Geen resultaten gevonden Probeer een andere zoekterm

Zoekfilters:

Ik zie mijn zoon bijna nooit

05-08-2019 09:23 809 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beste forumleden,

Graag wil ik iets met jullie delen waar ik erg mee zit. Misschien kunnen jullie meedenken of hebben jullie tips hoe hiermee om te gaan.

Mijn zoon is 26 jaar, is al 6 jaar uit huis maar woont in de buurt. Ik heb geprobeerd hem mijn normen aan te leren. Goed omgaan met familie en dat het belangrijk is om samen te zijn. Dat je samen dingen moet vieren en gebeurtenissen moet delen. Maar dit is niet gelukt. Ik zie hem namelijk bijna nooit. Gemiddeld om de twee jaar. Vroeger was er nog weleens communicatie tussendoor, zoals een mail of berichtje via de telefoon. Nu ook dat bijna niet meer. Het is nu denk ik een of twee keer per jaar een mailtje.

Nu denken jullie natuurlijk: “vraag dan eens wat er is/hoe hij erover denkt”. Als ik dat doe, krijg ik altijd vage antwoorden. Geen tijd voor een gesprek, hij neemt nog wel contact op, hij viert feestdagen nu eenmaal op een andere manier dan wij, hij denkt er nog over na, er is niks aan de hand... allemaal vage antwoorden.

Het voelt alsof ik mijn zoon kwijtraak.

Wat heb ik fout gedaan in de opvoeding? Wat had ik anders moeten doen? Wat kan ik nu nog doen?

Updates:

06-08-2019 Naar de huisarts geweest
17-09-2019 Start CJG-traject
Oktober 2019 Mailcontact met oudste zoon
lesmontagnes wijzigde dit bericht op 23-10-2019 17:39
5.02% gewijzigd
vivapimpelmees schreef:
05-08-2019 10:30
Ik krijg hier écht de kriebels van. Ben blij dat mijn opvoeding anders was en dat ik mijn kinderen óók anders opvoed.

Natuurlijk ga ik voor sommige familieleden door het vuur, maar anderen kunnen mij gestolen worden. En dan kan het familie zijn, een goede band is niet verplicht hè. Ik ga geen toneelspelen omdat het zo hoort.

Wat is dan de opvoeding die jij hebt meegegeven? Hoe moeten jouw kinderen met familie omgaan?
lesmontagnes schreef:
Wat school betreft heb ik hem wel regelmatig op de lip gezeten. Daar zou pijn kunnen zitten. Verder zou ik het niet weten. Ik heb actief geprobeerd om een sociaal leven voor hem te creëren, contact met familie te stimuleren, het gezellig te maken in huis en te laten zien hoe je met mensen moet omgaan.
Dus hij moest een evenbeeld van jou worden?
Hbe je je wel eens afgevraagd wat HIJ wilde?
SallySpectra* schreef:
05-08-2019 10:09
Straks in de LeesOok.
:rofl:

Met een verwijzing naar een stuk dat eindigt met een tekst als:

"Moeder: voor jou is het belangrijk Zoon meer te zien. Zoon, jij geeft aan dat je dit anders beleeft. Hierbij is het belangrijk te beseffen dat jullie al een heel verleden met elkaar hebben, wat een goede basis kan zijn voor een gezamenlijke toekomst. Voor beide is het nu zaak om dit met elkaar te communiceren en om de tafel te gaan zitten om de wensen te bespreken. Daarbij is het heel belangrijk dat je ook goed naar de ander luistert. Jullie hebben allebei kwaliteiten waar de ander iets kan hebben, maar op dit moment is dat uit zicht geraakt. Hoe kunnen jullie elkaar weer terugvinden? Maak goede afspraken met elkaar. Het inzetten van een mediator is in dit soort situaties wel gewenst, omdat hij het proces kan begeleiden en jullie de vele valkuilen kan laten ontwijken!"
Spreuken 18:2
Parallella schreef:
05-08-2019 10:25
Als je zoon al 6 jaar het huis uit is en je hebt hem sindsdien 3 a 4 keer gezien, dan kan ik me voorstellen dat je daar verdrietig van bent. Zelfs als een kind niet zo’n behoefte heeft aan veel contact of samen iets vieren, is dit wel extreem weinig..

Zijn er broers/zussen die misschien wel een reden weten, in de zin van dat er iets is voorgevallen in het verleden ofzo?
Kan je man eens contact zoeken/ samen uit eten gaan en bespreken of er iets kan veranderen? Of met jullie drieën?
Als je zoon dat echt niet wil, dan houdt het op.
Maar erover praten in een gesprek ( en jij moet ook oprecht openstaan voor zijn visie en evt kritiek!) lijkt me een begin.

Ik heb nog een tweede zoon, die zes jaar jonger is en nog bij ons woont. Hoeveel contact hij nog met zijn broer heeft, weet ik niet. Mijn tweede zoon is ook niet zo'n prater.
Langer geleden heb ik eens voorgesteld dat man met zoon naar het café zou gaan. Maar in die tijd was mijn zoon (net als nu) alleen bezig met zijn vriendin en dus ook niet met zijn vader. Mijn man kan het wel beter loslaten dan ik.
Maar jullie contact bestond voornamelijk uit verplichte nummertjes die jij bij hem afdwong?

Nooit 'ns gewoon spontaan gezellig uit eten zonder speciale reden als verjaardagen of feestdagen? Nooit 'ns een dagje weg?

Ik ging/ga altijd graag wat leuks doen met m'n ouders/moeder, maar niet omdat het zo hoort. Van dingen die 'zo horen' krijg ik ook de kriebels en heb ik geen trek in.

Heeft je man geen gedeelde interesse met je zoon: bepaalde sportwedstrijden ofzo, dat ie een keer met hem naar Amerika naar een honkbalwedstrijd gaat ofzo. Of samen met de motor Route 66 af.
Dans alsof er niemand toekijkt, schrijf alsof je elk moment geband kan worden.
granny71 schreef:
05-08-2019 10:32
Dus hij moest een evenbeeld van jou worden?
Hbe je je wel eens afgevraagd wat HIJ wilde?

Hij wil altijd met rust gelaten worden. "Laat mij maar met rust dat is beter" zegt hij dan.
Waarop ik aangeef dat als hij nooit iets doet en nooit met mensen omgaat, er ook geen goede toekomst voor hem inzit.
Hij is teruggetrokken. Vroeger wilde ik dat hij meer naar buiten ging. Nu zou ik willen dat hij iets om ons en de familie geeft.
Een vriendin heeft hij wel. Daar woont hij mee samen.
lesmontagnes schreef:
Wat school betreft heb ik hem wel regelmatig op de lip gezeten. Daar zou pijn kunnen zitten. Verder zou ik het niet weten. Ik heb actief geprobeerd om een sociaal leven voor hem te creëren, contact met familie te stimuleren, het gezellig te maken in huis en te laten zien hoe je met mensen moet omgaan.
Dat stukje alleen al zegt mij genoeg.
Er zijn mensen die daar geen tot minimaal behoefte aan hebben en dan gedwongen worden is alles behalve tof.
Satchel schreef:
05-08-2019 10:33
:rofl:

Met een verwijzing naar een stuk dat eindigt met een tekst als:

"Moeder: voor jou is het belangrijk Zoon meer te zien. Zoon, jij geeft aan dat je dit anders beleeft. Hierbij is het belangrijk te beseffen dat jullie al een heel verleden met elkaar hebben, wat een goede basis kan zijn voor een gezamenlijke toekomst. Voor beide is het nu zaak om dit met elkaar te communiceren en om de tafel te gaan zitten om de wensen te bespreken. Daarbij is het heel belangrijk dat je ook goed naar de ander luistert. Jullie hebben allebei kwaliteiten waar de ander iets kan hebben, maar op dit moment is dat uit zicht geraakt. Hoe kunnen jullie elkaar weer terugvinden? Maak goede afspraken met elkaar. Het inzetten van een mediator is in dit soort situaties wel gewenst, omdat hij het proces kan begeleiden en jullie de vele valkuilen kan laten ontwijken!"

Allemaal waar denk ik. Maar het begint met dat hij niet om tafel wil. Er moet iets scheef zitten en ik weet niet wat.
lesmontagnes schreef:
05-08-2019 10:31
Wat is dan de opvoeding die jij hebt meegegeven? Hoe moeten jouw kinderen met familie omgaan?
Ze MOETEN niks. Maar ze zijn gelukkig zo sociaal dat ze soms bij oma (mijn moeder) langsgaan. Gaan soms naar verjaardagen. Ze wonen nog thuis dus het is niet vergelijkbaar met jouw situatie.

Bij schoonvader gaan ze niet meer langs, en dat snap ik volledig. Beperk dat zelf ook tot het minimum. Heb er jaren geleden voor gekozen dat ik mijn spaarzame vrije tijd niet ga verspillen aan mensen die dat niet verdienen. Klinkt wellicht hard maar zo is het wel.
redbulletje schreef:
05-08-2019 10:34
Maar jullie contact bestond voornamelijk uit verplichte nummertjes die jij bij hem afdwong?

Nooit 'ns gewoon spontaan gezellig uit eten zonder speciale reden als verjaardagen of feestdagen? Nooit 'ns een dagje weg?

Ik ging/ga altijd graag wat leuks doen met m'n ouders/moeder, maar niet omdat het zo hoort. Van dingen die 'zo horen' krijg ik ook de kriebels en heb ik geen trek in.

Heeft je man geen gedeelde interesse met je zoon: bepaalde sportwedstrijden ofzo, dat ie een keer met hem naar Amerika naar een honkbalwedstrijd gaat ofzo. Of samen met de motor Route 66 af.

Mijn zoon heeft hobbies waar mijn man niks van begrijpt. Maar ik heb wel voorgesteld dat ze samen eens wat moeten gaan drinken.
En ik heb zelf een keer gewinkeld met zijn vriendin.
lesmontagnes schreef:
05-08-2019 10:36
Hij wil altijd met rust gelaten worden. "Laat mij maar met rust dat is beter" zegt hij dan.
Waarop ik aangeef dat als hij nooit iets doet en nooit met mensen omgaat, er ook geen goede toekomst voor hem inzit.
Hij is teruggetrokken. Vroeger wilde ik dat hij meer naar buiten ging. Nu zou ik willen dat hij iets om ons en de familie geeft.
Een vriendin heeft hij wel. Daar woont hij mee samen.
Het klinkt wel alsof je hem erg dicht op de huid zitten, alsof je steeds dingen van hem verwacht en hij niet zichzelf kan zijn. Ik vind het niet gek als dat averechts uitpakt, was dus ook lijkt te gebeuren.
yourlocalhero schreef:
05-08-2019 10:37
Er zijn mensen die daar geen tot minimaal behoefte aan hebben en dan gedwongen worden is alles behalve tof.

Waarom niet? Sociaal contact is toch voor ieder mens belangrijk? Leg mij dat dan uit?
lesmontagnes schreef:
Allemaal waar denk ik. Maar het begint met dat hij niet om tafel wil. Er moet iets scheef zitten en ik weet niet wat.
Natuurlijk weet je wel wat er mis is.
Je zit die arme jongen al zijn hele leven vreselijk in zijn nek te hijgen en nu hij het huis uit is heeft hij eindelijk rust en kan hij zijn leven leiden zoals hij dat wil.
yourlocalhero schreef:
Dat is idd heel erg fout. Daarmee jaag je iemand echt weg. Vooral als je er over door blijft zeuren en zagen.

Ik ben ook een einzelganger en zeiden m'n ouders ook dat ik meer sociale contacten moest vinden. Ze bedoelden dat goed, maar als ze er over door hadden blijven mekkeren had dat onze band geen goed gedaan. Ik heb juist een enorm goede relatie met mijn ouders gehad en vond het fijn als we met z'n drietjes iets gingen doen. Maar familiedingen met ooms/tantes e.d. ontloop ik juist. Dat is niet mijn ding.
redbulletje schreef:
05-08-2019 10:34

Hier sluit ik mij bij aan. Het hoeft toch niet allemaal volgens het boekje?
lesmontagnes schreef:
Ehm, nee, sorry als ik niet duidelijk was, dat stukje was een persiflage op die stukjes van de mediator op de website. Het was inhoudsloos. Achteraf misschien wat te flauw, maar mijn tweede reactie was wel serieus.
lesmontagnes schreef:
05-08-2019 10:39
Waarom niet? Sociaal contact is toch voor ieder mens belangrijk? Leg mij dat dan uit?
Sociaal contact is niets mis mee, maar sommigen zijn sociaal niet vaardig genoeg of voelen zich gewoon niet oké in die situaties. En als er dan iemand op hamert dat je moet etc...kan dat heel vervelend voelen en enorme spanning opleveren.
lesmontagnes schreef:
Sociaal contact met mensen die je liggen is belangrijk ja. Sociaal contact met mensen die je eigenlijk niet zo aardig vindt slurpt energie.
vivapimpelmees schreef:
05-08-2019 10:38
Ze MOETEN niks. Maar ze zijn gelukkig zo sociaal dat ze soms bij oma (mijn moeder) langsgaan. Gaan soms naar verjaardagen. Ze wonen nog thuis dus het is niet vergelijkbaar met jouw situatie.

Bij schoonvader gaan ze niet meer langs, en dat snap ik volledig. Beperk dat zelf ook tot het minimum. Heb er jaren geleden voor gekozen dat ik mijn spaarzame vrije tijd niet ga verspillen aan mensen die dat niet verdienen. Klinkt wellicht hard maar zo is het wel.

Mensen zien familie steeds meer als een optie voor als je het leuk vindt en niet als iets wat je gewoon hoort te doen. Ik vind dat kwalijk. Ik heb toch ook alles voor hem gedaan? Als hij mij weg laat rotten, is dat maar zo. Maar als ik eerder doodga en mijn man blijft alleen achter? Hij heeft ook beter verdiend dan dit.
lesmontagnes schreef:
Sociaal contact kan hij ook hebben zonder dat hij contact heeft met zijn moeder he.
Hij is nu vrij om zelf te bepalen met wie hij wel en geen contact wil.
lesmontagnes schreef:
Dat is voor jou persoonlijk blijkbaar belangrijk. Niet iedereen is een mensen-mens. Accepteer je zoon als je hem terug in je leven wil.
Pfffnou ik snap zoon wel halleluja zeg wat ben jij een dramaqueen .
lesmontagnes schreef:
05-08-2019 10:41
Ik heb toch ook alles voor hem gedaan?
Daar heeft hij niet om gevraagd he.
lesmontagnes schreef:
Mijn zoon heeft hobbies waar mijn man niks van begrijpt. Maar ik heb wel voorgesteld dat ze samen eens wat moeten gaan drinken.
En ik heb zelf een keer gewinkeld met zijn vriendin.
Oh hij heeft 'n vriendin! Dan is ie toch gewoon sociaal als ie een relatie aan kan gaan?
Hij is geen autist ofzo? Dat speelt bij mijzelf een rol in mijn af willen zonderen.
Ik lees heel veel ik ik ik en jij moet jij moet jij moet. Ik denk dat hij blij is dat hij nu de rust heeft waar hij al die jaren al om heeft gevraagd.
Koester wat verloren is gegaan, vier wat is gebleven, omarm wat er bijkomt

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven