Huiswerk basisschool

28-01-2020 22:07 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, mijn zoon zit in groep 6 basisschool en is 9 jaar oud.

Naast dat ik het belachelijk vind, krijgt hij zoveel huiswerk mee dat lekker spelen er bijna niet meer in zit.
Zoon zit 3 middagen op de bso, 2 avonden gaat hij sporten. Er blijven dan 2 middagen en 3 avonden over ver huiswerk per week.

Hij krijgt huiswerk mee op maandag voor een toets op donderdag. Ook moet hij 3x per week via Internet (ambrasoft) oefeningen doen. Maandag kan hij huiswerk maken, dinsdag bso en sport, woensdag huiswerk.

Herkent iemand dit?? Iemand tips om het makkelijker in te delen? Ik vind dat hij op woensdagmiddag lekker moet kunnen spelen, in de avonden gaat hij om 20.00 uur naar bed. Hij kan dan een uurtje huiswerk maken.
Alle reacties Link kopieren
Waar is het weekend in dit verhaal?

Is huiswerk maken op de bso een optie?
Alle reacties Link kopieren
Hij kan zijn huiswerk toch op de BSO doen? Ik kreeg toen ik 9/10 jaar was ook regelmatig huiswerk mee op de lagere school. Sommen maken, taaloefeningen, werkstukjes, leren voor overhoringen, enz. Dat maakte ik dan samen met een vriendje na school, waren we in een klein uurtje klaar en dan lekker samen (buiten)spelen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
huisduif schreef:
28-01-2020 22:09
Waar is het weekend in dit verhaal?

Is huiswerk maken op de bso een optie?
Weekend zou top zijn maar hij krijgt huiswerk voor een toets in dezelfde week 😬
Vriendinnetje van mijn zoon moet op de bso haar huiswerk maken. Dat zal wel afgesproken zijn met de ouders overigens.
Alle reacties Link kopieren
Op de bso wordt er geen huiswerk uurtje aangeboden. Hij zit op de drukke dagen op de bso, huiswerk maken met 16 andere kinderen er omheen lukt echt niet. Het zou wel ideaal zijn...

Ik had al bedacht de bso op te zeggen zodat hij thuis huiswerk kan maken maar hij is pas 9 jaar... Vind hem nog wel jong om alleen thuis te laten na schooltijd.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje zeg. Dat is wel erg veel en volgens mij wordt het allemaal steeds meer in de loop der jaren. Ik had vroeger nooit huiswerk op de basisschool. Dat begon langzaamaan op de middelbare school.
Belachelijk, al die eisen die deze maatschappij stelt. Je mag niet meer doorsnee zijn, nee je moet de beste, slimste, snelste etc zijn...
Geen wonder dat er zoveel mensen met een burn-out thuiszitten...
Alle reacties Link kopieren
Mina81 schreef:
28-01-2020 22:15
Op de bso wordt er geen huiswerk uurtje aangeboden. Hij zit op de drukke dagen op de bso, huiswerk maken met 16 andere kinderen er omheen lukt echt niet. Het zou wel ideaal zijn...

Ik had al bedacht de bso op te zeggen zodat hij thuis huiswerk kan maken maar hij is pas 9 jaar... Vind hem nog wel jong om alleen thuis te laten na schooltijd.
In andere topics hoorde ik toch écht regelmatig dat kinderen op de BSO alle gelegenheid hebben zich even in een rustige hoekje terug te trekken om te lezen, iets voor zichzelf te doen, huiswerk te maken, enz. Wat is het nou?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Mina81 schreef:
28-01-2020 22:12
Weekend zou top zijn maar hij krijgt huiswerk voor een toets in dezelfde week 😬

Maar de stof voor die toets heeft hij dan toch eigenlijk allang geleerd op school?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik vind het wel vreemd dat leer-huiswerk niet voor de volgende week wordt opgegeven, dan hebben de kinderen in elk geval het weekend om te leren/overhoren.

Hier in groep 8 nagenoeg geen huiswerk trouwens, en als er wat meekomt dan is het weer veel te makkelijk voor mijn kind. Dat vind ik ook niet slim, de overgang naar de middelbare school wordt wel groot zo.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt het over lekker spelen wat er niet meer inzit. Maar vallen de bso-middagen en 2x sporten niet ook onder lekker spelen?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
BSO lijkt me nou net handig om alvast huiswerk te maken.
En als dat niet kan is dat toch al 3x per week 'lekker spelen'?
En als huiswerk in het weekend niet kan kan hij toch ook het hele weekend nog spelen?
Alle reacties Link kopieren
Hier ook herkenbaar helaas, begon al in groep 3. Ze kreeg huiswerk (oefenwerk) voor rekenen, spelling/taal en logopedie. Wat we bij voorkeur elke dag moesten doen. Geen bso maar wel een oppas die hier niet op zat wachten aangezien ze op meerdere kinderen moest passen. Ik heb het op den duur op school aangegeven. Dochter was ook vaak heel moe uit school, had niet eens puf om te spelen. Inmiddels is dit wel beter. Ligt ook aan de leerkracht heb ik het idee. Heb je het er wel eens met de andere ouders over gehad? Ervaren zij dit ook zo? Dan kunnen jullie dit aangeven op school en kan het huiswerk mss eerder worden mee gegeven. Het is ook wel iets van nu heb ik het idee, ik had nooit huiswerk op de basisschool.
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
28-01-2020 22:20
Je hebt het over lekker spelen wat er niet meer inzit. Maar vallen de bso-middagen en 2x sporten niet ook onder lekker spelen?
Tuurlijk wel!

En TO volgend jaar wil hij vast van de BSO. Tien was bij ons echt de grensleeftijd
Alle reacties Link kopieren
Mina81 schreef:
28-01-2020 22:12
Weekend zou top zijn maar hij krijgt huiswerk voor een toets in dezelfde week 😬
Vragen of het huiswerk voor het weekend meekan.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Saivash schreef:
28-01-2020 22:15
Jeetje zeg. Dat is wel erg veel en volgens mij wordt het allemaal steeds meer in de loop der jaren. Ik had vroeger nooit huiswerk op de basisschool. Dat begon langzaamaan op de middelbare school.
Belachelijk, al die eisen die deze maatschappij stelt. Je mag niet meer doorsnee zijn, nee je moet de beste, slimste, snelste etc zijn...
Geen wonder dat er zoveel mensen met een burn-out thuiszitten...
Nooit huiswerk? Zelfs wij hadden huiswerk op zo’n softe jenaplanschool. Dat heette dan geen huiswerk, maar op donderdag topo en we maakten werkstukken, dat soort dingen. Die topo leerden we op de fiets.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
28-01-2020 22:17
In andere topics hoorde ik toch écht regelmatig dat kinderen op de BSO alle gelegenheid hebben zich even in een rustige hoekje terug te trekken om te lezen, iets voor zichzelf te doen, huiswerk te maken, enz. Wat is het nou?
Op dinsdag niet, op woensdag wel😇
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft nauwelijks huiswerk. Een kwartiertje rekenen en soms een topotoets en eens per jaar een boekbespreking, dat is het wel zo’n beetje. Ik vind dat jammer, dat is geen voorbereiding op de middelbare school. Groep 7 overigens.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter zit in groep 6 en kan Snappet gebruiken thuis, maar verplicht is het niet. Echt huiswerk heeft ze niet. Ik geloof dat ze hun werk mee naar huis krijgen in groep 7 als het niet af is en wat topo-achtige leerdingen. In groep 8 krijgen ze wel huiswerk naast niet-af en leerdingen.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
28-01-2020 22:34
Mijn dochter heeft nauwelijks huiswerk. Een kwartiertje rekenen en soms een topotoets en eens per jaar een boekbespreking, dat is het wel zo’n beetje. Ik vind dat jammer, dat is geen voorbereiding op de middelbare school. Groep 7 overigens.
Dat is wel heel weinig. Misschien meer huiswerk in groep 8? Anders is de overgang wel heel groot.
Mijn dochter, ook groep 7 heeft elke week huiswerk mee. Rekenen, spelling, Engels en elke maand een grote Topo toets. Daarnaast nog één keer jaar een boekenbeurs en een presentatie. Dit alles naast de dagelijkse dyslexie huiswerk.

Aan de andere kant, mijn zoon 4de havo, heeft heel weinig huiswerk. Dit wordt in de 70 minuten les gedaan. 40 tot 50 minuten les, daarna 30-20 minuten tijd voor opdrachten.

Voor to, bespreek het eens met de bso. Op de bso waar dochter heenging hadden ze meerdere ruimtes. Eén ruimte was de bibliotheekkamer, daar gingen ze rustig huiswerk maken. Daarna was er tijd zat om nog te spelen.
Huiswerk op de basisschool? Moet niet gekker worden.

Ik verzon als elfjarige zelf huiswerk omdat t me zo gaaf leek. Wij hadden dus echt nooit huiswerk op de basisschool behalve topografie.

Is dit normaal tegenwoordig?
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft alleen nog leerwerk voor de toetsen van de zaakvakken, en je moet een keer een krantenartikel bespreken voor de klas en een spreekbeurt of boekbespreking houden, die twee dingen moet je dus voorbereiden. In het laatste deel van het schooljaar krijgen ze ook maakwerk mee. Volgens mij had ik echt niet meer huiswerk toen ik zelf in groep 6 zat. In groep 7 kregen we iedere dag wat maakwerk mee (behalve voor de maandag) en af en toe een toets, in groep 8 was het weer wat meer.

Overigens zat ik dan weer in een huiswerkvrije brugklas, huiswerk deed je op school, daar zat je dus ook tot later. Aan het eind van het jaar moest je geleidelijk meer thuis doen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Een kind in groep 6 kan toch prima zelf naar huis, of moet hij via een gevaarlijke route?
Alle reacties Link kopieren
Krijgen ze echt maandag pas het huiswerk voor de donderdag? Is het niet dat zoon het een paar dagen heeft laten liggen?
Hier krijgen ze ook wel dezelfde week een toets, maar dan mogen ze het boek er bijvoorbeeld bij hebben of krijgen ze op school tijd om te leren. Dit is meestal als er meerdere toetsen oid in een week vallen.
Hier overigens redelijk veel huiswerk. Geschiedenis, aardrijkskunde, natuur en techniek, boekbespreking, spreekbeurt en nog een gedicht. Groep 5.
Tja, wellicht toch een half uurtje later op bed?
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
Alle reacties Link kopieren
Saivash schreef:
28-01-2020 22:15
Jeetje zeg. Dat is wel erg veel en volgens mij wordt het allemaal steeds meer in de loop der jaren. Ik had vroeger nooit huiswerk op de basisschool. Dat begon langzaamaan op de middelbare school.
Belachelijk, al die eisen die deze maatschappij stelt. Je mag niet meer doorsnee zijn, nee je moet de beste, slimste, snelste etc zijn...
Geen wonder dat er zoveel mensen met een burn-out thuiszitten...

Dit dus idd. Onze oudste kreeg in groep 3 al een uitroomadvies, wat jaarlijks werd bijgewerkt (indien nodig). Ik wist niet wat ik hoorde! o_o En de jongste kreeg in groep 3 meer huiswerk dan ik op de hele basisschool ooit heb gehad. Ik zie wel degelijk verschil.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven