In huis of in de auto roken met kinderen

20-03-2018 10:33 93 berichten
Wie doet dit en waarom doe je dit?

Ik was van de week via mijn werk bij een client die behalve in haar zwangerschap ook in de kraamtijd door bleef roken. Ze hadden een soort aanbouw waarin gerookt werd. Maar die deur bleef gewoon de hele dag open dus de totale woning zag blauw.
Ook rookte ze in de auto. Nu ben ik opgeleid om hierover voorlichting te geven. Maar ik had het nog nooit zo in-your-face bij de hand gehad. Waarom zouden weldenkende mensen die de risico's toch wel weten, dit toch blijven doen?
Just curious.
Omdat ze verslaafd zijn;
Geen zin hebben om er iets aan te doen;
Zich (laten) wijsmaken dat het allemaal niet zo erg is voor de baby;
Hun kop in het zand steken;
Niet in zichzelf geloven;
Enz.
Alle reacties Link kopieren
omdat rokers zich zelf graag wijsmaken, dat stoppen voor hen (en hun omgeving) een slecht idee is.
eigenlijk gewoon "labbekakkerigheid"
omdat zij er ook groot mee zijn geworden?
Omdat ze toch het raampje open hebben als ze roken?
Omdat ze zelf roken en daardoor niet ruiken hoe het overal heentrekt?
Welke antwoorden kun je zelf bedenken op je vraag?
Wat is je opleiding geweest dat je hier om advies komt vragen?
Volgens mij heb je een deel gemist het is een soort verslaving. Daar kom je niet een twee drie vanaf.
Omdat hun ouders het ook deden.

Twintig, dertig, veertig jaar geleden was iedereen al op de hoogte van de schadelijke effecten van het meeroken.
En toch bleven de pappa's en mamma's doorpaffen waar hun kroost bij was.
Ik heb er een keer naar gevraagd. Toch zei een kerel met een neerbuigende houding: "Het is hier gezellig roken, meisje."
Met wat voor soort categorie mensen werk je eigenlijk?
Alle reacties Link kopieren
Ik rook. Vroeger ook in huis. Maar als je vandaag de dag bewust gaat zitten roken bij kinderen en in de auto ben je gewoon asociaal bezig.
ik geef mn bek ook maar een douw
Tsja. Heb je dat programma van 4 handen op 1 buik wel eens gezien? Veel van die meiden weten gewoon echt niet hoe slecht het is om te roken tijdens de zwangerschap. Tot ik dat programma zag dacht ik ook ‘dat weet iedereen toch’. Maar blijkbaar niet. Naast dommigheid is het ook vaak een kwestie van kop in het zand steken. ‘Mijn moeder/oma rookte ook bij haar 5 zwangerschappen en alle kinderen zijn nu gezond’. ‘De baby heeft er meer stress van als ik stop met roken dan wanneer ik door blijf roken.’

Toen ik bij mensen in de straat een overvolle asbak in een auto zag (ze hebben twee kleine kinderen) dacht ik: zo slecht doe ik het dus nog niet als moeder.
Alle reacties Link kopieren
Vraag het ze. Waarom zou ik moeten invullen wat de reden is wat een ander doet?
Ik vind het ook aso dat mensen nu niet meer in eigen huis roken, maar de buren wel mee mogen genieten van het roken.
Hier roken ze links rechts boven onder, en iedereen mag mee genieten van andermans rook.Maar in huis roken is vies en aso.
Maar goed daar gaat het topic niet over.
Alle reacties Link kopieren
Daarom heet het verslaving. Bij veel mensen lukt stoppen gewoon niet.

Maar om nu te zeggen dat je dan maar in huis rookt, dat vind ik een beslissing van een hele andere orde.

Ik ben asmatisch, mijn man rookt. Maar dit doet hij in de tuin onder de overkapping. Ook bij kinderen mag natuurlijk niet gerookt worden. Dat is gewoon verantwoordelijk gedrag.
Alle reacties Link kopieren
...
Alle reacties Link kopieren
ChantalZr7 schreef:
20-03-2018 10:45
Bij veel mensen lukt stoppen gewoon niet.
dat maken rokers zich zelf zo graag wijs he?
Doreia schreef:
20-03-2018 10:38
Welke antwoorden kun je zelf bedenken op je vraag?
Haha nou inderdaad. Wat een open deur dit.
Ik weet de meeste antwoorden wel te bedenken hoor. Maar ik zwengel hier gewoon een discussie aan. Omdat het kan.
En omdat ik dat wil :)
Alle reacties Link kopieren
Yggdrasil- schreef:
20-03-2018 10:33

Nu ben ik opgeleid om hierover voorlichting te geven. Maar ik had het nog nooit zo in-your-face bij de hand gehad. Waarom zouden weldenkende mensen die de risico's toch wel weten, dit toch blijven doen?
Just curious.
Als je opgeleid bent hiervoor zou je de antwoorden hierop moeten hebben.
Alle reacties Link kopieren
Tja mijn moeder is tijdens haar zwangerschappen netjes gestopt met roken. Maar nog dezelfde dag na de bevalling is ze weer begonnen helaas tot 3 keer toe.
Ze rookte in huis in de woonkamer, badkamer en haar slaapkamer. En toen we een auto hadden ook in de auto.
Dat is natuurlijk wel alweer 35 jaar geleden maar ook toen al was het bekend dat het zeer ongezond was ook voor de medebewoners.

Ikzelf kamp met longproblemen maar rook zelf niet. Uiteraard kan dit toeval zijn het is niet iets wat ik mijn moeder kwalijk neem.
Maar ik ben wel blij dat er steeds meer verboden is wat roken betreft.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Je was toch bij de cliënt die gewoon rookte bij de kinderen thuis.

Dan had je dus gewoon kunnen vragen waarom doe je dat? :idee:
Yggdrasil- schreef:
20-03-2018 10:53
Ik weet de meeste antwoorden wel te bedenken hoor. Maar ik zwengel hier gewoon een discussie aan. Omdat het kan.
En omdat ik dat wil :)
Grappig. Al die discussies terwijl je zelf wel het antwoord weet.
Ik rook trouwens (buiten, dat dan weer wel). Ik ken de risico's maar ze boeien me niet voor mezelf. Wil andere mensen er niet mee belasten. Dus rook ook niet in de rij bij het pretpark, niet op een vol terras en als ik op visite ben in een flat ga ik ook niet op het balkon staan.
Alle reacties Link kopieren
Yggdrasil- schreef:
20-03-2018 10:53
Ik weet de meeste antwoorden wel te bedenken hoor. Maar ik zwengel hier gewoon een discussie aan. Omdat het kan.
En omdat ik dat wil :)
en je denkt dat hier nu rokers gaan opstaan en zich zelf gaan verdedigen?
Dit is gewoon een topic om even af te kunnen geven op cliënten van to.
misschien leest je werkgever wel mee.
Alle reacties Link kopieren
verslaving is een rot ziekte.

daarnaast kunnen mensen heel slecht omgaan met statistieken. deze worden vaak in het voordeel uit gelegd. Want omaatje is 100 geworden, en rookte altijd een pakje zware shag per dag, ook tijdens de zwangerschappen, en al haar 10 kinderen zijn gezond. Of; ik ga niet naar Curacao, want er is een kans van 1 op de miljoen dat ik Zeka krijg en dan mijn foetus daardoor problemen krijgt, en dat risico wil ik niet lopen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven