Hond likt baby in gezicht, oppassen?

01-04-2021 10:36 113 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen dames!

Afgelopen zondag kwam mijn collega (tevens zeer goede vriend van ons) op kraamvisite met zijn pup van 3 maanden oud.
Ik had onze dochter (onze eerste) van 8 weken vast en wilde de hond rustig laten snuffelen. Op een gegeven moment sprong hij speels op en likte hij haar in het gezicht en daarna op haar hand.
Daar waren wij allen van geschrokken en hebben er maar om gelachen, waarna ik haar gezichtje een beetje heb schoongemaakt. Haar handje was ik vergeten... en een paar uur later sabbelde zij aan dat handje. Fijn, maar niet heus!...

Achteraf gezien vind ik het oerstom van mijzelf dat ik de hond zo dichtbij heb laten komen bij onze baby. Nu voel ik mij er nog steeds rot om.

Ze zeggen wel doodleuk dat een hondentong schoner is dan die van een mens, maar het immuunsysteem van een pasgeboren baby is nog zo kwetsbaar... Ik snap ook dat baby’s/peuter/ op een gegeven moment van alles in hun mond stoppen, maar dan lijkt het mij dat immuunsysteem al wat meer ontwikkeld is?
En zelf hebben wij geen hond of ervaring met honden, dus dan had ik al helemaal wat terughoudender moeten zijn!

Hoe gaan jullie om met huisdieren en pasgeboren baby’s? Hebben jullie tips voor mij voor evt. In de toekomst met andere huisdieren? En... stel ik mij aan en ben ik nu wat overbezorgd?

Voor nu gaat het verder ook allemaal goed met de baby: temperatuur, goede ontlasting en voldoende drinken (borstvoeding).

Wellicht ben ik meer op zoek naar geruststelling van andere moeders... en maak ik mij drukker dan nodig is 😰!
Alle reacties Link kopieren
Waarom vond je het dan om te beginnen al goed dat iemand zijn puppy meeneemt op kraamvisite? Wat een onzalig plan.
Ik vind het niet echt smakelijk, maar ik geloof ook niet dat het kwaad kan. Maar misschien komen er nog reacties van mensen die er verstand van hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ontspan mama, tuurlijk zou je het liever voorkomen, maar kijk naar je kindje; ze doet het goed :)
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
01-04-2021 10:39
Waarom vond je het dan om te beginnen al goed dat iemand zijn puppy meeneemt op kraamvisite? Wat een onzalig plan.
Ik vind het niet echt smakelijk, maar ik geloof ook niet dat het kwaad kan. Maar misschien komen er nog reacties van mensen die er verstand van hebben.

Nou zeg dat!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Heel vies, maar het is nu eenmaal gebeurd. En doorrrr....

Maaarrrrrr... Het belangrijkste is eigenlijk niet dat de hond gelikt heeft: de hond had ook, zéker een puppy, kunnen bijten in het gezichtje. Dan was je veel verder van huis geweest. En met die scherpe puppytandjes kun je flinke wonden maken in zo'n klein smoeltje. Dát is waar het echte risico zit, mijns inziens.
Alle reacties Link kopieren
Paniek om niks.

Zou me nog meer zorgen maken dat de hond op gelijke hoogte met baby was.
Ik zou zeggen lees eens wat over honden!
Alle reacties Link kopieren
"Op een gegeven moment sprong hij speels op en likte hij haar in het gezicht en daarna op haar hand."

Voor hetzelfde geld had hij even zijn tandjes in de babywangetjes gezet.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
01-04-2021 10:44
Heel vies, maar het is nu eenmaal gebeurd. En doorrrr....

Maaarrrrrr... Het belangrijkste is eigenlijk niet dat de hond gelikt heeft: de hond had ook, zéker een puppy, kunnen bijten in het gezichtje. Dan was je veel verder van huis geweest. En met die scherpe puppytandjes kun je flinke wonden maken in zo'n klein smoeltje. Dát is waar het echte risico zit, mijns inziens.
Dit.
En een hondentong is zeker niet schoner dan een mensentong. Daar zitten ze overal mee aan te likken. Daarnaast schoon betekent niet ziektekiemenvrij.
hondentong

Stelregel mbt huisdieren: uit de buurt houden van baby's, Dan kan baby niet per ongeluk gebeten worden, maar ook het huisdier niet per ongeluk pijn doen of laten schrikken (waardoor bv een hond kan happen).
Als kind meer mobiel is, niet alleen laten met huisdier.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Nooit geen hond op gelijke hoogte met een baby!

Ach ja die tong... mensen hebben tegenwoordig echt smetvrees. Goed voor het afweersysteem.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben misschien een beetje gehard na 4 kinderen, maar zou me om een lik niet zo druk maken. Zolang je niks aan haar merkt loopt het wel los.

En als je het vervelend vind mag je gerust aangeven dat je liever niet hebt dat mensen huisdieren meenemen op kraamvisite, ook bij mensen die misschien gewend zijn dat het wel mocht bij jou voordat de baby er was. Vooral puppy’s doen net als mensenbaby’s graag dingen in hun mond en zijn wat likkeriger.

Komt goed :)
Waarom zou je in hemelsnaam een pup van iemand anders aan je baby laten snuffelen? Voor hetzelfde geld had de baby een ongecontroleerde beweging gemaakt en had de pup gehapt.
Wees blij dat het goed gegaan is. De volgende keer wat beter nadenken.
Om het likken van haar handje zou ik me niet zo druk maken.
anoniem_382756 wijzigde dit bericht op 01-04-2021 10:52
0.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@JufJoke: achteraf gezien was dat ook super stom natuurlijk.
@Nouschi: Ja precies, dat had ook kunnen gebeuren. Ik mag blij zijn dat het bij die ene lik is gebleven.

Vandaar dat ik ook om tips vraag, om hiervan te leren.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
01-04-2021 10:47
Dit.
En een hondentong is zeker niet schoner dan een mensentong. Daar zitten ze overal mee aan te likken. Daarnaast schoon betekent niet ziektekiemenvrij.
hondentong

Stelregel mbt huisdieren: uit de buurt houden van baby's, Dan kan baby niet per ongeluk gebeten worden, maar ook het huisdier niet per ongeluk pijn doen of laten schrikken (waardoor bv een hond kan happen).
Als kind meer mobiel is, niet alleen laten met huisdier.
En het is niet eens het huisdier van to zelf! Dus toevoeging van mij zou zijn: andermans huisdieren blijven te allen tijde thuis als hun eigenaar op kraamvisite komt.
Puppy's happen sowieso, hoe kom je er in godsnaam bij om zo'n pup zo dicht bij je baby te laten. En hoe komt de eigenaar erop dat het een prima idee is om zijn huisdier mee te nemen? Had ik al gezegd, weet ik, maar daar ben ik echt verbouwereerd over.
Alle reacties Link kopieren
Niet handig, komt allemaal goed. Hier baby en hond en ik twijfel er niet aan dat ze vaak iets in haar mond stopt dat in aanraking is geweest met hond, ze leeft nog steeds ;)

Wel een tip dat als je hond vaker in aanraking komt met een (onbekende) hond, al zou ik daar sowieso terughoudend mee zijn. Aan de billen laten snuffelen ipv het gezicht.
Alle reacties Link kopieren
Chayen93 schreef:
01-04-2021 10:51
@JufJoke: achteraf gezien was dat ook super stom natuurlijk.
@Nouschi: Ja precies, dat had ook kunnen gebeuren. Ik mag blij zijn dat het bij die ene lik is gebleven.

Vandaar dat ik ook om tips vraag, om hiervan te leren.

Tip 1: Huisdieren van anderen, en dan met name pups, komen de komende maanden je huis niet in / niet in de buurt van je kind. Zo simpel is het. Willen ze dan niet komen? Jammer de bammer, dan zien ze jouw kind een tijdje niet.
Alle reacties Link kopieren
Chayen93 schreef:
01-04-2021 10:51
@JufJoke: achteraf gezien was dat ook super stom natuurlijk.
@Nouschi: Ja precies, dat had ook kunnen gebeuren. Ik mag blij zijn dat het bij die ene lik is gebleven.

Vandaar dat ik ook om tips vraag, om hiervan te leren.
Tips om van te leren? Niet meer toestaan dat mensen hun huisdieren mee naar jou sjouwen als je dat eigenlijk niet wil. Leer je grenzen beter kennen en bewaak ze vervolgens.
kerst schreef:
01-04-2021 10:44
Paniek om niks.

Zou me nog meer zorgen maken dat de hond op gelijke hoogte met baby was.
Ik zou zeggen lees eens wat over honden!

TO heeft toch geen hond!?
De eigenaar van de pup had hier natuurlijk moeten ingrijpen.

Ik vind het ontzettend goor, niet alleen bij babies trouwens. Maar het is gebeurd en je bent weer een ervaring rijker, laat het gaan!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt Dianaf, Caro, Mirandaatje en Patatje voor de tips.

Voor de anderen: ik erken mijn fout absoluut hierin. Dat geef ik ook aan. Ik voel mij er nog steeds rot over. Nogmaals: ik mag blij zijn dat het goed is afgelopen.
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
01-04-2021 10:44
Heel vies, maar het is nu eenmaal gebeurd. En doorrrr....

Maaarrrrrr... Het belangrijkste is eigenlijk niet dat de hond gelikt heeft: de hond had ook, zéker een puppy, kunnen bijten in het gezichtje. Dan was je veel verder van huis geweest. En met die scherpe puppytandjes kun je flinke wonden maken in zo'n klein smoeltje. Dát is waar het echte risico zit, mijns inziens.
Precies dit.
Sowieso heel vreemd om je huisdier mee te nemen op kraamvisite, of hadden ze dat vooraf overlegd?

Wat je ervan kunt leren: geen dieren in de buurt van je baby laten komen, en zelf je grenzen durven aangeven. Wellicht had je er nu niet bij stil gestaan, maar voor evt. volgende keer aangeven dat je een hond niet in de buurt van de baby wilt. En dan kan de hondeneigenaar zelf beslissen wat hij doet, hond thuis/buiten laten of helemaal niet komen.
Alle reacties Link kopieren
likken is niet zo een punt. Honden kunnen bijten, dat is gevaarlijker. Bijzonder dat iemand zijn pup meeneemt naar kraamvisite.
Alle reacties Link kopieren
Chayen93 schreef:
01-04-2021 10:51
@JufJoke: achteraf gezien was dat ook super stom natuurlijk.
@Nouschi: Ja precies, dat had ook kunnen gebeuren. Ik mag blij zijn dat het bij die ene lik is gebleven.

Vandaar dat ik ook om tips vraag, om hiervan te leren.
Och meid, wat doe je jezelf aan... ook nog even door de mangel op het Viva-forum. Ja... een hondetong is vies, maar de vloer van het kdv ook en alle zand die je kind straks in zijn mond gaat stoppen ook. Liever was het niet gebeurd, maar het is allemaal goed gekomen. Met deze ervaring in je achterhoofd gebeurd het vast niet nog een keer. Laat het verder lekker los.
Alle reacties Link kopieren
Zo erg is het toch ook weer niet? Alleen het eventuele happen van een pup lijkt me het meest zorgelijk. Niet meer doen dus. Die lik is zo vreselijk niet.

Ik heb ook een baby (en een dreumes) die opgroeien met honden. Er is wel vaker over en weer gelikt. Wat we deden om de honden kennis te laten maken toen onze eerste werd geboren: de luiers laten ruiken. Breng ze niet op gelijke hoogte en honden mogen niet storen tijdens het verschonen of borstvoeden/eten/drinken. Ze moeten hun plaats kennen.

Wees met honden van een ander, en zeker een pup, wat terughoudender. Zij kennen elkaar niet en zeker bij een pup weet je soms niet hoe ze reageren. Maar honden een baby’s zijn verder prima te combineren, hoor. Je hoeft je echt niet meer rot te voelen hierover.
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
Chayen93 schreef:
01-04-2021 11:02
Bedankt Dianaf, Caro, Mirandaatje en Patatje voor de tips.

Voor de anderen: ik erken mijn fout absoluut hierin. Dat geef ik ook aan. Ik voel mij er nog steeds rot over. Nogmaals: ik mag blij zijn dat het goed is afgelopen.

Het is nou eenmaal zo gegaan, je kind heeft er niks aan opgelopen, je hebt je lesje geleerd. Nu naast je neerleggen. Er gaan nog veel spannendere dingen gebeuren. Ons kind leerde rollen toen hij op ons bed lag. Ik hoorde een enorme klap en kind lag opeens op de grond. Hij is ook een keer van de bank gelazerd terwijl pappa er naast zat. Vertrouw op je kind en vertrouw op jezelf
Alle reacties Link kopieren
nootboek schreef:
01-04-2021 11:12
Precies dit.
Sowieso heel vreemd om je huisdier mee te nemen op kraamvisite, of hadden ze dat vooraf overlegd?

Wat je ervan kunt leren: geen dieren in de buurt van je baby laten komen, en zelf je grenzen durven aangeven. Wellicht had je er nu niet bij stil gestaan, maar voor evt. volgende keer aangeven dat je een hond niet in de buurt van de baby wilt. En dan kan de hondeneigenaar zelf beslissen wat hij doet, hond thuis/buiten laten of helemaal niet komen.
Waarschijnlijk kan het hondje nog niet alleen thuisblijven?
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
Chayen93 schreef:
01-04-2021 11:02
Bedankt Dianaf, Caro, Mirandaatje en Patatje voor de tips.

Voor de anderen: ik erken mijn fout absoluut hierin. Dat geef ik ook aan. Ik voel mij er nog steeds rot over. Nogmaals: ik mag blij zijn dat het goed is afgelopen.
Geen fout. Gewoon een leermoment. Die ga je als moeder nog veel vaker tegenkomen, dus laat het schuldgevoel los!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven