Hoogbegaafd...en verveeld

15-11-2010 10:59 153 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deze week zijn we weer eens op het matje op school moeten komen.

Onze (oudste) zoon zit in groep 7. Halverwege groep 4 is hij naar 5 versneld. Hij is van augustus, dus was al een jonge leerling.

Hier heeft hij nooit problemen van ondervonden. Is supersociaal, lief, heeft veel vriendjes/vriendinnetjes, ligt goed in de groep etc.

Buiten school computert hij graag, is niet echt een buitenkind, zit op voetbal, judo en breakdance (en de laatste twee dingen doet hij niet onverdienstelijk).

Nu komt hij dus op school schijnbaar in de problemen. In groep 6 heeft hij zijn CITO als slechtste van de klas gemaakt en de toetsjes van dit jaar zijn ook niet om over naar huis te schrijven.

Hij geeft zelf aan dat hij zich enorm verveeld en daarom niet zijn best doet.

Ook is hij hartstikke slordig.

Zonde!

Juf en een begeleider van buitenaf op school (van excellente kinderen) roepen nu de term hoogbegaafd. Ik griezel al bij het woord. Onze zoon leert makkelijk in onze ogen en wij zien geen super"nerd"-achtige trekjes.

Ik kan niet echt inschatten dat hij zo anders is dan andere kinderen.

Juf geeft aan dat ze het niet meer weet en verder met hem wil en dat we voor thuis hulp moeten zoeken.

Excellentbegeleider geeft aan dat ons kind superhoogbegaafd is en dat we iets moeten doen omdat hij anders niet terecht komt waar hij hoort.

Wat nu?

Ik vind nergens (in Limburg) meer info of een psych-iemand (griezelwoord alweer) waar ik terecht kan.

Kortom: wie herkent ons verhaal en heeft hulp gekregen? En zo ja, wat heeft deze hulp gebracht.
Ik zou echt proberen om wat meer open hierin te staan. Een label is niet altijd leuk, maar wat als het voor je zoon betekent dat hij zich beter voelt, meer op zijn plek is en op zijn niveau presteert? (op deze danwel een andere school). Dat wil je hem toch niet ontzeggen?

En nogmaals, trek de school aan de jas want hier ligt echt een taak voor de juf en ib-er.
De gedachtengangen en de manier van leren van hoogbegaafden kan door de gemiddelde psycholoog niet voldoende worden gevolgd omdat zijzelf op andere manieren denken en het vaak onvoldoende kunnen begrijpen en er ook te weinig van weten..

Hoogbegaafdheid is geen afwijking maar juist een verbetering van de manier van denken. Het is alleen lastig omdat je behoort tot een heel klein percentage van de wereldbevolking en alle systemen dusdanig trager of onlogisch in elkaar zitten en zoveel rare fouten bevatten dat de snelle weg van denken die iemand met hoogbegaafdheid heeft, flink wordt belemmerd.

Op een gegeven moment moet iemand zich teveel aanpassen dat dat niet meer lukt. Men moet hierdoor al gaan onderpresteren en dat belemmert de motivatie, er is geen uitdaging meer, waardoor men uiteindelijk zichtbaar gaat onderpresteren zelfs t.o.v. het gemiddelde.
Hoogbegaafden kunnen ook uitblinken in sport, gewoon prima sociaal zijn etc. Het zijn gewoon mensen alleen is het erg belangrijk dat ze uitdagingen blijven vinden en zich kunnen blijven aanpassen aan de maatschappij.

Wellicht dat als er problemen ontstaan op sociaal vlak dat het zelfs nog gedeeltelijk komt omdat ze gefrustreerd ook raken dat anderen hen niet begrijpen of hun manier van denken niet aansluit op de maatschappij.
Onze zoon is compleet opgebloeid door leonardo onderwijs, van een depressief jochie veranderd in een gewoon kind die weer lacht en speelt. Voor ons was er geen andere oplossing, regulier onderwijs kon de begeleiding die hij nodig had niet bieden, al hebben ze álles uit de kast getrokken.

Wij hebben destijd ervoor gekozen om zelf een adres te zoeken om te testen, dit is een (1e lijns)psychologe geworden die al jarenlang ervaring heeft met hoogbegaafde kinderen. Zij is geen voorstander van leonardo onderwijs, maar in ons geval zag ze geen andere oplossing.

Testen via school komt vaak neer op een goedbedoeld advies van een tester die vooral generalistisch werkt, hierdoor onstaan er mijn inziens stempels die niet correct zijn (stempel is al erg genoeg, laat staan een die kant noch wal raakt maar waar je kind nooit meer vanaf komt.

Het adres dat ik had zat in Vught,
quote:luna1 schreef op 15 november 2010 @ 11:39:

Ik vind eigenlijk dat de school hier wel wat meer mee kan doen. Onze school doet geen IQ-testen vanwege het prijskaartje, maar ze hebben oudste zoon(en ze zijn nu bezig met middelste zoon) dmv Citotoetsen doorgetoetst. Dus het kind net zo lang toetsen laten maken tot het te moeilijk wordt. Hij is in groep 6 getoetst en zat toen op niveau halverwege groep 8.

Dan zou hij grofweg een iq van 127, dus pakweg 130 hebben. Op het randje van begaafd en hoogbegaafd dus.

Maar goed, de meting is nogal grof, zoals de school die toepast.
Onze zoon heeft in groep 4 de toetsen van groep 6 beter gemaakt dan hij in groep 6 heeft gedaan.

In groep 4 konden ze hem doortesten tot eind groep .
quote:rider schreef op 15 november 2010 @ 11:52:

[...]

Dan zou hij grofweg een iq van 127, dus pakweg 130 hebben. Op het randje van begaafd en hoogbegaafd dus.

Een IQ afmeten aan zijn didactische voorsprong is heel gevaarlijk en nergens op gebaseerd.

hoogbaafdheid staat niet voor de hoeveelheid kennis, maar is meer een denk- en leerwijze die afwijkt van het gemiddelde.

Vele hoogbegaafden presteren slecht op de basisschool, dat zegt niets over hun IQ
quote:plukjepulk schreef op 15 november 2010 @ 11:57:

[...]

Een IQ afmeten aan zijn didactische voorsprong is heel gevaarlijk en nergens op gebaseerd.Geen idee wat "didactische voorsprong" is, maar een cito-toets, toetst niet primair op kennis, zoals je kennelijk denkt gezien de volgende zin.quote:hoogebaafdheid staat niet voor de hoeveelheid kennis, maar is meer een denk- en leerwijze die afwijkt van het gemiddelde.

Vele hoogbegaafden presteren slecht op de basisschool, dat zegt niets over hun IQEn geloof me, ik weet vrij aardig waar ik het over heb. Ervaringsdeskundige zullen we maar zeggen.
.
Als hij in groep 6 al bijna klaar is met de basisschoolstof zou het nu in groep 7 dus al zo kunnen zijn dat hij daadwerklijk al het benodigde stof heeft doorlopen...

Niet zo raar dat hij zich verveelt, eigenlijk de tijd uitzitten meer is het niet.

Is er geen plusklas of jeugsuniverstiteit in de buurt oid? (zoiets als dit maar dan voor jongere kinderen: http://www.xios.be/portal ... _3729/DesktopDefault.aspx)
quote:Booyahh schreef op 15 november 2010 @ 12:00:

Ik word een beetje bang van al dat getest en gedoe.Stel hij is echt superhoogbegaafd, wat wordt dan de volgende stap? Volgend jaar TU Delft lucht en ruimte vaart techniek dan maar? Kan het niet een 'gewoon' kind blijven zonder label tot dat het echt gaat tellen (keuze voor middelbaar cq hoger onderwijs)?. Is het niet enigszins mogelijk dat hij zich gewoon niet helemaal in de huidige klas omdat hij altijd de jongste is?

Een kind lijkt tegenwoordig niet meer van de basisschool af te kunnen komen zonder label. Hoogbegaafd, ADHD, PDD-NOS, autitisch, hoog sensitief .....waar stopt het? Wat worden dat voor volwassenen uiteindelijk?

geen idee. Ik ben zonder label prima opgegroeid, underachiever pur sang, en pas op de TU, door een test, er achter gekomen dat er een naam was voor de dingen die ik meemaakte in mijn leven. Toen gaan lezen, en heel veel op zijn plek zien vallen.

Ik weet niet wat beter is, eigenschappen van je kind negeren in het kader van "doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg", of tot in detail labelen. Wat ik wel weet, is dat het me als volwassene hielp te ontdekken dat veel waar ik tegenaan liep eenvoudig te verklaren was.
Ik zou toch eens contact zoeken met een goede loog of peut.. je zoon klinkt namelijk als onderpresterend..

Mijn jongste is ook hoogbegaafd, en is getest (buiten school om, ik heb daar met plezier geld aan uitgegeven.. zijn IQ was hoog..cijfer noemen vind ik hier overbodig). en ook hij is versneld van groep 4 naar 6.. Wij zijn zelf wel met hem naar een psycholoog gegaan.. we hebben moeten zoeken naar de vorm maar heeft onze zoon heeft veel baat bij een integratieve psycholoog (ik zou zeggen.. google daar even op)..

Onze school waakt ervoor om hem voor te laten lopen (cito technisch is hij verrrrr vooruit) maar maken zijn eigenlijke werk een stuk moeilijker en dat gaat tot nu toe goed. Verder behandelen ze hem niet anders. Het is voor hem niet goed om met zijn 8 jaar in groep 8 te gaan zitten.. op het VO zal hij dan ook vastlopen ondanks zijn intelligentie .

Hij is faalangstig en onderpresterend (hij verknalt ook zijn toetsen), en daar werken we nu aan. Het is voor hem erg verwarrend dat het leren soms zo makkelijk is dat hij het gewoon niet wil.. hij moet eigenlijk leren leren zeg maar.. en dat voor een mannetje van 8 ..

Ik zie mijn kind niet als een nerd en griezelig.. Hij is een heel gevoelig en bijzonder jongetje. Hij bekijkt de wereld op een hele andere manier en denkt ook anders dan de gemiddelde 8-jarige. So be it.. Ik ben op zoek gegaan naar een therapeut die hem vooral het gevoel wil geven dat het OK is..

En als ik jouw verhaal lees en dan vooral het stukje over superhoogbegaafd en nerd en griezelig dan vind ik het jammer voor je kind dat er zo naar hem gekeken wordt..

Leonardo scholen zijn overigens niet zaligmakend en daar komt met weer van terug (er stond laatst iets over in de krant)..

Oja en wat Rider net zegt.. dat klopt.. didactisch voorlopen wil niet zeggen dat je HB bent overigens.. Die van ons is cito technisch op groep 8 niveau maar dat alleen zegt niet dat hij HB is. Alle testen (en dat waren er nogal wat, 3 dagdelen getest) zijn een combi van intelligentie en denkwijze en denkpatronen (verbaal, performaal en non-verbaal).. en dat geheel geeft een IQ. HEt een drukt of versterkt het ander en dan dus het getal)
Ik neem aan dat het ook de bedoeling is dat een kind zolang mogelijk kind blijft. Als een kind zich helemaal doodverveeld omdat hij de dingen die hij nú leert 2 jaar geleden al beheerste is het voor een kind ook niet leuk. Je kan natuurlijk vooruit werken maar als een kind in groep 6 al klaar is met groep 8 moet je toch wat anders gaan verzinnen.
Rider, cito toetst juist bij uitstek opgedane kennis, daar kun je geen iq-berekening op loslaten.

Booyahh, wat jij schrijft zijn nou juist die vooroordelen waar ik zo moe van word. Mijn kinderen zijn allebei hoogbegaafd, leren dus supermakkelijk, maar het leven is meer dan leren alleen. Dus vind ik het belangrijk dat ze zich zo breed mogelijk ontwikkelen.

Maar een kind dat na één keer een opgave begrijpt en die vervolgens nog 100 keer moet maken, ja, die raakt verveeld, dat is een risico, en geen klein risico. Met een 'label' hoogbegaafd kan er beter ingespeeld worden op de behoeften van het kind, zonder dat het als volwassene behandeld wordt.

Eigenlijk is het vergelijkbaar met het label 'zwakbegaafd', ook voor die kinderen is andere begeleiding nodig. Het idee dat de slimme kinderen er vanzelf wel komen is inmiddels behoorlijk achterhaald.
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
quote:rider schreef op 15 november 2010 @ 11:52:

[...]

Het ging ook niet om de meting an sich, maar om er achter te komen op welk niveau hij ongeveer zat en van daaruit zijn werk aan te passen/te verrijken, zodat hij zich niet de pleuris zat te vervelen op school.

Ik heb niet zoveel met het getal wat er aan wordt gehangen, het is van zoveel meer factoren afhankelijk. Mijn man heeft een IQ van 142 maar is nooit ergens in begeleid. Hij was toch zo slim? Kon hij best zelf. Zo werkt het dus niet.
@Poldervrouw, wat heb je dat mooi omschreven en wat gaan jullie er, in mijn ogen dan, goed mee om.

Juist goed dat er tegenwoordig aandacht is voor dit soort dingen. In mijn tijd, ben 32, zat je met 35 mensen in de klas en deed je allemaal hetzelfde. Nu is er veel meer indiviuele aandacht en dat is juist heel goed.
quote:poldervrouw schreef op 15 november 2010 @ 12:05:

zijn IQ was hoog..cijfer noemen vind ik hier overbodigheel terzijde, maar realiseer je je dat je er op deze manier véél meer nadruk oplegt dan wanneer je het gewoon genoemd had?
quote:rider schreef op 15 november 2010 @ 12:04:

[...]

geen idee. Ik ben zonder label prima opgegroeid, underachiever pur sang, en pas op de TU, door een test, er achter gekomen dat er een naam was voor de dingen die ik meemaakte in mijn leven. Toen gaan lezen, en heel veel op zijn plek zien vallen.

Ik weet niet wat beter is, eigenschappen van je kind negeren in het kader van "doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg", of tot in detail labelen. Wat ik wel weet, is dat het me als volwassene hielp te ontdekken dat veel waar ik tegenaan liep eenvoudig te verklaren was.Ik krijg nog steeds de bibbers van deze zin...
quote:ossiepossie schreef op 15 november 2010 @ 12:05:

Ik neem aan dat het ook de bedoeling is dat een kind zolang mogelijk kind blijft. Als een kind zich helemaal doodverveeld omdat hij de dingen die hij nú leert 2 jaar geleden al beheerste is het voor een kind ook niet leuk. Je kan natuurlijk vooruit werken maar als een kind in groep 6 al klaar is met groep 8 moet je toch wat anders gaan verzinnen.

Niet alle kinderen ontwikkelen zich in hetzelfde tempo. Ik heb twee hoogbegaafde kinderen. De oudste is ook erg volwassen voor zijn leeftijd, voor hem was versnellen een prima optie. Mijn jongste is juist nogal jong voor zijn leeftijd, daar hebben we de versnelling teruggedraaid, omdat hij cognitief wel meekon, maar totaal geen aansluiting had bij de oudere kinderen.

En toch zijn allebei mijn kinderen 'gewoon kind', whatever that may be.
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
Wel apart want vroeger hoorde je nooit dat een kind hoogbegaafd was en nu lees ik het hier toch best regelmatig. Wat zullen er dan vroeger veel kinderen in een klas hebben gezeten en zoch doodongelukkig hebben gevoeld. En andersom ook, als je het niveau niet haalde..
quote:Solomio schreef op 15 november 2010 @ 12:06:

Rider, cito toetst juist bij uitstek opgedane kennis, daar kun je geen iq-berekening op loslaten.mm, volgende ouderavond eens een goed gesprek voeren. Dank voor de tip.quote:Booyahh, wat jij schrijft zijn nou juist die vooroordelen waar ik zo moe van word. Mijn kinderen zijn allebei hoogbegaafd, leren dus supermakkelijk, maar het leven is meer dan leren alleen. Dus vind ik het belangrijk dat ze zich zo breed mogelijk ontwikkelen.

Maar een kind dat na één keer een opgave begrijpt en die vervolgens nog 100 keer moet maken, ja, die raakt verveeld, dat is een risico, en geen klein risico. Met een 'label' hoogbegaafd kan er beter ingespeeld worden op de behoeften van het kind, zonder dat het als volwassene behandeld wordt. Ik vermoed dat dat klopt. Hoewel ik tegelijk niet positief sta t.o.v. speciale scholen e.d.

Mijn eigen mening is natuurlijk zwaar gekleurd door mijn eigen ervaring. Maar ik denk dat ik tevreden ben als volstrekte underachiever, die wel is opgegroeid op een normale school.
quote:luna1 schreef op 15 november 2010 @ 12:06:

[...]

Hij was toch zo slim? Kon hij best zelf. Zo werkt het dus niet.Ik weet er alles van
quote:Marielle29 schreef op 15 november 2010 @ 12:10:

[...]

Ik krijg nog steeds de bibbers van deze zin...Maar als je het niet bij een one-liner wil laten waarvan de interpretatieruimte zo fenomenaal groot is dat een zinvolle reactie onmogelijk is, dan helpt het als je iets meer vertelt dan dit.
quote:Marielle29 schreef op 15 november 2010 @ 12:13:

Wel apart want vroeger hoorde je nooit dat een kind hoogbegaafd was en nu lees ik het hier toch best regelmatig. Wat zullen er dan vroeger veel kinderen in een klas hebben gezeten en zoch doodongelukkig hebben gevoeld. En andersom ook, als je het niveau niet haalde..anders dan je de laatste tijd wel eens kan denken op basis van media-berichten, is het onderwijs in Nederland dan ook fors verbeterd ten opzichte van pakweg honder jaar geleden.
Ik heb een nichtje die hoogbegaafd is. Zij heeft daardoor psychische en lichamelijke klachten gehad (diverse ziekenhuisopnames) omdat zij onvoldoende stimulans kreeg op school. In het basisonderwijs heeft ze 2 klassen overgeslagen en is uiteindelijk naar een speciale school voor hoogbegaafden gegaan. Vanaf het moment dat ze op het gymnasium zat gaat het heel goed met haar.

Ze is absoluut geen nerd, heel sociaal en betrokken meisje.

Mijn boodschap is eigenlijk; wees niet bang voor hoogbegaafdheid, zorg dat je zoon voldoende uitdaging krijgt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven