Huil/schreeuwgedrag buurkinderen - wat is normaal?

26-05-2022 15:42 84 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Aan de hand van een post in een ander topic werd ik gewezen op de mogelijkheid om veilig thuis om advies te vragen. Veilig thuis is vandaag iig niet bereikbaar. Punt is dat ik zelf echt niet goed weet wat nu 'normaal' in deze situatie is, als er al een normaal mogelijk is. Heb zelf (nog) geen kinderen, dus geen ervaring met opvoeden en gedrag van kinderen. Vandaar graag jullie brede kijk op de situatie/signalen.

Ik heb een buur, sinds kort een alleenstaande vrouw, met twee kinderen tussen de 3 en 5 jaar oud. Er is een omgangsregeling met vader geloof ik. Buur werkt zelf redelijk aardig wat uren, maar wel in de normaal range geloof ik. Ze is geregeld thuis, helft van de week of 3/4 van de week is ze werken. Sinds dit gezin bij ons in de buurt woont, ongeveer 3,5 jaar is het gedrag van kinderen onveranderd.

De kinderen huilen haast altijd. Als ze binnen in huis zijn dan horen we ze krijsen en gillen/huilen en ook heel lang van duur, en als ze buiten zijn ook heel erg. Er wordt wel gespeeld door de kinderen maar vaak op een manier waardoor moeder/buur dus moet ingrijpen en corrigeren. We kunnen niet zien wat er gebeurd, wegens schutting en privacy, maar horen haar continu 'ingrijpen'. Dat gebeurt op een manier als: ' nee ophouden, niet doen, dat is gevaarlijk, laat los, wat doen jullie nou weer!!!, etc.'.

Ze scheld niet maar schreeuwt wel kwaad tegen de kinderen en de kinderen gaan dan nog harder huilen. Dan trekt ze uiteindelijk de kinderen mee naar binnen nadat het een uur lang fout gaat buiten (als in enorm gekrijs). De uren daarvoor ook gehuil en gekrijs maar dan stopt het tussendoor een paar minuten of afwisselend met ook kindergelach/gepraat. En dat naar binnen halen gaat wel eens iets ruwer, lijkt het, aan de hand van de geluiden. Maar nooit geluiden die lijken op slaan o.i.d. Kinderen horen we dus echt elke dag 1/2 of 3/4 van de dag huilen en schreeuwen. Lijkt mij ongezond. Zekers als het jaren doorgaat, wat nu zo lijkt te zijn. Bovendien kunnen we nooit meer rustig in de tuin zitten, want kinderen zijn super veel buiten, zolang het niet regent en niet hard waait en buiten de slaaptijden van de kinderen.

Haar al meermaals aangesproken op geluidsoverlast, omdat kinderen dus elke week of om de week om 06:40 wel eens in de tuin gedropt worden en wij daar in het weekend wakker van worden. Moeder/buur ontkent dat ze dit doet... en doet dan heel vijandig terug naar ons. Haar reactie op ons vriendelijke bezoek dit een uurtje of 2 uit te stellen - dat maakt dat ik me ook wat ongerust maak. Het ontkennen en meteen boos doen, vind ik typisch.
Lotje12345 schreef:
26-05-2022 17:12
De kans is dus groot dat ons kind niet 4 jaar lang non stop huilt. En als dat wel het geval is dan zou ik zelf initiatief nemen om in goed contact te blijven met de buurt en mij schamen en proberen de verstandhouding uit eigen beweging goed te houden.

Verder zou ik ook echt op zoek gaan naar hulp, want jaren achtereen non stop huilen, krijsen en negatief aandachttrekkerij gedrag van kinderen lijkt mij niet de bedoeling en niet gezond. Ik zou al helemaal niet mijn kind de hele dag buiten laten krijsen. Net zo goed als dat ik heel erg oplet of we anderen niet tot last zijn qua andere leefgeluiden.
Ik pik dit er even uit. Ik vind het nogal hoor TO, wat je hier allemaal schrijft. Als jij een huilbaby zou hebben zou je je schamen ? Waarom in vredesnaam ? Het is wel vreselijk vervelend, maar je kunt er niets aan doen, dat weet iedereen. Het gaat weer over, dat weet ook iedereen. Je inspannen om de contacten met de buurt goed te houden zou waarschijnlijk echt niet in je opkomen want je hebt wel wat anders aan je hoofd met een huilbaby. Het is echt overleven en de buurt red zichzelf maar.

Het lijkt wel of je vindt dat de buurvrouw zich moet schamen en je probleem lijkt vooral dat je de buurkinderen irritante aandachttrekkers vindt. Dat is misschien zo, of jij ervaart het zo en je kunt daar dan behoorlijk last van hebben, maar het is absoluut geen reden om veilig thuis daarmee lastig te vallen en ik vind het ook een nare streek naar de buurvrouw toe.

Als een gesprek niet helpt en je kunt of wilt niet verhuizen, dan zit er maar 1 ding op en dat is het uitzitten. Het goede nieuws is namelijk dat het echt wel een keer minder wordt. Duurt een paar jaar, maar het wordt echt rustiger. Mijn eigen kinderen waren niet zo heel lawaaierig en ze reageerden er ook goed op als ik er iets van zei als ze dan toch een keer iets teveel lawaai maakten. Onze buren echter zijn een heel luidruchtige familie. De kinderen dus ook. Wát een volume, niet te doen, maar nu, een jaar of vier later gaat het stukken beter.
anoniem_411663 wijzigde dit bericht op 26-05-2022 18:55
8.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
cuculuscanorus schreef:
26-05-2022 18:37
Nogmaals TO, je moet de buurvrouw niet. Dat kan. Maar jouw ergernis over haar nieuwe meubels en haar grienende kinderen veranderen in een veilig thuis-melding is ook een beetje mal.
Ik werd juist door iemand van dit forum gewezen op VT in een heel ander topic a.d.h.v. dit verhaal/situatie. Terwijl ik over VT toen zelf niets over geschreven had. Dat buur niet aanspreekbaar is, of dat ik het met haar opvoeding of geluidsoverlast niet eens ben, wil nog niet zeggen dat er oprechte zorgen zijn over of het daar wel 'goed' gaat. Die twee dingen kunnen naast elkaar bestaan. Anders had ik zelf als ik zo zuur was al jaren geleden VT gebeld. Maar omdat dit aanhoudt en ik er nu door iemand anders op gewezen wordt dit nader te onderzoeken, maak ik hier een topic over.

Nieuwe meubels is al helemaal belachelijk om erbij te halen als zijnde jaloezie. Dat was slechts om de context te schetsen. Merk dat ik ga ' happen' dus wat mij betreft is dit topic klaar om gesloten te worden. Reacties worden uit hun verband gehaald en of er wordt teruggegooid met 'modder' door leden die zelf een moeilijk of huilerig kind hebben gehad.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kan beter hier happen, dan naar de buurvrouw.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren Quote
Uiteindelijk gaat het er niet om wat de reden is dat die kids schreeuwen (tenzij mishandeling), maar laten we nou niet doen alsof degelijke buren niet schijtirritant zijn. Echt, super zielig hoor als er een bepaalde diagnose aan ten grondslag ligt (dat was bij mijn oude buren ook het geval), maar als je de halve dag je buurkinderen hoort schreeuwen en schelden en je daardoor niet eens meer rustig zit in je eigen huis, dan vergaat je ook wel je woonplezier. Dus dat begrijp ik van TO heel goed. Dat VT in dit geval niet de oplossing is lijkt me duidelijk maar wat doe je er verder aan? Kan best machteloos voelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lotje12345 schreef:
26-05-2022 18:45
Ik werd juist door iemand van dit forum gewezen op VT in een heel ander topic a.d.h.v. dit verhaal/situatie. Terwijl ik over VT toen zelf niets over geschreven had. Dat buur niet aanspreekbaar is, of dat ik het met haar opvoeding of geluidsoverlast niet eens ben, wil nog niet zeggen dat er oprechte zorgen zijn over of het daar wel 'goed' gaat. Die twee dingen kunnen naast elkaar bestaan. Anders had ik zelf als ik zo zuur was al jaren geleden VT gebeld. Maar omdat dit aanhoudt en ik er nu door iemand anders op gewezen wordt dit nader te onderzoeken, maak ik hier een topic over.

Nieuwe meubels is al helemaal belachelijk om erbij te halen als zijnde jaloezie. Dat was slechts om de context te schetsen. Merk dat ik ga ' happen' dus wat mij betreft is dit topic klaar om gesloten te worden. Reacties worden uit hun verband gehaald en of er wordt teruggegooid met 'modder' door leden die zelf een moeilijk of huilerig kind hebben gehad.
:rofl: Sneu.
Alle reacties Link kopieren Quote
To een anonieme melding bij VT gaat echt niet zorgen voor minder geluidsoverlast en dat weet je zelf ook wel. Het treft geen doel.

En je bent niet oprecht bezorgd. Je bent eerder bemoeiziek, jaloers en chagi omdat je in het weekend niet kunt uitslapen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou een andere insteek nemen voor het gesprek. Vraag haar eens op de koffie. Vraag gewoon eens hoe het gaat, hoe gaat het met de oudste op school enz. Uit je woorden begrijp ik een beetje dat ze graag de hele hand neemt dus geen beloftes doen maar gewoon interesse tonen.

Je hebt ook wel eens op die kinderen gepast begrijp ik. Hoe waren ze toen? Zijn er dingen opgevallen?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lotje12345 schreef:
26-05-2022 16:45
Maar dat is het dus, nog voor dat het gezin veranderingen onderging, maar echt vanaf dat ze hier wonen huilen die kinderen haast non stop. Al jaren dus. Bijna 4 jaar lang.
Sommige kinderen huilen veel. Wij hebben een buurjongetje dat altijd al veel huilde, en op een gegeven moment alarmerend gekrijs. Ik zag moeder buiten huilen en weer naar binnen gaan.
Ik heb toch maar gevraagd of het wel ging. HET WAREN TANDJES. Het kind was serieus 3 dagen non stop woest om pijn van zijn tandjes.
Hij is nu kleuter en het is altijd erg dramatisch met hem. Je doet er niks aan. Andere buren idem. Eentje is nu wat ouder en krijst graag schuttingwoorden. De ouders zijn erg beschaafd (hij zegt de woorden ook vaak verkeerd, duidelijk slechte imitatie van iets wat hij nooit verder hoort) en ouders zijn van gentle parenting.
Dus het is 'kranker kop kut lul kind' tegen zijn zusje en dan hoor je 'nou dat zijn rare woordjes' op zo'n zoetsappige toon.
En zusje 'haha krankerkop da's een gek woord KRANKERKOP" lekker herhalen.
Dat dus ook om 7 uur s ochtends ' lekker sigaretten peuken met je piemel in je pagina' zongen ze vanmorgen. Enig.
En daarnaast dus vaak huilen en gillen.
Niek zorgelijks, gewoon irritant.
Lotje12345 schreef:
26-05-2022 18:45
Ik werd juist door iemand van dit forum gewezen op VT in een heel ander topic a.d.h.v. dit verhaal/situatie. Terwijl ik over VT toen zelf niets over geschreven had. Dat buur niet aanspreekbaar is, of dat ik het met haar opvoeding of geluidsoverlast niet eens ben, wil nog niet zeggen dat er oprechte zorgen zijn over of het daar wel 'goed' gaat. Die twee dingen kunnen naast elkaar bestaan. Anders had ik zelf als ik zo zuur was al jaren geleden VT gebeld. Maar omdat dit aanhoudt en ik er nu door iemand anders op gewezen wordt dit nader te onderzoeken, maak ik hier een topic over.

Nieuwe meubels is al helemaal belachelijk om erbij te halen als zijnde jaloezie. Dat was slechts om de context te schetsen. Merk dat ik ga ' happen' dus wat mij betreft is dit topic klaar om gesloten te worden. Reacties worden uit hun verband gehaald en of er wordt teruggegooid met 'modder' door leden die zelf een moeilijk of huilerig kind hebben gehad.
Het is een forum. Forummer A wijst je op veilig thuis, forummer B vindt dat een slecht idee, forummer C wil graag vertellen over haar ervaringen met Dettol.

Ik snap de context van de meubels niet en jaloers heb ik niet genoemd, dus dat is interessant.
Voor de rest heb ik geen kinderen, alleen twee tomatenplanten, dus daarin herken ik me niet.
Lotje12345 schreef:
26-05-2022 18:37
Rest van de buurt is rustig, terwijl daar ook jonge kinderen wonen die buitenspelen. Er was eens een gezin in de buurt waar wel echt mishandeling plaats vond. Toen met meerdere buren besloten om daar wel VT voor te bellen.

Wat ik eerder al zei zou ik niet VT bellen om een melding te doen, en zou ik alles anoniem houden. Hun adres/namen en mijn adres en namen. Gewoon om te bevragen of er nog meer signalen zijn om op te letten of te peilen hoe 'normaal' dit is en of ik mij zorgen moet maken.

Maar kennelijk is die vraag hier al beantwoord: normaal is het waarschijnlijk niet, maar ook niet zorgelijk. Dus dank voor alle input.
Het lijkt me irritant en vervelend. Gelukkig is de rest vd buurt wel ok.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap dat schamen ook niet echt.
Waarom zou moeder zich moeten schamen?
En stel je voor dat de kinderen wel een label krijgen. Moet ze zich dan nog schamen?
uur werkt zelf redelijk aardig wat uren, maar wel in de normaal range geloof ik.


Wat is de normale range? :?: :?:
Alle reacties Link kopieren Quote
Het komt op mij over alsof je gewoon een beetje een hekel aan je buurvrouw hebt ontwikkeld: ze heeft in jouw ogen misbruik gemaakt van je behulpzaamheid, ze doet niet vriendelijk tegen je en haar kinderen zijn ook nog eens luid en irritant. Dan ga je je al snel aan elk ding ergeren.

Volgens mij heb je twee opties: je doet nog een verzoeningspoging (geef haar het voordeel van de twijfel, kijk of je het toch op kan brengen om aan te bieden haar te helpen ook als je die vriendelijkheid misschien niet direct terugkrijgt) of je laat het los. Zonder dat eerste denk ik niet dat de vierde/vijfde/zesde klacht over geluidsoverlast veel meer zal uithalen dan de pogingen tot nu toe.
Alle reacties Link kopieren Quote
Opmerkelijke reacties. Als iemand in een topic met als onderwerp hoe laat kinderen in het weekend naar buiten mogen vertelt dat die van haar regelmatig om 07:00 al buiten lawaai maken valt iedereen er overheen. En nu moet TO hier vooral niet moeilijk over doen. :bonk: Koekoek.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je mag prima wat zeggen over het tijdstip dat de kinderen buiten gaan spelen. Veilig thuis bellen omdat je jouw buurvrouw niet mag vanwege haar huilkinderen (sommige kinderen zijn helaas huilies) gaat gewoon te ver.
Ljubavi schreef:
26-05-2022 19:31
Opmerkelijke reacties. Als iemand in een topic met als onderwerp hoe laat kinderen in het weekend naar buiten mogen vertelt dat die van haar regelmatig om 07:00 al buiten lawaai maken valt iedereen er overheen. En nu moet TO hier vooral niet moeilijk over doen. :bonk: Koekoek.
Ow, reageren alle forummers standaard in elk topic dan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ljubavi schreef:
26-05-2022 19:31
Opmerkelijke reacties. Als iemand in een topic met als onderwerp hoe laat kinderen in het weekend naar buiten mogen vertelt dat die van haar regelmatig om 07:00 al buiten lawaai maken valt iedereen er overheen. En nu moet TO hier vooral niet moeilijk over doen. :bonk: Koekoek.
Maar zegt niemand VT te bellen wel? Nou dan.
Ljubavi schreef:
26-05-2022 19:31
Opmerkelijke reacties. Als iemand in een topic met als onderwerp hoe laat kinderen in het weekend naar buiten mogen vertelt dat die van haar regelmatig om 07:00 al buiten lawaai maken valt iedereen er overheen. En nu moet TO hier vooral niet moeilijk over doen. :bonk: Koekoek.
Echt hè. :lol:
Ik heb dat advies in het andere topic net gelezen. Iemand adviseert jou op basis van 1 bericht op dit forum om VT te bellen, en wel meermaals binnen kort tijdsbestek. Dan spoor je toch niet, als je dergelijk advies geeft op basis van dat bericht van jou. Ik ben blij dat je dit topic opende. Nu konden tenminste mensen uitspreken dat dat geen best plan is.

Je had wel al uitgezocht dat VT vandaag niet geopend is.
Ik begrijp dat niet. Je bent zelf heel binnenkort moeder. Wat zou jij ervan vinden wanneer iemand jou VT op je dak zou sturen, omdat de baby dadelijk veelvuldig gaat huilen. Bij honger, een volle luier, na het wakker worden. Heb je totaal niet in de hand, die baby huilt hoe dan ook.

Kan het zijn dat je momenteel zeer hormonaal bent? Ook dat gaat meer worden.
Ik lees dat je partner rustiger blijft in deze situatie. Denk dat dat een geluk is.
Het lijkt me heel vervelend om zulke buurkinderen te hebben. Maar veilig thuis is geen magische kracht ofzo, dat je ze altijd kunt bellen en dan is het goed.
Je kan veilig thuis bellen hoor. Die zullen je aanhoren en er verder niets mee doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moeder werkt veel maar binnen de normale range :-?
Wat is dan daarbuiten? Ze werkt toch om haar kinderen te verzorgen en voor een dak boven hun hoofd.
Ik zou het nogal snel vinden om VT er bij te halen vooral met wat voor gevolgen daarvan kunnen komen. Ik heb kinderen die nooit een piep gaven op die leeftijd en kinderen die echt bij alles luidkeels brulde en heel lang konden (nep) janken.
Moiren schreef:
26-05-2022 20:45
Je kan veilig thuis bellen hoor. Die zullen je aanhoren en er verder niets mee doen.
Mow weet ik zo net nog niet. Dit soort instanties zijn extra gemotiveerd bij alleenstaande moeders.
Prolo schreef:
26-05-2022 21:04
Mow weet ik zo net nog niet. Dit soort instanties zijn extra gemotiveerd bij alleenstaande moeders.
Welnee. Ze hebben gewoon protocollen te volgen.
Moiren schreef:
26-05-2022 21:05
Welnee. Ze hebben gewoon protocollen te volgen.
De praktijk laat wat anders zien

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven