(Huil)baby is niet weg te leggen

27-08-2021 12:25 319 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ruim drie weken geleden ben ik bevallen van onze dochter. Ze is dus nog maar mega jong.
Onze start was goed ellendig. Tijdens de bevalling had ze meconiumhoudend vruchtwater en was daarvan de eerste 3 dagen erg misselijk, veel spugen en wilde niet drinken, werd dan erg overstuur. Is tot 10% afgevallen. Ik kreeg een levensbedreigende complicatie na de bevalling. Ben een week opgenomen geweest in het ziekenhuis. Kon haar niet zelf optillen, flesje geven, verschonen, niks. Door medicatie mocht ik haar ook niet voeden.
Toen ik haar eenmaal wel weer mocht voeden, lukte het aanleggen niet. Dochter raakte erg overstuur en hapte niet aan. Uiteindelijk gekozen voor fulltime kolven, dit ging goed, maar dochter huilde met de dag meer tot ze op 2 weken leeftijd wel 13 uur op een dag huilde en dus ook amper sliep. CB arts vermoedde koemelkallergie, nu krijgt ze ruim 1 week speciale kunstvoeding.
Ik heb het idee dat deze andere voeding helpt. Drinkt goed, prima luiers, groeit nu ook weer goed. Zolang wij haar vast hebben is ze tevreden, maar anders wel nog steeds urenlang huilen.

Wat blijft spelen is dat dochter niet weg te leggen is. Ze wil constant vast gehouden worden en op je pink zuigen, en meestal werkt alleen de draagzak om haar in slaap te krijgen. In je armen met de pink is ze meestal tevreden maar valt niet in slaap, teveel prikkels denk ik. In de draagzak met de pink valt ze snel in slaap en slaapt dan ook goed. Maar, je kan haar niet weg leggen, je moet haar vast blijven houden. Speentjes hebben we al heel veel verschillende soorten gebruikt, maar die wil ze niet. Spuugt ze uit en huilen.
Dingen die we al geprobeerd hebben:
- in slaap laten vallen tot ze echt diep weg is en dan wegleggen in de box. Ze slaapt dan vaak nog zo'n 5 minuutjes, maar wordt dan wakker en huilen. We hebben al geprobeerd om haar 5 minuutjes te laten huilen, maar het wordt alleen maar heftiger en meer overstuur, neemt zeker niet af. Troosten in de box lukt niet (zingen, sussen, pink aanbieden, heen en weer wiegen). Bij optillen en pink aanbieden is ze direct stil.
- in de box leggen en daar in slaap proberen te krijgen door de pink aan te bieden. Dit is geen optie: huilt dan, wordt steeds hysterischer tot blauw aanlopen aan toe.
- Ook de wandelwagen, maxi cosi in de auto of een andere plek is geen optie. We hebben dit langere tijd geprobeerd (30min), omdat we weten dat veel kinderen zo wel in slaap vallen, maar ook dan raakt ze alleen maar meer overstuur.

Opvallend is dat de nachten wel goed gaan: ze slaapt dan of in haar eigen wieg (dat heeft onze voorkeur) maar als dat niet lukt dan in een babynestje tussen ons in. Ze wordt dan ingebakerd en heeft een geluidsmachine en we hebben rolluiken dus het is pikdonker. We hebben geprobeerd dit na te bootsen voor een dag slaapje, maar dan lukt het gek genoeg niet.
Uiteraard controleren we dat er niet iets anders speelt zoals honger, vieze luier, of krampjes. In onze armen is ze heel tevreden, tot het moment van wegleggen.

Ik heb aan mijn zwangerschap rugklachten overgehouden en haar nonstop in die draagzak is voor mij erg belastend. Bovendien kan ik niet kolven zolang ze erin zit. Toilet gaat ook bijna niet. Ik kan ook de deur niet uit, want dan moet ze in de wandelwagen of maxi cosi en krijst dan alles bij elkaar. Ik neem haar dagelijks een 45min mee in de draagzak als ik de honden uitlaat en dan slaapt ze lekker, maar daardoor is meer wandelen met haar niet te doen ivm mijn rug.
Nu is mijn man nog thuis, maar over een dikke 2 weken gaat die weer werken en dan ben ik alleen met haar. Dan wordt het wel heel erg belastend allemaal.

Ze is ons eerste kindje dat we zo jong al moeten verzorgen en ik weet niet of het realistisch is dat kindjes van deze leeftijd al in de box kunnen slapen, of dat dit normaal gedrag is. Ze zat natuurlijk tot recentelijk in mijn buik dus kan me voorstellen dat de wereld best alleen aanvoelt voor haar.
De kinderarts in het ziekenhuis en de CB arts kunnen verder niks bijzonders ontdekken aan haar lichamelijk. De CB arts gaf als advies om haar 5 minuten te laten huilen, maar daar vind ik haar nog te jong voor en bovendien helpt het niet.
Verwacht ik teveel van haar?
-
Sommige baby's voelen zich het fijnst als ze tegen je aan kunnen kleven of heel dicht bij je zijn.
Het is je eerste kind, je hoeft verder niets, geef je er aan over.
Het verandert echt weer maar met blijven proberen frustreer je jullie allebei.

Slaapt ze als je haar bovenop je legt? Of is overdag met haar op bed en de rolluiken dicht een idee?
Alle reacties Link kopieren
Niet echt tips, wat een nare start :rose:

Hier nooit laten huilen trouwens, vond ik compleet debiel.
Alle reacties Link kopieren
Merys schreef:
27-08-2021 12:30
Sommige baby's voelen zich het fijnst als ze tegen je aan kunnen kleven of heel dicht bij je zijn.
Het is je eerste kind, je hoeft verder niets, geef je er aan over.
Het verandert echt weer maar met blijven proberen frustreer je jullie allebei.

Slaapt ze als je haar bovenop je legt? Of is overdag met haar op bed en de rolluiken dicht een idee?
Ze slaapt inderdaad vaak wel als ik op mijn rug lig met haar op haar buik boven op mij.
Op bed met rolluiken heb ik geprobeerd, wel in het babynestje dan, maar dan raakt ze weer erg overstuur.
Omdat de nachten goed gaan (waar we heeeel erg blij mee zijn) gaat het niet zo zeer om dat ik ook wat uurtjes slaap wil krijgen overdag, maar meer dat ik mijn handen niet vrij heb of niet mobiel ben en dus nergens heen kan. Behalve dat dit wat deprimerend is (hele dagen binnen) is het ook funest voor mijn melkgift want ik kolf lang niet vaak genoeg omdat ze dan weer in de draagzak zit.
-
Alle reacties Link kopieren
gefeliciteerd met je kleintje. Je dochter en jij hebben een hee vervelende start gehad. Ze wil de hele dag bij je zijn. Probeer dat te accepteren. Ze is nog zo klein. Ben vooral blij dat de nachten goed gaan. Je dochter heeft blijkbaar behoefte aan moeder, gelukkig heb je daarvoor zwangerschapsverlof.
En of dit normaal is: mijn dochter kon ik de eerste 2 maanden overal laten slapen. De twee jaren daarna was het een drama. Mijn zoon is 4 maanden een vreselijke slechte slaper geweest, wilde alleen maar op mama hangen, terwijl mijn dochter pas 1,5 jaar was, dus mama ook nog hard nodig had. De jaren erna sliep hij echter zeer goed. Ieder kind is anders.
Alle reacties Link kopieren
Het is heel normaal baby gedrag. Maar wel ontzettend zwaar. Mijn baby 's (heb 4 kinderen) hadden dit allemaal. Probeer idd maar te denken dat ze je nodig heeft, de veiligheid.
Wat een vervelende start!

Jouw verhaal doet me erg denken aan mijn dochter destijds.
Wij hebben de kinderfysio ingeschakeld. Zeer goede tips gekregen om haar wereld "klein" te maken.
Ook bij onze dochter hielp de speciale voeding.

Deze twee dingen gecombineerd zorgden ervoor dat zij rustiger werd en stopte met huilen.

Sterkte en laat je niet gek maken. Hoe meer stress jij ervaart hoe onrustiger jouw kindje wordt. :hug:
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met je dochter! En ja, wat zwaar zo'n lastige start. Ik zou voor nu toch gewoon proberen mee te gaan met je kindje, hoe vermoeiend ook. Ze is pas 3 weken! Ze moet nog wennen aan de wereld, aan jullie en andersom. Over 2 weken kan het al weer best heel anders zijn. Ik weet, dat wij de eerste paar weken met mijn 3 kindjes ook best veel met ze hebben gezeten. Ze vielen dan wel in slaap maar dan vaak wel in je armen. Niet zo bewust, maar omdat je dan nog even met ze bleef zitten en ineens slapen ze. En ook vaak slapen in de box, inderdaad. Maar na een tijdje vonden we samen dan wel een ritme....Maar goed ze sliepen wel. En iets later sliepen ze wel ook regelmatig in hun bedje. Als jouw kindje nu wel slaapt in de draagzak of in de box, probeer het dan even op die manier. Ik zou me voor nu nog niet zo'n zorgen maken. Ja, het is vermoeiend, ja, het is wennen. Maar het komt waarschijnlijk prima in orde!
What would Patsy do?
Phloxx schreef:
27-08-2021 12:34
Ze slaapt inderdaad vaak wel als ik op mijn rug lig met haar op haar buik boven op mij.
Op bed met rolluiken heb ik geprobeerd, wel in het babynestje dan, maar dan raakt ze weer erg overstuur.
Omdat de nachten goed gaan (waar we heeeel erg blij mee zijn) gaat het niet zo zeer om dat ik ook wat uurtjes slaap wil krijgen overdag, maar meer dat ik mijn handen niet vrij heb of niet mobiel ben en dus nergens heen kan. Behalve dat dit wat deprimerend is (hele dagen binnen) is het ook funest voor mijn melkgift want ik kolf lang niet vaak genoeg omdat ze dan weer in de draagzak zit.

Ik ken het. Overgeven aan het ritme van de baby was het enige wat hielp. Of ik, of zijn vader lag met boek en baby op de bank.
Probeer dat in ieder geval zolang je man nog thuis is. De rust erin krijgen gaat je echt helpen, als hij weer aan het werk is zie je wel verder.
Alle reacties Link kopieren
Je geeft speciale kunstvoeding maar kolft ook?
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste was zo’n plakkertje. Je kunt hoog of laag springen maar het is wat het is. Uiteindelijk ben ik daardoor wel goed tot rust gekomen want ik installeerde me gewoon met een stapel boterhammen, fles water en de afstandsbediening op de bank. Hij sliep dan op mijn buik een beetje rechtop (tegen de reflux) met een hydrofiel over zijn hoofd.

En meer hoef je ook niet, met een pasgeboren baby. Dus ik zou zeggen: geef je eraan over.

En verder van harte met de geboorte van jullie kleine natuurlijk :)

Mijn jongste (10 mnd) slaapt trouwens nog steeds het liefst tegen een van ons aan maar is iets minder eh… temperamentvol :P
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Onze eerste wilde ook veel bij ons zijn en sliep ook slecht. Wat nog wel wat lukte was in een hangmat in de box of in het bedje en dan heen en weer schommelen tot hij sliep, maar sliep dan ook meestal nog maar een half uurtje.
Zou je eventueel een speen kunnen aanwennen? Dan heb je iig je handen wat meer vrij.
En op zo’n jonge leeftijd zou ik haar ook niet laten huilen hoor. Succes met je kleintje!
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
27-08-2021 12:46
Je geeft speciale kunstvoeding maar kolft ook?
Ja, omdat we pas na 4 weken kunnen zeggen of het helpt of dat ze toevallig nu een paar goede dagen heeft gehad.
Mocht er toch iets anders spelen dan een koemelk allergie, wil ik haar weer op mijn melk.
(Sowieso is het niet weggegooid, want als dochter het straks toch niet nodig blijkt te helpen mag ik het doneren)

Dank allen voor de felicitaties!
-
Alle reacties Link kopieren
toen mijn dochter 3 weken was lag ze te slapen overdag, ofwel op mij, ofwel op vriend, ofwel in een voedingskussen met verbindingsstuk ertussen op de bank.
maar ik had een heel makkelijke baby, die kon ik wel wegleggen maar ik deed het niet ;-)
ik vrees dat overgeven en haar de veiligheid bieden die ze nu nodig heeft het beste is om te doen..

ze heeft het nu (bijna 15 maanden) soms nodig om 5min te huilen maar op die leeftijd zou ik dat echt niet doen, zeker niet als je merkt dat t niet werkt.
wollenbol wijzigde dit bericht op 27-08-2021 12:53
2.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
27-08-2021 12:47
Mijn oudste was zo’n plakkertje. Je kunt hoog of laag springen maar het is wat het is. Uiteindelijk ben ik daardoor wel goed tot rust gekomen want ik installeerde me gewoon met een stapel boterhammen, fles water en de afstandsbediening op de bank. Hij sliep dan op mijn buik een beetje rechtop (tegen de reflux) met een hydrofiel over zijn hoofd.

En meer hoef je ook niet, met een pasgeboren baby. Dus ik zou zeggen: geef je eraan over.

En verder van harte met de geboorte van jullie kleine natuurlijk :)

Mijn jongste (10 mnd) slaapt trouwens nog steeds het liefst tegen een van ons aan maar is iets minder eh… temperamentvol :P
Maar hoe doe je dan bijvoorbeeld de boodschappen? Of naar het toilet? :biggrin:
-
Alle reacties Link kopieren
boodschappen online bestellen en laten leveren ('s avonds) als man thuis is.
naar de wc als ze wakker is? mijn vriend is wel eens met dochter op zn arm naar de wc gegaan zelfs, maar daar was ik niet zo goed in.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt eens proberen om je kindje in te bakeren. Dat werkt bij ons hartstikke goed.

Daarnaast goed eens naar de osteopaat te gaan. Ons zoontje had nekklachten van de bevalling. Die checken dan alles even.
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
27-08-2021 12:52
Maar hoe doe je dan bijvoorbeeld de boodschappen? Of naar het toilet? :biggrin:
Boodschappen meenemen en naar de wc laten huilen dan maar, je zult toch moeten. Ik had ook z’on plakbaby en ja je moet het toch een beetje accepteren dat het even zo is.
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
27-08-2021 12:52
Maar hoe doe je dan bijvoorbeeld de boodschappen? Of naar het toilet? :biggrin:
je wordt er handig in :)
sterkte, het zijn slopende tijden
Alle reacties Link kopieren
SeeSharp schreef:
27-08-2021 12:54
Je kunt eens proberen om je kindje in te bakeren. Dat werkt bij ons hartstikke goed.

Daarnaast goed eens naar de osteopaat te gaan. Ons zoontje had nekklachten van de bevalling. Die checken dan alles even.
Oh, ja! Wij hebben inderdaad wel al onze kindjes ingebakerd!
What would Patsy do?
Alle reacties Link kopieren
en heb je al eens gekeken of ze misschien liever op haar buik slaapt? zijn nadelen aan, maar voor sommige kinderen dé oplossing.
Van harte gefeliciteerd!
Wil je niet teveel? Je bent pas twee weken thuis en zo te lezen is de bevalling voor jou ook niet makkelijk geweest, dus je lichaam kan best wat rust gebruiken denk ik.
Het is echt niet ongebruikelijk dat zo´n jonge baby bij zijn ouders wil zijn. Ik zou eraan toegeven.
Alle reacties Link kopieren
Respect. Je schrijft dat het je eerste (biologische?) baby is maar je klinkt heel rustig en ervaren. Ja, je hebt er geen bal aan natuurlijk, en tips heb ik ook niet, maar ik wou het toch even kwijt.
Boodschappen online bestellen of je gaat als je man thuis is. Of andersom.
Douchen voor je partner de deur uit gaat. En toilet: de baby meenemen, of bv in een wipstoeltje erbij in de badkamer zetten.
Alle reacties Link kopieren
Zou je met behulp van een lactatiekundige en een koemelkvrijdieet haar niet toch aan de borst kunnen krijgen (eventueel met tepelhoedje, als dat voor haar makkelijker is)? Dat scheelt een hoop tijd en stress rondom het kolven. Mijn dochters vielen altijd aan de borst in slaap en sliepen dan heerlijk (op mij).

Het je wel eens geprobeerd om haar op haar buik te leggen? Ik weet dat het niet de bedoeling is, maar mijn jongste sliep eigenlijk alleen maar goed op haar buik (daarom ook veel op mij). Die legde ik dus wel eens in de box op haar buik te slapen (ik was dan uiteraard in de buurt).

Wat voor draagzak heb je? Hierin zit ook veel verschil. Ook qua belasting van de rug. Misschien dat een draagdoek fijner is? Of een speciale drager voor zo'n heel klein hummeltje (marsupi ofzo).

En verder wat anderen ook al zeggen: probeer het los te laten. Je komt met zo'n kleintje de deur niet makkelijk uit en ze zijn ontzettend veeleisend, maar het gaat echt weer voorbij. Maak je niet te veel zorgen over wanneer je man weer aan het werk gaat, dan is ze alweer bijna dubbel zo oud en kennen jullie elkaar ook weer een stuk beter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven