In huis of in de auto roken met kinderen

20-03-2018 10:33 93 berichten
Wie doet dit en waarom doe je dit?

Ik was van de week via mijn werk bij een client die behalve in haar zwangerschap ook in de kraamtijd door bleef roken. Ze hadden een soort aanbouw waarin gerookt werd. Maar die deur bleef gewoon de hele dag open dus de totale woning zag blauw.
Ook rookte ze in de auto. Nu ben ik opgeleid om hierover voorlichting te geven. Maar ik had het nog nooit zo in-your-face bij de hand gehad. Waarom zouden weldenkende mensen die de risico's toch wel weten, dit toch blijven doen?
Just curious.
Ik ben nu weer gestopt maar ik heb altijd wel in huis gerookt. Als er mensen op visite komen die roken dan hoeven ze niet buiten te gaan staan.
Yggdrasil- schreef:
20-03-2018 10:53
Ik weet de meeste antwoorden wel te bedenken hoor. Maar ik zwengel hier gewoon een discussie aan. Omdat het kan.
En omdat ik dat wil :)
Als iedereen het met elkaar eens is dan is er geen discussie :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Yggdrasil- schreef:
20-03-2018 10:53
Ik weet de meeste antwoorden wel te bedenken hoor. Maar ik zwengel hier gewoon een discussie aan. Omdat het kan.
En omdat ik dat wil :)
Je weet dondersgoed dat dat gaat uitmonden in een "Alle rokers zijn aso's" en roken is kindermishandeling-stellingen.
Als je nou echt lef hebt, vraag je het je client in plaats van haar op een forum aan de schandpaal te nagelen.
Alle reacties Link kopieren
Yggdrasil- schreef:
20-03-2018 10:53
Ik weet de meeste antwoorden wel te bedenken hoor. Maar ik zwengel hier gewoon een discussie aan. Omdat het kan.
En omdat ik dat wil :)
Dit is al zo'n uitgekauwd onderwerp dat discussie niet meer op gang komt. Iedereen weet het wel. De ene kant dat het allemaal wel meevalt, de andere kant hel en verdoemenis. En dat komt zomaar niet bij elkaar
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
nessemeisje schreef:
20-03-2018 11:09
Je weet dondersgoed dat dat gaat uitmonden in een "Alle rokers zijn aso's" en roken is kindermishandeling-stellingen.
Als je nou echt lef hebt, vraag je het je client in plaats van haar op een forum aan de schandpaal te nagelen.
Precies. Dit topic komt op mij over als een verkapte borstklopperij en veroordeling van een ander. Dat vind ik niet bepaald kies.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat zo vies, roken. Ik zie nog liever iemand een broodje poep eten dan een sigaret opsteken. Dat leer ik ook mijn kinderen. Als ze maar genoeg de associatie met het broodje poep leggen, hoop ik dat ze nooit gaan roken omdat ze het simpelweg als vies beschouwen.

Ben mijn moeder en een opa aan het roken (of nouja, de daaruit voortvloeiende ziektes) verloren.
Allebei na een heel naar ziektebed. Ik heb inderdaad niks meegemaakt dat dichterbij hel en verdoemenis kwam dan dat. Mijn vader en schoonouders roken ook, twee van de drie hebben kanker (gehad). Er is weinig wat ik meer verafschuw dan roken en iedereen die het durft te verdedigen. Als je de mensen die van je houden pijn wilt doen, blijf dan vooral roken. Sorry, ik wil niet kwetsen, maar kan over dit onderwerp niet meer genuanceerd zijn.
Blondie456 schreef:
20-03-2018 11:07
Ik ben nu weer gestopt maar ik heb altijd wel in huis gerookt. Als er mensen op visite komen die roken dan hoeven ze niet buiten te gaan staan.
Maar ook met je baby en later je peuter/kleuter/kind?
Wist je hoe slecht dit was en hoe dit stonk? Of wist je echt niet beter of was je zo verslaafd dat je de risico's voor lief nam?
Ik veroordeel niet ik ben benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
Yggdrasil- schreef:
20-03-2018 11:41

Ik veroordeel niet ik ben benieuwd.
sure
Wat ik dan weer asociaal vind en verafschuw, is dat de overheid de verkoop van sigaretten of tabak in het algemeen nog steeds toelaat. Lekker schijnheilig de staatskas spijzen, ten koste van de gezondheid. En dan maar betuttelen, dat roken niet mag bij kinderen en in openbare ruimtes.

Dat is het enige wat m.i. moet gebeuren: de verkoop ervan gewoon verbieden. Daarmee worden alle bijbehorende problemen automatisch opgelost. Maar nee, dat is natuurlijk jammer van de verloren inkomsten.

Voor alle duidelijkheid: ik ben zelf een niet-roker, dus roken in het bijzijn van kinderen is bij mij sowieso niet van toepassing.
anoniem_176183 wijzigde dit bericht op 20-03-2018 11:49
5.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Yggdrasil- schreef:
20-03-2018 11:41
Maar ook met je baby en later je peuter/kleuter/kind?
Wist je hoe slecht dit was en hoe dit stonk? Of wist je echt niet beter of was je zo verslaafd dat je de risico's voor lief nam?
Ik veroordeel niet ik ben benieuwd.

Als je echt met deze doelgroep werkt wéét je dit allemaal al en heb je alle argumenten wel eens gehoord of binnen je opleiding besproken. Nogal een vreemd topic dit dan toch?
freya25 schreef:
20-03-2018 10:37
omdat zij er ook groot mee zijn geworden?
Omdat ze toch het raampje open hebben als ze roken?
Omdat ze zelf roken en daardoor niet ruiken hoe het overal heentrekt?
Dit.
In mijn huis wordt er in principe niet gerookt. Een keer heeft iemand echter een sigaret beneden gerookt. Ik rook het op zolder.
En als de buurman in zijn tuin rookt, ruik ik het binnen ook, ondanks dat de ramen gesloten zijn.

Rokers denken dat de rook in die ene ruimte blijft en dat de geur en schadelijke stoffen na 5 minuten weg zijn.
Alle reacties Link kopieren
Yggdrasil- schreef:
20-03-2018 11:41
Maar ook met je baby en later je peuter/kleuter/kind?
Wist je hoe slecht dit was en hoe dit stonk? Of wist je echt niet beter of was je zo verslaafd dat je de risico's voor lief nam?
Ik veroordeel niet ik ben benieuwd.
De eerste helft van je post strookt toch niet helemaal met de laatste zin...
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Jeutje je maakt wel van alles mee he meid. Het is wat. Nou nou. Zo zeg.

Of heb je weer gewoon zoals altijd aandacht nodig.
Alle reacties Link kopieren
Yggdrasil- schreef:
20-03-2018 10:53
Ik weet de meeste antwoorden wel te bedenken hoor. Maar ik zwengel hier gewoon een discussie aan. Omdat het kan.
En omdat ik dat wil :)
Weinig discussie denk ik over dit onderwerp.
Volgens mij zijn er weinig mensen te vinden die het normaal vinden om in een auto of huis te roken.
Alle reacties Link kopieren
marie_123 schreef:
20-03-2018 11:48

Dat is het enige wat m.i. moet gebeuren: de verkoop ervan gewoon verbieden. Daarmee worden alle bijbehorende problemen automatisch opgelost. Maar nee, dat is natuurlijk jammer van de verloren inkomsten.

En wat doen we dan met alcohol of suiker? Ok slecht voor de gezondheid, ook veel mensen die daar aan dood gaan.

vind jij alcohol en suiker dan onze eenzelfde categorie vallen als tabak?
Ik denk dat inderdaad de verslaving te groot is en sommigen zijn bang voor de gevolgen als ze stoppen "dan word ik dik" heb ik meermaals gehoord.

Gelukkig vind mijn werkgever het eindelijk goed dat ik adressen weiger waar binnen gerookt wordt. Bah bah overal asbakken en zich afvragen waarom de muren en gordijnen zo snel geel zien. Gelukkig komt het ook steeds vaker voor dat mensen buiten gaan roken.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder rookte toen ze zwanger was van mij en daarna binnen. Ik was heel klein en licht toen ik geboren werd. Nu ben ik zelf onlangs bevallen, ook van een heel tenger meisje. Reactie van mijn vader: nou zie je dan maakt het wel of niet roken ook niet meer uit. :facepalm:

Onwetendheid dus, en inderdaad verkeerde conclusies. Mijn moeder rookt nu overigens nog steeds. Ook toen ik zwanger was stak ze zonder nadenken een sigaret op, pas als ik er wat van zei of wegliep kwam het besef bij haar ... Ze rookt nu wel buiten gelukkig, omdat mn vader astmatisch is. Niet vanwege de kleinkinderen helaas.
Yggdrasil- schreef:
20-03-2018 11:41
Maar ook met je baby en later je peuter/kleuter/kind?
Wist je hoe slecht dit was en hoe dit stonk? Of wist je echt niet beter of was je zo verslaafd dat je de risico's voor lief nam?
Ik veroordeel niet ik ben benieuwd.
Ja mijn man en ik rookten allebei binnen en visite ook. Wel deden we regelmatig de boel luchten. Het was ook een tijd waar bijna overal nog gerookt werd. We zijn een paar keer met de bus naar Spanje geweest en daar mocht ook volop gerookt worden. Op sportverenigingen werden kinderen ook bloot gesteld aan rook. Als je op vakantie ging naar Centerparcs waar dus heel veel kinderen komen zaten kinderen op de parc plaza als in het zwembad volop in de rook. De tijd was anders er werd daar nog niet zo veel rekening mee gehouden.
Alle reacties Link kopieren
Gate_Keeper schreef:
20-03-2018 11:55
Jeutje je maakt wel van alles mee he meid. Het is wat. Nou nou. Zo zeg.

Of heb je weer gewoon zoals altijd aandacht nodig.
:lol:
Yggdrasil- schreef:
20-03-2018 10:53
. Omdat het kan.
En omdat ik dat wil :)
.
En zo denken die rokers dus ook..... Precies zoals jouw gedachtengang....
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
20-03-2018 12:21
Ja mijn man en ik rookten allebei binnen en visite ook. Wel deden we regelmatig de boel luchten. Het was ook een tijd waar bijna overal nog gerookt werd. We zijn een paar keer met de bus naar Spanje geweest en daar mocht ook volop gerookt worden. Op sportverenigingen werden kinderen ook bloot gesteld aan rook. Als je op vakantie ging naar Centerparcs waar dus heel veel kinderen komen zaten kinderen op de parc plaza als in het zwembad volop in de rook. De tijd was anders er werd daar nog niet zo veel rekening mee gehouden.
wanneer kwam het punt, dat jullie stopten met roken (waar anderen bij zijn)?
O.dat stoppen de baby meer stress geeft dan doorroken tijdens de zwangerschap.

Klinkt als bullshit, maar bij mijn tweede lag ik een paar dagen ter observatie en tegenover mij lag een dame al veel langer met een te kleine baby voor de duur van de zwangerschap. Zij mocht van de gynaecoloog 2 sigaretten per dag roken geloof ik, idd om bovenstaande reden.
nessemeisje schreef:
20-03-2018 11:09
Je weet dondersgoed dat dat gaat uitmonden in een "Alle rokers zijn aso's" en roken is kindermishandeling-stellingen.
Als je nou echt lef hebt, vraag je het je client in plaats van haar op een forum aan de schandpaal te nagelen.
Precies.
De eerste keer dat wij stopten was in 2013. Dat heb ik 8 maanden vol gehouden. Toen weer gestopt in 2016 toen mijn man ziek was. Toen ruim een jaar niet gerookt en nu ben ik sinds 2 februari weer gestopt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven