middag 30 en tijdens koken 30 min. Ja hij vraagt er zeker om , het liefst wil hij nog wel meer :p
Ik vind het ook veel hoor . Maar de dagen zijn lang sinds hij niet meer slaapt (0600 wakker en 19u naar bed)
Hier hetzelfde. Dochter slaapt al een paar maanden niet meer, terwijl ze het vaak wel kan gebruiken. Ze wordt er niet gezelliger op en dan zet ik ook de tv vaker aan. Op de dagen dat ze thuis is, komen wij ook wel aan de 1,5 uur verspreidt over de dag. Als ze ziek/hangerig is of het is vies weer misschien nog wel wat langer.
Alle reacties Link kopieren
Helemaal niet. Hier een peuter van 3 en een baby, ik vind het niks zulke kleine kinderen voor de tv/tablet. Onder de twee geen tv, wordt aangeraden. Als ze straks naar school gaan zullen we er wel niet meer helemaal aan ontkomen maar voor nu is het helemaal niet nodig. Het is maar net wat je gewend bent. Ja hier ook wel eens een jengelend kind in de keuken tijdens het koken... vervelend, maar so be it. Daarom bereid ik het eten meestal vast voor in de ochtend, als ze zichzelf nog kunnen vermaken, of ik kook als mijn partner thuis is zodat hij de kinderen kan vermaken.
Merk trouwens wel dat mijn peuter heel veel oppikt van even tv kijken. Ik zoek filmpjes op YouTube uit van kleuren en trucks of auto’s (zn favoriet) en hij kan naast alle kleuren in het Nederlands, ze ook allemaal in het Engels benoemen.
Alle reacties Link kopieren
Hier moet ik de iPad echt wegleggen, anders wordt er de hele dag YouTube Kids gekeken. YouTube Kids mag sinds kort op tijdens het tandenpoetsen, was altijd een drama en nu kan Kind niet wachten totdat de tandenborstel tevoorschijn komt. Ook tijdens een gesprek met bijv huisarts, notaris, hypotheekadviseur etc is YouTube een ideae babysit, hoef je tenminste niet steeds je kind(eren) uit de vensterbank of van het bureau te plukken.

BabyTV mag hier 's morgens bij het opstaan, kunnen wij even rustig wakker worden en koffie drinken. Verder tussendoor weleens als ik even iets voor mijzelf moet (of wil) doen.
Spelletjes op de iPad mag eigenlijk naar behoefte: of Kind nu virtuele puzzels maakt of echte, of virtuele vierkantjes in virtuele gaten stopt of in een echte vormenstoof, ik zie het verschil niet echt. Laatst gingen we voor een kennismakingsbezoek naar een basisschool en in de kleuterklas zaten drie of vier kleuters met een tablet, je begrijpt, Kind zag het meteen helemaal zitten daar op school :)
Alle reacties Link kopieren
pantoffeldiertje schreef:
26-03-2019 17:25
Merk trouwens wel dat mijn peuter heel veel oppikt van even tv kijken. Ik zoek filmpjes op YouTube uit van kleuren en trucks of auto’s (zn favoriet) en hij kan naast alle kleuren in het Nederlands, ze ook allemaal in het Engels benoemen.
Haha ik denk dat wij dezelfde filmpjes op zetten, alleen zitten er hier ook altijd een paar Poolse tussen :P
Geen idee hoe je het schrijft, maar geel in het Pools klinkt als ZOEte weten we inmiddels :D
Alle reacties Link kopieren
pantoffeldiertje schreef:
26-03-2019 17:25
Merk trouwens wel dat mijn peuter heel veel oppikt van even tv kijken. Ik zoek filmpjes op YouTube uit van kleuren en trucks of auto’s (zn favoriet) en hij kan naast alle kleuren in het Nederlands, ze ook allemaal in het Engels benoemen.
Mijn kind kent ondanks geen tv ook alle kleuren, veel voertuigen en een boel vogels, kan al heel aardig tellen, praat als Brugman. Hij leert veel uit boekjes en gewoon door dingen uitleggen als we bijvoorbeeld buiten zijn, hij is enorm leergierig. Engels nog niet, maar dat komt wel als hij op school zit.
Alle reacties Link kopieren
mater_matuta schreef:
26-03-2019 17:43
of Kind nu virtuele puzzels maakt of echte, of virtuele vierkantjes in virtuele gaten stopt of in een echte vormenstoof, ik zie het verschil niet echt.
Daar zit natuurlijk wel degelijk veel verschil tussen; de motoriek is compleet verschillend.
Alle reacties Link kopieren
ToevalligeDwaas schreef:
26-03-2019 17:52
Daar zit natuurlijk wel degelijk veel verschil tussen; de motoriek is compleet verschillend.
Oh maar met Kinds motoriek gaat het uitstekend. Bij de 2-jaarscontrole op het CB deed Kind álle vormen in de stoof, niet alleen die ene die 'moest'. Kind kan meer dan 10 blokken stapelen voordat de toren omduvelt, en maakt de mooiste Duplo creaties.
Waterflesje opendraaien, de pepermolen bedienen, helpen met de fietspomp, een gevallen koekkruimel oprapen, you name it en Kind kan het. Dus dan ga ik er geen probleem van maken dat Kind soms liever op de iPad speelt.
ToevalligeDwaas schreef:
26-03-2019 17:50
Mijn kind kent ondanks geen tv ook alle kleuren, veel voertuigen en een boel vogels, kan al heel aardig tellen, praat als Brugman. Hij leert veel uit boekjes en gewoon door dingen uitleggen als we bijvoorbeeld buiten zijn, hij is enorm leergierig. Engels nog niet, maar dat komt wel als hij op school zit.
Zeg niet dat mijn kind alles van tv leert maar dit toevallig wel. Kleuren en tellen in het Nederlands lukte al prima. Mijn kind is namelijk net als zn moeder een ontzettende boekenwurm :) speelt graaag buiten, binnen met trein, blokken, puzzels of Duplo en zn keukentje. iPad doen wij dan eigenlijk nooit maar daar zou ik geen probleem mee hebben.

Maar vind het wel leuk dat hij dit dan blijkbaar van TV oppikt en opslaat.

Zolang er overall balans is.. is er volgens mij weinig aan de hand.
mater_matuta schreef:
26-03-2019 17:47
Haha ik denk dat wij dezelfde filmpjes op zetten, alleen zitten er hier ook altijd een paar Poolse tussen :P
Geen idee hoe je het schrijft, maar geel in het Pools klinkt als ZOEte weten we inmiddels :D
:) herkenbaar!
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
anoniem_178423 wijzigde dit bericht op 26-03-2019 19:49
Reden: Dubb
98.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
mater_matuta schreef:
26-03-2019 17:57
Oh maar met Kinds motoriek gaat het uitstekend. Bij de 2-jaarscontrole op het CB deed Kind álle vormen in de stoof, niet alleen die ene die 'moest'. Kind kan meer dan 10 blokken stapelen voordat de toren omduvelt, en maakt de mooiste Duplo creaties.
Waterflesje opendraaien, de pepermolen bedienen, helpen met de fietspomp, een gevallen koekkruimel oprapen, you name it en Kind kan het. Dus dan ga ik er geen probleem van maken dat Kind soms liever op de iPad speelt.
Je zei dat het geen verschil zou maken of je kind een puzzel /vormenstoof maakt op de tablet of In het echt. Dat klopt niet, een puzzel/vormenstoof op de tablet vereist minder/andere motorische handelingen (swipen) dan eentje in het echt (blokje pakken, draaien, passen en duwen, weerstand dus nog een beetje draaien, weer duwen). Iets in de handen hebben en voelen (meer sensorische info) is anders dan iets alleen zien.
Alle reacties Link kopieren
En toch zijn de gamers meestal de beste chirurgen schijnbaar.

Dus wie weet wordt je kind van al dat swipen wel chirurg. Of professioneel hacker voor de overheid of AIVD ofzo, daarvoor moet je ook op tijd met computers beginnen.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Ik vernam laatst van een orthopedagoog dat tv/schermen an sich nooit bewezen zijn als slecht/schadelijk. Mits kind genoeg ruimte krijgt om zelf de wereld te ontdekken/spelen etc. Wat wel slecht schijnt te zijn. Alle ouders die continue op hun schermpjes aan het kijken zijn en daardoor maar "halve" aandacht hebben voor het kind. Oftewel zij zag liever ouders die kinderen 1,5 uur schermtijd gaven (en dat ouders dan zelf ook even aan 't scherm gingen) en de rest van de dag bewuste aandacht gaven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven