Hond likt baby in gezicht, oppassen?

01-04-2021 10:36 113 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen dames!

Afgelopen zondag kwam mijn collega (tevens zeer goede vriend van ons) op kraamvisite met zijn pup van 3 maanden oud.
Ik had onze dochter (onze eerste) van 8 weken vast en wilde de hond rustig laten snuffelen. Op een gegeven moment sprong hij speels op en likte hij haar in het gezicht en daarna op haar hand.
Daar waren wij allen van geschrokken en hebben er maar om gelachen, waarna ik haar gezichtje een beetje heb schoongemaakt. Haar handje was ik vergeten... en een paar uur later sabbelde zij aan dat handje. Fijn, maar niet heus!...

Achteraf gezien vind ik het oerstom van mijzelf dat ik de hond zo dichtbij heb laten komen bij onze baby. Nu voel ik mij er nog steeds rot om.

Ze zeggen wel doodleuk dat een hondentong schoner is dan die van een mens, maar het immuunsysteem van een pasgeboren baby is nog zo kwetsbaar... Ik snap ook dat baby’s/peuter/ op een gegeven moment van alles in hun mond stoppen, maar dan lijkt het mij dat immuunsysteem al wat meer ontwikkeld is?
En zelf hebben wij geen hond of ervaring met honden, dus dan had ik al helemaal wat terughoudender moeten zijn!

Hoe gaan jullie om met huisdieren en pasgeboren baby’s? Hebben jullie tips voor mij voor evt. In de toekomst met andere huisdieren? En... stel ik mij aan en ben ik nu wat overbezorgd?

Voor nu gaat het verder ook allemaal goed met de baby: temperatuur, goede ontlasting en voldoende drinken (borstvoeding).

Wellicht ben ik meer op zoek naar geruststelling van andere moeders... en maak ik mij drukker dan nodig is 😰!
Alle reacties Link kopieren
Dancing-Amy schreef:
05-04-2021 17:02
Een hond is een hond en dat blijft het. Een hond is onbetrouwbaar, zelfs de allerliefste goedzakken van honden nog.
Hoe vaak hoor je niet dat eigenaren zeggen dat hun hond nooit iets doet en dat het toch een kind gegrepen heeft?

Je kunt een hond niet vertrouwen. En dat kun je hem niet aanrekenen, dat is zijn natuur, daar is het een dier voor.
Je weet niet waar je over praat. Het is de mens die onbetrouwbaar is. Een mens daar kun je niet in kijken, en die heeft een dubbele agenda. Een hond of een ander dier heeft die niet, die doet daar niet aan. What you see is what you get. Simpeler kan niet. Maar dan moet je wél opletten en niet je ogen sluiten voor wat er gebeurt. Want dan ben je zelf degene die onbetrouwbaar is.

En nog iets: mensen zijn óók dieren. De meest onbetrouwbare die er zijn. En het meest destructieve soort wat er is. ;-)

En ik vertrouw mijn honden. En dat kan ik ook. En als ik denk dat ze een bepaalde situatie niet aan kunnen (jij zou dat "niet vertrouwen" noemen), dan stel ik ze gewoon niet bloot aan die situatie. Ook heel simpel.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
05-04-2021 20:14
Je weet niet waar je over praat. Het is de mens die onbetrouwbaar is. Een mens daar kun je niet in kijken, en die heeft een dubbele agenda. Een hond of een ander dier heeft die niet, die doet daar niet aan. What you see is what you get. Simpeler kan niet. Maar dan moet je wél opletten en niet je ogen sluiten voor wat er gebeurt. Want dan ben je zelf degene die onbetrouwbaar is.

En nog iets: mensen zijn óók dieren. De meest onbetrouwbare die er zijn. En het meest destructieve soort wat er is. ;-)

En ik vertrouw mijn honden. En dat kan ik ook. En als ik denk dat ze een bepaalde situatie niet aan kunnen (jij zou dat "niet vertrouwen" noemen), dan stel ik ze gewoon niet bloot aan die situatie. Ook heel simpel.
Ik vind het toch wel vreemd om zo’n blind vertrouwen in dieren te hebben.
En natuurlijk blijf je opletten als er honden en kinderen in de buurt zijn maar er kunnen dingen buiten je om gebeuren waar je geen invloed op hebt. Een ongeluk zit in een klein hoekje.
Alle reacties Link kopieren
Turtlerain schreef:
05-04-2021 20:27
Ik vind het toch wel vreemd om zo’n blind vertrouwen in dieren te hebben.
En natuurlijk blijf je opletten als er honden en kinderen in de buurt zijn maar er kunnen dingen buiten je om gebeuren waar je geen invloed op hebt. Een ongeluk zit in een klein hoekje.
Dat is geen blind vertrouwen. Dieren laten mij gewoon zien wat ze van me vinden, en dat respecteer ik. Als een dier door mij aangehaald wil worden, dan laat het dat zien, en dan weet ik dat het me niets zal doen. Als een dier níet aangehaald wil worden, dan hou ik gewoon afstand. Niets aan de hand. Gewoon hun signalen respecteren. Dat is alles. Als ik dat namelijk niet respecteer, dan kan ik er rekening mee houden dat het dier zal uitvallen, bijten of zo. Maar dan is dat mijn eigen schuld. Heeft niets met vertrouwen te maken.

Kinderen kunnen van alles uitproberen en dat maakt kinderen dus ook niet betrouwbaar. Ze kunnen aan oren en staarten trekken, in ogen steken. En dat doet zeer. En dat maakt een kind onbetrouwbaar, maar nog altijd niet slecht.
En zo is het ook met dieren.
Alle reacties Link kopieren
Zonde van je tijd en energie om je hier druk over te maken of überhaupt om hier over na te denken ;-)

Ik ben het wel met een aantal eens dat voorzichtigheid wel gewenst is. Een pup is een ongecontroleerd wezen met hele scherpe nageltjes en tandjes wat ook nog opgevoed moet worden.

En dan nog, ook al is een volwassen hond opgevoed zeg ik altijd dat honden (= dieren in zijn algemeenheid) én kinderen beide NIET te vertrouwen zijn. Dat is helemaal geen negatieve insteek richting honden/dieren maar realistisch. Het zijn en blijven dieren / kinderen.

Hier (kleine) kinderen en grote honden en op dat vlak ben ik superstreng naar beide. De honden en alles wat van de honden is, wordt áltijd met rust gelaten.
Uiteraard laat ik ze nooit zonder toezicht bij elkaar maar dat is voor mij vanzelfsprekend.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
05-04-2021 20:36
Dat is geen blind vertrouwen. Dieren laten mij gewoon zien wat ze van me vinden, en dat respecteer ik. Als een dier door mij aangehaald wil worden, dan laat het dat zien, en dan weet ik dat het me niets zal doen. Als een dier níet aangehaald wil worden, dan hou ik gewoon afstand. Niets aan de hand. Gewoon hun signalen respecteren. Dat is alles. Als ik dat namelijk niet respecteer, dan kan ik er rekening mee houden dat het dier zal uitvallen, bijten of zo. Maar dan is dat mijn eigen schuld. Heeft niets met vertrouwen te maken.

Kinderen kunnen van alles uitproberen en dat maakt kinderen dus ook niet betrouwbaar. Ze kunnen aan oren en staarten trekken, in ogen steken. En dat doet zeer. En dat maakt een kind onbetrouwbaar, maar nog altijd niet slecht.
En zo is het ook met dieren.
Dan heb je dus vooral veel vertrouwen in je eigen vermogen om signalen te lezen.
(En je gaat ervan uit dat honden altijd eerst een signaal geven voordat ze uithalen. Kan zo zijn hoor, dat weet ik niet. Dat terzijde).
Maar dat ben jij als volwassene. Van kinderen mag je niet verwachten dat ze honden kunnen lezen, daarom is die combinatie niet altijd even gelukkig. Kun je nog zoveel opletten maar één onbewaakt moment kan al gevolgen hebben. Niet bepaald ontspannend.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
05-04-2021 20:36
Als een dier níet aangehaald wil worden, dan hou ik gewoon afstand. Niets aan de hand. Gewoon hun signalen respecteren. Dat is alles. Als ik dat namelijk niet respecteer, dan kan ik er rekening mee houden dat het dier zal uitvallen, bijten of zo. Maar dan is dat mijn eigen schuld. Heeft niets met vertrouwen te maken.
Hiermee maak je het voor een heel groot gedeelte van de bevolking véél te ingewikkeld. Veel mensen (ook mensen met honden) zien dit niet. Daarom is het ook makkelijk, voor mij dan, om te zeggen dat dieren (en kinderen) altijd onbetrouwbaar zijn. Dat is voor de meeste mensen wel te begrijpen.

Simpel voorbeeld: Als 1 van mijn honden gromt, vind ik dat niet per se onbetrouwbaar. Integendeel. Ik zie juist graag dat een hond laat weten iets niet prettig te vinden (dat is ook 1 van zijn weinige communicatiemiddelen). Dit gedrag zal ik dan ook niet per definitie bestraffen (wat veel mensen misschien wel zullen doen).
Als je dat gedrag zou bestraffen kán de volgende keer deze stap worden overgeslagen...

Bovenstaand voorbeeld ligt op alle vlakken vele malen genuanceerder en mijn reactie hierop zou van zoveel factoren afhankelijk zijn maar dat is te ingewikkeld om uit te leggen.
Alle reacties Link kopieren
Chayen93 schreef:
01-04-2021 12:34
Het gaat mij om de mogelijke gevolgen van een lik en het kwetsbare afweersysteem van een baby.
Mijn persoonlijke mening is dat baby's lang niet zo kwetsbaar zijn (uitgaande van een gezond geboren baby en zonder bijzonderheden zoals vroeggeboorte etc. etc.). De baby heeft al zoveel meegekregen van jouw afweersysteem en ik zie dat je borstvoeding geeft dus dat krijgt jouw baby natuurlijk óók nog eens mee.
Alle reacties Link kopieren
Sluit niet helemaal aan op het topic, maar geeft nog weer eens aan dat we niet te hygiënisch moeten leven.

https://www.trouw.nl/wetenschap/op-zoek ... b3590222c/
Alle reacties Link kopieren
Turtlerain schreef:
05-04-2021 20:55
Dan heb je dus vooral veel vertrouwen in je eigen vermogen om signalen te lezen.
(En je gaat ervan uit dat honden altijd eerst een signaal geven voordat ze uithalen. Kan zo zijn hoor, dat weet ik niet. Dat terzijde).
Maar dat ben jij als volwassene. Van kinderen mag je niet verwachten dat ze honden kunnen lezen, daarom is die combinatie niet altijd even gelukkig. Kun je nog zoveel opletten maar één onbewaakt moment kan al gevolgen hebben. Niet bepaald ontspannend.
Ja, dieren zijn meestal vrij duidelijk. Hoewel ik katten niet duidelijk vind. Die kunnen in eerste instantie aangehaald willen worden en dan vervolgens een mep geven out of the blue. En dat maakt ze in mijn ogen wel onbetrouwbaar. Dat ben ik van honden niet gewend. Maar dan nog weet ik dat lang niet alle katten zo zijn, dus niet alle katten onbetrouwbaar.
Maar van kinderen kun je inderdaad niet verwachten dat zij het inzicht en de ervaring van een volwassene hebben. Zij moeten alles nog leren, tegen zichzelf beschermd worden en tegen hun omgeving.
Je kunt kinderen en honden dan ook niet op elkaar los laten. Daar moet je echt bij zijn.

Maar goed, dit alles terzijde. Het is jammer dat mensen zo negatief over honden doen.
Hier likte een hond een kind. Van mij hoeft dat likken niet zo, maar het stelt niets voor. Niets om je druk over te maken, gewoon relativeren. Het kind zal in zijn leven dingen meemaken die schadelijker zijn, die erger zijn. Leer dat maar eens te incasseren. Dat zal niet meevallen als je van deze futiliteit al zo'n punt maakt als moeder zijnde.
Sierkussentje schreef:
05-04-2021 21:02
Hiermee maak je het voor een heel groot gedeelte van de bevolking véél te ingewikkeld. Veel mensen (ook mensen met honden) zien dit niet. Daarom is het ook makkelijk, voor mij dan, om te zeggen dat dieren (en kinderen) altijd onbetrouwbaar zijn. Dat is voor de meeste mensen wel te begrijpen.

Simpel voorbeeld: Als 1 van mijn honden gromt, vind ik dat niet per se onbetrouwbaar. Integendeel. Ik zie juist graag dat een hond laat weten iets niet prettig te vinden (dat is ook 1 van zijn weinige communicatiemiddelen). Dit gedrag zal ik dan ook niet per definitie bestraffen (wat veel mensen misschien wel zullen doen).
Als je dat gedrag zou bestraffen kán de volgende keer deze stap worden overgeslagen...

Bovenstaand voorbeeld ligt op alle vlakken vele malen genuanceerder en mijn reactie hierop zou van zoveel factoren afhankelijk zijn maar dat is te ingewikkeld om uit te leggen.
Toch zou ik het zelf nooit zo uitleggen, een hond neerzetten als onbetrouwbaar. Dat mensen honden niet kunnen lezen, maakt hun zelf onbetrouwbaar. De hond is gewoon zichzelf. Als de mens zijn hond niet kan lezen, is het de mens die faalt, en die onbetrouwbaar wordt in de ogen van de hond. De hond als onbetrouwbaar neerzetten is een erg eenzijdig en egoistisch oogpunt vanuit de mens.
iones wijzigde dit bericht op 08-04-2021 18:59
32.14% gewijzigd
Dancing-Amy schreef:
05-04-2021 17:02
Een hond is een hond en dat blijft het. Een hond is onbetrouwbaar, zelfs de allerliefste goedzakken van honden nog.
Hoe vaak hoor je niet dat eigenaren zeggen dat hun hond nooit iets doet en dat het toch een kind gegrepen heeft?

Je kunt een hond niet vertrouwen. En dat kun je hem niet aanrekenen, dat is zijn natuur, daar is het een dier voor.
Dat heb ik nog nooit iemand horen zeggen.
Midnight-Blue schreef:
06-04-2021 01:57
Dat heb ik nog nooit iemand horen zeggen.


Oke, maar het klopt toch? Een hond kan nog zo lief zijn, dat betekent niet dat het niet een kind kan bijten.
Alle reacties Link kopieren
Dancing-Amy schreef:
08-04-2021 18:47
Oke, maar het klopt toch? Een hond kan nog zo lief zijn, dat betekent niet dat het niet een kind kan bijten.
Het kind kan uithalen en aan de oren trekken. Maar toch zal niemand beweren dat een kind onbetrouwbaar is. Snap je?
iones schreef:
08-04-2021 19:01
Het kind kan uithalen en aan de oren trekken. Maar toch zal niemand beweren dat een kind onbetrouwbaar is. Snap je?


Jawel hoor. Een kind is in die zin heel onbetrouwbaar. Een kind kan een hond aan de oren trekken of aan de staart, zonder dat het weet dat het de hond pijn doet.
Maar ook uit jaloezie kan een hond gaan bijten.

Als een hond eerst alle aandacht krijgt en daarna gaat alle aandacht naar een baby, kan de hond jaloers worden en een kind gaan bijten. Is niet gezegd dat dat gebeurt, maar je hoort het wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven